بی ام و

ب‌ام‌و: دیزلی‌ها حداقل 20 سال دیگر تولید خواهند شد!

در کنفرانس NEXTGen ب‌ام‌و که در مونیخ برگزار شد این برند از چندین کانسپت مهم و قابل‌توجه رونمایی کرد. کانسپت ویژن M NEXT که یک کوپه‌ی هیبریدی ۶۰۰ اسب بخاری است یکی از چندین خودروی الکتریکی شده‌ی باواریایی ها محسوب می‌شود که در آینده راه خود را به بازار باز خواهد کرد. ب‌ام‌و تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۵ خودروی الکتریکی شده را در بازار خواهد داشت و بیش از نیمی از آن‌ها فاقد پیشرانه‌ی درون‌سوز خواهند بود. یک مدل پلاگین هیبریدی را نیز ب‌ام‌و M تولید خواهد کرد و گفته شده احتمال تولید ب‌ام‌و M تمام الکتریکی نیز پس از سال ۲۰۲۵ وجود دارد.


آیا همه‌ی این‌ها به معنی خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز است؟ نه اصلاً! کلاوس فرولیش مدیر فنی ارشد گروه ب‌ام‌و در مصاحبه با اتوموتیونیوز گفته که پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی حداقل چند دهه‌ی دیگر تولید خواهند شد. او تخمین زده پیشرانه‌های دیزلی حداقل ۲۰ سال عمر خواهند کرد بنابراین شما تا سال ۲۰۴۰ قادر خواهید بود یک ب‌ام‌و با پسوند d را خریداری نمایید. اگر هم خواهان مدلی بنزینی با پسوند i باشید پس این کار را تا سال ۲۰۵۰ انجام خواهید داد. این را مدیر ب‌ام‌و می‌گوید.


با اینکه ب‌ام‌و سرگرم برنامه‌های الکتریکی شده اما مدیر این برند به‌طور سورپرایز کننده‌ای می‌گوید

تغییر مسیر به سمت خودروهای الکتریکی شده بیش از حد برجسته شده است.

او تصریح کرده خودروهای الکتریکی هزینه‌ی ساخت بالایی دارند که دلیل آن متریال خام موردنیاز باتری‌ها است. فرولیش معتقد است این وضعیت در سال‌های آینده می‌توان بدتر هم بشود زیرا خودروسازان نیازمند متریال خام بیشتری خواهند بود تا تولید خودروهای الکتریکی را بالا ببرند.


اگرچه پیشرانه‌های درون‌سوز به این زودی‌ها بازنشسته نخواهند شد اما مدیر ارشد ب‌ام‌و می‌گوید خاتمه تولید برخی از پیشرانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. یکی از این مثال‌ها پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربودیزل ب‌ام‌و است که در برخی محصولات مینی نصب شده و دلیل آن نیز هزینه‌بر بودن به‌روزرسانی این پیشرانه برای هماهنگی با قوانین و استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت می‌باشد.

BMW Diesel Quad Turbo
همچنین خواه‌ناخواه باید با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری کوادتوربوی دیزلی بکار رفته در محصولاتی همچون M550d، X5 M50d، ۷۵۰d و X7 M50d نیز خداحافظی کرد زیرا این پیشرانه بسیار پیچیده بوده و ساخت آن هزینه‌ی بالایی دارد. پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر دیزلی فعلاً در خط تولید باقی خواهند ماند اما حداکثر توربوهای بکار رفته در آن‌ها ۳ نمونه خواهد بود.


فرولیش بازهم به پایان راه پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر بنزینی بکار رفته در M760i اشاره داشته چراکه به‌روزرسانی این نیروگاه بزرگ هزینه‌ی بالایی را به ب‌ام‌و تحمیل کرده و هماهنگی آن با قوانین سخت‌تر است. فروش این مدل نیز کاملاً پایین بوده و با در نظر گرفتن محصولات رولزرویس سالانه حدود ۵ هزار دستگاه خودروی مجهز به این پیشرانه فروخته می‌شود. موضوع جالب اینکه مدیر فنی ب‌ام‌و می‌گوید برای هر پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندری که ساخته می‌شود ب‌ام‌و چندین هزار یورو صرف به‌روزرسانی و کارایی بهتر آن به منظور پاس کردن استانداردها می‌کند.

BMW TwinPower Turbo 3-Cylinder Diesel motor
نه تنها پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ب‌ام‌و به پایان خط رسیده بلکه آینده‌ی پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مدیر باواریایی ها می‌گوید پیشرانه‌ی پلاگین هیبریدی متشکل از واحد ۶ سیلندر می‌تواند یک جایگزین ارزشمند باشد و قدرت بیش از ۶۷۰ اسب بخاری داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    خداحافظ ۱۲ سیلندرهای تنفس طبیعی و توربو 😭😭
    خداحافظ ۱۰ سیلندرهای تنفس طبیعی و توربو 😭😭
    ولی چرا باید با ۸ سیلندرها خداحافظی کنیم ؟؟؟؟
    این دیگه آخر نامردی در حق دنیای خودرو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      ایمان جان BMW موتور الکتریکی ساخته که 720اسب بخار و 10 هزار نیوتن گشتاور داره.پیشنهاد میکنم مطالعه اش کنی.متن ترجمه شده اش رودر زومیت مطالعه کن اگه به موتورها علاقه داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایمان

        ۹ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (3897 ديدگاه)

        مهدی جان منم خبرشو خوندم
        البته برای BMW خیلی عجیب نیست
        داریم راجع به یکی از بهترین انجین سازان دنیا حرف میزنیم که در خیلی از تکنولوژی ها هم سرآمده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      نگران نباش.الکتریکی شدن یه روند لازمی هست که جلوگیری ازش ضرر بیشتری داره. پس بهتره با این روند همراه باشن.
      اما به نظرم میاد اگه سوخت های جایگزینی که این دهه زیاد روشون کار شده، با قیمت ارزانی تولید بشن، ورق برمیگرده. مثل بایو دیزیل و متانول و اتانول و هیدروژن پرااکسید.
      هر وقت تویوتا و هوندا همه هم و غمشون رو گذاشتن روی الکتریکی ها اونوقت بدونین که الکتریکی ها آینده دارن. فعلا که دس به عصا دارن باهاش برخورد میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بیخیال v12 که حذف شد حالا v8 هم در هاله ی ابهام! ،یعنی این چیزا واقعیه و ما داریم به پایان عمر موتور های بنزینی و دیزل میرسیم؟
    واقعا باورش برام سخته اخبار پر شده از موتور های الکتریکی مثل کراس اوور ها دارن تسخیر میکنن دنیا رو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تورج

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (59 ديدگاه)

      دوست من دنیای خودرو بی تعارف داره خیلی از جذابیت هاشو از دست میده. کراس اوور و الکتریکی خالص دو کلمه ایه که هیچ رقمه نمیتونم باش کنار بیام اما تحقیق و توسعه بر روی پیشرانه های درون سوز هنوز موفق نشده و جالبه بدونید خودروهای تمام الکتریکی مجهز به باتری های لیتیوم یونی هر روز دارن یه واقعیت جدید رو از خودشون برملا میکنند. اینکه فایده خالص برای طبیعت نیستند. باز همین که میتونیم از شنیدن صدای انجین و تعویض های گیربکس لذت ببریم و نباید شاهد خداحافظی کامل و دردناک با احتراقی ها باشیم جای شکرش باقیه. امروز روی پلاگین هایبرید ها تمرکز زیادی گذاشتند و بنظرم توسعشون عالیه. چون هم رانندگی درگیرانه رو به شما میده و هم قدرت و گشتاور های باورنکردنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. M

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    ((فروش این مدل نیز کاملاً پایین بوده و با در نظر گرفتن محصولات رولزرویس سالانه حدود 5 هزار دستگاه خودروی مجهز به این پیشرانه فروخته می‌شود. ))
    اون روز یه بزرگواری میگفت ین 12 سیلندر هیچ ربطی به بیمر نداره و کاملا ساخت خود رولز رویثه ! خوشحالم جوابشو ندادم الان خود پدال جوابشو داد !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا