آموزشمقالات

رله دوبل چیست؟ + نشانه‌های خرابی آن

در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی رله دوبل خودرو و نشانه‌های خرابی آن خواهیم پرداخت.

رله یکی از قطعات پرکاربرد در خودروها و صنایع مختلف است که وظایف گوناگونی بر عهده دارد. از این قطعات برای کاهش میزان سیم‌کشی داخل خودرو و فعال کردن خودکار یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود. علاوه بر این رله از سیستم‌های برقی خودرو محافظت خواهد کرد تا در صورت ورود جریان بیش از حد آسیبی به بخش‌های مختلف وسیله نقلیه نرسد. تاکنون به بررسی رله استارت و رله فن خودرو پرداخته‌ایم و این بار نوبت به آشنایی با رله دوبل می‌رسد.

رله دوبل چیست؟

حتماً در زمان ورود به خودرو و استارت زدن صدای آشنایی را قبل از روشن شدن آن شنیده‌اید. شاید برای شما سؤال باشد که این صدا مربوط به چیست. صدای یاد شده به پمپ‌بنزین خودرو مربوط می‌شود و کار تأمین برق آن بر عهده قطعه‌ای به نام رله دوبل است. در واقع این قطعه یکی از اجزای مهم خودروهای امروزی محسوب می‌شود و وظیفه رساندن جریان برق به قطعاتی همچون سنسورهای موقعیت میل‌سوپاپ و سرعت، پمپ‌بنزین، ECU، سنسور اکسیژن و… را بر عهده دارد. به همین علت خرابی و عدم عملکرد صحیح رله دوبل می‌تواند باعث عدم رسیدن جریان برق به قطعات یاد شده و نهایتاً از کار افتادن خودرو شود. رله دوبل با توجه به نام خود از دو رله متصل به یکدیگر ساخته می‌شود. زمانی که سوئیچ خودرو باز شود جریان برق وارد رله شده و باعث چسبیدن دو رله به هم خواهد شد. به این ترتیب جریان موردنیاز بخش‌های مختلف خودرو از جمله ECU و پمپ‌بنزین تأمین می‌شود.

محل قرارگیری رله دوبل خودرو

بر اساس نوع خودرو و شرکت سازنده، رله دوبل در محل‌های مختلفی نصب می‌شود. به‌طورکلی این قطعه در عموم خودروها درون محفظه ECU قرار می‌گیرد اما در برخی خودروها در داخل پیشرانه به وسیله یک پیچ به سینی فن یا بدنه بسته می‌شود. در خودروهای داخلی همچون پژو ۲۰۶، قطعه موردبحث در محفظه BM34 قرار می‌گیرد اما در خودرویی همچون پراید، رله دوبل در کنار باتری و مخزن آب رادیاتور نصب شده است. برای یافتن آن در پژو ۴۰۵ و سمند نیز باید به بالای رادیاتور نگاه کنید.

نشانه‌های خرابی رله دوبل خودرو

همان‌طور که گفته شد قطعه موردبحث وظیفه تأمین برق بخش‌های مختلف خودرو را بر عهده دارد. واضح‌ترین علامت خرابی این قطعه عدم روشن شدن موتور خواهد بود. البته باید دانست روشن نشدن خودرو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما درصورتی‌که پس از باز کردن سوئیچ صدای پمپ‌بنزین به گوش شما نرسد به احتمال زیاد یا رله از کار افتاده و یا خود پمپ‌بنزین ایراد دارد. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی قطعه یاد شده عدم روشن شدن چراغ چک هم‌زمان با باز شدن سوئیچ خواهد بود.

روش‌های تست رله دوبل

درصورتی‌که با استارت زدن خودرو روشن نشد و تشخیص اولیه شما این بود که ایراد از رله است می‌بایست به تعمیرگاه مراجعه نمایید. مکانیک‌ها و باتری‌سازها از روش‌های مختلفی برای تست عملکرد این قطعه استفاده می‌کنند که در ادامه به‌صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

تست چشمی قطعه

ساده‌ترین روش برای تست رله دوبل بررسی ظاهری این قطعه است. رله‌های خراب معمولاً علائمی همچون سولفاته شدن را به نمایش می‌گذارند.

تست اهمی

با این روش پایه‌های مختلف رله با دستگاه اهم‌متر بررسی می‌شوند و اگر قطعه خراب باشد اهم‌متر مقادیر ثابتی را در پایه‌ها نشان نخواهد داد.

تست ولتاژی

با استفاده از ولت‌متر می‌توان ولتاژ باتری را اندازه‌گیری نمایند. با اتصال ولت‌متر به پایه‌ها، اگر مقادیر استاندارد ولتاژ دیده نشود به احتمال زیاد رله دوبل خراب شده است.

تست دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ برای یافتن خطاهای مختلف خودرو بکار می‌رود و اگرچه با استفاده از آن نمی‌توان این قطعه را مستقیماً بررسی کرد اما با اتصال دیاگ به خودرو و بررسی قطعات دیگر از جمله پمپ‌بنزین امکان بررسی عملکرد رله وجود خواهد داشت. در چنین حالتی اگر برق به رله دوبل برسد و صدای پلاتین آن تشخیص داده نشود قطعاً خراب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    مضخرف ترین بخش خودروهای تولیدی ایران خودرو که از اتاق پژو ۴۰۵ استفاده میکنن شامل دناجات و سمندجات و پارس همین رله دوبل هست که در ۹۹ درصد موارد به سینی فن متصل شده و سیمکشی این قسمت تحت فشار قرار میگیره
    نشانه خرابی رله یا قطعی سوکت خاموش شدن ناگهانی خودرو و روشن نشدن ماشین هست
    بهترین راه برای خودرو های صفر اینه که رله دوبل رو از سینی فن جدا کنید تا به سوکتش اینقدر فشار نیاد

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. حمیدرضا

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (185 ديدگاه)

      جالب اینه که ایران خودرو اینو روی سینی فن نصب کرده و محل اصلیش جای دیگه ست

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. Sevlan

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      منظورتون چیه دوست عزیز، در 405باید کجا باشه این قطعه؟! سیم کشی و محدود بودن سیم اجازه جابجایی نمیده که؟!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. amir

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2507 ديدگاه)

    آقای احمدزاده محفظه bm34 کجاست دقیقا؟ ممنون میشم بگید بهم

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (4546 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      قسمت راست موتور کنار گلگیر و داخل یه جعبه مشکی رنگ هست.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2507 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (185 ديدگاه)

    مقاله باگ زیادی داشت

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (4546 ديدگاه)

      سلام باگ هارو بفرمایید رفع کنم
      تشکر

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. بهزاد

    ۲۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش مشکل خودروهای داخلی فقط رله دوبل بود چه بسا که مشکل کل خود خودرو هست

    موافقم 8
    مخالفم 0
  5. مصطفی

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رله دور تند ماشین پژو پارس چه زمانی بکار می افتد

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. علی نظری

      ۳۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی موتور بسوزه

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. بهروز

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین من پژو ۲۰۶ هست موتور ماشین که گرم میشه ماشین خاموش میشه و هرچی استارت میزنم روشن نمیشه . بعد از یک ساعت که موتور خنک میشه ماشین روشن میشه . امکانش هست مشکل از رل دوبل باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا