جنرال موتورزسایر خودروهای اروپایی

یادی از کراس‌اوور 4-9، آخرین محصول ساب تحت مالکیت جنرال موتورز

احتمالاً همهٔ شما با نام ساب آشنایی دارید. شرکت افسانه‌ای سوئدی که برای چندین سال یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز بود اما در سال ۲۰۱۱ پس از بحران شدید مالی تعطیل و به‌نوعی منحل شد. البته این برند توسط سازمان ملی وسایل نقلیهٔ الکتریکی سوئد (به‌صورت مخفف NEVS) و با همکاری چینی‌ها احیا شده و چندی پیش خودرویی الکتریکی را معرفی نمود که بر اساس سدان ساب ۳-۹ ساخته شده است اما این خودرو هرگز حتی نزدیک به محصولات اصلی ساب هم نیست.

ساب در سال ۱۹۹۰ به تملک جنرال موتورز درآمد و از آن به بعد محصولات این شرکت سوئدی بر اساس پلت‌فرم‌های جنرال موتورز ساخته شده و اشتراکات فراوانی با ساخته‌های این غول خودروسازی آمریکایی داشتند؛ اما آخرین خودرویی که توسط ساب پیش از انحلالش طراحی و ساخته شد، کراس‌اوور ۴-۹ بود که جایگزین مدل سالخوردهٔ ۷-۹ در بخش شاسی‌بلندها شد. ۴-۹ کراس‌اوور لوکس میان سایزی بود که نزدیک به ۴.۸۳ متر طول داشت.

این خودرو بر روی پلت‌فرم تتا پریمیوم جنرال موتورز ساخته شده بود که با کادیلاک SRX مشترک بود درحالی‌که در بسیاری از قطعات هم با SRX اشتراکات داشت. ساب ۴-۹ برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۰ رونمایی شده و تولید آن از سال ۲۰۱۱ در کارخانهٔ جنرال موتورز در مکزیک آغاز گردید اما تنها چند ماه بعد، تولید ۴-۹ در پی ورشکستگی ساب خاتمه یافت. همچنین این کراس‌اوور تنها محصول در تاریخ ساب محسوب می‌شد که در مکزیک به تولید رسید.

نکتهٔ جالب اینکه هیچ اطلاعات رسمی و دقیقی در مورد کل تعداد تولید شده از ساب ۴-۹ وجود ندارد. به گزارش برخی منابع، تنها ۶۱۴ دستگاه از این خودرو ساخته شده است اما موزهٔ ساب در سوئد ادعا می‌کند که ۸۱۴ دستگاه از ۴-۹ مونتاژ شده است. درهرحال قطعاً تنها کمتر از هزار دستگاه از این کراس‌اوور سوئدی تولید شده است که فقط ۶۰ دستگاه از آن‌ها مدل ۲۰۱۲ هستند. ساب ۴-۹ که در ابتدا صرفاً در بازار ایالات‌متحده عرضه شد، با دو پیشرانهٔ V6 بنزینی مختلف به بازار آمد.

موتور اول یک واحد ۳ لیتری تنفس طبیعی با ۲۶۵ اسب بخار قدرت بود و دومی از نوع ۲.۸ لیتری توربو بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. گفته شده برای بازار اروپا یک پیشرانهٔ دیزلی هم در نظر گرفته شده بوده اما این موتور هرگز ارائه نگردید. انتقال نیروی هردوی این موتورها صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گرفت که نیرو را به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال می‌داد. درنتیجه ساب ۴-۹ با موتور تنفس طبیعی در ۹ ثانیه و با پیشرانهٔ توربو ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    حیف شد واقعا برند دوست داشتی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. یوسف

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (742 ديدگاه)

    من واقعا عاشق برنده ساب بوده و هستم و با خوندن این مطلب واقعا داغ دلم تازه شد، ای کاش میشد این برند دوست داشتنی احیا بشه و اوج بگیره. کراس اوور ۴_ ۹ هم خودرو خیلی جذابی بود و اگر وضعیت بحرانی جهانی و جنرال موتورز نبود میتونست خوش بدرخشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. majid

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حیف شد واقعا ساب رو ورشکست کردن
    تو امریکا میگن وقتی بچه شون گواهینامه میگیرن مجبورش میکنن ساب بخره چون امنه
    اوناییم که خانواده دارن میگن ولوو میخرن چون امنه
    سوئد بعد سوئیس خلاق ترین کشور دنیاست. همین کشنده های ولوو و اسکانیا که داخل کشور هنوز که هنوزه کار میکنه
    طرف اتوبوس اسکانیای پانزده سال پیشو داره تا الان ازش دل نمیکنه
    بر خلاف اکثر ماها که فکر میکنیم یه ماشین خوب باید قیمتش بالا و لوکس باشه شرکتای اروپایی مخصوصا ولوو و ساب برا همه قشر جامعه ماشین میسازن
    اینطوری هم خرجشون کمتره هم قیمت ماشیناشون کمتر میشه در عین حال که لوکسم هستن

    وی خوشحالم ولوو رو خریدن و احیا شد و سابم با ماشین الکتریکی قراره دوباره اسطوره بشه
    کسایی که نمیدونن بدونن که شرکت NEVSداره به یکی از بزرگای صنعت ماشین الکتریکی تبدیل میشه

    بعضیام یه تعصبی دارن که هرچی چینی باشه رو میگن اشغاله
    این موسسات استاندارد که مثل ما پولکی نیستن پول بگیرن ماشینو برنده اعلام کنن و یا امتیاز ایمنی رو با پول بفروشن
    حتما ایمنه که تونستن امتیاز بگیرن حتما بهترینه که ولوو تونسته ماشین سال بشه

    ما هم با یه فیلم انیمیشن استاندارد و ایمنی پرایدو به مردم نشون میدیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Divergence

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    خیلی جالبه ، کابین ماشین های ساب یه جوریه که میشه به سابقه هواپیما سازیش پی برد ، انگار کاکپیت هواپیماهای جنگنده است. اسم ساب هم از سر حروف کلمات Svenska Aeroplan Aktiebolaget به معنی شرکت هواپیماسازی سوئد است. sierra alpha alpha bravo

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Ebi

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جالبه که اشغالای ویران خودرو سود میده و این برند با این کیفیت ورشکسته میشه عجیبِ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Dante

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    خیلی خوب بود ساب
    صد حیف

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا