ب ام و

ضیافت خانوادهٔ Z ب‌ام‌و در پبل بیچ

ب‌ام‌و در گردهمایی پبل بیچ امسال رسماً نسل جدید رودستر Z4 خود را رونمایی کرد. به همین مناسبت، این سازندهٔ پرافتخار آلمانی تمامی اعضای خانوادهٔ Z خود را در پبل بیچ گِرد هم جمع کرده و ضیافت باشکوهی را برپا کرده است. در این ضیافت، تمامی مدل‌های Z ب‌ام‌و به همراه جوان‌ترین عضو این خانواده حضور دارند و گویا همگی به استقبال عضو جدید خانوادهٔ خود آمده‌اند.

آغازگر حیات این خانوادهٔ پرافتخار، رودستر کوچک و جمع‌وجور Z1 بود که در اواخر دههٔ ۸۰ میلادی توسعه پیدا کرد. ویژگی منحصربه‌فرد Z1 درهای کشویی آن بود؛ اما این خودرو فروش زیادی نداشت و به همین دلیل هم‌اکنون بسیار کمیاب است ولی بااین‌حال Z1 خودروی بسیار دوست‌داشتنی، سرگرم‌کننده و البته عجیبی است. این رودستر آلمانی بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ یعنی تنها طی دو سال در تعداد محدودی به تولید رسید.

عضو بعدی خانوادهٔ Z مدل Z3 بود که به خودروی بسیار محبوبی تبدیل شد. پروژهٔ توسعهٔ این ماشین در سال ۱۹۹۱ آغاز شد و سپس برای اولین بار در ژوئن سال ۱۹۹۵ رسماً رونمایی گردید. Z3 اما برخلاف Z1 در دو نسخهٔ رودستر و کوپه به تولید رسید که البته نسخهٔ کوپهٔ آن بیشتر به یک هاچ‌بک سه‌در شباهت داشت. تولید Z3 با پیشرانه‌های چهار سیلندر و شش سیلندر مختلف تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت.

بلافاصلهٔ پس از خاتمهٔ تولید Z3، نسل اول Z4 معرفی گردید و بدین ترتیب برای اولین بار نام Z4 در سبد محصولات ب‌ام‌و ظاهر شد. Z4 لوکس‌تر از Z3 بود و عملکردی بهتری نسبت به آن داشت. این خودرو نیز همانند سلف خود در دو نسخهٔ رودستر و کوپه ساخته می‌شد اما نسخهٔ کوپهٔ آن از فرم هاچ‌بک مانند قبلی فاصله گرفته و به یک کوپهٔ متعارف تبدیل شده بود. تولید نسل اول Z4 تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت.

در سال ۲۰۰۹ نسل دوم Z4 به بازار آمد که خودرویی کشیده‌تر، نرم‌تر و زیباتر از قبل بود. البته نسل دوم Z4 مثل نسل قبلی استایل شارپ و تیزی نداشت اما خودروی بسیار زیبایی بود که استایل یک اسپرت کلاسیک را به نمایش گذاشته بود. در این نسل نسخهٔ کوپه حذف شد اما در عوض ب‌ام‌و در Z4 رودستر سقف فلزی جمع شونده را جایگزین سقف پارچه‌ای قبلی کرد.

Z8 اما با دیگر اعضای خانوادهٔ Z ب‌ام‌و متفاوت است چراکه این مدل بخشی از دودمان Z3 و Z4 محسوب نمی‌شود و مدلی مجزا به شمار می‌رود. Z8 که توسط هنریک فیسکر طراحی شده، یکی از جالب‌ترین کابریولت‌های ساخت ب‌ام‌و است. تولید این خودرو از سال ۲۰۰۰ آغاز شده و در مقطع کوتاهی در کنار نسل اول Z4 به تولید رسید. Z8 به همان پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 مدل M5 نسل E39 مجهز شده بود.

و حالا نیز نسل سوم Z4 با کد G29 به‌عنوان جدیدترین عضو خانوادهٔ Z معرفی شده است؛ اما طراحی این خودرو توسط برخی از طرفداران ب‌ام‌و بشدت موردانتقاد قرار گرفته و بسیاری آن‌را یک باواریایی اصیل نمی‌دانند. همچنین برخی معتقدند این نسل از Z4 به دلیل همکاری با ژاپنی‌ها از اصالت آلمانی خود فاصله گرفته است.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. Mopar Or No Car

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    اصیل ترین نمای چراغ و و جلو پنجره بی ام و همین طراحی Z3 هست.

    1. saeed

      ۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سری ۳
      e46
      هست

    2. Mopar Or No Car

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      اولین بار Z3 رو تو ویدئو کلیپ یکی از آهنگ های گروه “NSYNC” به نام “Bye Bye Bye” دیدم که در حال تعقیب و گریز با یک وایپر قرمز رنگ بود. یادمه بارها اون قسمت کلیپ رو برمیگردوندم عقب و دوباره نگاه می کردم و هیچ وقت از دیدن دوبارش خسته نمی شدم.
      به شما هم توصیه می کنم حتما ببینید.

  2. Bilbo

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (420 ديدگاه)

    سری زد ب‌ام‌و بنظرم همیشه تفاوت قابل اشاره ای تو طراحی قسمت جلویی داشتن و نسل جدید زد ۴ هم از این قاعده مستثنی نیست، البته این نسل جدید به معنای واقعی کلمه این سری رو مدرن تر کرده که این حجم از تفاوت و تغییر بین نسل های قبلی بنظرم دیده نمیشه.
    با یه مقایسه ساده بین هرنسل از سری زد با مدلهای دیگه ب‌ام‌و که هم دوره‌ش بودن، بنظر میاد نسل قبل و خصوصا دو نسل قبل زیبایی قابل مبارزه ای داشتن ولی این نسل جدید علیرغم رعایت پروفایل جانبی و کشیدگی مناسب کاپوت، ارتقای عالی خطوط بدنه،نمای عقب واقعا عالی و کابین حیرت انگیزش، اما تو نمای جلو بنظرم دو تامشکل خیلی بزرگ هست، اول اینکه بنظرم شیب منفی جلو پنجره اگر کامل می‌شد، خشم نمای جلو واقعا فوق العاده میشد(مثل سری هشت). مورد دوم اینکه ای کاش ای کاش و ای کاش کشیدگی چراغهای جلو به همون شکل کانسپت می‌بود وگرنه این فرم بالا و پایینی چراغهای جلو بنظرم هم یه تغییر بزرگ بود و هم تو کانسپت زد۴ خیلی خیلی زیبا شده‌بود که تو نسخه تولیدی اون تاثیر رو نداره.
    با این حال بنظرم زد۴ جدید اگر از مقام مقایسه کنار گذاشته بشه، خودروی بسیار دلپسند و زیباییه

  3. علی

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (849 ديدگاه)

    به نظر من عقب نسل جدیدشو به جلوی نسل قبلی بچسبونن و از طراحی داشبورد همین نسل جدید که خیلی هم زیباست استفاده کنن یکی از ایده آل ترین Z ها بوجود خواهد آمد .
    با تچکر

  4. MAHDI

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    طراحی نسل جدید ازسری های قبل خیلی جذاب ترشده.ازروبرو ظاهرش خیلی مدرن واسپرته.عقبش که محشره وکابین اسپرت وخیلی لوکس.فوق العاده شده

  5. علی

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (13 ديدگاه)

    Z3 بینظیره

  6. دانیال روشنی

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (156 ديدگاه)

    همه چیزش در حد عالی.
    جلو در حد فاجعه . اصالت نداره به معنی کلمه . جلوی این ماشین هر لوگویی رو میشه چسبوند

  7. Alireza

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (573 ديدگاه)

    سری جدید با اختلاف زشت ترین خودروی گرد هماییه غیر از سری ۲ و سری ۸ این چند سال اخیر بی ام و تو طراحی افت زیادی داشته

    1. mahdy

      ۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2359 ديدگاه)

      باشه تو خوبی
      طراحی های بیمر افت زیادی داشته؟

    2. shirko

      ۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (488 ديدگاه)

      اقا علی رضا این نظر ها رو پیش کس دیگه ای نگی ها و گر نه بهت می خندن !!

  8. Alireza

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (573 ديدگاه)

    Z4جدید بیشتر شبیه فیات ۱۲۴ اسپایدر شده

    1. Bilbo

      ۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (420 ديدگاه)

      خدایی اینو قبول دارم، یعنی فرم کلی جلوی ماشین دقیقا همینه فقط امضاهای ب‌ام‌و تو طراحی جلو هست که باعث تفاوت جزیی شده

  9. Khosrow

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1697 ديدگاه)

    زیباترینشون Z4 نسل اول ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X