رنو

اولین تجربه رانندگی با رنو K-ZE، الکتریکی ارزان

کیفیت ساخت خوب با قیمت فوق‌العاده نازل: این فرمول باعث شده رنو داچیا را به موفقیتی عظیم در سراسر جهان برساند. هم‌اکنون رنو آماده‌ی تکرار این نمایش با خودرویی تمام الکتریکی می‌شود. این خودروساز فرانسوی در کشور چین خودروی K-ZE را معرفی کرده است. این خودروی جدید از تابستان سال جاری میلادی در بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی ساخته و فروخته خواهد شد. البته در آینده نیز شاهد عرضه‌ی آن در بازارهای جهانی خواهیم بود.


مدیرعامل رنو آقای تیری بولور گفته است: “این خودرو پروژه‌ای برای چین نیست بلکه سراسر جهان را در نظر دارد.” و حتی اگر او به مناطق مخصوصی اشاره نکرده باشد شکی وجود ندارد که اروپا جزو مهم‌ترین هدف‌های رنو می‌باشد. مخصوصاً اینکه خودروهای مرسومی همچون کلیو در سال‌های آینده برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه با چالش مواجه خواهند شد.


اگرچه اکثر بازیگران نقش اول صنعت خودرو هدف خود را رقابت با تسلا در نظر گرفته‌اند اما K-ZE ارزان‌قیمت نویدبخش رایحه‌ای تازه است. با طول ۳.۷۳ متری و وجود چهار صندلی کامل و محفظه بار ۳۰۰ لیتری، این خودرویی کوچک با اهدافی بزرگ است. رنو ادعا می‌کند محدوده حرکتی واقعی ۲۴۱ کیلومتری K-ZE به همراه قیمت حدود ۱۳ هزار پوندی (پیش از در نظر گرفتن مشوق‌های دولتی) از جمله ویژگی‌های مهم این خودرو هستند.


در خلال اولین تجربه رانندگی با این خودرو در پیست تأسیسات ووهان رنو، مهندس ارشد این برند تأکید داشت که K-ZE خودرویی باکیفیت اروپایی و قیمتی مناسب خریداران چینی خواهد بود. این خودروی الکتریکی کوچک احساس بلوغ و پختگی را تداعی می‌کند. هندلینگ خودرو خوب بوده و حتی در پیچ‌های تند انتهای پیست هم نگرانی خاصی درباره‌ی پایداری آن وجود ندارد.


علیرغم استفاده از باتری ۲۶.۸ کیلوواتی، K-ZE تنها ۹۲۱ کیلوگرم وزن دارد. وزن این خودرو بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از رقبا بوده و هنوز هم بهتر از خودروهای شهری بنزینی می‌باشد؛ و از آنجایی که مهندس رنو قبلاً روی آلپاین A110 کار کرده بنابراین می‌داند که یک خودرو را چگونه بالانس کند. شما می‌توانید این موضوع را در همه جای پیست حس کنید. علیرغم اینکه قیمت این خودرو نصف رقباست اما هیچ مشکلی در تاختن علیه فولکس‌واگن آپ الکتریکی (قیمت ۲۵۶۴۰ پوندی) و اسمارت EQ فورتو (قیمت ۲۱۱۹۵ پوندی) ندارد.


با این وجود نمی‌توانید انتظار معجزه را از K-ZE داشته باشید زیرا قدرت پیشرانه‌ی آن تنها ۴۴ اسب بخار است. اگر شما اهرم تعویض دنده چرخان خودرو را در حالت D قرار داده و گاز را فشار دهید در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید اما فراتر از آن انتظار چندانی نداشته باشید. رسیدن به سرعت‌های بالا با K-ZE سخت بوده و حداکثر سرعت نیز به ۱۰۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است.


رنو همچنین فاقد هرگونه سیستمی برای احیای مجدد انرژی از دست رفته است زیرا هزینه‌ی نصب چنین سیستمی زیاد می‌باشد. اگر خواهان عملکرد کامل سیستم ترمز باشید باید آن را فشار دهید. شاید افرادی که قبلاً با خودروهای الکتریکی دیگری رانندگی کرده باشند K-ZE را عجیب بدانند اما خب مالکان خودروهای بنزینی مشکل چندانی با سواری این خودروی جدید نخواهند داشت.

برد خودرو با استاندارد NEDC برابر با ۲۷۱ کیلومتر است و رانندگی یک ساعته ما در پیست رنو افت معقول ۲۵ درصدی را نشان داد. رنو ادعا می‌کند اگر سرعت خودرو را زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت نگه دارید برد ۳۵۰ کیلومتری را نیز به دست خواهید آورد که برای اکثر خریداران کافی خواهد بود.


۸۰ درصد ظرفیت باتری را می‌توان با استفاده از شارژر سریع در ۵۰ دقیقه شارژ کرد در حالی که این زمان با استفاده از شارژ عادی به ۴ ساعت می‌رسد. رنو می‌گوید این سرعت شارژ برای سبک زندگی شهری کاملاً کفایت می‌کند. به هر حال مدت‌زمان شارژ باتری K-ZE سریع‌تر از فولکس‌واگن می‌باشد.


اما جایی که K-ZE می‌درخشد کابین است. شاید با خودرویی ارزان‌قیمت طرف باشیم اما کابین آن هرگز چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. بله پانل‌های درب و داشبورد از پلاستیک‌های سخت ساخته شده‌اند و پوشش صندلی نیز از نوع پارچه‌ای است اما زمانی که درب‌ها را ببندید تحت تأثیر فضای داخلی آن قرار خواهید گرفت. کیفیت ساخت و چفت شدن قطعات به یکدیگر خوب به نظر می‌رسد.


البته رنو برای موفقیت در بازارهای اروپایی باید تجهیزات استاندارد K-ZE را بهبود بخشد. خودروی مدنظر برای بازار چین دارای ABS بوده اما خبری از ESP و کیسه‌های هوای جانبی نیست. جدای از سیستم‌های ایمنی گران‌قیمت، K-ZE تریم پایه‌ی بهتری در مقایسه با مدل‌های اروپایی گران‌تر دارد. برای مثال شاهد نصب سیستم تهویه مطبوع و شیشه‌های برقی به‌صورت استاندارد هستیم. صفحه لمسی بزرگ ۸ اینچی نیز دیگر ویژگی مناسب این خودرو است. مهندس رنو می‌گوید فروش یک خودرو در چین بدون وجود ناوبری، ارتباط گوشی هوشمند و هات اسپات کاری بی‌فایده خواهد بود.


دلیل دیگری که شاید باعث تکرار موفقیت داچیا ساندرو و داستر شود هدایت پروژه توسط Gérard Detourbet می‌باشد، مردی که مفهوم داچیا را تقریباً ۲۰ سال پیش خلق کرد.


محدوده حرکتی برجسته، پرفورمنس معقول و استانداردهای کیفیتی احساس‌برانگیز، همه و همه در پکیجی ارزان‌قیمت. اگر رنو بتواند ESP را به این خودرو اضافه کرده و قیمت آن را به کمتر از ۱۳ هزار پوند برساند شاید موفقیت داچیا را تکرار نماید. در واقع K-ZE می‌تواند از تمامی خودروهای شهری بنزینی عبور کند. این خودروها به دلیل استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه در آینده خیلی ارزان هم نخواهند بود.

مشخصات رنو K-ZE

  • قیمت: ۱۳ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: واحد الکتریکی ۲۶.۸ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۴۴ اسب بخار/۱۲۵ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت: ۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۰۵ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۲۷۰ کیلومتر
  • زمان عرضه: اواخر سال ۲۰۲۰ (تخمینی)

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    واقعا برای شهری مثل تهران خیلی خوبه.
    اما حیف *** دستمون از این حداقلهای دنیا هم کوتاهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      قدرتش ۴۴ اسب بخارِ یا ۱۴۴ ??.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. SeeKer of DynAmic

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    یا خدا . 44 اسب . برای افرادی عشق سرعت و قدرت یه کابوسه . البته هدف از ساختش سرعت و شتاب نبوده و البته ضربه میزنه به روحیه ماشین بازی . 105 کیلومتر حداکثر سرعت خیلی مسخرست . فقط طراحی جلو و رینگ ها و طراحی کابین و چرم دوزیش و ال سی دی خوبه . دیگه تعطیل . روشن فکری چه بلایی در آینده سر خودروسازی میاره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    این چیه دیگه!!
    سرعت۶۰تا ک دیگه پایداری نمیخواد
    پرایدم میتونه اونقدی ک این پایداری داره،داشته باشه
    درسته خودروی شهریه ولی دیگه خیلی ضعیفه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (259 ديدگاه)

      عزیز من خر و خرما که با هم نمیشه. این واسه یه کشور آلوده جهان سومی با مردمی با درآمد کم و توقع معقول شاخته شده. این خودرو راه حل یه شهری مث تهران تو کشوری‌مث ایرانه. عملکرد در حد پراید، آلودگی صفر، ایمنی هم خیلی بیشتر.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا