بی ام و

سبزتر از همیشه… بررسی ب‌ام‌و X5 پلاگین هیبرید جدید

ب‌ام‌و X5 دوباره با قوای محرکه پلاگین هیبریدی بازگشته است اما یک تفاوت کلیدی با قبل دارد. ب‌ام‌و به دنبال آن بوده که X5 xDrive45e در مقایسه با آئودی Q7 و ولوو XC90 تنها یک انتخاب محدود نباشد. باواریایی ها امیدوار هستند این خودروی جدید مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی و واحد الکتریکی خریداران بیشتری را به خود جذب کند.

BMW X5 plug-in hybrid
بزرگ‌ترین تغییر X5 پلاگین هیبرید جدید در مقایسه با مدل قبلی xDrive40e استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر است. این پیشرانه ۳ لیتری توربو به یک واحد الکتریکی و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل شده است.

BMW X5 plug-in hybrid
کل قدرت پیشرانه به ۳۸۹ اسب بخار می‌رسد اما مهم‌تر از آن باتری ۲۴ کیلووات ساعتی است که زیر صندلی عقب جا خوش کرده است. این باتری بزرگی برای یک خودروی پلاگین هیبریدی بوده و تقریباً به بزرگی باتری بکار رفته در نسل قبل نیسان لیف تمام الکتریکی می‌باشد؛ اما این پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی است که حمایت تمام‌عیاری از X5 به عمل می‌آورد.

BMW X5 plug-in hybrid

ابعاد و ظرفیت بالای باتری به معنی برد الکتریکی قابل‌توجهی برای این شاسی‌بلند است. ب‌ام‌و می‌گوید برد خودرو در حالت الکتریکی بین ۶۸ تا ۸۷ کیلومتر بوده و حداکثر سرعت در این حالت نیز به ۱۳۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو از نظر محدوده حرکت الکتریکی به راحتی می‌تواند دیگر رقبای پلاگین هیبریدی همچون آئودی Q7 TFSle و ولوو XC90 T8 را شکست دهد. تنها خودروی جدید مرسدس GLE 350de با باتری بزرگ ۳۱.۲ کیلووات ساعتی و برد ادعایی ۱۰۰ کیلومتری بهتر از ب‌ام‌و ظاهر خواهد شد.

BMW X5 plug-in hybrid
جدای از این فاکتور مهم، باقی موارد به خوبی شکل گرفته‌اند. با نگاهی به لیست قیمت این خودرو شاهد قرارگیری X5 پلاگین هیبریدی در وسط دیگر اعضای خانواده خواهید بود هرچند این خودرو کمی گران‌تر از مدل محبوب‌تر xDrive30d دیزلی می‌باشد. با این وجود مالیات کمتر خودرو باعث می‌شود خریداران ناوگانی X5 xDrive45e را انتخاب بهتری بدانند.

BMW X5 plug-in hybrid
این یک شاسی‌بلند سنگین است که وزن بالای دو و نیم تن دارد اما خوشبختانه گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی باعث می‌شود جثه سنگین X5 به خوبی از زمین کنده شده و پاسخ پدال گاز به دستورات راننده نیز کاملاً خوب است. این شاسی‌بلند آلمانی به‌صورت پیش‌فرض در حالت هیبریدی کار می‌کند بنابراین شما شاهد حرکت کم‌صدایی خواهید بود و اگر بخواهید رانندگی هیجان‌انگیزتری داشته باشید باید بی‌رحمانه بر پدال گاز بتازید.

BMW X5 plug-in hybrid
اگرچه برد کلی خودرو در حالت الکتریکی چیزی است که موردتوجه و تأکید ب‌ام‌و بوده اما تغییر حالت از پیشرانه بنزینی و الکتریکی به یکدیگر نیز اهمیت بالایی دارد. مهندسان ب‌ام‌و تلاش زیادی داشته‌اند تا این کار با نرمی هرچه بیشتر صورت پذیرد. خودرو از داده‌های نقشه‌ی مربوط به سیستم ناوبری استفاده می‌کند تا بفهمد کدام پیشرانه برای جاده پیش رو مناسب‌ترین گزینه است.

BMW X5 plug-in hybrid
شما برای مثال در زمان عبور از یک روستا شاهد حالت الکتریکی خواهید بود اما در بزرگراه‌ها و شتاب گیری ها X5 به پیشرانه درون‌سوز تکیه خواهد کرد. این تغییر وضعیت بین پیشرانه‌های الکتریکی و بنزینی به‌صورت آنی و بی‌وقفه صورت می‌گیرد و پیشرانه درون‌سوز نیز به تنهایی نرم و آرام است. در کل شاهد مجموعه‌ی بسیار احساس‌برانگیزی هستیم.

BMW X5 plug-in hybrid
دیگر ویژگی جالب‌توجه X5 پلاگین هیبریدی حالت ذخیره باتری است که با استفاده از یک دکمه کنار اهرم تعویض دنده فعال می‌شود. در آغاز سفر می‌توانید میزان قدرت الکتریکی مورد استفاده خودرو را تنظیم کرده و به خوبی شارژ کافی برای سفر را برنامه‌ریزی کنید.

BMW X5 plug-in hybrid
شاید شارژ خودرو نقطه‌ضعف اصلی X5 باشد. ب‌ام‌و هیچ توانایی شارژ سریع را برای X5 xDrive45e در نظر نگرفته و با استفاده از شارژر خانگی استاندارد ۷ ساعت طول خواهد کشید تا خودرو شارژ شود.

BMW X5 plug-in hybrid
مجموعه باتری کمی روی گنجایش محفظه بار تأثیر داشته و ۱۵۰ لیتر از آن را کم کرده است. البته X5 خودروی بزرگی بوده و خانواده‌های معدودی به ظرفیت بیش از این نیاز خواهند داشت. کابین نیز جزو بهترین مکان‌هایی است که وجود دارد و دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی به همراه سیستم تعلیق بادی به‌صورت استاندارد در این خودرو وجود داشته و جزو موارد برجسته آن محسوب می‌شوند.

BMW X5 plug-in hybrid

ب‌ام‌و X5 xDrive45e در واقع بهترین نسخه از این شاسی‌بلند برای بسیاری از خریداران است. این یک شاسی‌بلند پلاگین هیبریدی بسیار کامل با جذابیت لوکس زیاد بوده و از نظر قیمتی نیز بین مدل‌های X5 قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که X5 درون‌سوز را در نظر گرفته‌اند می‌توانند نسخه پلاگین هیبریدی را نیز بخرند. اگر بتوانید با زمان شارژ طولانی خودرو کنار بیایید قطعاً X5 پلاگین هیبریدی ارزش فکر کردن را خواهد داشت.

مشخصات ب‌ام‌و X5 xDrive45e xLine

  • قدرت: ۶۳۱۶۵ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۳۸۹ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۳۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Abbas

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    یه سوال،پدال جان شما چجوری تونستین به اتواکسپرس که یه سایت خارجیه دست پیدا کنین،راهشو بگین ما هم بدونیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (764 ديدگاه)

      درود. متاسفانه ما هم مثل همه مشکل دسترسی داریم و این مطلب هم، چند روز پیش آماده شده بود که الان منتشر شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. یانکی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    الان ما تو ایران یه زندگی نباتی داریم فقط زنده موندیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Abbas

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    مصرف سوخت ۲تا؟؟؟؟
    بخدا ما اینجا داریم سر همین بنزین به فنا میریم،بعد اونجا ماشین صدی دوتا میسوزونه،اونم با این هیبت و امکانات و قدرت و ایمنی و کیفیت و نشون بی ام و رو پیشونیش!!!بعد یه سری…اینجا بجای حل مسئله با این مدل ماشینا،میان بنزین رو گرون میکنن و گند میزنن به زندگی ما و ادعای کارشناس بودنشون میشه!!!ولی اشکال نداره چون با تبر زدن به ریشه ی خودشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    X5 یکی از بهترین و جذاب ترین های دنیای بلندقامت هاست. یه SUV خیلی خیلی جذاب و دوست داشتنی و لوکس که دوست نداشتنش واقعا کاره خیلی سختیه!!!!
    در نسخه M اسپرت که سپرطراحی اسپرت تری داره جذابیت X5 دوچندان میشه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان آرسنالی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    آقا شما نت از کجا میارین میرید خبر پیدا میکنید ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حامد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دقیقا سهمیه بنزین ما واسه این خودر مناسبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ساسان

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    در راستای ماسمالیزیاسیون سیاسی دولت مردان علی ربیعی میگه رئیس جمهور خودشو فدای ملت کرد، خب پرفسورهای فداکار.این طرح که6سال پیش بود..اومدی با ژست حذفش کردی گفتی بنزین دونرخی فَساد میاره.احمدی نژاد اشتباه کرد….6سال بعد میگی برای جلوگیری از فَسادباید دونرخی بشه؟ حالتون خوشه؟ مگه برای خرید گوجه سیبزمنی خونت داری تصمیم میگیری که اینقدر دوگانگی در افکارو رفتار داری؟…یه مملکتیو به بازی گرفتی…بعدشم.جناب فداکار.تو چرا برای درامد زایی دولتت نمیری موقات چندهزار میلیاردیو وثوق نمیکنی؟ آخ ببخشید اون وامها رو سرمایه دارها وسکولارهای هم مسلک شما گرفتن که تو انتخابات به شما هم کمک کردن والان روا نیست پیگیری موقات بانکی اونا باشید.
    بعدشم مصرف سوختو با آلمان مقایسه میکنی درامدهای شهروندانش کیفیت اتومبیلهاشونم مقایسه کن…پرفسور تو اصن زیر ساختهای شهریت آماده هست توشهرها؟…آقای آرین تولید کننده ی خودروهای هیبرید در داخل کشورو چرا فراری دادیدش؟من به شما بگم چرا.ایشون رفت پیش خانوم ابتکاروایشون این طرحو قبول نکردن .چون شوهرشون وارد کننده بنزین هستن.
    (اگرمشکلی پیش میاد تایید نکنید.)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کافر مقدس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    ماشین های هیبریدی بنزینی تو ایران 50تا 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند!

    اینجا دیگه کجاست! اینجا اصن یه جای دیگه ست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (24 ديدگاه)

    یادش بخیر یه زمانی بود با پیکان میرفتیم پمپ بنزین بابام کوپون میداد به پمپ بنزین و هر روز بهتر از دیروز.به این میگن سیاست دنیا باید بیاد درس بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    صدی دو میسوزونه عملن کف کردم .بعد من با ۴۰۵ کلی دور زدم ۶۰ تومن از ملت گرفتم . کلی هم بدوبیراه شنیدم که چرا کرایه ها رو بردی بالا. بیست لیتر بنزین زدم و ۶۰ تومن را در دقیقه ای به آقای روحانی تحویل دادم . …مت بشه .جان من حذف نکن پدال جان .مشتری ثابت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سامی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    بدبختانه این ۴۰۵ های دوگانه اصلن بدرد گاز زدن نمیخوره. ماشین من روی گاز سریع واشر میزنه طوری که کپسول گاز رو درآوردم انداختم سطل زباله. الان ۳۰ لیتر بنزین بهم میدن که همون دو روز اول تمام کرد . تا به این لحظه ۹۰ هزار تومن پول بنزین دادم . ای خدا به کی اعتراض کنیم . به کی دردامون رو بگیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲۹ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (425 ديدگاه)

      Lpg کن داداش…بهترین گزینس

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا