سوبارو

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم سوبارو BRZ، تکامل یک کوپۀ دوست‌داشتنی

در سال ۲۰۱۲ سوبارو و تویوتا پس از چند سال توسعه و همکاری، کوپه‌های اسپرت BRZ و GT86 را به بازار عرضه کردند. این‌ها که در اصل یک خودرو با برندهای مختلف بودند، به لطف پیشرانهٔ تخت تنفس طبیعی، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب، لذت رانندگی بالایی را برای راننده فراهم می‌کردند و به همین دلیل مورد استقبال و تحسین قرار گرفتند. حالا سوبارو پس از حدود هشت سال، به‌تازگی نسل دوم BRZ را معرفی کرده و احتمالاً به‌زودی نسل جدید برادر دوقلوی آن یعنی GT86 هم معرفی خواهد شد؛ اما BRZ جدید نسبت به سلف خود چقدر تغییر کرده است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال قصد داریم نسل اول و دوم این کوپهٔ اسپرت ژاپنی را باهم مقایسه کنیم.

بیرون

سوبارو در طراحی بیرونی BRZ جدید تقریباً محافظه‌کارانه عمل نموده و از ایجاد تغییرات بزرگ و حجم‌پردازی‌های عجیب که این روزها در خودروهای جدید زیاد می‌بینیم خودداری کرده است. نتیجهٔ این رویکرد، طراحی ساده و زیبایی است که احتمالاً اکثر طرفداران از آن راضی خواهند بود. در جلوی خودرو، دماغه‌ای حجیم‌تر با چراغ‌های مثلثی شکل و سپر جدید با ورودی هوای متفاوت، نمایی مدرن‌تر به خودرو بخشیده است. پروفیل جانبی BRZ اما همان نمای آشنای نسل قبلی را دارد ولی بااین‌حال طراحان با تعبیهٔ دریچهٔ هوایی در پشت گلگیر جلو و رکاب برجسته‌تر، سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. در عقب نیز چراغ‌های کاملاً جدید همراه با اسپویلر یکپارچه با درب صندوق و انتقال پلاک به روی سپر، BRZ را از فرم ساده و سالخوردهٔ قبلی دور کرده‌اند. در اینجا اما شکل دیفیوزر، سر اگزوزها و چراغ‌های دنده‌عقب و مه شکن آشنا به نظر می‌رسد.

داخل

در داخل نسل جدید BRZ هم خبری از تغییرات بنیادین و کلی نیست ولی بااین‌حال سوبارو با یک نمایشگر هشت اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی هفت اینچی، طراحی جدید پانل دکمه‌ها و دریچه‌های تهویهٔ جدید، کوپهٔ اسپرت خود را برای دههٔ سوم قرن بیست‌ویک آماده کرده است. علاوه بر این، داشبورد هم به‌طور کامل از نو طراحی شده ولی غربیلک فرمان شبیه به نسل قبلی به نظر می‌رسد. ازجملهٔ ویژگی‌های داخلی مدرن BRZ جدید هم می‌توان به اپل کارپلی، اندروید اتو و پکیج کمک‌رانندهٔ EyeSight سوبارو اشاره کرد.

زیر کاپوت

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، نسل قبلی BRZ به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت مجهز بود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گرفت. در نسل جدید نیز سوبارو همچنان از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده کرده ولی این موتور از نوع حجیم‌تر ۲.۴ لیتری است که خروجی بالاتری برابر با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این‌ها ارقام هیجان‌انگیزی به نظر نرسند اما برای لذت بردن از رانندگی با یک کوپهٔ جمع‌وجور محرک عقب کافی هستند. سوبارو دلیل عدم استفاده از موتور توربو در BRZ جدید را پایین نگه داشتن مرکز ثقل و قیمت خودرو اعلام کرده است. برای انتقال نیروی موتور نیز همچنان گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک قابل انتخاب هستند.

مشخصات فنی

نسل اول

نسل دوم

پیشرانه ۲.۰ لیتری H4 ۲.۴ لیتری H4
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۲۵۰ نیوتن متر
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۲۴۵ کیلوگرم ۱۳۱۵ کیلوگرم
طول ۴,۲۴۰ میلی‌متر ۴,۲۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۵ میلی‌متر ۱,۷۷۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۲۰ میلی‌متر ۱,۳۱۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۰ میلی‌متر ۲,۵۷۵ میلی‌متر

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. MOHAMMAD.n.r

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (630 ديدگاه)

    اسطوره دریفت

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4458 ديدگاه)

      به نظرم اُسطوره دریفت اول نیسان Z .

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۵
      1. Hadi

        ۸ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1804 ديدگاه)

        اسطوره دریفت m5 هست با اون رکورد فوق العادش 👌…

        موافقم ۹
        مخالفم ۲۳
        1. datsun

          ۸ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1773 ديدگاه)

          رکورد در زمین خیس چه ارزشی داره

          موافقم ۱۹
          مخالفم ۱
        2. Bayerische Motoren Werke

          ۸ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (916 ديدگاه)

          به datsun عزیز
          زمین اگه خیس نباشه چه لاستیکی میتونه (اگه اشتباه نکنم ۳۷۵ کیلومتر حالا تو همین مایه ها) آخه دووم بیاره
          اون ۸ سیلندر BMW با اون گشتاور عظیم که اشاره کنی به پدال گاز لاستیک رو نابود میکنه… .

          موافقم ۷
          مخالفم ۳
    2. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹🇮🇷

      ۸ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      در نمای پشت به نظرم نسخه قبلی بهتره

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۱۲
      1. مهدی،:امید اینده😁

        ۸ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (838 ديدگاه)

        نمای پشت خدا بود

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۲
      2. علی آقا

        ۸ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (353 ديدگاه)

        ۱۰۰درصد

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  2. Ahmedreza2002

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    این نسل جدیده واقعا خواستنی شده از نظر من
    هر چند ظاهرش ی جوریه ک ارتباط گرفتن باهاش سخته ولی احساس میکنم کامل ترین ماشین ممکن شده این نسل

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۷
  3. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1904 ديدگاه)

    از نیم رخ صندوق نسل جدید کشیده تره که زیاد جالب نشده از چراغ های پشتش هم خوشم نیومد جلوش هم بد نیست فنی هم که خوبه ولی درکل نسل قبل رو بیشتر دوست دارم

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱۰
  4. Mehdi

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ظاهرش خیلی محافظه کارانست، با وجود کانسپتای فوق العاده سوبارو یکم نا امید کنندس

    موافقم ۹
    مخالفم ۶
  5. مهدی،:امید اینده😁

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (838 ديدگاه)

    یک تیونر جدیدشو به هلو تبدیل کرده

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  6. میثم

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (999 ديدگاه)

    من که خیلی از نسل جدیدش خوشم اومده.
    بنظر من روند تکاملیشو خیلی خوب طی کرده هرچند ۸ سال بنظرم یه کمی طولانی شد
    موتور ۲.۴ تنفس طبیعی هم انتخاب خوبی بوده همینطور عدم استفاده از توربو.
    کلا کارایی که رو این ماشین کردن خیلی بجا و حساب شده بوده

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  7. بهنام

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (466 ديدگاه)

    بسیار عالی شده. خوشبختانه تجریه ی رانندگی با نسل فعلی جی تی در ایران رو داشتم که فوق العاده بود. گیربکس معرکه ای که از لکسوس ای اس اف گرفته شده بود و گاز خور و تعویض دنده ی عالی داشت. نسل جدید با موتور قوی‌تر و گشتاور بالاتر قطعا بی‌نظیر شده و با بهبودهایی که در شاسی و دیگر زمینه ها داشته نظر منتقدین و کارشناسان رو جلب خواهد کرد. گرچه نسل قبلی هم با وجود حجم کمتر و قدرت کمتر به حدی خوب بود که به عقیده ی بسیاری نیازی به افزایش قدرت و گشتاور نداشت. (در برنامه ی ماشین هفته شبکه ی دی او ای این مطلب رو دیدم). به هر شکل ای کاش شرایط جوری بشه که مثل سابق خودروهای روز دنیا با قیمت منطقی دوباره به کشور وارد بشه.

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  8. Hadi

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1804 ديدگاه)

    اسپرت تر شده ولی کاش به جلوش دست نمیزدن…

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
  9. Peyman56

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (124 ديدگاه)

    از نظر تکنولوژی و پرفورمنس که واقعا یک گام رو به جلو رفته.از نظر طراحی داخلی هم به همین شکل.طراحی خارجی بدون ایراد،ولی طراحی نسل قبلش به حدی پیشرفته و چشم نواز بود که به شخصه انتظار داشتم یک طراحی خارق العاده رو ببینم.همون طور که گفتم گر چه ایراد خاصی بهش وارد نیست ولی به نظرم نسل قبل یکم جالب تر و خاص بود.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  10. سامورایی از قله فوجی

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (708 ديدگاه)

    همه جاش به جز عقبش عالیه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  11. 🇮🇹Amin_sto🇮🇹

    ۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (145 ديدگاه)

    سوبارو drz یه ماشین اسپرت متوسط هست اما پرفورمنس خوبی داره و جذابه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. ارش

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    نسل قبلی هم دوست داشتنی بود مدل جدید هم همچنان جذابه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا