تویوتا

دایهاتسو کوپن GR Sport، رودستر کوچکی با حال‌وهوای گازو ریسینگ

تویوتا در سال ۲۰۱۷ سری محصولات اسپرتی را در ژاپن معرفی کرد که توسط بخش گازو ریسینگ (Gazoo Racing) ارتقاء پیدا کرده بودند. این خانواده شامل مجموعه‌ای از مدل‌ها از هاچ‌بک کوچک یاریس گرفته تا کراس‌اوور بزرگ هریر می‌شد. در این خودروها بر اساس میزان ارتقاءها، استراتژی سه سطحی اعمال می‌شود. این یعنی نسخه‌های پایه GR Sport نام دارند، در سطح بعدی مدل‌های GR قرار می‌گیرند (مثل سوپرا GR) و بالاترین مدل‌ها هم با نام GRMN ارائه می‌شوند (مثل یاریس GRMN). همچنین در صدر این خانواده هم هایپرکاری ۱۰۰۰ اسب بخاری قرار خواهد گرفت.

حال اما گازو ریسینگ در اقدامی جالب به سراغ یکی از محصولات برند زیرمجموعهٔ تویوتا یعنی دایهاتسو رفته است. این خودرو رودستر بسیار کوچک کوپن است که در نسخهٔ GR Sport با مجموعه‌ای از ارتقاءهای فنی و ظاهری در ژاپن عرضه خواهد شد. ازآنجایی‌که این رودستر دونفرهٔ کوچک در دستهٔ کی کارها قرار می‌گیرد، امکان ارتقاء پیشرانهٔ آن وجود ندارد که این یعنی زیر کاپوت آن همچنان همان موتور ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر با ۶۳ اسب بخار قدرت قرار گرفته که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به محور جلو با دیفرانسیل لغزش محدود انتقال پیدا می‌کند.

بنابراین در ارتقاء کوپن، تمرکز گازو ریسینگ روی تیزتر کردن هندلینگ با تنظیم سیستم تعلیق و افزایش استحکام بدنه از طریق یک سری از به‌روزرسانی‌ها بوده است. به‌عنوان‌مثال، با استفاده از کمک‌های جدید و تجدیدنظر در نرخ نوسان فنرها، سواری خودرو کمی نرم‌تر شده است. علاوه بر این، سیستم فرمان برقی کوپن هم بروز شده تا احساس پیوستگی بین فرمان و حرکت خودرو ایجاد شود.

علاوه بر این، در ظاهر کوپن GR Sport هم تغییرات و بهبودهایی صورت گرفته که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به بازطراحی جلوپنجره و سپرها و همین‌طور چراغ‌های جلو و عقب دودی اشاره کرد. این خودرو همچنین روی رینگ‌های آلیاژی فورج‌کاری شدهٔ BBS منحصربه‌فرد قرار گرفته و نشان GR Sport هم در قسمت‌های مختلف بدنهٔ آن به چشم می‌خورد.

علاوه بر این ویژگی‌ها، برای این رودستر اسپرت زیر سپری جلو با قیمت ۵۱,۷۰۰ ین (۴۷۷ دلار)، تیغه‌های جلویی با ۴۴,۰۰۰ ین (۴۰۶ دلار)، زیر رکابی‌ها با ۶۶,۰۰۰ ین (۶۰۹ دلار)، باله‌های جانبی عقب با ۴۷,۳۰۰ ین (۴۳۷ دلار) و اسپویلر عقب با ۲۲,۰۰۰ ین (۲۰۳ دلار) قابل سفارش است. برای این خودرو هشت رنگ بیرونی مختلف هم قابل انتخاب است اما کابین همهٔ آن‌ها مشکی‌رنگ است.

در داخل کوپن GR Sport نیز با صندلی‌های ریکارو با نشان دوخته‌شدهٔ GR Sport، تریم فلزی و مشکی پیانو، غربیلک فرمان چرمی Momo با نشان GR Sport و صفحه آمپر اصلاح‌شده با تریم قرمز، فضای اسپرت و متمایزی ایجاد شده است. دایهاتسو کوپن GR ماه آینده با قیمت پایهٔ ۲,۴۳۵,۰۰۰ یون (۲۲,۵۰۰ دلار) برای نمونهٔ دستی و ۳۸۰,۰۰۰ ین (۲۲,۰۰۰ دلار) برای مدل CVT در ژاپن عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چقدر این کی کار ها عشقن! ابتکار عالی دولت ژاپن بعد جنگ که هم مردمش رو آسون ماشین دار کرد، هم پایه های صنعت خودرو سازیش رو بنا کرد. همه ی غول های ژاپنی به جای برداشتن سنگ بزرگ، با همین کی کار ها شروع کردن. کاش یه همچین ابتکاراتی هم تو مملکت ما بود …

    موافقم 7
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    ژاپن پول میدی کوپن میگیری
    ایران کوپن میدی روغن و شیرخشک میگیری
    به همین سادگی !!!! ????

    موافقم 7
    مخالفم 0
  3. Jdm

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جناب دهقان موتورترند یه مقایسه کلی بین کوروت سی8 و پورشه کررا اس انجام داده و هر دوتا رو کاملا تست کرده.خواهشا مطلبش رو قرار بدید با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Malt hill

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (514 ديدگاه)

    حالا چرا اینقدر زشت

    موافقم 0
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا