رنو

آشنایی با رنو ۵ توربو ۳، هاچبکی پهن و غرق در فیبر کربن!

خودروسازان هر روز با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین امر ما را آماده‌ی وداع با هاچبک های داغ درون‌سوز می‌کند. البته نباید امیدها را از دست داد زیرا شرکت‌های افترمارکتی و تیونینگ مشتاق به حفظ این خودروهای دوست‌داشتنی هستند. یکی از شاخص‌ترین مثال‌ها به شرکت لجند اتومبیل مربوط می‌شود که نام جدیدی در دنیای بازسازی محصولات کلاسیک بوده و جدیدترین پروژه آن نیز ارتقای رنو ۵ توربو دهه ۸۰ میلادی می‌باشد.

رنو ۵ توربو ۳ که نسخه بازسازی شده از این هاچبک پیشرانه وسط مشهور است برداشتی مدرن از مدل R5 سه درب اصلی می‌باشد. این خودرو از بدنه‌ای سفارشی و دست‌ساز بهره برده و از فیبر کربن زیاد برای کاهش وزن استفاده شده است. بدنه پهن خودرو نیز پذیرای رینگ‌های ۱۶ اینچی در جلو و ۱۷ اینچی در عقب شده است.

این خودرو چراغ‌های سنتی مدل اصلی را کنار گذاشته و از چراغ‌های LED استفاده کرده است. ورودی‌های هوای موجود در ستون C نیز اگرچه جنبه زیبایی دارند اما ادای احترامی به توربو ۱ و توربو ۲ محسوب می‌شوند. شیشه‌ها نیز دارای فریم فیبر کربنی می‌باشد. نمای عقب خودرو کاملاً پف کرده و قلدر نشان می‌دهد و پذیرای اسپویلری سقفی به رنگ قرمز شده است. همین رنگ در آینه‌ها، چرخ ها و ستون‌های A نیز دیده می‌شود.

دیفیوزر عقب دو تکه، خروجی‌های اگزوز دوبل و… نیز جزو ویژگی‌های طراحی خاص رنو هستند که توسط لجند اتومبیل بکار گرفته شده‌اند. توربو ۳ ارتفاع چندانی از سطح زمین نداشته و به سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و عقب مجهز شده است. مشابه این تنظیمات را می‌توان در خودروی مسابقه‌ای R5 مکسی توربو مشاهده کرد.

کابین خودرو همان حس کلاسیک قبلی را حفظ کرده اما پشت آمپرهای دیجیتالی جایگزین نمونه‌های آنالوگ شده‌اند. عناصر رنگی بدنه به کابین نیز راه پیدا کرده و مشابه آن‌ها را می‌توان روی ورودی‌های هوا، درب‌ها و فرمان دید.

لجند اتومبیل از سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و صندلی‌های بسیار نازک با پشتیبانی زیاد از بدن استفاده کرده است. پشت صندلی‌ها نیز یک رول کیج نصب شده است. به این موارد باید نیروگاه آهنین ۴ سیلندر توربو با قدرت ۴۰۰ اسب بخار را اضافه کنیم.

مدل اصلی در آن زمان قدرت ۱۵۸ اسبی داشت اما توربو ۳ قدرت بیشتر خود را از طریق یک گیربکس سکونشئال مدرن به چرخ های عقب می‌فرستد. هنوز جزئیات پیشرانه منتشر نشده اما انتظار می‌رود از پیشرانه‌ای مدرن در این خودرو استفاده شده باشد.

تعداد ۱۸۲۰ دستگاه رنو ۵ توربو ۱ و ۳۱۶۷ دستگاه توربو ۲ در طی ۶ سال حضور این خودروها در بازار تولید شده است. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مالکان دست به بازسازی خودروی خود خواهند زد اما شرکت لجند اتومبیل می‌گوید تمامی توصیه‌های اقتصادی و مالی را نادیده گرفته و به دنبال تولید بهترین نسخه ممکن از این نماد خودروهای کلاس B بوده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدهادی

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (514 ديدگاه)

    چه چچچچیزیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. نوید محمد

      ۳ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (81 ديدگاه)

      من یکی از دوستام رنو۵ داره
      جایی رو میشناسید که بهش بگم بره رنوش رو مثل همین تیونینگ کنه؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
      1. AMANTE

        ۳ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (443 ديدگاه)

        دوستتون اگه ایران هست فقط میتونن کیت های بدنه رو بیارن و نصب کنن، البته چون رنو ۵ های ایران همه چهار در هستن سخت بشه این کیت رو روش نصب کرد.
        مراکز زیادی هم هست که کیت رو میارن و نصب میکنن، مثل همون مراکزی که لندکروز ها رو فیس لیفت میکردن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. فرید

        ۳ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (170 ديدگاه)

        واقعا تویینگ خورش ملسه.

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  2. فرزاد

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (135 ديدگاه)

    ایول کیف کردم واقعا یکی از زیباترین هاچ بک های دنیاست که هنوزم از بسیاری از خودروهای امروزی زیباتر و خوش استایلتره متاسفانه از این مدل تو ایران اصلا نیامد ولی مدلهای الپاین و الپاین توربو واقعا معرکه بود مدل توربوش حتی ۲۰۶ تیپ ۵ راحت تو جیبش میزاشت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. امیرحسین

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    عاشقانه ای دگر
    چه وسوسه انگیز
    عشق کردم مرسی پدال یه حال تازه ای ب ما دادی
    دمت گرم

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  4. امیر

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (445 ديدگاه)

    عجب ماشین خفنی شده. این لذت ناب رانندگی رو به آدم میده.
    ممنون پدال این خبر رو پوشش دادی. دست سازنده اش هم درد نکنه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خدایی طراحی قشنگی داشت حتی هنوزم خوشگله

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. Ninja

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (948 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. 🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1726 ديدگاه)

    عالیه ولی کمی یاد آور اون آئودی تولید محدود نیست ؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. حسین

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (99 ديدگاه)

    افرین به این شرکت!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. Sina10

    ۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1849 ديدگاه)

    وای چقدر عالیه!!
    طراحیش کاملا بروزرسانی شده ی رنو ۵ اصلیه
    به نطرم این خیلی خیلی از ۵ جدید خود رنو بهتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. ایران

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (269 ديدگاه)

    من خودم رنو پی کی دارم و ازش رازیم ولی این یه چیز دیگه است ۴۰۰ اسب 😍😍 خیلی خوشگلتر هم شده در کل عالیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3569 ديدگاه)

    من که خاطره خوبی با رنو ۵نداشتم، ازش خوشم نمیاد…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا