احتمال افت فروش خودروهای الکتریکی به خاطر آتش‌سوزی محصولات تسلا

برخی تحلیلگران معتقدند آتش‌سوزی‌های اخیر محصولات تسلا شاید تقاضا برای خودروهای الکتریکی را کاهش دهد.


در هفته‌های اخیر حداقل سه دستگاه از محصولات تسلا که در شانگهای، هنگ کنگ و سان‌فرانسیسکو پارک شده بودند طعمه‌ی حریق شده‌اند و البته فعلاً دلیل این آتش‌سوزی‌ها مشخص نشده است. تحلیل گران می‌گویند ترس از آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی می‌تواند باعث کاهش فروش آن‌ها شود.


یکی از تحلیلگران ارشد اتوترندز می‌گوید:

افراد زیادی هستند که نمی‌خواهند ریسک آتش‌سوزی خودرو در زمان تصادف و از دست دادن زندگی را به جان بخرند.

چند سال پیش نگرانی‌هایی درباره‌ی آتش‌سوزی محصولات تسلا وجود داشت اما اکثر این آتش‌سوزی‌ها پس از تصادف خودروها صورت می‌گرفت و تسلا هم بی‌وقفه تأکید داشت احتمال آتش گرفتن محصولات این شرکت در مقایسه با مدل‌های بنزینی یا دیزلی هم‌رده بسیار کمتر است. البته در 21 آوریل تصاویر دوربین مداربسته‌ی یک پارکینگ در شانگهای نشان داد یکی از محصولات تسلا یعنی مدل S به‌صورت ناگهانی آتش گرفته است.


هفته‌ی پیش بود که یک مدل S دیگر نیز در هنگ‌کنگ آتش گرفت و همین اتفاق برای یک مدل S دیگر در سان‌فرانسیسکو هم رخ داد.

اگرچه تسلا هنوز در حال بررسی روی این موضوع است اما هفته‌ی پیش به‌روزرسانی تنظیمات مدیریت شارژ و گرمایی خودروهای خود را به منظور کمک هرچه بیشتر به حفاظت باتری و بهبود طول عمر آن را انجام داد. تسلا گفته این به‌روزرسانی‌ها را بدون هرگونه اخطار و هشدار از پیش تعیین شده انجام داده است.


نگرانی‌ها درباره‌ی آتش‌سوزی این سه خودرو می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی شود و همین امر سؤالات درباره‌ی میزان پیشرفت باتری‌های لیتیوم-یونی را افزایش داده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. Shahrukh
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    بهتر!!!!
    دوس دارم جلوی پیشرفت تسلا گرفته بشه ونتونه بیشترازاین بازار رو تحت تاثیر قراربده!
    هیچی برای یه امریکایی باز،دردناک ترازاین نیست که چلنجر با اصالت و ماستنگ افسانه ای،دست از پیشرانه هایV8بکشن وبرن سراغ گزینه های هیبریدی و حتی الکتریکی
    دوستان،گَهگُداری مقایسه میکنن میگن خیلی وقت پیش ها هم برای گذر از۴پا و ارابه و درشکه به سمت موتور درون سوز،مقاومت های وجودداشت ولی بعد ازبین رفت.دقت کنین که این با اون زمین تا اسمون فرقشه
    با احترام به همه،محیط زیست و هوای پاک،به نظرم تاوقتی که آخرین قطره ی نفت،قابل استخراجه،باید موتورهای درون سوز،تولیدبشن و سرپا بمونن!

    پاسخ
    1. ممد
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      البته تا اون موقع (اخرین قطره نفت) احتمالا حیات انسان به کل نابود میشه. دیگه چانجر و اینا چه دردت میخوره؟!

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (106 دیدگاه) ,

        یعنی فقط این وسط خودرو های بنزینی حیات رو به خطر انداختن ؟؟؟؟؟؟
        دوستان یادشونه میگفتن لایه اوزون سوراخ شد بدبخت شدیم منقرض شدیم و فلان بعدا طبیعت خودش خودشو ترمیم کرد
        طی تحقیقات فقط ۱۰ درصد موضوع با کمک تحقیقات ادم مشکل اوزون برطرف شد
        همین چند روز پیش بود گزارش اومد که ساخت باطری خودرو از ماشین دیزلی بیشتر الایندگی تولید میکنه

        پاسخ
        1. ممد
          سوابق: (8 دیدگاه) ,

          دوست عزیز یه جستجوی ساده میکردی بعد میگفتی. من اولین نتیجه گوگل کردن رو میذارم:
          Seventy-five percent of carbon monoxide emissions come from automobiles.
          75 درصد !!!
          بعد حرف شما اصلا علمی و تخصصی نیست، یعنی چی خودشو ترمیم میکنه؟
          مشکل اوزون کم برطرف شده چون عملا کار مفیدی صورت نگرفته هنوز. (میزان تولید سخت فسیلی تغییری نکرده)
          در مورد الودگی ساخت ادوات تولید و ذخیره انرژی هم اینو باید بگم که صاحبان ثروت حاصل از سوخت فسیلی مانع از تحقیقات گسترده میشن. اگر سرمایه گذاری بشه حتما این مشکل به مراتب مرتفع میشه. شما عمر موتور بنزینی ماشین رو با برقی مقایسه کن. تقریبا نسبتشون صفره. هنوز زمان میخواد

    2. MOHAMMAD.DEMON
      سوابق: (95 دیدگاه) ,

      من به عنوان دوست دار ماشین های امریکایی
      با این حرف شما کاملا مخالفم
      دنیا داره رو به جلو میره همه کمپانی ها
      روی الکتریکی سازی کار میکنن
      اگه فورد کرایسلر و جنرال موتورز از این حرکت عقب بمونن
      بازار رو میبازن
      من به شخصه منتظر عرضه نسخه هیبرید موستانگ هستم تا ببینم عملکردش فنیش چطوره

      پاسخ
    3. تورج
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      تا حدود زیادی با صحبتهای شما موافقم. تازه خیلی ها از هشدار های جدی ای که عفو بین الممل و سازمانهای دولتی و غیر دولتی دیگه در مورد تهدید فزاینده ساخت باتری های لیتیوم-یون در مقیاس وسیع چه محیط زیستی و چه انسانی داده ان بی خبر هستند. خودروهای الکتریکی با فرمی که امروز داره توسعه پیدا میکنه یعنی باتری های سنگین چند صد کیلیویی بعنوان منبع تغذیه موتور های الکتریکی به هیچ عنوان صد در صد پاک نیستند و اگر بحث بازیافت اون باتری ها و منبع تامین برق خودروها به جز چند کشور محدود اروپایی رو درنظر بگیریم میشه اینطور برداشت کرد که هجمه و شتابی که امروز در بین خودروسازان جهت دستیابی به لاین آپی پر از مدلهای برقی میبینیم یه سرمایه گذاری نامطمئنه!! بله نا مطمئن واسه اینکه فریاد هیبریدیزاسیون(اگر درست نوشته باشم) شدن ماشین ها که بسیاری از بزرگان و کارشناسان این صنعت دارن فریادشو میزنن نشنیده گرفته میشه. امیدوارم این نگرانی های فزاینده برای محیط زیست و زندگی انسان ها در آینده شکل قشنگ تری به خودش بگیره.

      پاسخ
  2. (JONATHAN (TESLA
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    احتمال اتیش گرفتن باتری های لیتیوم یونی خیلی پایین
    این تسلا از خودش در نمیاره این نوع باتری ها در خیلی از وسایل قابل شارز امروزی
    وجود داره مثل همون مبایلی که تو دستتون هست
    بعد تصادف خیلی از عوامل میتونه باعث اتیش گرفتن ماشین بشه
    ولی اینکه در حال خاموش یا پارک شده ماشین برقی اتیش بگیره نشان از
    مشکل نرم افزاری ماشین میده که با اپدیت حل میشه حتی نیاز به فراخوان هم نداره
    ولی فقط سه تا اتیش سوزی بوده پس حتی شاهد شکایت هم نخواهیم بود

    پاسخ
    1. منوچهر
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      اره همیشه شما راست میگی تنها راست گویی عالم وجود

      پاسخ
    2. نیما
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      قابلیت اشتعال باتری لیتیو یون رو مطالعه کنین.

      پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (2578 دیدگاه) ,

      فقط یادمه همین دوستان چقدر کره ای هارو مسخره کردن بخاطرآتش سوزی.اونم توهرپستی. نه اینکه ازاین اتفاق خوش حال باشیم.اما هیچ وسیله ای ساخت دست بشر کامل نیست.حتی اگر تمام مهندسین جهان دورهم جمع بشن با کامل نیستن.
      واما اون حرفا دیگه بچه گانه بود.

      پاسخ
      1. hossin
        سوابق: (83 دیدگاه) ,

        البته تسلا 3 تا دونه محصولاتش اتیش گرفت و هیوندا و کیا چند صد دستگاه
        این خیلی موضوع مهمی هست

        پاسخ
      2. овsкиكMас
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        ***
        برندهای مورد علاقشون سال ٢٠١٨ رو فاجعه بار تمام کردن و امار نشون میده سال ٢٠١٩ هم همون اش و همون کاسه هست،در عوض برند هایی که ازشون بدشون میاد دارن عالی کار میکنن،مجبور بودن یه طوری خودشون رو خالی کنن :))))) اشکال نداره :))))
        فقط امیدوارم پدال خبر امار میزان افزایش و کاهش فروش تا ماه مارس ٢٠١٩ که اعلام شد رو بزاره،فاجعه اصلی واسشون اونجاست وقتی امار رو ببینن😂 من دیدم داشتم تا یک ساعت میخندیدم 😂

        پاسخ
        1. hossin
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          منبع افت فروشی که میگی اونجا نیست که میگفتی سانتافه ماشین سال 2018 شده؟؟؟؟؟
          یا اونجایی که میگفت انبارهای جنسیس خالی شده از بس پرفروشه؟؟؟؟
          چون سال 2018 جنسیس فروشش از نصف هم کم تر شد و ازرا در سال 2018 در امریکا 628 تا فروخت
          البته خنده ای هم که کردی از خوشی نبوده بلکه از ناراحتی بوده چون خودت هم میدونی افت فروشی در کار نیستش ولی این نیز بگذرد

        2. овsкиكMас
          سوابق: (58 دیدگاه) ,

          سلام علی شوی 😂 علی شوا با تمام قوا و اکانت ها در جهت ماست مالی وارد میشود 😂حداقل جملاتی که با اکانت های دیگع میگفتی رو نگو کسی شک نکنه اینا رو با ده تا اکانت گفتی دقیقا 😂
          افت فروش رو پدال مطلبش رو گذاشت منم ده بار واست لینکشو گذاشتم الان بازم واس این اکانتت میزارم علی سوی حسن حسین علیرضا تسلا امیر جان 😂😂😂😂😂😂فرار نکن تا پدال تاییدش کنه گلم 😂😂😂😂
          دم پدال گرم بابت این مطلب 😂

        3. hossin
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          علی نوا که جای خود
          میدونم خیلی از دستش شکاری ولی من علی نوا نیستم حسین هستم ولی واقعیت رو چون هم من میگم هم علی نوا تو فکر میکنی یکی هستیم
          ولی امار فروشها رو که پدال در 2018 گذاشت همه دیدن برای همین تقلا کردن تو فایده نداره
          فروش کم جنسیس و سانتافه رو با شلوغ بازی نمیشه بالا برد

        4. hossin
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          این لینکی هم که گذاشتی مال 2018 هست که گذشته در صورتی که گفتی در 2019 کاهش فروش داشتن
          اینم باز از حرفهای ضد و نقیضی بود که همیشه میزنی وبا سفسطه کردن میخوای حرفت رو ثابت کنی که هیچ وقت هم ننونستی چون الان همه با یه سرچ ساده میفهمن واقعیت رو

  3. مسی
    سوابق: (278 دیدگاه) ,

    درست همزمان با خبر صفر شدن گمرکی خودروهای هیبریدی
    یک مطلب در مورد بد بودن و آتش گرفتن آنها منتشر میشه
    یادتان رفت بگویید که این خودروها سرطانزا هستند.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3672 دیدگاه) ,

      مسی جان اولا این خبر توی سایت های خارجی منتشر شده و فکر نمیکنم که اونا در جریان صفر شدن تعرفه های گمرکی خودروهای هیبریدی و الکتریکی وارداتی به کشور ما باشن.
      ضمن اینکه یکی از مسئولان اعلام کرد واردات این خودروها همچنان ممنوعه.
      ارادت

      پاسخ
  4. MAHDI
    سوابق: (2578 دیدگاه) ,

    آقافرشاد چندروز پیش مطلبی رو گفتن در مورد هشدارایلان ماسک به کارکنانش در مورد ورشکستگی شرکت تسلا تا 10ماه دیگه. که منم دیروز ازیه سایت خودرویی دیگه مطالعه اش کردم.
    البته خبرشکایت برخی از سهام داران شرکت تسلا ازاین شرکت هم جداگانه بود.

    پاسخ
  5. Elmiraj
    سوابق: (663 دیدگاه) ,

    هنوز تکنولوژی باتری ها به اون حدی پیشرفت نکرده که باتری های لیتیوم در اثر ضربه ، در حال شارژ ، در اثر گرمای زیاد و یا در موارد انگشت شمار بی دلیل آتش نگیرند .
    این باتری ها تا حالا ده ها و صد ها هزار بار در محصولات مختلفی از جمله موبایل ها آتش گرفتن و خسارات زیادی هم به بار آوردن نمونه بارز ش هم آتش گرفتن باتری گوشی Note 7 سامسونگ بود که بیش از دو میلیارد دلار به سامسونگ ضرر وارد کرد….
    .
    در سال های آتی محصولات الکتریکی زیادی از خودروسازان کنونی به بازار عرضه میشه و هر از چند گاهی شاهد آتش گرفتن آن ها خواهیم بود اما باز نسبت آتش گرفتن خودرو های الکتریکی به درونسوز یک نهم هست .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.