سایر خودروهای آمریکایی

یادی از آوانتی، خودروی ناشناختهٔ آمریکایی

شرکت آمریکایی استودبیکر در سال ۱۹۶۲ کوپهٔ بزرگ و لوکسی بنام آوانتی را به‌عنوان خودروی اسپرت پرچم‌دار خود معرفی کرد. سازنده، این خودرو را به‌عنوان تنها خودروی چهارنفرهٔ عملکرد بالای آمریکایی توصیف کرده و برخی آن‌را یکی از مهم‌ترین نقاط عطف صنعت خودروسازی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم دانسته‌اند؛ اما درحالی‌که استودبیکر فروش ۲۰ هزار دستگاه آوانتی را در سال ۱۹۶۲ در نظر داشت، تنها ۱۲۰۰ دستگاه از آن‌ به فروش رسید. به همین دلیل و همین‌طور به دلیل مشکلات مالی استودبیکر، این شرکت آمریکایی کارخانهٔ خود در ایندیانا که به تولید آوانتی مشغول بود را در دسامبر سال ۱۹۶۳ تعطیل کرده و بدین ترتیب تولید این کوپهٔ لوکس پس از تنها یک سال خاتمه یافت. هرچند پس از پایان دادن به تولید آوانتی توسط استودبیکر، به نظر می‌رسید این ماشین به تاریخ خودروهای کلاسیک آمریکایی پیوسته است اما شخصی بنام نیت آلتمن (Nate Altman) که نمایندگی فروش استودبیکر در ایندیانا را در اختیار داشت، معتقد بود که آوانتی همچنان پتانسیل تولید را دارد.

Studebaker Avanti 1962

به همین دلیل آلتمن با شراکت شخصی بنام لئو نیومن (Leo Newman) تصمیم گرفت به تولید آوانتی ادامه دهد. برای این کار آن‌ها با خودروسازان بزرگ آمریکا وارد مذاکره شدند اما هیچ‌کدام از خودروسازان پیشنهاد تولید آوانتی را قبول نکردند. حتی شرکت آمریکن موتورز یا AMC که به نظر انتخاب مناسبی می‌رسید هم علاقه‌ای به تولید این کوپهٔ لوکس نداشت. به همین دلیل آلتمن و نیومن حق تولید آوانتی و همین‌طور کارخانهٔ سابق آن در ایندیانا را از استودبیکر خریداری کرده و شرکتی بنام آوانتی موتور را تأسیس کردند تا خود به تولید این خودرو بپردازند. آلتمن همچنین قرارداد شرکت Molded Fiberglass که بدنهٔ آوانتی را تولید می‌کرد را هم تمدید نمود تا همچنان ساخت بدنهٔ این ماشین را ادامه دهد.

Avanti II 1965

سپس این دو شریک تصمیم گرفتند پیشرانهٔ اصلی منسوخ‌شدهٔ آوانتی را با موتور جدیدی جایگزین کنند. برای این کار پیشرانهٔ قدرتمندتر و سبک‌تر ۵.۴ لیتری V8 شورلت کوروت انتخاب شد که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت؛ اما ازآنجایی‌که این موتور جدید از پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 اصلی آوانتی کمی بلندتر بود، باید در کاپوت و گلگیرهای جلوی خودرو تغییراتی ایجاد شده و ارتفاع آن‌ها افزایش پیدا می‌کرد. همچنین چون موتور کوروت وزن کمتری داشت، توزیع وزن خودرو بهتر شده و تأثیر مثبتی روی هندلینگ آن گذاشت. بدین ترتیب نهایتاً آوانتی جدید با تغییراتی نسبت به نمونهٔ اولیه در آگوست سال ۱۹۶۴ با مدل آوانتی II معرفی شده و با مدل ۱۹۶۵ به بازار آمد. این نسخهٔ جدید به‌صورت دست‌ساز توسط شرکت آوانتی موتور تولید می‌شد و آلتمن به خریداران این امکان را می‌داد که هر نوع ترکیب داخلی و رنگی که دوست دارند را برای خودروی خود انتخاب کنند. همچنین هرچند آوانتی II روی همان شاسی قدیم استودبیکر ساخته شده بود، اما ساکت‌تر و سریع‌تر از استودبیکر آوانتی بود.

Avanti II 1965

بدین ترتیب درحالی‌که شرکت استودبیکر در سال ۱۹۶۷ به‌طور کامل تعطیل شده، فروپاشید و از بین رفت، اما تولید آوانتی با تلاش‌های آلتمن و نیومن و همین‌طور به لطف نقاط قوت خود همچنان تا چندین دهه بعد ادامه یافت. طی سال‌های بعد تولید آوانتی II کماکان با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری کوروت ادامه پیدا کرد اما از سال ۱۹۶۹ یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری شورلت هم در کنار موتور قبلی ارائه شد و سپس در سال ۱۹۷۳ یک موتور ۶.۶ لیتری V8 جایگزین دو موتور قبلی شد که آن‌هم از شورلت گرفته شده بود. نهایتاً در سال ۱۹۸۱ اما یک موتور کوچک‌تر ۵ لیتری با ۱۵۵ اسب بخار قدرت جایگزین موتور ۶.۶ لیتری شد.

Avanti II 1965

در سال ۱۹۷۵ شرکت آوانتی به هفتمین خودروساز ایالات‌متحده تبدیل شد. البته این شرکت تولید بسیار محدودی داشت به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۷۸ با فروش تنها ۱۶۵ دستگاه، به بیشترین میزان فروش دست پیدا کرد. این بدان دلیل بود که ساخت هر دستگاه از آوانتی II بسته به سفارشات خاص و تودوزی آن بین ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می‌کشید. از سوی دیگر، در آوریل سال ۱۹۷۶، نیت آلتمن از دنیا رفت و سکان هدایت شرکت به برادرش آرنولد آلتمن رسید که از همان ابتدا در آوانتی موتور کار می‌کرد. سپس در سال ۱۹۸۲، آرنولد آلتمن شرکت آوانتی موتور را به شخصی بنام «استفان بلیک» که در زمینهٔ توسعهٔ املاک فعالیت داشت، واگذار نمود.

Avanti II 1965

پس از انتقال مالکیت شرکت آوانتی موتور، مالک جدید به فکر ایجاد یک به‌روزرسانی کلی در آوانتی II افتاد چراکه این خودرو از سال ۱۹۶۵ تقریباً بدون تغییر چندانی در حال تولید بود. به همین دلیل در سال ۱۹۸۲ تولید آوانتی II خاتمه یافته و نسل جدید آن با چراغ‌های جلوی مستطیلی، سپرهای پلاستیکی هم‌رنگ بدنه و تغییرات دیگری معرفی شد درحالی‌که در زیر کاپوت آن همچنان همان موتور ۵ لیتری ساخت شورلت قرار داشت. همچنین با معرفی این نسل، نشان II از نام آوانتی حذف گردید. معرفی نسل جدید آوانتی برای سازنده موفقیت قابل‌توجهی را به همراه داشت چراکه فروش آن در سال ۱۹۸۳ به ۲۸۹ دستگاه افزایش پیدا کرده و  به سال خوبی برای آوانتی تبدیل شد. سپس در سال ۱۹۸۵ نسخهٔ کابریولت آوانتی معرفی گردید و در سال ۱۹۸۷ نیز نسخهٔ ویژه‌ای از آن با نام لاکچری اسپرت کوپه به بازار آمد.

Avanti 1982
Avanti Convertible 1985

در سال ۱۹۸۶ اما به دلیل ایجاد مشکلاتی در رنگ‌آمیزی خودروها، آوانتی موتور ورشکست شده و رئیس آن یعنی استفان بلیک استعفا داد و هیچ خودروی در آن سال توسط این شرکت تولید نشد؛ اما در مارس همان سال آوانتی موتور توسط شخصی بنام «Michael Eugene Kelly» خریداری شد. او نام شرکت را به نیو آوانتی موتور تغییر داده و تولید آوانتی را در همان کارخانهٔ ایندیانا از سر گرفت. این مالک جدید اما قصد مدرن نمودن آوانتی را داشت. به همین دلیل در اولین قدم تصمیم به تغییر پلت‌فرم آن گرفت که برای این کار از پلت‌فرم شورلت مونت‌کارلو استفاده شد. بدین ترتیب آوانتی از سال ۱۹۸۷ روی پلت‌فرم جدید شورلت مونت‌کارلو ساخته شد. سپس در سال ۱۹۸۸، بار دیگر مالکیت شرکت آوانتی موتور جابجا شده و شخصی بنام «John Cafaro» آن‌را خریداری نموده، آن‌را به اوهایو منتقل کرده و نام شرکت را هم به آوانتی اتوموتیو تغییر داد.

Avanti 1982

هرچند پلت‌فرم مونت‌کارلو در آوانتی عملکرد خوبی داشت اما شورلت در سال ۱۹۸۸ به تولید مونت‌کارلو خاتمه داد و به همین دلیل از سال ۱۹۸۹ از پلت‌فرم شورلت کاپریس برای آوانتی استفاده شد؛ اما مالک جدید شرکت آوانتی یعنی جان کافارو، در اواخر دههٔ ۸۰ تصمیم به ساخت نسخهٔ سدان آوانتی گرفت. این خودرو که در سال ۱۹۹۰ با نام آوانتی تورینگ سدان معرفی شد، در ظاهر شباهت بسیار زیادی به نسخهٔ کوپهٔ معمولی آوانتی داشت تا جایی که به نظر می‌رسید تنها دو درب به آن اضافه شده است. بااین‌حال این خودرو اولین و تنها سدان تاریخ آوانتی بود. در انتهای این مطلب بیشتر به آوانتی تورینگ سدان خواهیم پرداخت.

Avanti Touring Sedan 1990

در سال ۱۹۹۲ شرکت آوانتی بازهم درگیر مشکلات مالی شده و بدین ترتیب تولید تمامی محصولات آن خاتمه یافت و تا سال ۱۹۹۶ این شرکت هیچ خودرویی تولید نکرد تا اینکه در سال ۱۹۹۷، طراح اصلی شرکت آوانتی بنام «تام کِلوگ» طراحی نسل کاملاً جدید آوانتی را بر روی پلت‌فرم F-Body جنرال موتورز آغاز کرده و چندی بعد سه پروتوتایپ از نسل جدید این خودرو با نام AVX ساخته شد. این نسل از آوانتی طراحی و استایل کاملاً مدرنی داشت اما درعین‌حال به اصالت و ریشه‌های اصلی خود نیز وفادار مانده بود درحالی‌که همچنان از پیشرانهٔ جنرال موتورز استفاده می‌کرد.

Avanti 2001

در سال ۱۹۹۹ یعنی در زمان توسعهٔ نسل جدید آوانتی، شرکت آوانتی بار دیگر توسط مالک قبلی آن یعنی Michael Eugene Kelly خریداری شد. وی تأسیسات تولید شرکت را از اوهایو به جورجیا منتقل کرده و نهایتاً تولید نسل جدید آوانتی را از سال ۲۰۰۱ آغاز نمود. این خودرو تا سال ۲۰۰۴ همچنان از پلت‌فرم پیشرانهٔ جنرال موتورز استفاده می‌کرد اما از این سال به بعد برای ساخت آوانتی از پلت‌فرم فورد موستانگ استفاده شد که با فاصلهٔ محوری بیشتر، فضای داخلی بیشتر و همین‌طور راحتی بالاتری را برای سرنشینان فراهم می‌کرد. علاوه بر این، آوانتی به پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 موستانگ GT نیز مجهز شده بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

Avanti Convertible 2001

در اوایل سال ۲۰۰۶ نیز خط تولید آوانتی به کارخانهٔ جدیدی در مکزیک منتقل شد؛ اما این سال پایانی تولید این خودرو بود چراکه نهایتاً تولید آوانتی در سال ۲۰۰۶ برای همیشه به پایان رسید و آخرین دستگاه آن در ماه مارس این سال از کارخانهٔ مکزیک خارج شد. آخرین نمونه‌های تولیدشدهٔ این خودرو نیز در اوایل سال ۲۰۰۷ به فروش رسیدند و بدین ترتیب پروندهٔ آوانتی که در سال ۱۹۶۲ با استودبیکر آغاز شده بود، پس از فرازوفرود‌های فراوان سرانجام به‌طور کامل بسته شد.

Avanti 2001

حال اما یک دستگاه آوانتی تورینگ سدان برای فروش گذاشته شده است. همان‌طور که گفته شد، این مدل از سال ۱۹۹۰ به بازار آمد اما تنها ۹۰ دستگاه از آن ساخته شد و سپس تولید آن در سال ۱۹۹۰ به پایان رسید؛ بنابراین آوانتی تورینگ سدان خودروی بسیار منحصربه‌فردی است. همان‌طور که در تاریخچهٔ آوانتی به‌طور کامل توضیح داده شد، نسخهٔ سدان این خودرو نیز بر روی همان پلت‌فرم شورلت کاپریس ساخته شده و به همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 شورلت با ۱۷۰ اسب بخار قدرت مجهز است که نیروی آن توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند.

گفته شده این سدان لوکس آمریکایی به ترمزهای دیسکی جلو، سیستم کنترل تهویه، صندلی‌های چرمی، کروز کنترل، باک ۶۸ لیتری، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، پنجره‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی و بازکن برقی درب صندوق بار مجهز است. علاوه بر این، آوانتی تورینگ سدان از سانروف برقی و یک تلویزیون هم در قسمت عقب هم برخوردار است. این خودرویی که برای فروش گذاشته شده است، ۱۴۱ هزار کیلومتر کارکرد داشته و در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. آوانتی تورینگ سدان در زمانی که نو و صفرکیلومتر بوده، قیمتی در حدود ۵۲ هزار دلار داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بیشتر شبیه خودروهای ایتالیاییه چقدر هم اصرار به تکرار طراحیه عجیب جلوش داشته

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. LAMBORGHINI

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    امکاناتش عالی و خودش هم منحصر به فرده اما جلوش غیرقابل تحمله!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. مهراد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سلام مطلب بسیار جالب بود. با تشکر.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Mercede kaviani

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلابا سلام به دوست عزیز امیردهقان
    وتشکر بی کران از مطلب فوق العاده عالی تاریخ اوانتی
    فکر بی نطیری است بدنه مدل های کلاسیک روی شاسی های سیلور راد کلرادو و سری ا ف ورنجر ساخت مثلا کادیلاک قیلت وود رولز-رویس فانتوم کلاسیک مثل فانتوم 3 تا 6
    ولینکلن کنتینتال تاون کار
    باتشکر مجدد دوستدار شما
    مرسده کاویانی

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا