تویوتا

معرفی فیس‌لیفت نسخهٔ اروپایی تویوتا کمری

تویوتا نسخهٔ اروپایی کمری هیبریدی را برای مدل ۲۰۲۱ مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی جزئی قرار داده است. در قسمت جلویی کمری هیبریدی مدل ۲۰۲۱ سپر بازطراحی شده و حالا ورودی هوای جدیدی در آن به چشم می‌خورد. میله‌های این ورودی هوا حالا بیشتر به طرفین سپر کشیده شده‌اند و تا خودرو پویاتر و عریض‌تر به نظر برسد. رینگ‌های آلیاژی ۱۷ و ۱۸ اینچی جدید، رنگ بدنهٔ جدید خاکستری متالیک و گرافیک جدید چراغ‌های LED عقب هم از دیگر تغییرات بیرونی کمری مدل ۲۰۲۱ هستند.

این سدان هیبریدی ژاپنی در داخل هم به نمایشگر نُه اینچی جدیدی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده که برای ارگونومی بهتر در مکانی بالاتر قرار گرفته است. این نمایشگر به دکمه‌ها و کنترل‌کننده‌های فیزیکی هم مجهز است تا استفاده از آن در هر شرایطی در هنگام رانندگی آسان‌تر باشد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید تویوتا هم نرم‌افزار سریع‌تر و پاسخ بهتری دارد و به‌صورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی برخوردار است.

تویوتا برای کمری هیبریدی مدل ۲۰۲۱ در اروپا دو روکش چرمی پریمیوم جدید را هم برای صندلی‌ها ارائه کرده است که بژ یا مشکی هستند. این روکش‌های چرمی از نوع سوراخ‌دار با طرح ۸ شکل هستند تا تهویهٔ صندلی‌ها امکان‌پذیر شود. از سوی دیگر، تویوتا جدیدترین نسخه از پکیج ایمنی Safety Sense خود را هم برای کمری هیبریدی مدل ۲۰۲۱ ارائه کرده که از سیستم پیش از برخورد به‌زور شده با قابلیت تشخیص خودروی جلویی، دستیار فرمان اضطراری و دستیار چرخش در تقاطع‌ها برخوردار است. این پکیج همچنین یک کروز کنترل تطبیقی هوشمند را هم به همراه دارد که با کمک دستیار تشخیص علائم جاده و سیستم دنبال کنندهٔ خطوط جاده کار می‌کند.

در قوای محرکهٔ کمری هیبریدی جدید اما هیچ تغییری ایجاد نشده که این یعنی سدان میان سایز تویوتا همچنان با همان موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی در اروپا عرضه خواهد شد که مجموعاً ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه

  1. 🇮🇹Amin_sto🇮🇹

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (150 ديدگاه)

    کمری بهترین سدان دیفرانسیل جلویی هست که دوست دارم
    یه نکته کمری نسبت به ۱۰ سال پیش خیلی مدرن تر شده
    از لکسوس es2015 بیشتر امکانات و آپشن داره 🤔🤔

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۴۱
    1. Ahmedreza2002

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1079 ديدگاه)

      یکم خرق عادت کنیم و زیر کامنت اول کامنت بزاریم
      کمری انتخابتونه یا اکورد؟
      با دلیل

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۶
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (4566 ديدگاه)

        سرویس و قطعات آکورد بسیار گران‌تر از کمری هست و حتی برخی قطعاتش از لکسوس هم گرانتره .
        کاری به ایران و خارج هم نداره و در کل قیمت قطعاتش بالاست .
        گیربکس آکورد cvt هست و در برابر تیپ‌ترونیک کمری ارزش کمتری داره .

        کیفیت متریال آکورد به نظر بالاتر از کمری میرسه مثل طرح چوب درها و داشبورد و همینطور طراحی داخلی آکورد بهتر از کمری هست .

        سواری آکورد نرم‌تر از کمری هست اما اونقدری نیست که بشه گفت خیلی متفاوت هستند ، اما کلاً سواری محصولات هوندا همیشه بهتر از تویوتا بوده .

        انتخاب بین این دو خودرو سخته ، اما انتخاب کمری برای استفاده طولانی‌ مدت عاقلانه‌تره .

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۳
        1. R@m!n

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (921 ديدگاه)

          البته هوندا هم برای استفاده طولانی مدت خوبه جفتشون عالین

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۰
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (4566 ديدگاه)

          بله ، ۱۰۰٪ ، آکورد بینظیره .

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۰
      2. RezaRs

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (125 ديدگاه)

        سلام کمری دوس داشتنیه امااااااااااا از آکیو تویوودا هم بپرسی میگه آکورد

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
  2. میلاد

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    دیگه از یه سدان خانوادگی میان سایز با قیمت خوب و طول عمر بالا چی میخواین؟.من که دوسش دارم. قیافشم خیلی خوبه.

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۴
  3. Hadi

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    کمری عشقه عشق…
    حتی اسمش هم ارامش بخشه مثل سواریش که فوق العادس 👌
    یکی از ارزو هام اینه که یک کمری ۲۰۰۷ بژ تمیز یا مدل هیبرید فیس آمریکاییش رو داشته باشم…

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۶
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4566 ديدگاه)

      هادی جان ، ایشالاه بهترین کمری‌ای که دوست داری نصیبت بشه که اگر تمیز کم‌کار واقعی پیدا کردی و به سرویسش سر موقع برسی تا آخر وفادارت میمونه (( میدونستید کمری و کلاً تویوتاها وقتی به یک میلیون کیلومتر میرسند ، روی عدد ۹۹۹۹۹۹ قفل میکنند و دیگه کیلومتر نمیندازند )) .

      خودم به شخصه عاشق کمری گرند ۲۰۰۶ هستم ، در حال حاضر تویوتا شاسی دارم ولی سواریه گرند حتی از اوریون هم دلپزیرتر هست .

      اما کمری فکر نکنم تو اروپا خاطرخواه داشته باشه ، آخه خیابون‌ها و جاده‌های اروپا بیشتر به درد ماشین‌هایی با عرض کم میخوره و برای همینه که هاچبک‌ها در اروپا پادشاهی می‌کنند .

      به شخصه اگر در شهرهای اروپایی با کمری رانندگی کنم ، به یکماه نمیرسه که تمام دور تا دور ماشین را خط خطی میکنم و تمام ماشین به جزء سقفش نیاز به بازسازی داره .

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۴
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (668 ديدگاه)

        یکی از راننده های فرودگاه میگفت بعد از یک مدت که روی ۹۹۹۹۹۹ میمونن دوباره کیلومتر صفر میشه و از اول…
        ظاهر ماشین داغون بود ولی کارکردش کمتر از ۱۰۰ تا بود که من پرسیدم و گفت تا حالا یکبار صفر شده.
        خودم از نزدیک ندیدم و مطمئن نیستم درسته یا نه.

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۲
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (4566 ديدگاه)

          خودم کرولا مدل ۲۰۱۵ دیدم با حدود ۸۰۰هزار کارکرد که دو شیفته روش کار میکردن .
          اما اینکه بعد از یک میلیون کیلومتر صفر میشه را نمیدانم ، مطمئناً کامپیوترش را دستکاری میکنند و برمیگرده به حالت صفر کیلومتر .

          یه چیز جالب بگم در مورد خودروهای تویوتای فرودگاه که حتی از روغن و فیلتر اصلی هم استفاده نمیکنند و همه چیزش را ایرانی استفاده میکنند و هر ۸۰۰۰ کیلومتر سرویس روغن انجام میدهند .

          حالا یکی مثل من اینقدر وسواس دارم که روی ۵۰۰۰ km سرویس انجام میدم و حتماً هم از روغن و فیلتر اصلی استفاده میکنم ، هزینه‌ی من میشه حدوداً یک میلیون تومن ، اما هزینه راننده تاکسی‌های فرودگاه فکر نکنم به ۴۰۰ هزار تومن هم برسه .

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۳
      2. زیزیگولو

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1375 ديدگاه)

        نوید تویوتا کمری رو باید ماشینی تقریباً کاملو اقتصادیو جذاب دونست البته نه در مقایسه با بعضی از رقیباش چون به لوکسی آکورد و اغواگری سوناتا و پختگی طراحی اپتیما نیستش ولی نمیشه منکر این شد که تویوتا کمری تو دنیای خودرو واسه انبوه هواداراش ((که یکیشونم خودتی)) ماشینی غیر قابل مقایسه با سایر رقیباش شناخته میشه، خُب البته اکثر ماشینای ژاپنی تو کلاس خودشون رقیب سر سختی واسه برندای دیگه هستن ولی هر کدوم یه سری مزایا دارن و یه سری معایب ولی مزایاشون خیلی بیشتر از معایبشون هستش

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۱۸
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (4566 ديدگاه)

          آخه زیزیگولو جان
          بستگی داره هدف از خرید خودرو چی باشه !!!
          یکی مثل من ، مشخصات فنی و کیفیت رانندگی بالا به همراه آسایش در رانندگی و کیفیت متریال داخلی از هر چیزی مهمتر هست و ترجیح میدهم ماشینم ۱۰ تا آپشن درست و کارآمد داشته باشه تا ۲۰ تا آپشن آبکی و نمایشی .

          شما اگر قیمت قطعات و سرویس کمری را با آکورد و بقیه مقایسه کنید ، اونوقت متوجه تفاوت و ارزش کمری میشوید .

          شما کیفیت متریال داخلی کمری را با آکورد که نه ، بلکه با سوناتا اپتیما مقایسه کن تا تَهِ خط را میری !!!

          موافقم ۹
          مخالفم ۷
        2. زیزیگولو

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1375 ديدگاه)

          نوید به نظر من آکورد و اپتیما لوکسترن و کیفیت متریال داخل کابیناشونم خیلی بهتره ولی کمری یه ویژگی خویش استهلاک پایینو اقتصادی بودنشه

          موافقم ۱۶
          مخالفم ۹
  4. زیزیگولو

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1375 ديدگاه)

    تویوتا کمری تو کلاس خودش رقیبای قدرتمندی داره مثلاً از نظر آپشنو طراحیو فراوونی قطعات کره‌ ایا تو بازار این کلاس حرف اولو میزنن و تویوتا خوش‌ شانسه که رقیبای قدری مثل نیسان آلتیما یا مزدا ۶ تو بازار ایران حضور ندارن و حتی نزدیکترین رقیب ژاپنیش یعنی هوندا آکوردم با وجود همه شایستگی هایی که داره مشکل دست ‌دومو نبودن خدماتو داره ولی خُب بطور کلی تویوتا کمری قوای فنی قابل توجهی داره و مصرف سوخت پایینو استهلاک پایینی داره و ایمنی بالایی داره ولی معایبیم مثل امکانات رفاهی پایین، هندلینگو سواری معمولیو امکانات رفاهی پایینو تأمین قطعات و خدمات داره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
    1. زیزیگولو

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1375 ديدگاه)

      بیشتر تو ایران منظورمه

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4566 ديدگاه)

      اتفاقاً کمری ، کرولا ، هایلوکس ویگو ، پرادو و لندکروزر از جمله خودروهای وارداتی‌ای هستند که قطعات و خدماتشون در تمام شهرهای بزرگ و کوچک ایران انجام میگیره و اگر هر قطعه‌ای خواستی مثل آب خوردن با پیک هم میتوانی تحویل بگیرید و حتی نیازی به رفتن و گشتن هم ندارید .

      مزیت دیگر این خودروها وجود قطعات استوک هست که نیازی نیست پول قطعه نو و گران بپردازید و اینقدر تعداد فروش این قطعات اِستوک و خودروها در کشورهای حاشیه خلیج فارس زیاد بوده که خیلی‌ها یاد گرفتن جدیداً مدل‌های بالا را میخرند و کامل به صورت قاچاق وارد میکنند و شماره شاسی و موتور خودروی سند ایرانی را میزنند روی خودرو قاچاق و خیلی از خودروهایی مثل لندکروزر و پرادو که میبینید ، فیس‌لیفت نیستند و استاندارد اما قاچاقی با مدل‌های بالای ۲۰۱۵ وارد شده‌اند و از شماره شاسی و موتور خودروهای تصادفی سواستفاده کرده‌اند و اینقدر حرفه‌ای این کار را میکنند که حتی پلیس راهور هم متوجه نمیشه و خیلی‌ها که فروشنده نیستند و هدفشون استفاده هست این کار را میکنند ، چون اگر گیر بیوفتن ، خودرو منتقل میشه به پارکینگ اموال تملیکی و جریمه‌های سنگین و سوابق کیفری شدیدی داره که برای همین خیلی‌ها که این کار را میکنند ، برای رانندگی و استفاده بلند مدت هدفشون هست .

      این که خوبه حالا ، طرف شورولت کروت و حتی بنز SLS آورده بود و گرفتندش 😂 ، برخی‌ها دیوانه‌اند بخدا .

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۶
      1. زیزیگولو

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1375 ديدگاه)

        نوید منظورم تویوتا کمری هیبریدیه که قطعاتش تو ایران خیلی سخت پیدا میشه …… هرچقدر که کمپانی تویوتا تو بخش ایمنی کمری سنگ تموم گذاشته ولی این سدان جذابو باکیفیت تو بخش امکانات رفاهی حرف زیادی واسه گفتن نداره و در برابر رقیبای پرآپشن کره ایش تو رده ی پایینتری قرار میگیره و این درحالیه که رقیبای تویوتا کمری مثل کیا اپتیما میتونن تو بخش امکانات رفاهی با محصولات گرون قیمت آلمانی رقابت کنن ولی کمری از نظر تنوع امکانات رفاهی حتی به پای نسلای قبلی این ماشین کره ای هم نمیرسه ولی البته همچین مشکلی رو باید به سیاست تویوتا ربط داد چون این خودروساز ژاپنی محصولای مجهزو لوکس خودش رو با برند لکسوس به بازارای جهانی عرضه میکنه ولی در عوض محصولای تویوتا اکثراً ماشینای اقتصادیو ارزون قیمت هستن ولی هیچ کدوم از نسلای تویوتا کمری به عنوان ماشینای اسپرت شناخته نشدن و حتی این مدل جدیدم از این قاعده مستثنی نیستش، کمری رو مثل نیسان تینا باید ماشینی دونست که هندلینگ رو فدای راحتی کرده و بخاطر همین پایداری کمری تو پیچ ها کاملاً معمولی هستش که همین کمری رو تو نقطه مقابل سدانای پرطرفداری مثل مزدا ۳ قرار میده ولی بدترین چیز اینجاست که هندلینگ متوسط تویوتا کمری باعث نشده این سدان خونوادگی راحتترین ماشین تو کلاس خودش باشه چون رقیبایی مثل هوندا آکوردو نیسان تینا راحتی به مراتب بیشتری دارن هرچند که تویوتا خودرویی مطمئن هستش و به ندرت مشکلو ایراد پیدا میکنه ولی نمیشه پیچیدگیای بالای فنی یه ماشین هیبریدی رو انکار کرد چون تعمیرات یه همچین ماشینی احتیاج به تخصص بالایی داره و کار هر مکانیکی نیستش و درسته که باتری ماشینای هیبریدی عمر زیادی دارن و معمولا زودتر از ۱۰ سال خراب نمیشن ولی اگه نیاز به تعویض پیدا کنن خیلی گرون قیمت هستن و به راحتی تو شهرای ایران پیدا نمیشه و یه مشکل دیگه تویوتا کمری اینه که کابین چندان جذابی نداره و طراحیش ساده به نظر میرسه و تو کابین تقریبا هیچ هیجانی وجود نداره که این موضوع کمری رو مقابل رقیبایی مثل کیا اپتیما قرار میده و خُب حالا درسته که کیفیت کابین تو نسلای جدیدتر کمری بهتر شده ولی بازم نمیشه اون رو بهترین بین رقیباش دونست

        موافقم ۸
        مخالفم ۴
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (4566 ديدگاه)

          در کل تو ایران به جزء تنفس طبیعی ، خرید هر تکنولوژیه ساده و پیچیده‌ای اشتباهه .
          هیبرید و توربو داشتن در ایران یعنی داشتن دغدغه که اگر توجه کنید ، اکثر مالکان خودروهای هیبرید و توربو در کارکردهای ۷۰ هزارتایی فروشنده هستند .

          اما در نظر بگیرید که اگر آمریکا به برجام برگرده ، تکنولوژی و علم هم به همراه خودش برمیگردونه و میشه دوباره روی خدمات این گونه خودروها حساب باز کرد .

          چند ماه پیش اِستِپِر موتور وانت مزدا b2000 که دارم به مشکل خورده بود و بعد از سر دردهای فراوان و بردن پیش چندتا مکانیک و تنظیم موتور ، یکی را پیدا کردیم که تعمیرش کرد و این در حالی بود که تکنولوژی ساخت این موتور برای حداقل ۳۰ سال پیشه ، و همه مکانیک‌ها میگفتند باید استپر نو (( قیمتش بالای ۱/۵ هست )) بخری که تضمینی‌ هم نیست که مثل فابریکی باشه ، اما تعمیرکار آخری که به دادمون رسید ، قشنگ تو ۵ دقیقه درستش کرد ، این یعنی اینکه تعمیرکاران ما اکثریت به درد کار روی همون پراید و پژو میخورند و خودروهای وارداتی پیشرفته با کارکرد بالا حکم سرطان را دارند و اگر هم تعمیرکار خوب به تورتون بخوره ، یه پول‌هایی میگرند که اصلاً آدم ترجیح میده ماشینشو بفروشه و با همون پژو و پراید جابجا بشه .

          بارها گفتم ، دلیلش اینه که من میگم در ایران اگر وارداتی میخواهید فقط تویوتا بخرید و اگر نه که اگر من جایی مثل اروپا و آمریکا زندگی میکردم ، محصولات آلمانی و بنز استفاده میکردم .

          موافقم ۵
          مخالفم ۳
  5. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1928 ديدگاه)

    خیلی کابینش و کلا طراحیش خوب شده ولی برای ما عشق قدرت ها یکم قدرتش کمه

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (4566 ديدگاه)

    توجه کردید خودروهای سفارش اروپا از تریم داخلی تیره همیشه استفاده میکنند ولی خودروهای سفارش آمریکا و خاورمیانه در اکثر مواقع روشن هستند .

    یادم میاد آزراها ، کمری‌ها ، پرادوها و سانتافه‌هایی که سال ۲۰۰۷ وارد ایران میشدند در نمونه تو مشکی خیلی نادر بودند و معروف بودن به اینکه سفارش روسیه هستند و چقدر زیبا و فضای گرمی داشتند نسبت به تریم‌های کِرِم و توسی .

    تریم مارون هم از سال ۲۰۱۱ به بعد در خودروها اُرف شد و خاطرخواه پیدا کرد .

    نکته دیگه اینکه تویوتا کمری سفارش آمریکا و خاورمیانه زیباتر از این سفارش اروپائیست .

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  7. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1220 ديدگاه)

    خیلی کره‌ای شده
    از اون طراحی تهاجمی و تیز و برنده ژاپنی مثل mazda6 در اومده.
    آکورد هم خیلی آمریکاییه….

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1220 ديدگاه)

      عقبش سوناتا LF
      جلوش خوبه ساموراییه اما عقبش بیشتر شبیه ماشین جومونگه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  8. sina

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2127 ديدگاه)

    این ماشین خعلی قیمت بالایی داره تو اروپا به خاطر مالیات عجیب اروپایی ها رو خودروهای خارجی
    تقریبا ۳۷ هزار یورو :/

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  9. سامورایی از قله فوجی

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (761 ديدگاه)

    تو اروپا کسی ماشین بزرگ نمیخره همچنین با مالیات هایی که میگیرن قیمتش زیاد میشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  10. بهمن

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (23 ديدگاه)

    این ماشین عشقه .خاطر جمعی باهاش هر چند کارکردشم زیاد باشه .خاطرت جمع که به مقصد میرسونه.تویوتا نماد استحکام و زیباییه خصوصا کمری دوست داشتنی

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  11. رامتین

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2069 ديدگاه)

    قبلا در مورد مقایسه کمری و آکورد خیلی صحبت شد. یادمه ۲ سال پیش که نسل جدید اکورد اومد، بحث کردیم. مقالات زیادی هم من همون زمان خوندم و نظرات دوستان خصوصا آقا سینا که علاقمند به هونداست، به این نتیجه رسیدیم که آکورد گزینه بهتریه. بنابراین کمری هرچقدر هم تلاش کنه روی این نسل فعلی نمیتونه از پس آکورد بر بیاد.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  12. MOS

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    تویوتا کمری بهترینه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. MOS

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ولی سفارش آمریکا قشنگ تره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا