خودروهای چینی

احتمال ورود BYD F0 به بازار ایران

بازار خودروی ایران همچون دیگر نقاط جهان به انواع بلندقامت گرایش روزافزونی را نشان می‌دهد؛ اما این قضیه را نمی‌توان به‌صورت یک‌بعدی و مطلق آن در نظر گرفت. هنوز این بازار هشتاد میلیونی اشباع نشده و هنوز هم بالقوه تقاضای بسیاری برای خرید خودروهای کوچک و ارزان‌تر در آن وجود دارد؛ تقاضایی چند میلیونی که در پی فرصتی است که به فعلیت برسد؛ و مهم‌تر از همه اینکه، در بازه زیر 50 میلیون تومان تنوع کمی دیده می‌شود و چنانچه خودروسازی به عرضه خودرویی مطلوب و ایرانی پسند در این بازه قیمتی اقدام نماید، اقبال هزاران خریدار وطنی را بیش‌ازپیش به خود جلب خواهد نمود.


همه ما کمابیش بر این امر آگاهیم که سازندگان برتر دنیا ازجمله تویوتا، هیوندای، نیسان، رنو، فولکس و… خودروهای کوچک، ارزان و کم‌مصرف بسیاری را در گردونه تولید خود دارند که اتفاقاً برخی از آنها برای بازار کشور و کلان‌شهرهای آلوده آن سخت مناسب هستند اما از طرفی به این امر نیز واقفیم که ورود و تولید خودروهای کوچک از برندهای برتر و عرضه آنها با قیمت منطقی به این سادگی‌ها به بازار داخلی امکان‌پذیر نیست، موانع پیدا و پنهان بسیاری دیده می‌شوند که چون سنگی خارا جلوی ورود برندهای برتر و کیفی‌تر را به خطوط تولید سازندگان و عرضه آنها به قیمت منطقی می‌گیرند و تجربه ثابت کرده که هراندازه که خودروسازانمان از قافله تکنیک روز در دنیا بیشتر عقب می‌افتند این موانع سفت و سخت‌تر نیز می‌شوند، روزگاری از ورود سهل و آسان برندهای پرطرفدار ژاپنی و اروپایی به اسم حمایت از صنایع خودروسازی ممانعت به عمل می‌آمد و حال یک دهه‌ای است که کره‌ای‌های محبوب هم به این جمع اضافه شده‌اند، شاید روزگاری نه‌چندان دور حتی برندهای باکیفیت‌تر چینی هم به این جمع ملحق شوند.
از طرفی، حتی در صورت ورود و مونتاژ خودروی کوچکی از برندی برتر، این خودرو آن‌چنان گران قیمت‌گذاری می‌شود که دست مصرف‌کننده میانه‌حال جامعه کمتر به آن می‌رسد. مثال عینی این قضیه خودرویی مثل هیوندای i10 است که بالای 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ هم که جای خود دارند و بالای 80 میلیون فروخته می‌شوند.

BYD F0
پس با این حساب، فعلاً چاره‌ای جز رجوع به انواع ارزان‌تر چینی و هندی نیست. هندی‌ها که فعلاً در دستور کار نیستند؛ اما در میان چینی‌ها جورواجور، می‌توان خودروهای کوچکی را پیدا نمود که تا حدی ارزان بوده و مونتاژ آنها در ایران تا حد زیادی امکان‌پذیر است. یکی از این خودروها احتمالاً بی وای دی F0 است که چندی پیش زمزمه تولید و عرضه آن توسط شرکت کارمانیا شنیده شد.


بی وای دی F0، یک خودروی سوپر مینی و درعین‌حال، یک «CLONE» و یا نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از تویوتا آیگو است. این خودرو نخستین بار، در سال 2007 میلادی و با نام F1 در نمایشگاه خودروی شهر گوآنگژو چین به نمایش درآمد؛ اما چند ماه بعد برای جلوگیری از سوتفاهم با مسابقات اتومبیلرانی فرمول F1، نام این خودرو به F0 تغییر یافت. بی وای دی F0 سرانجام در دوم ماه سپتامبر سال 2008 در خط تولید سازنده خود جای گرفت.


بی وای دی F0 تنها با یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر عرضه می‌شود. این پیشرانه از توانی معادل 68 اسب بخار و گشتاوری برابر با 90 نیوتن‌متر برخوردار است. پیشرانه مذکور با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و 5 سرعته نیمه‌خودکار (AMT) در دسترس خریداران است. ماکزیمم سرعت نهایی این خودرو معادل 151 کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی پیشرانه این خودرو یورو 4 و مصرف ترکیبی سوخت در آن، برابر با 5.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است.

سامانه تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون استرات و در عقب از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی بوده و عقب آن از نوع کاسه‌ای است.


طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 3460/1618/1465 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با 2340 میلی‌متر است. ظرفیت مخزن سوخت آن معادل 30 لیتر، گنجایش صندوق‌عقب کوچک آن برابر با 140 لیتر و وزن خالص آن تنها 870 کیلوگرم است. ارتفاع کف آن از سطح زمین معادل 140 میلی‌متر است.


بی وای دی F0 در نسخه فول خود از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی بهره می‌برد ازجمله: 2 عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS + EBD، ستون جاذب فرمان، میله‌های ضربه‌گیر کناری در درب‌ها، قفل ایمنی کودک، کلید هوشمند، شیشه‌های برقی، قفل برقی درب‌ها، تهویه مطبوع دستی به همراه فیلتر، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB/AUX/SD، مه شکن‌های جلو، بخار زدای شیشه عقب، رینگ‌های آلومینیمی و…

بهای نسخه دستی بی وای دی F0، بسته به تیپ آن، از رقم 36,900 یوآن (5,500 دلار) شروع و به 46,900 یوآن (7,100) ختم می‌شود. قیمت نسخه اتوماتیک این خودرو نیز از 42,900 یوآن (6,500) آغاز و به 46,900 یوآن (7,100) ختم می‌گردد. نسخه‌های دستی در سه تیپ و نسخه‌های اتوماتیک تنها در دو تیپ عرضه می‌شوند.

منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…

برچسب ها

سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه

  1. BehNam

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (115 ديدگاه)

    زبونمون از توصیف این ماشین بند میاد.??

  2. سامان اذری

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2781 ديدگاه)

    چراغهای SLR ???

  3. علیرضا

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خندم گرفت…
    زیر 50 میلیون..

  4. حمیدرضا

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2396 ديدگاه)

    من از دیزاین داخلیش خیلی خوشم نیومد به نظرم طراحیش خیلی قدیمی و یکم د مده هست ولی اون استارت دکمه ای برام جالب بود از نظر فنی دقیقا با پراید یکی میشه ولی موتور سه سیلندر خیلی طرفدار نداره ایرانی ها دوست دارن ماشین هاشون چهارسیلندر باشه ظرفیت حمل بارش هم برای یه ایرانی که باهاش بره شمال 100 کیلو برنج بچپونه با 5 سرنشین برگرده خیلی کمه

    1. محمدرضا

      ۱۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (211 ديدگاه)

      کلی با نظرت خندیدم ? و عین واقعیت بود

    2. Roham

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (377 ديدگاه)

      دیزاین داخلیش تا حدودی من رو یاد پروتون جن 2 میندازه من رو

  5. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    قیمتش خوبه، درسته که چینیه و نمیشه با خودروهای روز دنیا برابر دونستش اما هرچی باشه، بهتر از چری ۱۱۰هِ.

  6. علیرضا

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    اتفاقا طراحیش هماهنگه و خیلی خوبه و برای منی که دانشجوام و هر روز تو تهران با این ترافیک میجنگم خیللی بدرد میخوره

  7. ونوم اف ۵

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    ۵ هزار دلار با دلار ۴ تومن و یه مقدار ناچیز گمرک میشه ۵۰ میلیون اما بعد از مشاهده صف طویل خریداران احتمالا تا ۷۰ هم میرسه و تو بازار سیاه به ۹۰ هم میرسه

    1. علی

      ۱۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (663 ديدگاه)

      همین جک جی۵ ک الان ۶۶ تومنه قیمت دلاریش ۲ برابره اینه

  8. Pooya

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یه سوال.
    چرا الان محصولات شرکت جیلی دیگه وارد کشور نمیشه‌‌؟
    الان در همین سگمنت جیلی مدل VisionX1 رو داره که خیلی ماشین خوبی از نظر ظاهر و عملکرد و… به نظر میرسه.

  9. ميلاد

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ۶٨ اسب بخار!!!ما داریم به کجا میریم واقعا?

  10. سیروس

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    شاید روزگاری نه‌چندان دور حتی برندهای باکیفیت‌تر چینی هم به این جمع ملحق شوند…. تلخ اما واقعیتی انکار ناپذیر

  11. alireza

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (25 ديدگاه)

    این ماشین خیلی هم خوبه وبهتر از ایران خودرو وسایپا هست اما واقعا زشت وگرون مزخرفه واقعا برای این که ماشین اقتصادی باشه از همه جاش زدن بر ای کسانی که کشورشان گمرک نداره خیلی خوبه اما ایران داره وماشین خیلی گرون میشه اشتباه محض هستش واردات این خودرو

  12. امیر

    ۱۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (189 ديدگاه)

    شیشه عقبش از جا در میاد؟ نمیشه کشید پایین؟! از پایین ردیف سوم عکس رو ببینید چرا اونجوریه؟!

    1. امیر

      ۲۶ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1971 ديدگاه)

      احتمالا مث شیشه های کوچیک(به اصطلاح لچکی) پیکان های قدیمیه……….!!!!

  13. پیمان

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعأ لیاقت ما ایرانیها این طور ماشینهایی است.

  14. Roham

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (377 ديدگاه)

    عاشق دور موتور و اون احتمالا قطب نمای بالای آینه وسطشم ( خخخخخخخخ)

    1. Roham

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (377 ديدگاه)

      حالا جدی اون عکس قطب نما چیه اون بالا؟!!!
      کسی میدونه؟!

  15. مهران

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    لطفا به این هم شکرگذار باشین وکفر نعمت نکنین شاید سال های آینده حسرت اینا رو هم بکشیم!!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن