رولز رویس

معرفی رسمی رولزرویس کولینان، پادشاه بلندقامتان

سرانجام پس از انتظاری طولانی، رولزرویس رسماً نخستین اس‌یووی تاریخ خود و همین‌طور اولین اس‌یووی فوق لوکس جهان را رونمایی کرد. کولینان نام بزرگ‌ترین الماسی است که تاکنون کشف شده و هم‌اکنون جزئی از جواهرات سلطنتی بریتانیا است. سازندهٔ بریتانیایی، کولینان را خودرویی همه‌جارو توصیف کرده که برای اولین بار ایدهٔ سفر آفرود لوکس را به واقعیت تبدیل کرده است. اس‌یووی رولزرویس ثروتمندانی را هدف قرار داده که خواهان یک اس‌یووی سوپرلوکس قدرتمند و کاربردی هستند.

رولزرویس برای اولین بار در بخش عقبی کولینان درب هاچ‌بک خاصی را ارائه کرده که آن‌را «The Clasp» نامیده است. این درب خاص که به‌منظور ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان طراحی شده است، به‌صورت دوتکه بوده و در قسمت پایینی آن امکان نصب دو صندلی مخصوص پیک‌نیک وجود دارد. این درب با لمس یک دکمه روی سوئیچ خودرو باز و بسته می‌شود. با باز شدن درب صندوق بار، فضایی معادل ۵۶۰ لیتر وجود خواهد داشت که با خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به ۱۹۳۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این امر موجب شده تا کولینان به کاربردی‌ترین رولزرویس تاریخ تبدیل گردد.

احتمالاً راحت‌ترین و بهترین جای کولینان صندلی‌های عقب آن است که در دو ترکیب مختلف ارائه می‌شود. ترکیب اول به‌صورت یک صندلی نیمکت مانند است که امکان نشستن سه سرنشین را فراهم می‌کند. نوع دوم اما دو صندلی شخصی و جداگانهٔ فوق لوکس است که در میان آن‌ها یک کنسول مرکزی بزرگ قرار می‌گیرد. در این کنسول مکانی برای قرارگیری جام‌های نوشیدنی و همین‌طور یک یخچال تعبیه شده است. همچنین یکی از ویژگی‌های برجستهٔ کولینان نیز وجود یک پارتیشن شیشه‌ای است که کابین را از قسمت بار جدا می‌کند. این ویژگی علاوه بر اینکه موجب سکوت بیشتر کابین می‌شود، همچنین باعث می‌گردد که حتی زمانی که درب قسمت بار باز است، دمای مطلوب کابین حفظ گردد.

از سوی دیگر، صندلی راننده نیز به همان اندازهٔ صندلی‌های عقب چشمگیر است. هرچند عمدتاً در این قسمت راننده‌های شخصی خواهند نشست تا مالک خودرو، اما این صندلی نیز به گرم‌کن و تهویه مجهز شده است. در مقابل راننده نیز جدیدترین نسل از صفحه آمپر دیجیتالی رولزرویس قرار گرفته درحالی‌که در میانهٔ داشبورد نیز نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب شده است. امکان کنترل این سیستم از طریق کنترلر دواری با نماد روح خلسه هم وجود دارد که در کنسول مرکزی تعبیه شده است. غربیلک فرمان کولینان نیز ضخیم‌تر و کوچک‌تر از سایر محصولات رولزرویس به نظر می‌رسد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، رولزرویس برای اولین اس‌یووی خود مجموعهٔ کاملی از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های ایمنی و کمک‌راننده را در نظر گرفته تا کولینان در نوع خود به تکنولوژیک‌ترین خودروی دنیا تبدیل گردد؛ بنابراین در این اس‌یووی فوق لوکس تجهیزاتی چون سیستم دید در شب، سیستم دید پانورامیک اطراف با چهار دوربین، هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم تشخیص عابر پیاده و حیوانات، کروز کنترل فعال و… به‌صورت استاندارد ارائه شده‌اند. تجهیزات رفاهی کولینان نیز شامل مواردی چون اینترنت وای فای، پنج پورت USB برای شارژ دستگاه‌های هوشمند، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و یک نمایشگر سربالای وضوح‌بالا می‌شود.

کولینان ۵.۳۴ متر طول، ۲.۱۶ متر عرض و ۱.۸۳ متر ارتفاع دارد درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳.۲۹ متر است. این در حالی است که وزن این اس‌یووی بریتانیایی به رقم فوق‌العادهٔ ۲۶۶۰ کیلوگرم رسیده که حتی از بنتلی بنتایگا هم بیشتر است. البته باید توجه داشت که بنتایگا ۲۰ سانتیمتر کوتاه‌تر و ۱۶ سانتیمتر باریک‌تر از کولینان است؛ اما به‌منظور سهولت در سوار شدن، ارتفاع کولینان هنگام ورود سرنشینان به‌صورت خودکار ۴ سانتیمتر پایین می‌آید. این در حالی است که کابین نیز کف کاملاً مسطحی داشته و درهای موسوم به خودکشی، دهانهٔ ورود بسیار عریضی را ارائه می‌کنند.

کولینان پس از نسل جدید فانتوم، دومین محصول رولزرویس محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم آلومینیومی جدید این شرکت بنام «معماری لوکس» ساخته شده است درحالی‌که به‌منظور ارائهٔ عملکردی استثنایی و پیشرو در این کلاس، بدنهٔ خودرو نیز استحکام فوق‌العاده‌ای دارد. در زیر کاپوت کولینان اما پیشرانهٔ آشنای ۶.۷۵ لیتری V12 بای‌توربو قرار گرفته که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این گشتاور عظیم از دور موتور تنها ۱۶۰۰ rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این همان پیشرانهٔ مورداستفاده در نسل جدید فانتوم است. این نیرو توسط یک سیستم چهارچرخ محرک کاملاً جدید به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

فعلاً شتاب صفرتاصد این اس‌یووی ۲.۶ تنی اعلام نشده اما گفته شده که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز چیزی در حدود ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. برای ارائهٔ نهایت راحتی و آرامش سواری، کولینان به سیستم تعلیق بادی خودتنظیم پیشرفته‌ای مجهز شده است. البته در اصل این سیستم نسخهٔ کاملاً بازمهندسی‌شده‌ای از تعلیق بادی موجود رولزرویس است که برای سازگاری با مسیر، در هر ثانیه میلیون‌ها محاسبه انجام می‌دهد. این سیستم تعلیق در کولینان به مخازن هوای بزرگ‌تری مجهز شده و تعلیق عقب نیز به‌طور کامل از نو طراحی شده است.

درنتیجهٔ انجام این تغییرات، حالا کولینان حتی در سخت‌ترین و ناهموارترین مسیرها نیز سواری فوق‌العاده راحت و بی‌تکانی را ارائه می‌کند که رولزرویس آن‌را «سواری فرش جادویی» خوانده است. کولینان روی رینگ‌های ۲۲ اینچی قرار گرفته درحالی‌که نوع تعلیق جلوی آن دو جناقی و تعلیق عقب آن از نوع پنج اتصالی است. این اس‌یووی بریتانیایی همچنین به سیستم فرمان گیری چهارچرخ هم مجهز شده است. علاوه بر این، کولینان از سیستم تنظیم فعال کمک‌فنرها هم سود می‌برد. این سیستم هنگام رانندگی در مسیرهای آفرود، زمانی که تشخیص دهد هرکدام از چرخ‌ها کشش خود را از دست داده‌اند، با استفاده از یک کمپرسور هوا، آن‌را پایین می‌آورد تا اطمینان حاصل شود که تمامی چرخ‌ها با زمین تماس دارند.

سیستم چهارچرخ محرک جدید کولینان نیز به دکمه‌ای بنام «همه‌جا» مجهز است که راننده را قادر می‌سازد تا بتواند از تمامی ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور پیشرانه استفاده کند. این ویژگی ماشین را قادر می‌سازد که به‌راحتی در هر مسیری مانند شنزار، چمن خیس، گِل‌ولای یا ماسه‌ای حرکت کند. همچنین رولزرویس ادعا کرده است که کولینان می‌تواند تا عمق ۵۴۰ میلی‌متری آب حرکت کند که بیشترین میزان در بین تمامی اس‌یووی‌های لوکس بازار محسوب می‌شود. قیمت پایهٔ رولزرویس کولینان در ایالات‌متحده از ۳۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود اما مطمئناً لیست دیوانه‌واری از آپشن‌ها هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

 

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2979 ديدگاه)

    اولین باره که میبینیم یه خودرو انگلیسی از سقف سانروف استفاده کرده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. A.B

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    وصف ناپذیره یه شاهکار فوق لوکس به تمام معنا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Reza

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (310 ديدگاه)

    حالا چون “رولزرویسه” همه ازش تعریف و تحسینش میکنن
    یه بار دیگه بدون تعصب ظاهرش رو نگاه کنید…
    واقعا شبیه تاکسی های لندنه

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا