چریخودروهای چینی

عرضهٔ فیس‌لیفت چری تیگو ۵x به بازار چین

چری با معرفی رسمی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ کراس‌اوور ساب‌کامپکت تیگو ۵xکه در ایران با نام ام‌وی‌ام X55 می‌شناسیم، خبر از عرضهٔ آن به بازار چین داده است. در این فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای، تغییراتی در طراحی داخل و خارج این کراس‌اوور کوچک صورت گرفته است. بزرگ‌ترین تغییر ظاهری تیگو ۵x در قسمت جلوی آن و به‌ویژه در جلوپنجره صورت گرفته به‌گونه‌ای که جلوپنجرهٔ قبلی با یک نمونهٔ شش‌ضلعی جدید جایگزین شده است که طبق زبان طراحی جدید چری شکل گرفته و به جلوپنجرهٔ نسل جدید مدل بزرگ‌تر تیگو ۷ شباهت دارد. علاوه بر این، طراحی سپر جلو و مه شکن‌ها هم تغییر کرده است.

پروفیل جانبی تیگو ۵x جدید نسبت به قبل تغییری نداشته و همچنان ریل‌های روی سقف کرومی به همراه‌ تریم کرومی در زیر پنجره‌ها و بالای روکش پلاستیکی روی درها از ویژگی‌های قابل‌توجه این قسمت هستند. بااین‌حال، چری رینگ‌های جدیدی را برای این خودرو در نظر گرفته که دورنگ مشکی نقره‌ای بوده و بسته به تیپ خودرو در دو سایز ۱۶ و ۱۷ اینچی ارائه می‌شود. بخش عقبی تیگو ۵x هم هیچ تغییر بزرگی نداشته و تنها تفاوت آن نسبت به قبل، جایگزینی لوگوی چری زیر نوار کرومی مرکزی با نوشتهٔ انگلیسی CHERY در بالای آن است.

در داخل تیگو ۵x مدل ۲۰۲۰ اما حجم تغییرات بسیار بیشتر است به‌گونه‌ای که طراحی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها به‌طور کامل تغییر کرده است. علاوه بر این، حالا نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی جدیدی بالای داشبورد قرار گرفته و یک نمایشگر ۷ اینچی تمام LCD هم جایگزین صفحه آمپر قبلی شده است. غربیلک فرمان و کنترل‌های سیستم تهویهٔ جدید هم از دیگر تغییرات کابین فیس‌لیفت تیگو ۵x هستند. به‌طورکلی به لطف این تغییرات جامع، کابین این کراس‌اوور ساب‌کامپکت چری بسیار مدرن‌تر و زیباتر از قبل شده است.

در بخش قوای محرکهٔ خودرو اما تغییری صورت نگرفته و تیگو ۵x مدل ۲۰۲۰ همچنان با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود. این موتور ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا CVT انتقال پیدا می‌کند. قیمت چری تیگو ۵x مدل ۲۰۲۰ از ۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۰ هزار دلار آغاز شده و نهایتاً به ۷۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۱,۵۰۰ دلار می‌رسد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه

  1. new reventon

    ۲۸ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    هر پخی باشه ۱۰۰۰۰ هزار می ارزه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شمس

      ۲۸ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اول از همه اینکه قضیه اینه هرچقدر پول بدن همونقدر اش میخورن.
      دوم اینه چین ماشینای بومی داره استاندارداش بالاست و حتی تو اروپا رجیستر یا ثبت میشه. یعنی همون پلاک شدن خودمون.
      بعدم شرکتای چینی کلا برا هر بازاری طبق استانداردهای همون کشورا ماشین میسازه . نه تنها شرکتای چینی بلکه اکثر شرکتا این کار رو میکنن. مثلا رنو برا بازار هند ماشینها رو با دو استاندارد میزنه. استاندارد اصلی که اکثرا صادر میشن چون قیمتشون کمتر نیست. و مدلهایی که استانداردهاش و قیمتش پایینتره. اسم مدل یکیه اما دو نوع کیفیت. چون کشور هند استانداردهاش برا پلاک کردن ماشین کمتره. فولکس واگن تو افریقا مدل جتا رو تو دو نوع تولید میکنه. و اتفاقا هردوتا رو میفروشن. یا بعضی کشورا مدلای یک سال پیشو تو بعضی بازارها تولید میکنن.
      خب تو همین ایران مدلایی هستش که تو چین اجازه پلاک شدن نداره. چون چین استانداردهاش بالاست. اندازه اروپاست. برا همینه بعضی مدلایی که تو ایران ارزونتره رو تو بازار چین اصلا پیدا نمیکنی. چون پلاک نمیشن. چین مدلهاشو برا امریکای جنوبی ایران افریقا بنگلادش پاکستان و غیره میسازه.
      اما بحث اینه که همین چری تیگو ۵x تو چین ۱۰ هزار دلاره. یعنی ۲۴۰ میلیون تومن. این مدل تو هرکشوری بره ۲۴۰ میلیون تومنه. اما اینجا چند در میاد؟ تازه اگه وارد بشه. وگرنه باید چندسالی صبر کنیم تا خط مونتاژش بیاد و بخریم. ماشینای چینی ارزش ۱۰ هزار دلار رو داره. من اگه حتی اروپایی بودم بودجم ۱۰ هزار دلار بود میخریدمش.
      چون روسیه هم همین کار رو میکنه. روسیه اما کاری که میکنه اینه دقیقا همون مدلای فورد و شورلت رو تو روسیه مونتاژ میکنه و میفروشه به قیمتای حول و حوش ۲۰۰ میلیون تومن. البته بیشتر بحث برندینگ هستش وگرنه به نظرم کیفیت همشون یکیه منتها ساختار و شاسی شون فرق میکنه.
      داچیا همین کار رو میکنه و همشونم شاسی رنو هست و قیمتشونم حول و هوش ۲۰۰ میلیون تومنه. مثلا لوگان رو تو المان ۱۶۰ میلیون تومن میفروشن به مشتری. بله بازار ازاده و میفروشن. کافیه استانداردها رو پاس کنه و پلاک بشه. دیگه فرقی نداره میخواد رومانیایی باشه چینی باشه روسی باشه.
      ساندرو مدل سال تو المان حدودا ۲۰۰ میلیون تومنه
      کشورایی پیدا شدن برا قشر ضعیف ماشین ارزون بسازن اما بازم ما نباید یه ذره زندگی خوب داشته باشیم.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. بهراد

        ۲۸ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (533 ديدگاه)

        هر چقدرم کشورا مراعات مارو بکنن، ما نگران خودمون نیستیم.
        برای چین CLS با موتور ۱.۵L زدن(همون ماشینی که نسل قبل زیبایی و صدای اگزوزش جلب توجه میکرد)، چرا این کارو کردن؟ چون کشورشون مالیات سر گردنه زیادی میگیره چون خرجش به دلایلی بالاست و بیشترشو باید از مردم متوسط به پایین در بیاره چون تعدادشون بیشتره و میصرفه کارخونه سودشو می کنه و مهم فروش بیشتره(کاهش توقعات مشتری اشتباهه).تو آلمان من ماشین دست دوم کم خرج مثل سیویک ۲۰۰۹ میخرم چون مالیاتش کمتره و افت قیمتشو کرده.اما تو ایران هرچقدر پول بیشتر داشته باشی گنده تر و بلندترشو میگیری.بحث نیاز نیست بحث کلاسه.چون ماشین افت قیمتی نداره و مالیات و بیمش به چشم نمیاد طرف دو سه تا ماشین داره تازه از نعمت سهمیه بنزین بیشترم استفاده می کنه.کالای سرمایه ایه تا مصرفی. در کل این سوسول بازیا باعث میشه بازار تشنه بمونه و ماشینای دو سه نسل قبل همزمان تولید بشن(سراتو مزدا۳ فسیل و مرحوم ساندرو)و مشتری یکسال تو صف خرید بمونه و فرصت فکر کردن نداشته باشه.در ظاهر رونق فروش داریم ولی در باطن کیفیت پایین و ایمنی ضعیف و نارضایتی به دنبال داره.بنظرت اگه یه کارمند با ۶ ماه حقوقش کرولا میتوست بخره چی میشد؟ کسی به ته مونده های چین نگاه مصرفیم نمی کرد.دو تا سوله ایرانخودرو و سایپا داشتیم که موزه شده بودن. دوستانی که با ماشین از کشور خارج شدن میدونن لب مرز به اندازه حجم باک هزینه بنزین میگیرن!چون شما بنزینو ممکنه بفروشی! از اینورم سیاست از آب کره گرفتنه، حالا فردا واردات باز شد اول جلوی واردات برقیا رو میگیرن و خودشون مونتاژ می کنن با کمترین ظرفیت باتری و کمترین قدرت موتور و تک دیفرانسیل و قیمت سوبله نام نویسی می کنی موقع خروج از کشورم هزینه برق داخل باتریتم میپردازی.اما اگه همه حقشونو بدونن و کسی آشغال نخره دو حالته یا صادر می کنن(تو این شرایط مالی سخته)یا رو دستشون باد میکنه و وامم میدن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۸ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (3632 ديدگاه)

          بهراد جان
          بحث اول اتمام تحریم‌هاست و سپس ورود و منتاژ خودرو .

          همه اینهایی که گفتی درسته ، ولی این هم در نظر بگیر که در ایران کسی که خودروی وارداتی میخره ، تمام هزینه‌هایی که باید مثلاً در ۱۰ سال برای مالیات بیمه و…. بده را یکجا در هنگام پلاک کردن و گمرکی دادن از یک ایرانی میگیرند و برای همهینه که خودرو را ما ایرانی‌ها بیش از دوبرابر ارزش جهانی میخریم .

          در ایران ماشین خریدن سخته ولی همین که خریدی ، بقیه هزینه‌ها ارزان در میاد ولی این ارزانی برای دو یال پیش بود و نه الان که هزینه یه تعمیر موتوری خودروی وارداتی دست کم ۵۰ میلیون در میاد ، الان یک جفت لاستیک برای خودروی وارداتی در کلاس اقتصادی مثل کمری سوناتا آکورد ، حدود ۱۰ میلیون میشه ، خرید لنت حدود ۱/۵ میلیون میشه و….

          کلاً ایران با این وضعیت اقتصاد دیگه تا اطلاع ثانوی ماشین نداشته باشی به صرفه‌تره حتی اگر با اسنپ جابجا بشی ، دیگه داشتن چندتا خودرو برای ثروتمندان هم ظلمه ، درسته ارزش افزوده داره اما هزینه‌های جانبی داره بیداد میکنه ، الان بیمه بدنه یه کمری ۲۰۱۶ میشه ۱۱ میلیون ، بیمه ثالث حدود ۲ میلیون و……. .
          کسی که این خودروهارو در آن زمان خریده بوده ، توان خرج کردنش در همان حد دو سال پیش مونده و ریال در میاره و با کسی که به دلار درآمد داره فرق میکنه ، مگه چند درصد مردم به دلار نون در میارن .

          همین کمری ۲۰۱۶ ، هزینه بیمه بدنه ۲ میلیون و هزینه شخص ثالث ۸۰۰ هزار و خرید لاستیک نو هانکوک میشد ۲ میلیون ، لنت میشد ۲۳۰ هزار ، در نظر بگیرید درآمدها زیاد نشده و هزینه‌ها زیاد شده که دیگه داشتن چند خودرو در ایران اشتباهه مگر اینکه درآمد با دلار بالا پائین بشه .

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        2. بهراد

          ۲۹ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (533 ديدگاه)

          نوید جان هزینه ها بالا رفته، دستمزدمون پایینه، قطعه گیر نمیاد،تحریمیم ، ارز دولتی نمیدن و هزار تا دلیل مثل این کافیه تا عمرمون با مشغولیت به دغدغه ها تموم بشه.
          اتفاقا تحریم سوای بدی هایی که داشت عوضش حقیقت رو معلوم کرد،اینکه با شعار و جیب و مغز پوچ نمیشه با کسی مقابله کرد.تاوان سنگینی باید بدیم تا بدونیم دهکده جهانی قانون داره، روابط اقتصادی ووو نیاز به علم روز داره.اینکه دلار میشه٢۵ عادی شده دلیل مقاوم شدن یا شکست دادن نیست،این یعنی فردا بشه۴٠ تومن فرقی نمی کنه.اما زیر فشار اقتصادی چند برابری قرار میگیریم.باعث کمبود جنس و کم شدن قدرت خرید میشه، چون سود واسطه ها کم میشه اونام کم میارن ولی گرونتر میفروشن.
          اقتصاد ما به بیماری تب هلندی مبتلا شده که با نخریدنم درست بشو نیس.همین فاکتور از موارد نارضایتی ۴٠ سال پیش مردم بود.دوستی داشتم ۴ سال پیش از آمریکا میخواست لوازم آرایشی طبیعی و گیاهی بیاره که اولش مخالفت شد،از طریق مناطق آزاد اجازه دادن،اونم درشرایطی بود که مثلا رژ ١دلاری رو اینجا ٩دلار بفروشن! که جنس آمریکایی ٧دلار بود دوستم میگفت من لیسانس اقتصاد دارم ولی این قانون تجارت صحیح نیست،سودی از تجارت درست حاصل نمیشه اینطوری فقط جنس ارزون چینی بفروش میره.آخرش جنس هاشو بین مغازه ها تقسیم کرد و گفت بفروشن ولی هیچوقت پولشو نگرفت و برگشت آمریکا(بعد٣٠سال برگشته بود ایران)نوسان ارز یه طرف،دلال بازی انگل جامعه ماست.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  2. مانی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2032 ديدگاه)

    مگه هزینه شخص ثالث گاری با بنز فرق داره؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. مانی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2032 ديدگاه)

    کسانی‌ که اطلاعات دارن لطفا راهنمایی کنن
    من چون از ماشین چینی‌ بدم میاد پیگیر نیستم نمیدونم
    میخوام X22 رو بفروشم تیگو۵ بخرم،نظرتون چیه؟
    خودم از نزدیک (چند سال پیش)همون اول جلوپنجره ماشینو دیدم خیلی‌ خورد تو ذوقم
    یکی‌ از آشنها داشت میگه ماشین خوبیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا