آکوراشورولت

سوپراسپرت‌های مردمی، ملاقات کوروت C8 با نسل اول آکورا NSX

شورلت کوروت C8 یک سوپراسپرت موتور وسط برای عموم مردم است اما نزدیک به ۳۰ سال پیش، این نقش را تا حدودی آکورا NSX بازی می‌کرد. هرچند بین این دو خودرو اختلاف سن سه دهه‌ای وجود دارد اما حالا یک آکورا NSX مدل ۱۹۹۱ در کنار یک کوروت C8 مدل ۲۰۲۰ قرار گرفته است. هرچند هردوی این سوپراسپرت‌ها در ترکیب موتور وسط باهم اشتراک دارند اما تفاوت‌ها میان آن‌ها بسیار زیاد است که شاید مهم‌ترین آن، خود پیشرانه باشد.

در سینهٔ کوروت یک موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته که ۴۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که در NSX از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 با ۲۷۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. تفاوت کلیدی دیگر میان این دو خودرو در انتقال قدرت است یعنی جایی که سوپراسپرت ژاپنی با دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شد اما در کوروت انتقال قدرت فقط توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه خودروها همواره بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، تعجبی ندارد که NSX به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر از C8 باشد به‌گونه‌ای که ۲۲۶ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۱۲۲ میلی‌متر باریک‌تر و ۶۳ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر از همتای آمریکایی خود است. فاصلهٔ محوری NSX هم ۱۹۳ میلی‌متر کمتر است؛ بنابراین طبیعی است که سوپراسپرت سالخوردهٔ ژاپنی، با ۱۳۶۵ کیلوگرم وزن، ۱۶۱ کیلوگرم از کوروت ۱۵۲۶ کیلوگرمی سبک‌تر باشد.

هرچند طراحی دو سوپراسپرت بسیار باهم تفاوت دارد اما NSX از یک مزیت قابل‌توجه نسبت به کوروت برخوردار است و آن اینکه چون بال عقب خودرو به‌صورت یکپارچه با لبهٔ درب صندوق بار آن طراحی شده، مزاحمتی برای بارگیری یا تخلیهٔ صندوق ایجاد نمی‌کند.

درمجموع هرچند ممکن است این دو خودرو تشابهات چندانی باهم نداشته باشند اما جنرال موتورز یکی از طرفداران بزرگ نسل اول NSX بوده است. به گفتهٔ رئیس کنونی جنرال موتورز «مارک رئوس»، هنگامی‌که اولین نمونه‌های NSX به ایالات‌متحده رسیدند، جنرال موتورز یک دستگاه از آن‌را خریداری کرد. رئوس می‌گوید این ماشین ما را شگفت‌زده کرد و شرکت از آن چیزهای زیادی آموخت که از برخی از این آموخته‌ها در کوروت C5 استفاده کرد.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. ممد ژانگولر

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (851 ديدگاه)

    ببین ۳۰ سال پیش هوندا چقدر در اوج بوده که همچین دسته گلی تولید کرده . بقدری زمان خودش ترکوند که هنوزم میبینیش لذت میبری . من ماشینهای ژاپنی قدیمو بیشتر دوست داشتم خیلی بیشتر از الان به طراحی های جسورانه اهمیت میداد .

    1. محمد

      ۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (544 ديدگاه)

      ده۹۰ کل ژاپن تو اوج بود مزدایی که rx7و۸ رو تولید میکرد الان فروشش از کیاهم کم تره میتسوبیشی اکلیپس چه عشقی بود.الان توسط رنو نیسان خریداری شد و آمریکا تو دهه ۷۰ تو اوج بود شما ببین پنتیاک کلن از بین رفت انگلیس دهه ۵۰ کلن دنیا میچرخه البته آلمان مستثناست همیشه تو اوج بوده

      1. محمدهادی

        ۷ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (164 ديدگاه)

        غول نایاب و هم قدو قواره Rx7 مزدا Nsx هوندا سوپرای تویوتا ۳۰۰ z و اسکای لاین جی تی آر نیسان در میتسوبیشی اون زمان زیبا روی ۳۰۰۰gt بود نه اکلیپس کم توان،که خیلی کم یادی ازش میشه
        واقعا غول عضلانی بود که ظرفیت عالی برای تیونینگ داشت بخاطر ابعاد بزرگ موتور و کاپوت
        من سه هزار جی تی رو تو تمام ساخته های میتسوبیشی با چند پله فاصله بیشتر دوسش دارم

  2. GERMANY

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (479 ديدگاه)

    عشق قدیمی ،
    هیولای جدید.

  3. Enzo

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (259 ديدگاه)

    کوروت واقعا دیگه مردمیه .فکرشو بکن تو کشوری مثل آمریکا یا کانادا زندگی کنی این ماشین تقریباً راحت در دسترس عموم هستش تقریباً هر قشری از مردم میتونن بخرنش .یه نگاه ساده به قیمت ماشین‌هایی مثل لامبو .مکلارن.فراری.پورشه.حتی GTR با اون سنش از بالای صد هزارتا شروع میشه .دمشون گرم که اینقدر برای مردمشون ارزش قائل میشن

    1. Z.Are

      ۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (51 ديدگاه)

      خوبی کوروت اینه که پول برند رو نمی گیره

      1. meysam

        ۷ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (492 ديدگاه)

        دقیقا
        این مورد (پول برند دادن) خیلی برای من مهمه و به هیچ وجه این کارو با هیچ محصولی نمیکنم.
        همیشه سعی کردم ارزش واقعی محصول رو یا کاربردی که برام داره رو درنظر بگیرم و از این طرز تفکر هم همیشه حس خوبی داشتم.

      2. datsun

        ۷ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1730 ديدگاه)

        مثال زدی با gtr کوروت اکثر قطعاتش مشترکه به خاطر همین ارزونه فرق داره یه موتور gtr که دست سازه که روش وقت گذاشته شده با دست اسمبل شده تا یه سوپر اسپورتی که موتورش با وانت های GM مشترکه اکثر قطعات gtr خاص این ماشین و فقط برا همین ماشین تولید شده و با هیچ نیسان دیگه ای مشترک نیست پس باید هزینه تولید شده گرون در بیاد . من ارزش زیادی واسه کوروت قائلم مگه تو این دنیا به این بزرگی چند تا سوپر اسپورت با اصالت مثل کوروت وجود داره ولی شما هم دلیل ارزونی کوروت رو پیدا کن.

        1. MOHAMMAD.DEMON

          ۷ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (344 ديدگاه)

          کی گفته قطعات C8 با ماشین های دیگه جنرال موتورز یکی هست؟
          این کوروت حتی از نسل قبل کوروت فقط یک قطعه به ارث برده وسلام
          انجین Lt2 هم توی هیچ ماشین دیگه جنرال موتورز استفاده نشده
          یه چیزی فقط شندید از اینکه قطعات مشترک باعث کاهش قیمت کوپه های آمریکایی هست
          این اشتراکات توی gtr و بقیه محصولات نیسان هست از تجهیزات کابین تا قطعات فنی

    2. Mahdi

      ۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (414 ديدگاه)

      کاشکی تو بتمن جدید ازش استفاده کنن

  4. هادی 8 سیلندر

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (364 ديدگاه)

    خیلی ماشینه ولی چراغ های نسل قبلش خیلی قشنگ تر بود ولی فنی ترکونده
    این پیتر هر موقع طراحی میکنه فقط یه خورده اسکی میره

  5. Mohammad

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (323 ديدگاه)

    اگه کروت جدید تو فیلم transformer بیاد جالب میشه…

  6. Alireza

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (476 ديدگاه)

    و NSX ای که واقعا حس میکنم در حق نسل جدیدش ظلم شده ک البته میشه گفت احتمالا بخاطر قیمت کمی بالاش باشه، که همین موضوع باعث میشه رقیب نسخه zo6 یا zr1 کوروت c8 بشه و فکر نمیکنم بتونه پا به پاشون بیاد
    کاش بیشتر به اسم بزرگ nsx احترام میزاشتن چون پتانسیل خیلی بالایی میتونه داشته باشه

  7. Khosrow

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1700 ديدگاه)

    این نسل کوروت اصلا زیبا نیست / چرا همچین میکنن طراحان ..

  8. Hamidreza

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (706 ديدگاه)

    داشتم صفحه رو بالا پایین میکردم یه لحظه فک کردم ماشین خاکستریه یه مک لارنه ؛ چراغای قرمز کوروت یه همچین حسی رو بهم داد! البته چون داشتم صفحه رو سریع جابجا می کردم یه همچین حسی بهم دست داد!
    واقعا زیباست!

  9. JDM

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (126 ديدگاه)

    کوروت C8 فوق العاده ارزشمنده ولی جدا این موضوع خیلی دوست دارم دوباره دهه ۹۰ ژاپن به همون زیبایی و قدرت برگرده
    مزدا RX7.S2000.اسکایلان GT-R.سوپرا.NSX.لنسر اولوشون و…
    ماشیناشون به جز چند تاشون یا نیستن یا اونجوری که باید باشه ظاهر نشدن

    1. Hamidreza

      ۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (706 ديدگاه)

      ای گفتی
      هنوزم تیونینگ های وحشتناکشون جذابه!

  10. hamed

    ۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واجب شد دوباره کلیپ رانندگی آیرتون سنا فقید با این عروسک دوست داشتنیو نگاه کنم
    پیشنهاد میکنم شماهم تو نت پیداش کنید تا بفهمید که اون زمان هیچ قطعه الکترونیکی کمک راننده نبوده و باید روح راننده با ماشین پیوند میخورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن