تویوتاهفته نامه

مقایسهٔ تویوتا یاریس هاچ‌بک با یاریس کراس

نسل جدید تویوتا یاریس برای بازارهای اروپایی و آسیایی در اکتبر سال گذشته رونمایی شد اما حالا خانوادهٔ این هاچ‌بک ساب‌کامپکت بزرگ‌تر شده چراکه به‌تازگی نسخهٔ کراس‌اوور آن نیز با نام یاریس کراس معرفی شده است. این اتفاق اما ممکن است کسانی که خواهان خرید یاریس هستند را دچار تردید کند که نسخهٔ هاچ‌بک را انتخاب کنند یا کراس‌اوور را. به همین دلیل، در این مطلب یاریس هاچ‌بک را با یاریس کراس مقایسه کرده‌ایم تا مشخص شود کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 

پیشرانه و قیمت

مقایسه را با قوای محرکهٔ خودروها آغاز می‌کنیم یعنی جایی که هردو به یک قوای محرکهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر هیبریدی جدید با ۱۱۶ اسب بخار قدرت مجهز شده‌اند؛ اما بااین‌حال برای یاریس کراس سامانهٔ چهارچرخ محرک AWD-i هم ارائه می‌شود. در همین حال، مطمئناً قیمت یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب این خودروها محسوب می‌شود اما متأسفانه از این لحاظ نمی‌توانیم مقایسه‌ای داشته باشیم زیرا قیمت‌گذاری یاریس کراس هنوز اعلام نشده است. بااین‌حال میدانیم که قیمت یاریس هاچ‌بک در اروپا از زیر ۲۰ هزار یورو آغاز می‌شود.

فاصلهٔ محوری یکسان، ابعاد متفاوت

با توجه به اینکه یاریس کراس روی همان پلت‌فرم نسخهٔ هاچ‌بک ساخته شده است، تعجبی ندارد که فاصلهٔ محوری هردو نسخه دقیقاً یکسان و برابر با ۲.۵۶ متر است؛ اما از فاصلهٔ بین دو محور که بگذریم، دیگر اندازه‌های دو خودرو باهم متفاوت بوده و نسخهٔ کراس خودروی بزرگ‌تری است. طول کلی یاریس کراس برابر با ۴.۱۸ متر است که افزایش قابل‌توجهی را نسبت به طول ۳.۹۴ متری یاریس هاچ‌بک نشان می‌دهد. کل این ۲۴ سانتی‌متر اختلاف طول اما صرفاً در اوورهنگ‌های جلو و عقب نسخهٔ کراس اعمال شده به‌گونه‌ای که اوورهنگ جلوی آن ۶ سانتیمتر و عقب ۱۸ سانتیمتر کشیده‌تر از نسخهٔ هاچ‌بک است.

 

مقایسهٔ ابعاد

یاریس هاچ‌بک

یاریس کراس

طول ۳,۹۴۰ میلی‌متر ۴,۱۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۵ میلی‌متر ۱,۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۷۰ میلی‌متر ۱,۵۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۶۰ میلی‌متر ۲,۵۶۰ میلی‌متر
صندوق بار ۲۸۶ لیتر ۳۵۰ لیتر

 

فضای بیشتر بار و سرنشین

همان‌طور که اعداد بالا نشان می‌دهند، یاریس کراس از فضای بیشتری در داخل و همین‌طور ۳ سانتی‌متر فاصلهٔ بیشتر از سطح زمین برخوردار است. اختلاف ارتفاع کلی دو خودرو نیز ۹ سانتی‌متر است که این به معنای فضای داخلی بیشتر کراس‌اوور است. همچنین بدنهٔ یاریس کراس هم اصلاح شده و حالا کمی عریض‌تر شده که این هم فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند. فعلاً هیچ عدد رسمی از ظرفیت بار این کراس‌اوور منتشر نشده ولی انتظار می‌رود حجم صندوق بار آن چیزی در حدود ۳۵۰ لیتر باشد. در همین حال، میدانیم که صندوق بار این خودرو به کمربندهای قابل تنظیم برای ثابت کردن اشیاء و همین‌طور درب برقی مجهز است.

جعبه‌ای یا تخم‌مرغی؟

هرچند یاریس و یاریس کراس اشتراکات زیادی باهم دارند اما در طراحی بیرونی تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها به چشم می‌خورد. در یاریس کراس از خطوط تیزتر و با الهام از الماس استفاده شده تا احساس استحکام و کارایی بدهد. این استایل مربعی نه‌تنها برای شخصیت و روحیهٔ ماجراجویانه‌تر یک کراس‌اوور لازم است بلکه یاریس کراس را از نسخهٔ استاندارد که بجای خطوط صاف از خطوط منحنی و اشکال گِرد استفاده کرده متمایز نموده است؛ اما یکی از مشهودترین تفاوت‌ها در طراحی این دو خودرو، شکل دهانهٔ گلگیرهای آن‌ها است که در نسخهٔ کراس‌اوور برخلاف نسخهٔ هاچ‌بک، بجای دهانهٔ دایره‌ای از طرح چندضلعی استفاده شده است. همچنین دهانهٔ بزرگ گلگیرهای یاریس کراس نیز توسط رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی پُر شده است.

داخل بسیار مشابه

همان‌طور که انتظار می‌رفت، طراحی داخلی یاریس کراس تقریباً با یاریس هاچ‌بک یکسان است بوده و از همان ترکیب داشبورد با غربیلک فرمان، کنسول میان و رو دری‌های مشابه استفاده کرده است؛ اما در صفحه آمپر خودروها تفاوت قابل‌توجهی به چشم می‌خورد زیرا درحالی‌که در صفحه آمپر یاریس هاچ‌بک دو بخش دایره‌ای در طرفین کار شده و صفحه‌نمایش اطلاعات در بین آن‌ها قرار گرفته، در صفحه آمپر یاریس کراس یک سرعت‌سنج تکی در مرکز جای گرفته است. علاوه بر این، تفاوت‌های کوچکی هم در پارچه‌ها و متریال داخلی به چشم می‌خورد اما درمجموع طراحی داخلی کلی دو خودرو تقریباً یکسان است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Me

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (314 ديدگاه)

    هرکی یاریس کراس دوست نداره جمع کنه از پدال بره??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. MOHAMAD.n.r

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    وقتی یاریس رو با پراید مقایسه میکنی و پراید رو بهتر میدونی تکلیف مملکت روشنه.
    پیش به سوی پراید بالای صد میلیون. چون ابلهانی هستند که پول بدهند و پراید رو خودرویی بهتر از یاریس و سایر هم کلاسان جهانی بدونند.
    اواخر سال ۸۸ من ده ساله بودم میخواستیم ماشین بگیریم خودمون کرمانی هستیم ولی بنگاهی که میخواستیم خرید کنیم بلوار ستارخان شیراز و زیر مجموعه تجاری مسکونی بهاران بود. قیمت ها:
    مزدا ۳ صفر ۳۲ میلیون
    کمری ۲۰۱۰ فیس لیفت صفر ۵۵ میلیون
    انواع مدل های صفر کیلومتر بنز شامل e350 و…(چون اونقدر پول نداشتیم فقط نگاهشون میکردم??)یدونه کروک هم بینشون بود بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون.
    الان هم بعععععضی ها پراید ۹۰ میلیونی رو بهتر از یاریس میدونند… پس هنوز جا داره که سایپا تولید کنه و بخنده و قیمت هم بره بالاتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOHAMAD.n.r

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      این کامنت من در جواب یه بنده خدا بود که میگفت پراید از یاریس بهتره و… .
      البته با لحن و کلماتی که پدال مجبور شد حذفش کنه و کامنت من یتیم بشه😆

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. meysam

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        جدا یه همچین کامنتی گذاشتن محمد؟
        من ندیدم. حالا کی بود این کارشناس؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. MOHAMAD.n.r

          ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (1141 ديدگاه)

          سلام و ارادت👋👋
          اسمش فکر کنم soli بود. من تا حالا تو پدال ندیده بودمش ولی پراید رو بهتر از یاریس میدونست و…
          کامنتش هم تا ساعت ۱۳:۱۵ که من پاسخ دادم بود.
          اون دوستمون( جناب Me ) هم که در کامنت اول نوشته هرکی یاریس رو دوست نداره جمع کنه از پدال بره 😀 😀 به فرد مذکور پاسخ داده بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    بشخصه ، هاچبکش را بیشتر میپسندم .
    یاریس حرف نداره از نظر استهلاکی عملاً هیچ هزینه‌ای جزء موارد مصرفی نداره و من این را دارم از نزدیک میبینم که یه مدل ۲۰۰۷ برای یکی از آشنایان هست و خودرو چپی بود که چند سال پیش خرید ۲۰ میلیون و درستش کرد و فکر کنم حدود ۳۰ میلیون پاش در اومد و تمام رنگ هست اما نسبت به همکلاسان خودش بینظیر و کم مصرف و کم استهلاکه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ممد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    ژاپن بد ترین ماشین ها رو می سازه . بهترین خودروی جهان فرانسوی هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      ??????

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. meysam

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        خدا خیرت بده ممد تو این گیر و دار دلمونو شاد میکنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احمدرضا

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (227 ديدگاه)

      هر چی شما بگی آقای ممد?
      قرنطینه کم کم داره اثراتش رو نشون میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. رضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (257 ديدگاه)

    به این میگن کراس زدن با سیستم چهار چرخ متحرک!
    نه چهار تا پلاستیک ضایعاتی بچسبونی‌ رو در

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Afg

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (497 ديدگاه)

    من کراسشو بیشتر دوست دارم و میدونم گه اونم منو خیلی دوست داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کیانوش

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    تصورم رو از کراس اور زدن به هم ریخت واقعا خیلی خوب کار کرده روش نه اینکه صرفا ارتفاع رو بیشتر کنه مثل بقیه
    بنظرم نسخه کراس خیلی منطقی تره خریدش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا