شورلتهفته نامه

همراه با روند تکاملی نسل‌های گوناگون شورولت کوروت

کوروت چگونه کوروت شد؟!

همه‌ی ما منتظر معرفی نسل جدید شورولت کوروت C8 هستیم. حالا زمان مناسبی برای بررسی روند تکاملی هفت نسل پیشین این خودروی اسپورت، محبوب و ارزان‌قیمت آمریکایی می‌باشد. میزان محبوبیت و نمادین بودن کوروت را می‌توان با فورد موستانگ و شورولت کامارو مقایسه کرد.

کوروت بیش از ۶۰ سال است که در بازار حضور داشته و هفت نسل آن پر از داستان‌های جالب و ناگفته است. اگرچه این خودرو در طول دوران تولید خود با فراز و نشیب‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده اما هنوز هم یکی از باسابقه‌ترین خودروهای تاریخ است.

در ادامه شما را با تاریخچه تصویری جالب هفت نسل شورولت کوروت آغاز می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • شورولت کوروت C1 (سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۲)


شورولت برای گرامیداشت مراسم جی ام موتوراما ۱۹۵۳ از نسل اول کوروت C1 در هفدهم ژانویه رونمایی کرد. خودروی نمایشی که با کد EX-122 شناخته می‌شد پس از معرفی در هتل والدورف نیویورک به‌صورت رسمی کوروت نام گرفت. اواخر همان سال و در پایان ماه ژوئن تولید کوروت در تأسیسات میشیگان و به تعداد محدود ۳۰۰ دستگاه شروع شد.

با آغاز سال ۱۹۵۴، تأسیسات سنت لوئیس میسوری شروع به تولید این خودرو و ارتقای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی و بهبود قدرت آن از ۱۵۰ به ۱۵۵ اسب بخار کرد. یک سال بعدتر پیشرانه‌ی ۸ سیلندر هم به همراه گیربکس ۳ سرعته دستی سفارشی معرفی شد. این خودرو در سال ۱۹۵۶ و با اضافه شدن سقف سخت جداشدنی و چراغ‌های جلوی متفاوت تکامل یافت. همچنین کمربندهای ایمنی نیز به عنوان یک آپشن قابل‌نصب در نمایندگی‌ها معرفی شدند.

در سال ۱۹۵۷ شاهد معرفی گیربکس ۴ سرعته دستی و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بزرگ‌تر مجهز به تزریق سوخت و قدرت ۲۸۳ اسب بخار بودیم. با گذشت زمان برخی تغییرات در C1 اعمال شدند و نهایتاً مدل سال ۱۹۶۲ این خودرو از پیشرانه‌ی بزرگ‌تر ۵.۴ لیتری استفاده کرد.

  • شورولت کوروت C2 (سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷)


دومین نسل کوروت در سال ۱۹۶۳ و با تغییرات قابل‌توجه نسبت به نسل اول عرضه شد. کوروت نسل دوم دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب، استارت الکترونیکی و پکیج پرفورمنس Z06 بود. پیکربندی مشهور پنجره جدای این خودرو تنها یک سال عرضه شد و چراغ‌های پنهان نیز ظاهر ویژه‌ای ایجاد کرده بودند.

در سال ۱۹۶۵ پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بلوک بزرگ معرفی شد و البته کوروت به‌صورت استاندارد از دیسک‌های ترمز برای چهار چرخ سود می‌برد. یک سال بعد قدرت پیشرانه به ۴۲۵ اسب بخار رسید و لیست تجهیزات استاندارد افزایش یافت. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کاربراتورهای هالی اشاره کرد که تنها در برخی مدل‌ها نصب شده بودند.

C2 در آخرین سال حضور خود در بازار از پیشرانه‌ی L88 با قدرت ۴۳۰ اسب بخاری استفاده می‌کرد. پیشرانه‌های L71 نیز با سر سیلندر آلومینیومی عرضه شدند.

  • شورولت کوروت C3 (سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲)


این نسل که چهارده سال در بازار حضور داشت ما را به یاد کانسپت ماکو شارک II معرفی شده در سه سال قبل‌تر از ورود C3 به بازار می‌انداخت. سومین نسل این خودروی اسپورت دارای پیشرانه‌ی ۷ لیتری ۴۳۵ اسبی بود. البته شاسی نسبت به نسل قبل تغییر چندانی نکرده بود. یک سال بعد نشان استینگری برای کوروت پدیدار شد.

شورولت در سال ۱۹۷۰ پیشرانه‌ی LT1 با قدرت ۳۹۰ اسب بخار و پکیج ZR1 را برای کوروت تدارک دید. یک سال بعدتر نیز پیشرانه‌ی ۸ سیلندر LS6 معرفی شد. کوروت در سال ۱۹۷۳ به‌صورت استاندارد از لاستیک‌های رادیال برخوردار شد. مدل سال ۱۹۷۴ این خودرو دارای تغییرات ظاهری در بخش عقب بود و مدل کانورتیبل نیز در سال ۱۹۷۵ بازنشسته شد.

در سال‌های بعد شاهد تولید C3 با بدنه‌ی فست بک و نصب چراغ‌های هالوژنی روی آن بودیم. تولید این نسل از کوروت در سال ۱۹۸۱ و در تأسیسات سنت لوئیس خاتمه یافت اما کارخانه بوولینگ گرین کنتاکی ادامه‌ی تولید را بر عهده گرفت. عرضه‌ی مدل سفارشی کالکتور ادیشن در سال ۱۹۸۲ همانند سوت پایان بازی برای C3 بود.

  • شورولت کوروت C4 (سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶)


با ضریب درگ ۰.۳۴ که بهبود ۲۴ درصدی را نسبت به نسل پیشین نشان می‌داد، چهارمین نسل این خودرو به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر و روان‌تر طراحی شده بود و از فریم جدیدی بهره می‌برد. در خودرو در سال اول عرضه با قدرت ۲۰۵ اسبی عرضه شد اما یک سال بعد پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری ۲۳۰ اسب بخاری هم پدیدار شد. پس از ۱۰ سال غیبت و در سال ۱۹۸۶ مدل کانورتیبل کوروت به خط تولید بازگشت.

کوروت C4 مدل ۱۹۸۷ دارای قدرت ۲۴۰ اسبی بود و به لطف پکیج سیستم تعلیق Z-52 سفارشی از هندلینگ بهتری برخوردار شد. عطش بی‌پایان خریداران برای داشتن کوروت قوی‌تر باعث شد برخی نمایندگی‌ها با استفاده از کیت توئین توربوی کالاوی قدرت خودرو را به ۳۴۵ اسب بخار برسانند. شورولت در سال ۱۹۸۸ اقدام به گرامی داشت سی و پنجمین سالگرد تولید این خودرو کرد و نمونه‌ی سفارشی معرفی شده از تجهیزات ویژه‌ای همچون ترمزهای دو پیستونی در اکسل جلو سود می‌برد. در سال ۱۹۸۹ نیز گیربکس ۶ سرعته دستی معرفی گردید.

سال ۱۹۹۰ برای کوروت مهم بود چراکه شاهد عرضه‌ی مدل ZR1 بودیم که از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری ۳۷۵ اسبی سود می‌برد. همچنین در این سال کیسه هوای راننده به‌صورت استاندارد روی کوروت نصب شد. C4 تا سال ۱۹۹۶ که بازنشسته شد به‌روزرسانی‌های متعددی داشت و در سال ۱۹۹۲ نیز پیشرانه‌ی بلوک کوچک ۳۰۰ اسبی را به دست آورد. یک سال بعد هم شاهد تولید نسخه‌ی سفارشی قرمزرنگ برای گرامی داشت چهل‌سالگی این خودرو بودیم. قدرت مدل ZR1 نیز در این سال به ۴۰۵ اسب بخار رسید. در آخرین سال عرضه C4 نه تنها در نسخه کالکتور ادیشن عرضه شد بلکه نسخه‌ی گرند اسپورت آن نیز به دست مشتریان رسید.

  • شورولت کوروت C5 (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴)


پنجمین نسل کوروت که کاملاً دگرگون شده بود از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بلوک آلومینیومی ۳۴۵ اسبی و فریمی جدید سود می‌برد. این خودرو در سال اول فقط به‌صورت کوپه عرضه شد اما در مدل ۱۹۹۸ شاهد عرضه‌ی مدل کانورتیبل هم بودیم. شورولت با عرضه‌ی نسخه‌ی هاردتاپ به عنوان مدل سال ۱۹۹۹ خانواده‌ی کوروت را گسترش داد. در سال ۲۰۰۱ نیز مدل Z06 با قدرت ۳۸۵ اسبی عرضه شد. تنها یک سال بعدتر قدرت این نسخه به ۴۰۵ اسب بخار رسید و تمامی نسخه‌ها هم به‌صورت استاندارد از هندلینگ فعال و کنترل کشش سود بردند.

کوروت در سال ۲۰۰۳ به خودرویی ۵۰ ساله تبدیل شد بنابراین شورولت می‌خواست این رویداد هرچه باشکوه‌تر جشن بگیرد. مدلی تولید محدود با رنگ قرمز، نشان‌های ویژه و کابین دورنگ عرضه شد. همچنین مدل یاد شده به‌صورت استاندارد از سیستم سواری انتخابی مگنتیک سود می‌برد. C5 نهایتاً در آخرین سال عرضه دارای کاپوت فیبر کربنی بود.

  • شورولت کوروت C6 (سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳)


اولین کوروتی که از سال ۱۹۶۲ تاکنون دارای چراغ‌های جلوی عیان بود C6 است که از کابینی جادار سود می‌برد و دلیل آن‌هم بیشتر شدن فاصله بین محوری بود. البته C6 در کل طولی کمتر از C5 داشت. مدل Z06 در اولین سال عرضه تولید نشد اما به عنوان مدل سال ۲۰۰۶ و با پیشرانه ۷ لیتری ۵۰۵ اسبی عرضه شد. این خودرو همچنین از برخی قطعات سبک‌وزن همچون فریم آلومینیومی سود می‌برد که باعث شده بود وزن خودرو ۶۱ کیلوگرم کمتر شود.

در سال ۲۰۰۶ همچنین شاهد معرفی گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک پدال شیفتردار بودیم. یک سال بعد نیز کوروت برای اولین بار با نسخه تولید محدود Ron Fellows Championship تولید شد. پیشرانه‌ی پایه‌ی مدل سال ۲۰۰۸ کوروت نسخه‌ی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری ۴۳۰ اسبی بود.

شورولت گرند اسپورت به عنوان مدل سال ۲۰۱۰ معرفی شد و از کیسه‌های هوای جانبی به‌صورت استاندارد سود می‌برد. مدل سفارشی Z06 کربن ادیشن نیز یک سال بعد عرضه شد. شورولت برای گرامی داشت یک صدمین سالگرد تأسیس خود نیز نسخه‌ی سفارشی سنتنیال ادیشن را با بازنگری‌هایی در ظاهر و کابین روانه بازار کرد. C6 در سال آخر حضور در بازار شاهد معرفی پکیج شصتمین سالگرد و مدل کانورتیبل ۴۲۷ بود.

  • شورولت کوروت C7 (سال ۲۰۱۳ تاکنون)


نسل فعلی کوروت در سال ۲۰۱۳ و به عنوان مدل ۲۰۱۴ عرضه شد. مدل پایه‌ی ۱LT قیمت ۵۶۵۹۰ دلاری داشته درحالی‌که قیمت مدل پرچم‌دار ZR1 از ۱۱۹۹۹۵ دلار آغاز می‌شود. خانواده‌ی C7 کاملاً شلوغ بوده و همه‌چیز از گرند اسپورت تا Z06 با پکیج‌های سفارشی را شامل می‌شود. شما همین حالا می‌توانید مدل ۱۰۰۰ اسب بخاری ینکو کوروت را از نمایندگی پنسیلوانیای شرکت خریداری کنید.

پدیدار شدن C8 احتمالاً به معنی پایان نسل فعلی نخواهد بود چراکه برخی از مدل‌های این خودرو هنوز در نمایندگی‌ها حضور دارند؛ اما جدیدترین نسل کوروت از طراحی پیشرانه وسط سود خواهد برد.

  • تکامل شورولت کوروت


حالا که هفتمین نسل شورولت کوروت به پایان راه خود نزدیک می‌شود همه بی‌صبرانه منتظر معرفی جدیدترین نسل این خودروی افسانه‌ای هستند. اگر خبرها درست از آب دربیایند، این سوپرکار پیشرانه وسط در ژانویه ۲۰۱۹ و در نمایشگاه دیترویت معرفی خواهد شد. البته ظاهراً تولید آن تا سپتامبر سال آینده شروع نخواهد شد.

گفته شده این خودرو با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و ظاهراً تولید مدل‌های پیش‌تولیدی آغاز شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    کوروت zr1 هم خودوری پرفورمنس سال رود اند ترک شد.
    تبریک به دوست داراش.
    البته امیدوارم پدال کاملشو بزاره،حالا چون یه خورده طولانیه میشه در دو بخش گذاشت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      کوروت فقط جیر میده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ❤ کوروت ❤
    یکی از ماشینایی که به شدت دوست دارم یه روز داشته باشم کوروته
    این همه اصالت رو در هیچ ماشینی نمیشه دید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohammad

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    تنها خودرویی که از نظر پرفورمنس از کوروت سابقه بیشتری داره فقط موستانگ هستش
    اینو در متن هتی پدال هم چند بار دیدیم
    ZR1 واقعا یه شاهکار حساب میاد
    موتور جلو _ انجین قدرتمند _ کیفیت ساخت باورنکردنی _ ایرودینامیک بینظیر و از همه مهم تر سیستم تعلیق بی همتا که فقط از امریکایی ها برمیاد چون دست برتر رو درپیچ ها داره
    و از همه مهم تر این همه توانایی با قیمت ناچیز ۱۴۰ هزار تا
    C8 هم قرار یه طوفان حسابی به پا کنه و رقیب هاش مجبور کنه بهتر از اینی که هستن بشن وگر نه ازش عقب میوفتن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      موتور جلو درست. موتور قدرتمند درست. اما کیفیت باورنکردنی دیگه اینطور نیست. معمولا در اکثر تست های کوروت بخاطر کیفیت پایین بعضی قطعات وپلاستیک های ارزان قیمت درون کابین و…. ایراد میگیرن.کیفیت باور نکردنی در پورشه یا بی ام و ویا بنز پیدا میشه انصافا.اما در هرصورت کوروت ماشین لذت بخش وقوی هستش ومناسب پیست در نسخهZR1. هرچند کیفیتش نسبت به نسل قبل بهتر شده اما هنوز خیلی فاصله داره درمقابل بزرگان این کلاس مخصوصا پورشه

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. مهدی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      موتور جلو قبول. قدرتمند قبول.اما کیفیت باورنکردنی رو دیگه نداره. کیفیت باورنکردنی رو میشه در پورشه وبی ام و وبنز دید انصافا.در خیلی از تست های کوروت نظر منتقدین این بود که بعضی از قطعات بی کیفیت در سطح این کلاس نیست واز متریال ارزان قیمت در کابین هم زیاد استفاده شده.اما درکل ماشین قوی ومخصوص پیست طراحی شده.هرچندپورشه در سطح خیلی بالاتری از پرفومنس قرار داره

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. ایمان

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    شورولت کوروت C۶ خیلی دوست داشتنی بود یادش بخیر
    رنگ زرد خیلی بهش میومد و البته رنگ قرمز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Elmiraj

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    سوپر اسپورتی که قدمت و اصالتش اندازه بسیاری از کمپانی های اسپرت سازه …
    سوپر اسپورتی همیشه با رقبای سه برابر گران تر از خودش سرشاخ میشه …
    سوپر اسپورتی که با قیمت کمش هوای همه‌ی قشر های جامعه رو داره و هر عشق ماشینی می تونه یکی شو داشته باشه …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    عشق
    من عاشق این ماشینم ، کوروت واقعا یه خودروی بی نظیره
    امیدوارم یه روز بتونم بخرمش چون واقعا دوستش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Omid

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    C3 استینگری شاهکار بود به نظرم هنوزم یکی از زیباترین ماشینای دنیا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mahdy

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    ای جونم C3
    بد ترین نسل که با حقارت تمام آبروی کوروت رو برد همین C 7 هست بالاخص Z06
    ولی C3 یه چیز دیگس واقعا خیلی دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      همین c7 اتفاقا یکی از بهترین های کوروت هست
      کسایی که ماشبن های چندصد هزار دلاری سوارمیشن همیشه یه گوشه دلشون کوروت رو دوس دارن ولی برعکس کسی که کوروت سوار میشه دیگه هیچ‌ماشینی براش مهم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. me84

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    شورولت کوروت C2 (سال 1963 تا 1967)
    شورولت کوروت C3 (سال 1968 تا 1982)
    شاید به نظرتون خیلی مسخره و بی معنی بیاد
    اما من همیشه یه گوشه ذهنم دوست داشتم زندگی در این بازه های زمانی در آمریکا رو تجربه کنم. از سن 20 تا 40 سالگی. اما صد افسوس از وقتی چشم باز کردم تا الان که 34 سالمه کاملا برعکسشو تجربه کردم.روزگار خوش خیلی خیلی کم دیدم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Khosrow

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    C5 فقط ..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. شلبى

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (685 ديدگاه)

    کوروت یعنى C2 با ارزش ترین نسلش هم که به قیمت هاى بالا فروخته میشه همون C2

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. شاهین

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    مدل c6 خیلی خاصه. طراحی و استایلش واقعا خوبه. نسخه های تیون شدشونو ببینید چقدر وحشی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. توحید

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    چطوری شورولت تونست کوروتو نگه داره اما داج نتونست وایپر رو نگه داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      دلیل توقف تولید وایپر عدم فروشش یا عدم توانایی کمپانی برای بازار یابی و ساخت وایپر نیست
      بلکه سیاست های کمپانی اجازه نداد تولیدش ادامه پیدا کنه
      چون اهداف کمپانی در حال حاضر چیز های دیگه ای بودن و نمیتونستند هزینه تحقیق توسعه وایپر رو پرداخت کنند چون هزینه ها در جا های مهم تر و سود ده تر سرمایه گذاری شده
      ولی شک نکنید یه روز دوباره تولید میشه و رقیب کوروت انجین وسط میشه
      عکس هایی از وایپر موتور وسط در فضای مجازی پخش شده که خیلی زیبا و هیجان انگیزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. net

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3063 ديدگاه)

    وقتشه کوروت طراحی داخلی و بیرونی برای سال ۲۰۱۹ رو تغییر بده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا