خودروهای چینیسایپا

نگاهی کوتاه به چانگان ایدو، چینی خاص

از ابتدای ورود چینی‌ها به شهر و دیارمان، جماعت پرنخوت آریایی را کمترین التفاتی به آنان نبود و کمتر کسی را می‌یافتی که دوستدارشان باشد و نیز راغب و هواخواهشان. در آن دوره، خرد و کلان، مالکان این خودروها را فریب‌خورده می‌پنداشتند و سزاوار سرزنش و ترحم. اما کم‌کم این احوال دگرگون گشت؛ زیرا از سویی متصدیان خودروساز در بستری خوش آرمیدند و از طرفی نیز طایفه زردفامان زمین و زمان را درنوردیدند. این‌ها همه موجب شد که ساخته‌های این قوم اندکی بیشتر مورد پسند قرار گیرند و از حدت و شدت تخاصم‌ها و بدگمانی‌ها نیز رفته‌رفته کاسته گردد.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
از نیم دهه پیش بدین سوی، برندهای چینی شیوه نوینی را آغاز کردند و از کپی‌های نامأنوس و طراحی‌های اسباب‌بازی گونه عبور نموده و به‌مانند همتایان شرقی و غربی خود جدیت را وجه همت خویش قرار داده‌اند. شاید بتوان ارائه خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو را نقطه شروع این روند دانست؛ امری که روزبه‌روز هم تحول بیشتری یافته و موانع قوی‌تری را از سر می‌گذراند. بی‌شک این مدل‌ها قابل قیاس با رقبای شرقی و غربی خود نیستند و بدین لحاظ یک دهه از آنان عقب‌ترند، ولی در عین حال گواهی هستند بر پیشرفتی سترگ، که قابل انکار هم نیست. چنانچه در آتیه‌ای نه‌چندان دور، برندهای چینی به‌مانند همتایان کره‌ای خویش مزه استقلال را تجربه نمایند و افسار تکنولوژی را مهار زنند، بی‌تردید زنگ خطر با شدت هر تمام‌تر برای مدل‌های ارزان‌تر کره‌ای و ژاپنی به صدا در خواهد آمد.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
چندی پیش خودروی چانگان ایدو توسط یکی از خودروسازان جاده مخصوص معرفی گردید و پیش‌فروش آن نیز صورت پذیرفت. لذا به بهانه این امر تصمیم گرفتیم که به‌اجمال آن را به شما معرفی کنیم. در ابتدا هم مروری کوتاه بر تاریخچه آن می‌نماییم.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
چانگان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در چین امروز است که دفتر مرکزی آن در شهر چونگ کینگ مستقر می‌باشد. این شرکت تحت مالکیت دولت بوده و عمده تولیداتش را هم خودروهای سواری، ون، میکروون و خودروهای تجاری تشکیل می‌دهند. بنا بر ادعای شرکت، سرآغاز فعالیت این مجموعه به سال ۱۸۶۲ میلادی برمی‌گردد؛ هنگامی که شخصی به نام لی هونگ ژانگ نمایندگی فروش سلاح‌های کمری را در شهر شانگهای تأسیس نمود. اما اینکه چه ارتباطی بین این موضوع و وضعیت فعلی چانگان وجود دارد چندان روشن نیست.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
پیش از این، در سال ۱۹۵۰ میلادی، متصدیان پیشین این مجموعه به مونتاژ خودروهای جیب تحت نام YANGTZE RIVER(رودخانه یانگ تسه) می‌پرداختند. در سال ۱۹۸۰ میلادی نیز این مجموعه به تولید کامیونت و ون‌های تجاری مشغول بود. شاید این‌طور بتوان گفت که حرکت جدی این خودروساز در اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز شد و آن‌هم زمانی بود که این خودروساز جهت اخذ تکنولوژی‌های پیشرفته شروع به همکاری با شرکت سوزوکی نمود. این همکاری از سال ۱۹۸۳ میلادی آغاز شد و تا به امروز هم ادامه یافته است. بعدها نیز این مجموعه سازندگانی چون فورد، مزدا و سیتروئن را به لیست شرکای خود اضافه نمود. چانگان دو کمپانی داخلی را هم در سال ۲۰۰۹ میلادی ضمیمه خود نمود یکی از آن‌ها HAFEI نام دارد و دیگری CHANGHE. از سال ۲۰۱۰ میلادی، ساخت و فروش جنگ‌افزار نیز به عنوان یکی از منابع کسب درآمد مورد توجه این شرکت قرار گرفت. همچنین در این سال چانگان با تولید ۲.۳۸ میلیون خودرو به عنوان چهار تولیدکننده برتر کشور چین شناخته شد. در حال حاضر مراکز تحقیق و توسعه این کمپانی در دیترویت آمریکا، ناتینگهام بریتانیا، تورین ایتالیا و یوکوهاما ژاپن دایر است. از مهم‌ترین بازارهای صادراتی این کمپانی نیز می‌توان به ممالکی همچون روسیه، برزیل، شیلی، آفریقای جنوبی، مالزی، کویت و فیلیپین و… اشاره نمود.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
برای آشنایی هر چه بیشتر، در اینجا شرح مختصری از فعالیت‌های کنونی شرکت را ارائه می‌دهم.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
شرکت مزدا: همکاری چانگان با این شرکت از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد و تاکنون نیز ادامه یافته است؛ در حال حاضر این دو کمپانی در تولید خودرو ونیز پیشرانه با یکدیگر مشارکت دارند. هم‌اکنون در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان خودروهای مزدا ۳ نسل اول با نام CLASSICAL، نسل دوم با نام XINGCHENG و نسل سوم با نام ALEXA تولید می‌شود. همچنین مدل‌های مزدا ۲ و CX5 هم در این مجموعه تولید می‌شوند.

شرکت فورد: این شراکت از سال ۲۰۱۲ میلادی شروع شده است؛ در حال حاضر انواع مدل‌های فورد از جمله اسکورت، فیستا سدان و هاچ بک، فوکوس، موندئو، اکو اسپرت و نیز کوگا و C-MAX توسط چانگان تولید می‌شود.

شرکت سوزوکی: همکاری بین این دو کمپانی از سال ۱۹۸۳ میلادی آغاز شده است؛ در آغاز چانگان خودروهای تجاری ارزان قیمت را تحت لیسانس سوزوکی تولید می‌کرد. پس از مدتی این دو مجموعه به طور جدی دست به شراکت زدند و در سال ۱۹۹۳ میلادی شرکت جدیدی را تحت نام خودروسازی «چونگ کینگ چانگان سوزوکی» تشکیل دادند. به موازات آن نیز چانگان خودروهایی را نیز با برند خود تولید نمود که تکنولوژی آن‌ها برگرفته از سوزوکی بود. در حال حاضر در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان انواع مختلف سوزوکی از جمله آلتو، سوئیفت،ALVIO ،SX4 (سدان، هاچ بک، کراس‌اوور) و خودروی مشترک LINQYANG تولید می‌شود.

شرکت PSA (پژو – سیتروئن): این همکاری از سال ۲۰۱۰ میلادی شروع شده است، که ماحصل آن تشکیل شرکتی جدید به نام CAPSA بوده است؛ سهام آن نیز به‌صورت مساوی و ۵۰/۵۰ بین دو کمپانی تقسیم شده است. در حال حاضر، این دومین سرمایه‌گذاری PSA در چین می‌باشد؛ پیش از آن نیز این کمپانی با شرکت دانگ فنگ مشارکت داشته است. هم‌اکنون در مجموعه‌های زیر نظر چانگان خودروهای لوکس سیتروئن از جمله DS 5،DS 5LS و کراس‌اوور DS6 تولید می‌شود.

علاوه بر این‌ها این مدل‌هایی همچون JOICE،REATON، ALVISIN (V3، V5،V7)، BENNI، CX20،CX30، EADO (بنزینی، الکتریکی، هیبریدی)، EADO XT و کراس‌اوورهای CS 35 و CS 75 را نیز تحت برند چانگان تولید می‌شوند.

البته برندها و مدل‌های دیگری نیز توسط چانگان تولید می‌شود که ذکر نام تمامی آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014
یکی از خودروهایی که از مجموعه چانگان روانه بازار کشورمان شده ایدو (EADO ) نام دارد. این مدل برای نخستین بار در مارس سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار چین معرفی شد. طرح بدنه آن در مرکز طراحی چانگان در تورین ایتالیا تکوین یافته و از المان‌های خاص اروپایی بهره می‌گیرد. بیشتر منابع خودرویی هم خطوط به کار رفته در بدنه آن را زیبا و متناسب ارزیابی نمودند. شرکت چانگان مدعیست که مدت زمانی معادل ۳ سال را صرف توسعه این خودرو نموده است. این خودرو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان هم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

Changan EADO Interior
Changan EADO Interior
کابین این خودرو از طرح نسبتاً مدرنی بهره برده و شاخص‌های اسپرتی نیز در جای‌جای آن قابل مشاهده است. صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگی نیز در وسط داشبورد آن قرار دارد و جزییات آلومینیمی بسیاری هم در بخش‌های گوناگون آن به کار رفته است؛ با این حال، برخی از وب‌سایت‌های چینی میزان آلومینیم استفاده شده در فرمان آن را کمی بیش از حد معمول آن ارزیابی نمودند. همچنین این خودرو از صندوق بار نسبتاً بزرگ و وسیعی نیز بهره می‌برد که کاملاً رافع نیازهای یک خانواده ۴ نفره می‌باشد.

Changan EADO Interior
Changan EADO Interior
Changan EADO Interior
Changan EADO Interior
پیشرانه این خودرو از نمونه ۱.۶ لیتری می‌باشد که BLUECORE نام دارد. این موتور که توسط خود چانگان توسعه یافته، از شاخص‌های زیست محیطی مطلوبی برخوردار است و یکی از پاک‌ترین موتورهای تولیدی در کشور چین می‌باشد. توان این پیشرانه معادل ۱۲۰ اسب بخار و خروجی گشتاور آن نیز برابر با ۱۶۰ نیوتن‌متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت نیز این خودرو از یک گیربکس ۴ دنده خودکار سود می‌برد. با یک نگاه کلی می‌توان مشخصات این مدل را تا حد زیادی مشابه نزدیک‌ترین رقیب آن، یعنی جیلی امگرند دانست.

Changan EADO
Changan EADO
به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی است و همچنین ۵ ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است. علاوه بر این، خودروی ایدو به مجموعه کاملی از سامانه‌های ایمنی از جمله ABS ،EBD ،BA ،ESP و TCS مجهز است که در این رده قیمتی کمتر قابل مشاهده است و بیشتر در خودروهای گران‌تر کره‌ای و یا ژاپنی یافت می‌شوند.

در حال حاضر هنوز این خودرو به بازار مصرف عرضه نشده ولی بهای نمونه‌های ثبت نامی آن در حدود ۸۰ میلیون تومان است. این رقم در حدود ۷ میلیون تومان ارزان‌تر از رقبای دیگرش از جمله جیلی امگرند و MG 350 می‌باشد. البته در بازار صحبت از ارقام گران‌تری هم برای این خودرو می‌شود که صحت‌وسقم آن هنوز برایمان روشن نیست. در خاتمه این را بگویم که مدل ایدو با فروش ۷۴/۵۵۳ دستگاه در نیمه نخست سال ۲۰۱۴، پرفروش‌ترین سدان با برند داخلی در بازار چین بوده است.

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۵۹۸ سی‌سی

توان: ۱۲۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۱۶۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ – ۵۰۰۰ دور/دقیقه

حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: بازوهای دنباله‌ای – محور پیچشی

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۲۰/۱۸۲۰/۱۴۹۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۶۶۰ میلی‌متر

وزن خالص: ۱۳۲۵ کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۵۵ R 16

حجم صندوق بار: ۵۱۰ لیتر

تجهیزات ایمنی

کسب ۵ ستاره از موسسه C-NCAP

۶ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA

سیستم کنترل پایداری خودرو ESP

سیستم کنترل کشش TCS

برخی از تجهیزات این خودرو

آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن

صندلی‌های با پوشش چرمی

سانروف برقی

۶ عدد بلندگو

نمایشگر LCD + DVD + GPS

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB +AUX

سیستم ضد تشعشع آینه عقب

فرمان با پوشش چرمی

دوربین دید عقب

سنسور پارک دنده‌عقب

مه شکن‌های جلو

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

قیمت

در ایران: ۸۳.۵ میلیون تومان (ثبت نام از نمایندگی‌های شرکت)

در چین: ۹۴,۹۰۰ یوآن (نمونه فول آپشن ۱.۶ لیتری)

نوشته: سام کاویانی

نویسنده مهمان

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی صباغی

    ۱۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان این ماشین الان هم سایپا تولید میکنه . اگه میکنه قیمتش چنده ممنون از شما. راستی رانندگی خوردو و خدمات پس از فروشش چطوره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. پژمان قادري

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من از پراید گرفته تا bmw با کلشون رانندگی داشتم یه جور وسواس دارم ٣ماه یه بار ماشین عوض میکنم۵ماه که یه چانگان برا خانمم گرفتم کیفیتش عالیه به بنده خیلی کیفتی بهتر از هیوندا داده کسانی که قصد خرید دارن با خیالی راحت میتونن تصمیم به خرید بگیرن بنده بسیار بسیار راضییم اصلا همچین انتظاری از چانگان نداشتم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سید محسن

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هرکی یه ماشین چینی میگیره میگه من خودم bmw سوار بودم ولی از وقتی که ماشین چینی گرفتم دیگه سوار bmw نمیشم… داداش، حتما اونی که قبلا سوار میشی mvm بود نه bmw
      این دورغا از کجاتون میاد بیرون

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. سعادت

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالیه، کم خرج، کم مصرف، راحت،نرم،رنگ عالی،گیربکس هوشمند خوب،سواری لذت بهش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. محمد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اقایی که ۳ ماه یه بار ماشین عوض میکنی چظوره اینو ۵ ماهه داریش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. مهشيد

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من توی طول عمرم ماشین به این راحتی و با کیفیتی سوار نشده بودم خدا از تولید کنندش راضی باشه ما که خیلی راضی هستیم.همسرم خیلی حساسه روی آپشن و فنی ماشینها این ماشین از فیلتر همسر من رد شده? هر کسی قصد خرید داره شک نکنه برای خریدش .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. مسعود

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    خودروهای چینی واقعا عالی هستند اما از لحاظ رنگ ضعیفند وپوشش ضعیفی دارند ولی خودروهایی که ایران خودرو و سایپا وارد میکنند به علت داشتن اتاق رنگ این عیب بر طرف کردند .به طور کل بخواهیم نظر بدهیم خوب هستند اما قیمتشان کمی بالاست
    ومشکلی که هست فقط برای یکی دوسال تولید میشوند و نمایندگی قدرت تامین قطعات ندارد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. فاطمه

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم ماشین خوبیه چن وقتی هست درگیر سرچ برا ماشین خوب توی رنج ۶۰ میلیون ب پایینم بنظرم چانگان ایدو از شاسی بلندش بهتره چون شاسی بلند فقط بدنه و آهنشه ک گرون میکنه قیمتشو اگر کسی ماشین رو برای سوار شدن و کیفیتش میخاد نباید شاسی بلند بخره اگرم برای کلاس گذاشتن و پز دادن میخواین که هیچ..در هر صورت چانگان ایدو به cs35 بهتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. حمید

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درسایت سایپا نوشته:پایان تولید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. میثم

    ۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من جزو اولین کسایی هستم که این ماشین رو خریدم قصدمم نگه داشتنش نبود میخواستم خریدو فروش کنم ولی خدایش وقتی سواریش رو دیدم دلم نیومد یه سراتو داشتم دادم اینو نگه داشتم تا الان دوساله دارمش خیلی ازش راضیم‌ اگه کسی قصد خرید داره شک‌نکنه ماشینی که دارید میخرید اگه بخواید مقایسه کنید با ماشین های برند مثل النتراوسراتو واقعا وبه نظر من خیله بهتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. mohammad

    ۲۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (126 ديدگاه)

    دوستان اتفاقا” ما هم قصد خرید ماشین رو داریم خودمون پژو ۴۰۵ داریم میخوایم بفروشیم چون این ماشینی که داریم سال ۸۵ هست قصد فروشش داریم کسی خریددار هست ۱۱۰۰۰۰۰ کارکرده نقره ای هست از قبل چندجاش خوردگی داره یکی طرف باکش یکی رو کابوتش خوردگی داره ! کسی خریدار هست بیاد جلو ؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. داریوش حسین زاده

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من یک سال این ماشین روخریداری نمودم . بارها از رشت به تهران رفت وامدم داشتم وحتی به خلخال با ان سر بالایی های . با شیب تند. با ظرفیت کامل نفری. بسیار راحت با کشش بسیار عالی
    کاشکی جی پی اس و السی و T.v هم میداشت
    در کل راضی هستم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. افشار

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    این خودرو فقط به خاطر تراز امنیتی بالا خوبه.
    من یشکو داشتم که متاسفانه یک کارمند خانوم از اداره خودمون با اصرار از دستم در آورد.
    به خاطر اینکه تو بازار کمه ، یه خورده شده بازار سیاه و قیمتش بالا رفته.در کل نسبت به این خودرو های جدید سایپا، واقعا عالیه.
    به شرطی که بتونی از بازار پیدا کنی.
    سپاس.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. علی

    ۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با سلام فقط از دوستانی ک قصد خرید دارند تقاضا دارم توجه کنند فقط ماشینایی بخرند که تعداد قابل توجهی مثلا سی هزار تاش توی کشور فروش رفته باش وگرنه بعدها برای قطعاتش ب مشکل برمیخورد
    شما دوو سیلو را نگاه کنید سالهاست تولید نمیشه کارخونش هم ورشکست شد رفت اما چون تعدادش بالاست(۴۰۰۰۰ )قطعاتش به وفور یافت میشه یعنی برا تولید کننده تا توزیع کنندش میصرفه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. هادی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه این ماشین انصافا ماشین خوبیه منم نزدیک یکساله دارمش خیلی راضیم قبلا سراتو داشتم ولی ای دو واقعا ماشین خوبیه منکه راضیم هم ازنظر ظاهری هم داخل کابین هم فنی خیلی خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. moj

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عزیزان
    بنده یک عدد ایدو کم کارکرد و سالم قرمز رنگ با ۵۸۰۰کیلومتر دارم ازش فوق العاده راضیم فقط متاسفانه به دلایلی مجبور بفروشم . دنبال یه نفر میگردم که قدر ایدو رو بدونه .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. Mehdi

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از لحاظ ظاهری ماشین زیبایی هست ولی با توجه به قدرت موتور و اینک گیربکس۴دنده هست با این قیمت ترجیح میدم لیفان ٨٢٠ یا فاو بستر بگیرم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. علی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من تازه چانگان ایدو رو خریدم
    این هفته مسافرت رفتم. سمت چالوس
    قبل از رفتن بعلت اینکه باد لاستیکم کم شده بود، توی پمپ بنزین اتوبان تهران کرج، لاستیک رو باد زدم. اصلا قبلش نفهمیدم که لاستیک کم باده. یه آقایی توی پمپ بنزین به من گفت. اصلا نه فرمون میزد و نه ماشین میکشید. گفتم شاید پنچره، ولی اون آپاراتی گفت نه، والف لاستیک شل بود و…، راه افتادیم سمت کرج. دقیقا بعد از عوارضی اول چالوس یه صدایی اومد، توقف کردم و دیدم لاستیک بادش خالی شده و رینگ به لاستیک فشار آورده و لاستیک کاملا پاره شده، و روی رینگ راه میرفت. خداییش اصلا نه فرمون میکشید نه هیچی، اونم با ۱۱۰ تا سرعت. یعنی اگه صدای رینگ رو نمیفهمیدم، همینجوری به مسیرم ادامه میدادم. واقعا پایداری این ماشین ردیفه. دمشون گرم
    البته اشتباه یه شاگرد آپاراتی نزدیک بود کار دستمون بده، البته خداروشکر که ماشین جونمون رو حفظ کرد. ولی اشتباه اون آقا ۲۸۵ تومن هم خرج گذاشت روی دستمون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. Amin

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنوزم تولید میشهه ایا؟؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. مجید

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    کسی میدونه چند هزارتا در ایران فروش رفته؟وضعیت قطعاتش چجوریه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا