مقایسه هایپرکارهای بوگاتی: EB110، ویرون و شیرون

علیرغم 30 سال فاصله، سوپرکارهای مدرن بوگاتی به‌طور سورپرایز کننده‌ای مشابه هم هستند…


بوگاتی در طول تاریخ خود خودروهای زیادی نساخته اما هر مدل آن فوق‌العاده خاص و به‌یادماندنی بوده است. در سال‌های اخیر بوگاتی از جمله پیشروهای کلاس هایپرکارها بوده و تکنولوژی و پرفورمنس محصولاتش یک سر و گردن بالاتر از سوپر اسپورت ها بوده است. همه‌ی ما با خصوصیات هایپرکارهای شیرون و ویرون آشنا هستیم اما کمتر درباره‌ی مدل EB110 سخن گفته‌ایم.


بوگاتی اخیراً درباره‌ی شگفت‌انگیز بودن EB110 سخن گفته و ما هم علاقه‌مندیم مقایسه‌ای کوتاه اما جالب بین سه خودروی افسانه‌ای این برند در طول 30 سال گذشته انجام دهیم.

  • شیرون


کار را با جدیدترین محصول تولیدی بوگاتی آغاز می‌کنیم. همان‌گونه که می‌دانید مدلی از شیرون با نام دیوو هم تولید شده که طراحی متفاوتی داشته اما زیر بدنه‌ی آن همان شیرون است که در سال‌های گذشته طوفانی به راه انداخت و هنوز هم به خبرسازی ادامه می‌دهد. قلب آهنین این خودرو پیشرانه‌ی 16 سیلندر 8 لیتری کواد توربویی است که قدرت 1500 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری دارد.


این قدرت عظیم از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود و با درگیر ساختن لانچ کنترل، شیرون می‌تواند در عرض 2.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو به‌صورت الکترونیکی به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده اما لاستیک‌ها در این سرعت بدون استرس به کار خود ادامه می‌دهند. تولید شیرون با کندی اما پیوسته به پیش می‌رود و در کل 500 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

  • ویرون


در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای معدودی را می‌توان به‌صورت واقعی تغییردهنده قواعد بازی دانست. زمانی که ویرون در سال 2005 و با قدرت 1000 اسب بخاری ظاهر شد قطعاً هیچ خودرویی را یارای رقابت با آن نبود. این خودرو که با هدایت‌های فولکس‌واگن متولد شد از پیشرانه‌ی 16 سیلندر 8 لیتری کوادتوربو و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کرد و باعث می‌شد در عرض 2.5 ثانیه از سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد.


ویرون به مدت چند سال رکورد سرعت خودروهای تولیدی را با سرعت 407 کیلومتر در ساعت در اختیار داشت و مدل ویرون SS حتی توانست به سرعت 429.6 کیلومتر در ساعت نیز برسد. تنها 450 دستگاه از ویرون بین سال‌های 2005 تا 2015 تولید شد.

  • EB110


در حقیقت عرض‌اندام بوگاتی در دنیای مدرن با دستان ایتالیایی‌ها و به ویژه رومانو آرتیولی صورت گرفت. او این برند را در اواخر دهه 80 میلادی به دست آورد و EB110 را در Campogalliano ساخت. بله دوران بوگاتی نسبت به زمانی که زیر چتر فولکس قرار گرفت بسیار متفاوت بود. حداکثر قدرت این خودرو در نسخه‌ی SS به 611 اسب بخار می‌رسید که در مقایسه با ویرون و شیرون قابل‌توجه نیست. با این وجود EB110 اولین بوگاتی عصر مدرن است که در بسیاری از جنبه‌ها مشابه برادران 16 سیلندر خود است.


برای مثال پیشرانه‌ی 12 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو دارای چهار توربوی مشابه پیشرانه‌ی 16 سیلندر بوگاتی است. گیربکس EB110 از نوع 6 سرعته دستی بوده اما همانند شیرون و ویرون، قدرت نیروگاه آهنین به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود. این خودرو همچنین از آئرودینامیک فعالی سود برده که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت هم آن تنها 3.3 ثانیه بوده است. تنها 128 دستگاه از بوگاتی EB110 ساخته شد و آن را به کمیاب‌ترین خودرو بین این گروه تبدیل کرده است.

منبع: motor1

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

9 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (1477 دیدگاه) ,

    بوگاتی فقط ویرون و شیرون ؛ والسلام

    پاسخ
    1. سورنا
      سوابق: (436 دیدگاه) ,

      از هیچکدومش خوشم نیاد یه تار موی فراری و لامبورگینی میرزه به کلشون

      البته خدایی از طرح این مدل آخری چنتودیچی خوشم اومد

      پاسخ
      1. Danial
        سوابق: (391 دیدگاه) ,

        دوست عزیز فراری رو با هیچی نمیشه مقایسه کرد انصاف نیست کلاً خودرویی رو مقابل فراری قرار بدی به هر حال فراری از هر جنبنده ی آهنی که انسان به دست خود تولید کرده بهتر هست و شکی درش نیست.
        فراری = ♥

        پاسخ
        1. Roozbeh
          سوابق: (174 دیدگاه) ,

          رویا پردازی نکن چون تو از فراری خوشت میاد دلیل نمیشه به همه تعمیمش بدی و حرفای مبالغه آمیز واسش بسازی بساز واسه خودت نه واسه دیگران. فراری هم یه شرکت تولید ماشین سوپر اسپرت سازه مثل بقیه ولی اینجا از یه کلاس بالاتر ، یه مافوق صحبت میکنیم درباره ی غول سرعت و سیستم های فوق العاده پیشرفته و مهندسی از بوگاتی

    2. Reza
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اولا کوینزبرگ در دنیای سرعت.بعدی هنسی ونوم .بعدی بوگاتی

      پاسخ
  2. Amirferrari
    سوابق: (354 دیدگاه) ,

    لابد این خبر رو تو چند روز گذشته شنیدید که طراحی صندوق ۲۰۶ واسه ویران خودرو ۲۵۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته! حالا یه عده از مهندسای نخبه وطنی از بوگاتی به خاطر قیمت محصول جدید انتقاد میکردن و می گفتن ۹ میلیون دلار واسه یه خودرو تولید محدود با ۱۶۰۰ اسب بخار پیش پا افتاده خیلیه!!!!! بوگاتی ۱۰ دستگاه از هایپر جدیدش رو تولید میکنه که سر جمع میشه ۹۰ میلیون دلار،حالا هزینه طراحی و قالب زنی و تولید و هزار جور کوفت و زهرمار دیگه که باید خودرو ساز واسه یه محصول با طراحی جدید متحمل بشه بماند،یعنی فکر کردین تولید یه هایپرکار نوین با این هزینه های سنگین و تولید به شدت محدود که نه تنها سوددهی نداره بلکه با ضرر هم همراهه کمتر از طراحی یه تیکه باسن واسه عقب یه ماشین حلبی به اسم۲۰۶ هزینه داره !!! خدایا خودت ما رو نجات بده از دست این مهندسین…

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3099 دیدگاه) ,

      من قبلا یه مطلب رو خوندم که بوگاتی با فروش هر دستگاه ویرون ضرر میده!!! بخاطر هزینه های سنگین ساخت وطراحی ومهندسی این ماشین

      پاسخ
    2. Saeed
      سوابق: (181 دیدگاه) ,

      و خبر رو هم دیدی که اون هزینه صحت نداره!!!!
      بوگاتی چون زیر مجموعه فولکسه نونش تو روغنه
      چون فولکس بهش پول میده تا بسازه و قیمت سرسام آور!!!
      اما کونیگ زگی که میگی ۱۰۰ تا هم نساخته چون یک برند آزاده و کسی نیست که بهش پول بده تا بتونه تولیدشو بالا ببره…پس مجبوره کم بسازه ولی ذر قیمت مناسب تا بتونه خودش رو نگه داره و تو مشکلات مالی نباشه…هنسی هم که جای خود دارد چون یک شرکت تیونره و مسلما فقط کارش ارتقا دادن انجینه…مثل کوروت c7 که تیون کرد…بوگاتی با ویرون تونست ثابت کنه که میشه هم لوکس بود هم سریع ولی بوگاتی سریعترین ماشین جهان نیست!
      شیرون و ویرون سریعترین ماشینایی هستن که میشه خرید!و همچنین کونیگ زگ و هنسی و تواتارا و …
      شیرون هم اگه به ۵۰۰ تا برسه فکر میکنی مشتری هاش هم میتونن تا ۵۰۰ تا برن؟یا کونیگ‌زگ و هنسی؟
      همه اینا رکورد بزنن باز هم مجبورن محدود کننده سرعت رو روی ۴۰۰ یا ۴۵۰ بزارن
      بنظرت شیرون ss خیلی قویتر شیرون معمولیه؟
      نه!یه ۱۰۰ کیلو از وزنشو کم میکنن…خیلی از آپشنای لاکچری شو ور میدارن …حالا شد ss
      ولی کونیگ‌زگ مثل مک‌لارن میمونه…مک‌لارن همیشه ماشیناش برا مسیر مستقیم خوب بود بعد اومد سنا رو ساخت….حالا کونیگ زگ اگه موفق شد ۵۰۰ تا رو بره یه مدل مخصوص پیست هم میسازه تا اونایی که میگن بدرد پیست نمیخوره رو ساکت کنه

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.