نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

در نزدیکی شهر اوسر فرانسه، شرکت صنایع نیکولاس واقع است که به تولید قوی‌ترین و بزرگ‌تری کشنده‌های سنگین دنیا می‌پردازد. این بوژی‌کش‌ها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف 6×6، 8×8 و 10×10 ساخته می‌شوند، به‌قدری عظیم‌الجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد همچون کودکی مظلوم به نظر می‌رسد! مدل D75 TR8x8 دارای ابعاد غول‌آسایی برابر با ۱۰.۸۷ متر طول، ۳.۴۸ متر عرض و ۴.۵۲ متر ارتفاع است درحالی‌که وزن خالصی برابر با 36 تن دارد. نیکولاس برای این بوژی‌کش غول‌پیکر از کابین کامیون‌های رنو استفاده کرده است.

D75 TR8x8 از پیشرانهٔ ساخت کاترپیلار و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون استفاده می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز به 65 کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که در صورت بارگیری کامل نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیکولاس می‌تواند در هرسال 20 دستگاه از این غول‌ها را تولید کند. پیشرانهٔ کاترپیلار این بوژی‌کش عظیم‌الجثه از نوع 12 سیلندر به حجم 27 لیتر است که 900 اسب بخار قدرت در 2100 rpm تولید می‌کند اما همه‌چیز قدرت نیست چراکه این موتور گشتاوری باورنکردنی برابر با 4000 نیوتن متر آن‌هم در دور موتور تنها 1400 rpm تولید می‌کند. مخزن گازوئیل این هیولا نیز یک هزار لیتر ظرفیت دارد.D75 TR8x8 با تکیه بر این پیشرانه می‌تواند تا رقم غیرقابل‌باور هزار تن را بِکِشد و از این طریق رکورد جهانی قوی‌ترین بوژی کش دنیا را بنام خود ثبت کرده است.

نیکولاس D75 TR8x8 ترجیحاً در معادن زیرزمینی و یا برای حمل بارهای فوق سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد و خریدارانی از سراسر جهان همچون آفریقای جنوبی، چین و استرالیا اقدام به سفارش آن نموده‌اند. قیمت هر دستگاه از این هیولای غول‌آسا بسته به تجهیزات به یک‌میلیون یورو می‌رسد. همچنین بسته به نوع کاربری می‌توان تجهیزاتی اضافی را برای این کوه فولاد سفارش داد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نگه‌دارندهٔ چرخ زاپاس، بلوک 18 تنی روی محورهای عقب (به جهت افزایش وزن بوژی‌کش) و اتاقک عقب اشاره کرد. این اتاقک در اصل یک واحد با وسایل کامل برای زندگی خدمهٔ بوژی‌کش در پروژه‌های طولانی است.

در کابین برای راننده آینه‌های کافی به همراه دوربین‌های تعبیه شده که تصاویر را روی صفحه‌نمایش داخل کابین به نمایش درمی‌آورند. پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاترپیلار C27 در زیر کابین نصب شده است. شروع حرکت با ارتعاشات ملایمی صورت می‌گیرد درحالی‌که پیشرانه پُر آوا است. D75 TR8x8 تقریباً شتابی برابر با 30 متر در ثانیه دارد که برای چین هیولای کوه‌پیکری بسیار زیاد است. با وجود صندلی‌های راحت اما حرکات تعلیق کامیون احساس می‌شود ولی به‌طورکلی سواری Tractomas بسیار دلپذیر است درحالی‌که در صورت وجود 500 یا 1000 تن بار در پشت به‌احتمال‌زیاد متفاوت خواهد بود. این غول فرانسوی به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند در گرما و گردوغبار و همین‌طور جاده‌های غیر مسطح نیز حرکت کند به‌نحوی‌که گفته شده در صورت بارگیری کامل توانایی پیمایش شیب‌های سه درصد را دارد.

اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، نیکولاس مدلی حتی بزرگ‌تر از D75 8×8 را هم تولید می‌کند که D100 10×10 نام دارد. وزن خالی این هیولا که پنج محور دارد، برابر با 41 تن بوده و رسماً نام آن به‌عنوان بزرگ‌ترین کامیون جاده‌ای دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. شرکت صنایع نیکولاس همچنین با استفاده از مدل D100 10×10 توانسته است رکورد طویل‌ترین کِشنده و تریلر دنیا را نیز بنام خود ثبت کند. در این پروژه چهار دستگاه بوژی‌کش D100 TR10x10 هریک به قدرت 900 اسب بخار کاروانی 140 متری را تشکیل داده و اقدام به حمل یک ترانسفورماتور زیمنس به وزن 330 تن نمودند. برای حمل این محموله، سه بوژی‌کش در جلو قرار گرفته و یک دستگاه هم از عقب آن‌ها را هُل می‌داد.

شرکت صنایع نیکولاس به‌عنوان عضوی از گروه Tii در سال 1994 تأسیس شد. گروه Tii از سال 1979 به تولید کشنده‌های سنگین می‌پردازد. نیکولاس در ابتدا به ساخت بوژی‌کش‌هایی با ترکیب 8×4 و با استفاده کابین رنو سری R مدل 1981 پرداخت. این کشندهٔ سنگین مجهز به پیشرانهٔ V12 مرسدس بنز با 575 اسب بخار قدرت بود و فقط در فرانسه به فروش می‌رسید؛ اما این سازندهٔ فرانسوی از سال 1998 به ساخت بوژی‌کش‌های سری Tractomas در انواع 6×6، 8×8 و 10×10 پرداخت که تا حد زیادی نسبت به ساخته‌های اولیه‌اش بهبود یافته بودند. در حال حاضر بوژی‌کش‌های این شرکت عمدتاً به چین، آفریقای جنوبی و استرالیا صادر می‌شوند.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. ahmad
    سوابق: (487 دیدگاه) ,

    باز بیاید بگید فرانسه حرفی برای گفتن نداره .

    پاسخ
  2. me84
    سوابق: (1466 دیدگاه) ,

    .
    دو تا نکته جالب:
    1 موتورش آمریکاییه
    2 چین هم اینو وارد میکنه و خودش تولید نمیکنه

    پاسخ
    1. خلاف سنگین
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      تولید نکردن به معنی نتوانستن نیست
      ولی چرا باید بسازن وقتی میتونن راحت بخرن؟
      برا یه میلیاردر چینی کاری نداره بره یک میلیارد دلار خرج کنه شرکتی ده برابر بزرگتر بسازه. ولی چرا بسازه وقتی یه شرکت فرانسوی هست؟
      بوژی کشا که خط تولید ندارن. ساختشون شبیه ساخت کارگاهی میمونه شما سفارش میدی این شرکت میاد قطعاتو بر اساس طراحی مهندسی دقیق بهم جوش میده و میسازه
      بر خلاف تصور ما ساخت و مهندسی این بوژی کشا خیلی کار مهندسی زیادی میخواد. اینطور نیست بره موتور و جعبه دنده امریکایی بیارن و بعدم سرهم کنن و تمام
      ولی ما چون هیچی بلد نیستیم فکر میکنیم اسونه
      بعدم خوبه که تو متنم نوشته سالی بیست تا سفارش قبول میکنه و میسازه. اونوقت توقع داری صفر تا صدشو خودشون بسازن؟ مردم چه توقعاتی دارنا
      نه متنو خوب میخونن نه اصلا درک میکنن و درکی دارن بعدم میان میگن پیف پیف بو میده مرسی عاه
      بعدم این بوژی کشا اینطور نیستش که شما صبح زنگ بزنی شب بیان برات بار ببرن. بلکه شما یک ماه قبلش باید هماهنگ کنی و بعدم مسیر رو بگی بعدم طرف میاد قبلش مسیر رو بررسی میکنه بعد میاد بار رو براتون میبرن. بار اینام کانتیرن و سنگ نیستش. با اینا تو معدنای سودده اونم بالای هزار تن بار جابجا میکنن. یا از این سازه های بزرگ هزار تنی از این نقطه به اون نقطه میبرن
      نکته ی دیگه اینه که سازنده های بوژی کش زیادی تو دنیا وجود داره. مثلا کاترپیلار یا ماک یا ولوو. ولی مهمترین چیز همون موتور و جعبه دنده هست. مثلا ماک تو امریکا بوژی کش میسازه با موتور و جعبه دنده کاترپیلار. ولی تو اروپا مشتری یه بوژی کش با همین مشخصات میخواد. برا این مشتری مهم نیست شکل کامیون چطوریه یا طراحیش چطوره. ولی جعبه دنده و موتور براش مهمه. این مشتری نمیاد از امریکا بوژی کش وارد کنه در عوض میاد به این شرکت سفارش میده

      پاسخ
  3. s.h
    سوابق: (573 دیدگاه) ,

    درسته که خیلی بزرگه ولی هر یه تیکش مال یه جاست
    دوم اینکه با موتور 27 لیتری و کندی سرعت که نشان از گریبکس خیلی بزرگ هست داره ولی نکته خوبش اینکه همه گشتاورو قدرت رو موتور تقزیبا وقتی درجا کار میکنه داره !!
    اما حالا این بهتر عمل کرده با این جثه یا fh 16 750 که تو همه چیز 1/3 اینه که 750 تن رو میکشه ؟؟ با موتور 6سیلندر خطی که 3500 nmگشتاور رو تو 2500 درو میده و 750 اسب رو تو دور 3500 تازه قانونیه و زیباست و……. هزارتا دیگه برتری هم داره

    پاسخ
    1. s.h
      سوابق: (573 دیدگاه) ,

      تازه این فقط بوژی کشه کمر شکن نیست ( با میله وصل میشه )که یه سری معایب داره

      پاسخ
    2. Elmiraj
      سوابق: (683 دیدگاه) ,

      دوست عزیز این کامیون در معدن و مسیر های آفرودی می‌تونه ۱۰۰۰ تن بار رو بکشه ولی fh 16 چی ؟
      .
      .
      کامیون هایی مانند fh16 و مرسدس آکتروس برای جاده های بین شهری و ایالتی ساخته شدن نه کوه و معدن ….!!! در ضمن کاری که fh16 و آکتروس تو چند سال اخیر موفق به انجامش شدن ، کامیون های over size ماک ، اینترناش و کانورث دهه هاست تو جاده‌های آمریکا و استرالیا انجام میدن …!!!!

      پاسخ
      1. s.h
        سوابق: (573 دیدگاه) ,

        ببین این خیلی بزرگه وخیلی محدودیت داره خیلی ها یه fh16 که خیلی کوچیک تر از اینه ر و ؛ اما خیلی ضعیف تر نیست رو ترجیح میدن به این فقط اینا ساخته شدن سالی یه بار سنگین بکشند کاری که این تنها میکنه دوتا fh 16 به راحتی انجام میدن fh خیلی خیلی برتری های دیگه ای نسبت به این داره
        خب معلومه که هر که بامش بیش برفش بیش این 40 تنم وزن داره موتورشم 27 لیتره نه 16 لیتر تازه اگرم منظورت از کنورث ؛ کنورث w900 over هست باید بگم به معنی واقعی کلمه 20 درصد تکنولوژی ولوو رو نداره ودر ضمن کدوم کنورث تونسته تنهایی 750 تن بارو از زمین بکنه ؟؟ تازه با موتور20V8 لیتر ی؟؟
        کنورث خیلی خیلی دوست داشتنیه و ابهتشو هیچ کامیونی تو جهان نداره ولی ولووبه لطف گریبکس i- shift خیلی برتری داره به کل کشنده های فوق سنگین جهان البته به جز این بوژی کش 40 تنی تازه یه نکته دیگه هم اینه که بر خلاف ایران که ماک نماد قدرت امریکایی تو خود امریکا قد شلغم بهش بها نمیدن چون کنورث و پتر بیلت راه به ماک نمیدن برو تو سایت های خارجی کل امار ها حتی محبوبیت های مردمی رو بخون ماک با اختلاف عقبه

        پاسخ
      2. خلاف سنگین
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        تو اصفهان یه ولووی سی سال پیش بوژی کش من با چشمای خودم دیدم
        رنگشم قرمز بود نشون ولوو قشنگ جلوش خورده بود بارشم نمیدونم چی بود شبیه موشک ولی خیلی خیلی قطورتر بود
        ماک بوژی کش تو جاده دیدم. اسکانیام اتفاقا دیدم سفید رنگ همشونم بار سنگین میکشیدن
        ولی امریکاییا به خاطر همون طراحی عضلانی تر برامون بیشتر جا افتاده. فکر میکنیم چون عضلانیه پس بهتره و قدرتشم بیشتره. ولی تنها و تنها طراحی بیرونیش عضلانیه. تو قدرت و جعبه دنده همشون تقریبا یکین. ولوو اولین شرکتی بودش موتور با تکنولوژی توربو دیزل برا کارای سنگین توسعه داد. بعد شما میگی ولوو پیف پیف بو میده؟
        شما یه سر به سایت ولوو دفنس که محصولات نظامی رو بر مبنای محصولات ولوو تراکس میسازه بزن ببین یکم اشنا شو

        پاسخ
        1. Abbas us.c
          سوابق: (253 دیدگاه) ,

          خیر به واسطه قیافه نیست.در حال حاظر اکثر ماشین هایی که برای حمل و نقل سنگین فوق سنگین ایران و ماشین های شرکت حفاری ماک هستن.به دلیل اینکه خرجشون کمتره و درسته که اسب بخار کمتری دارن ولی گشتاور خیلی زیادی دارن

    3. Abbas us.c
      سوابق: (253 دیدگاه) ,

      مقایسه fh16 با این از پایه اشتباهه.
      Fh16 برای حمل بار نیاز به تریلر داره.واسه سر و ته کردن تو معدن نیاز به فضای مانور بیشتری داره،ولی اینی که میبینی یه حالت نیم کفی پشتش داره برای حمل یکسری از محموله ها توی معدن راحتره و نیاز به تریلر نداره.fh16چرخ بیست و دو نیم هست و ارتفاعش کمتره قسمت جلویی ماشین یا باکش به زمین میگیره ولی یه نگاهی به چرخا و ارتفاع این بندازین میفهمین که چقدر برای افرود و بیراهه نوردی موثر تره، حجم موتوره این برای کارای فوق سنگین طراحی شده که بتونن بوست توربو دیزل کمتری روی موتور قرار بدن که زیره عملیات های فوق سنگین موتور دچار استحلاک نشه(فقط 40تن وزنشه!!!).fh16 واسه مسیر های بین شهری طراحی شده،اگر همین بار رو رو fh16بذاری اونم تو مسیر های ناهموار و غیر قابل عبور،حتی اگر موتور گیربکس کم نیاره دیفرانسیل رو خورد میکنه!!!!!
      به هیچ وجه اینو با fh16 مقایسه نکنین
      چون کاراییشون متفاوته

      پاسخ
  4. shirko
    سوابق: (483 دیدگاه) ,

    من که از fh 16 زیادتر خوشم میاد ، هر چند باور دارم که ولو قدرتشو زیادتر کنه برای رقابت با این .

    پاسخ
  5. Sajjad
    سوابق: (1520 دیدگاه) ,

    الان یکی میگه با 27 لیتر حجم موتور همش 900 اسب بخار!!!!
    و فکر میکنه این نشانه کمبود تکنولوژی و مهندسیه و مهندسی رو به کشیدن حداکثر اسب بخار از حجم کم میدونه!!!!
    اما متوجه نمیشه این موتور گشتاور و اسب بخار عظیمی رو توی دور های خیلی پایین 1400 و 2100 ارائه میکنه

    پاسخ
    1. حسین دهمرد
      سوابق: (622 دیدگاه) ,

      فعلا که نیومده دادا ولی دمت گرم که پیشاپیش گفتی.به این میگن احساس مسئولیت.
      ایول داری

      پاسخ
    2. خلاف سنگین
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      یا یکی دیگه میاد میگه ولوو یا اسکانیا تکنولوژیش بدرد نمیخوره چون مثل این نساخته
      کلا ما یا از اینور میوفتیم یا از اونور
      زیر یکی از پستا یکی نظر داده بود لامبورگینی زورش بیشتر از کامیونه چون اسب بخار زیادتری داره
      کلا به وزن لامبورگینی و وزن خالص خود کامیون حالا کاری نداریم ولی بزار خوش باشن

      پاسخ
    3. Abbas us.c
      سوابق: (253 دیدگاه) ,

      حجم موتور بسته به بازار و سلیقه شرکت تولیدیه(هم تو سواری هم تو سنگین).اتفاقا حجم بالا با بوست توربو کمتر باعث دوام بیشتر موتور میشه و مورد اطمینان تره

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.