فرانک استفنسون (Frank Stephenson) یکی از مشهورترین طراحان صنعت خودرو است. رزومه او خود کاملاً گویاست: مک لارن P1، مزراتی MC12 و فراری F430 تنها برخی از پروژههای این مدیر بوده است. پیش از حضور در سمت جدید خود در شرکت لیلیوم به عنوان مدیر طراحی شرکتی که روی تاکسیهای پرنده کار میکند، استفنسون مدیر طراح مک لارن بوده است. نیازی به گفتن نیست که این مرد بریتانیایی آمریکایی سوپراستار دنیای طراحی خودروست. او همچنین برخی ویدئوهای جذاب از پروژههای طراحی خود را منتشر کرده و جزئیات آنها را شرح میدهد.
استفنسون حس میکند حتی یک مداد و کاغذ نیز بخش اساسی فرایند طراحی یک خودروست. به همین خاطر است که او مخالفتهایی جدی با طرز کار بوگاتی دارد.
استفنسون اخیراً با مجله درایو مصاحبه کرده و آنها نظرش درباره فرایند ۶ ماهه طراحی دیجیتال بوگاتی دیوو و ترجیح دادن آن به جای اسکچ های سنتی را جویا شدهاند.
این طراح با سابقه گفته است:
با تمامی احترامی که برای بوگاتی قائل هستم اما باید بگویم من هرگز یکی از محصولات این شرکت را نخواهم خرید زیرا طراحی آنها کاملاً در تقابل با طرز فکر من درباره طراحی است. واضح است که ما نیازمند استفاده از رایانه در روزگار کنونی هستیم. اگر اینگونه فکر کنیم حماقت خواهد بود اما ما نمیخواهیم که همه فرایند طراحی به دست رایانهها صورت گیرد. چیزی که بوگاتی انجام میدهد، باور کنید یا نه این است که رایانهها میتوانند خودروها را طراحی کنند.
یک عنصر کلیدی دیگر در فرایند طراحی محصولات بوگاتی از دست رفته است:
چیزی که آنها نمیتوانند اندازه بگیرند فاکتور انسانی و حس انسان در طراحی یک محصول است؛ و این چیزی است که به خود شخص طراح مربوط میشود. این یک ارتباط ژنتیکی و احساسی در طراحی است.
استفنسون به شدت معتقد است انسان باید در فرایند طراحی خودرو حضور داشته باشد و این موضوع نمیتواند توسط یک ماشین یا رایانه ارتقا یابد. او میگوید:
شما میتوانید کار خود را با رایانه سریعتر انجام دهید یا گزینههای بیشتری را بررسی کنید اما ارزش احساسی طراحی از یک رایانه حاصل نمیشود.
با توجه به میزان عرضه خودروهای جدید به بازار، اگر ببینیم برندهای رده میانی هم روش بوگاتی در فرایند طراحی خودرو را دنبال کنند تعجب نخواهیم کرد. هرچه باشد زمان طلاست.
اما خود استفنسون شاید فرایند طراحی بوگاتی را دنبال کند اما همچنان میگوید:
استفاده از رایانهها در مراحل اولیه فرایند طراحی را توصیه نمیکنم.
Mad.z.Max
۱۳ مرداد ۱۳۹۹بخش اول حرفاش یخورده خوب ترجمه نشده (جساراتا)
ممد ژانگولر
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ایشون بره پشمک حاج عبدالله شو بخوره با این نظریات تنگش
داداش بوگاتی یکی از دست نیافتنی خودروهاست ?
ضمنا اونی که روح تو وجودش نیست خودتی ?
پس با اجازه بزرگان تو روحت با اون طراحی های بیریختت ?
چه پرو هم هست از بوگاتی صحبت میکنه ?
Hamid
۱۳ مرداد ۱۳۹۹اتفاقا مکلارن دست نیفتنی تره
بوگاتی چندان چیز خاصی نیست
ماکسیمم سرعت در دنیای حاضر چیز خاصی نیست
Joker
۱۴ مرداد ۱۳۹۹دست نیفتنی تره؟؟؟!!!??????
امین قلی پور
۱۴ مرداد ۱۳۹۹اومدن یه w16 زدن با اون ۴ مدل ویرون زدن بعد با توربو شارژر بزرگتر ۱۰ مدل شیرون زدن هر بارم قیمتارو به توان دو دیایتیلنیتحفتیون رسوندن معروفیت بی دلیل نیست ??با حمایت های همه جانبه فولکس واگن که وگرنه پشیزی بیش نبود نه رکورد پیست دارن نه اگه واقع بین باشیم تاپ اسپید(f5ابسولوت)داداچ مک لارن فراری پورش لامبو کجا بوگاتی کجا؟! واقعا اگه عمیق فکر کنی میفهمی که بوگاتی چیزی در مقابل این بزرگان نیست تو فرمول ۱ هم که نیست لمانز هم مینطور کلا وقتی بوگاتی به ذهنم میاد زودw16تو ذهنم تداعی میشه فقطw16?با دو تن وزن
سورنا
۱۴ مرداد ۱۳۹۹دوتا چراغ عوض میکنه میشه مدل جدید چند میلیون دلار بیشتر میندازه به ملت
آدم یاد پراید میفته باز پراید دوتا تغییر میده :)))
Me
۱۳ مرداد ۱۳۹۹کاملا حق با شماست
Roozbeh
۱۹ مرداد ۱۳۹۹بوگاتی کارش دقیق و درسته به خاطر همین تا حالا نه فراخوان داشتن نه آتش سوزی نه مشکل فنی چیزی
Khan
۱۳ مرداد ۱۳۹۹درمورد نحوه طراحی تخصصی ندارم پس کامنتی هم ندارم، ولی این دیوو واقعا قشنگ نیست، اصلا طراحی همگونی نداره به نظرم فقط چون ساخت بوگاتیه خیلیا تحت تاثیر قرار میگیرن. اگر یه شرکت ضعیفتر میساختش همگی کلی انتقاد میکردن
الان یه خوشمزه ای میاد میگه آره طراحهای بوگاتی نمیفهمن تو میفهمی!!
Me
۱۳ مرداد ۱۳۹۹بحث اینکه طراح بوگاتی میفهمه یا نمیفهمه نیست
ببین بزار یه مثال برات بزنم،من مقیم آلمانم شغلم هم نصب پنل خورشیدیه
همه فکر میکنن شرکت ما اولویت کاریش جلوگیری از گرمایش زمین و جایگزین کردن سوخت فسیلیه چندتا جایزه از سازمانهای زیست محیطی داریم
ولی درواقع اولویت ما پوله پول!
کاری رو میکنیم که سود بیشتری دارنه نه کاری که بازده انرژی بیشتری داره یا برای محیط زیست بهتره
طراح بوگاتی هم اولویتش اینه که سری ماتریال رو تبدیل به پول کنه و تو رقابت یه سری پارامترها رو تو چنگش داشته باشه تا به اسونی کسی نتونه ازش جلو بزنه حالا ممکنه توی این راه هرچیزی رو فدا کنن
مزدا
۱۴ مرداد ۱۳۹۹حالا خوبه تخصص نداشتی و نظر هم ندادی!!!
محمد حسین
۱۳ مرداد ۱۳۹۹خط چهارم اولین نقل قول اشتباه تایپی در فعل داره :
حماقت خواهد بود
F²²RAPTOR
۱۳ مرداد ۱۳۹۹جالبه با خودکار بیک مشکی طرح میزنه
Hussein
۱۳ مرداد ۱۳۹۹بوگاتی با اینکه شرکت قدیمی و صاحب سبکی هست البته خیلی همخاصه
اما انگار ماشین های که طراحی و تولید میکنه روح نداره
مثل لامبورگینی و پورش و فراری نیست
Carbonado Aventador
۱۴ مرداد ۱۳۹۹به نظرم این سه تا برندی که نام بردی انقدر عالی عمل میکنن تو طراحی هاشون..
که بقیه زیر سایه ی اینها میرن!!
.
وگرنه از نظر من طراحی های بوگاتی خیلی هم بی روح نیست
ارشیاsvj
۱۳ مرداد ۱۳۹۹این بابا هم راست میگه هم نه
نباید همه چی رو ماشینی کرد ولی اینکه حتما باید اولش یه طرح کاغذی باشه…
(تو بحث کی ماشینه خفن تری دیده شرکت نمیکنم چون تنها لامبورگینی که دیدم میورا بوده!کنتاش هم دیدم)
آریا ماشین
۱۳ مرداد ۱۳۹۹نه به طراح مک لارن کار دارم نه به دعوا های شما و نه به ورشکستی مک لارن و محو شدن بوگاتی و هزار تا چیز دیگه
فقط میخوام بگم از نظر من طراحی بوگاتی بسیار زیباس مخصوصا مدل دیوو به نظرم بهترین بوگاتی حال حاضر عست این دیوو
در ضمن زیبا هم هست
مهدی موتورز
۱۳ مرداد ۱۳۹۹یه سوال طراحی صنعتی تو ایران امیدی بهش هست ؟
و میشه کاری کرد که شرکتهای معروف ازت بخوان باهاشون کار کنی؟
خسته ام
۱۳ مرداد ۱۳۹۹مکلارن انقدر قویه که همیشه تو فرمول یک تیم داشته اونوقت روچه حسابی ورشکست بشه ، بوگاتی رو فولکس واگن احیاش کرد وگرنه بوگاتی هیچی نیس هیچ ، الانم به لطف حمایت مالی فولکس واگن زنده مونده
اون زمان که مکلارن اف وان رو ساخت بوگاتی کجابود دقیقا
تاحالا کسی صدای اگزوز ویرون و شیرون رو شنیده ???
Ali Keyhani
۱۴ مرداد ۱۳۹۹داداش بحث فقط بحث طراحیه
میشه بگین طراحی چه ربطی به صدای اگزوز داره؟
Joker
۱۴ مرداد ۱۳۹۹(مکلارن انقدر قویه که همیشه تو فرمول یک تیم داشته اونوقت روچه حسابی ورشکست بشه) اونقدر اوضاعش خرابه که داره کل کلکسیون خودروهای با ارزشش رو حراج میکنه،دست به دامن بانک های عرب شده واسه گرفتن وام،دو سوم نیروهاش از کار برکنار شدن،افت فروش ۹۰ درصدی داشته و …..،بعد میپرسی رو چه حسابی قراره ورشکست بشه؟!!!! در مورد بوگاتی هم بگم زمانی که مکلارن f1 رو ساخت ۵ سال قبلترش بوگاتی ماشینی رو ساخت که سریعترین خودرو کل تاریخ بود یعنی eb 110 ss که شتاب ۳ ثانیه ای و تاپ اسپید ۳۸۰ کیلومتری داشت،اونم ۲۵ سال پیش! این اعداد تو سال ۲۰۲۰ هم واسه مکلارن دست نیافتنی هستن،اون زمان که مکلارن با کمک ده تا خودروساز دیگه f1 رو ساخت بوگاتی از ۸۵ سال قبلترش شروع کرده بود خودروسازی رو?توجه کن ۸۵ ساااال قبل تر!!!!!زمانی که بوگاتی مدل آتلانتیک رو میساخت که هنوز بعد از گذشت چند دهه لقب زیباترین و با ارزشترین خودرو تاریخ رو داره مکلارن کجا بود پسر خوب،البته واسه امثال تو که سنشون بیشتر از ویرون قد نمیده زیاد جای تعجب نداره که یه خودرو ساز با قدمت ۹ سال رو بالاتر از با ارزش ترین خودروساز تاریخ با قدمت ۱۱۰ سال میدونن…?
Moein
۱۴ مرداد ۱۳۹۹انصافا اگر اتوره بوگاتی فقید در خاک ایتالیا میموند و کارخونه اش رو تو همین خاک ایتالیا بنا میکرد خیلی بهتر میشد
الان به هر کی بگی بوگاتی میگه فرانسویه دیگه
در حالیکه اصل و اساس این برند ایتالیایی هستش
بنیامین
۱۴ مرداد ۱۳۹۹جوکر جوکر جوکر……
ای بابا!!!!
خب اولن که مکلارن f1 سال ۱۹۹۲ ساخته شد
دومن بوگاتی eb110 super sport سال ۱۹۹۲ توی ژنو موتور شو رونمایی شد!اولین نسخه eb110 هم توی سال ۱۹۹۱ ساخته شد
منظورت از پنج سال پیش از مکلارن f1 چیه؟
((بوگاتی ماشینی رو ساخت که سریعترین خودروی کل تاریخ بود یعنی eb110 ss که شتاب ۳ ثانیه ای و تاپ اسپید ۳۸۰ کیلومتری داشت))!!!؟؟
تا جایی که حافطه بنده یاری میکنه و توی منابع گوگل دیدم،مدل eb110 تاپ اسپیدش ۳۵۵ کیلومتر بوده نه ۳۸۰!!! نکنه f1 رو با eb110 اشتباه گرفتی؟🙂
…
((بوگاتی مدل آتلانتیک رو میساخت که هنوز بعد از گذشت چند دهه لقب زیباترین و با ارزش ترین خودرو تاریخ رو داره…..))
ببین کسی منکر زیبایی و ارزش مدل آتلانتیک نمیشه!اما این که بگی با ارزش ترین یکمی اغراق آمیزه!فعلا با ارزش ترین کلاسیک که توی حراجیی به فروش رفته فراری 250 gto با قیمت ۱۰۰ میلیون دلاره،اما مدل آتلانتیک به قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار به فروش رفته توی حراجی gooding & company.
…
در اخر باید بگم که قدمت زیاد نشون دهنده برتری کامل نیستا! اگر اینطوره ایران خودرو ما هم با ارزش تر و بهتر از کوئنیگ زگ و تسلا موتوره.نه؟😊
Mclaren
۱۴ مرداد ۱۳۹۹واقعا که ترول سایتی جوکر با نظرات پوچ تو خالی ینی ارزش خوندن هم ندارن.
حسین دهمرد
۱۳ مرداد ۱۳۹۹طراحی دیو میتونه پایه ی خوبی واسه طراحی شاسی بلند باشه
Mf1
۱۴ مرداد ۱۳۹۹طراحی مازراتی mc12 بااینکه مال ۱۵ سال پیش هستش خیلی طراحیش جلوتر از زمان خودش بود با اون ظاهر کشیدش یکی از زیباترین خودروهای تاریخه
خسته ام
۱۴ مرداد ۱۳۹۹عزیز دردونه ، مگه غیر اینه که بوگاتی بااون قدمت کذایی الان به لطف حمایت فولکس واگن داره ماشین میزنه
مکلارن رو کی حمایت کرده بگو
اصلا بوگاتی قبل از مدل ویرون کجابود چی بود اصلا کسی میدونست همچین برندی وجود داره حالا بره صدسال مدل ای بی رو بسازه و فلان و بهمان
خسته دل
۱۴ مرداد ۱۳۹۹من اگه سنم به ویرون قد نده لااقل اگه یه ماشین از کره ماه هم برام بیارن نمیام پزش رو بدم که من تو نمایشگاه دیدم و هیچکدوم ندیدین
خسته ام
۱۴ مرداد ۱۳۹۹اتفاقا کشش داره
من خواب هامو کردم شاید شما خوب نخوابیدی و توی گذشته سیرمیکنی
تعصب اضافی روی چی اخه ؟؟
Mclaren
۱۴ مرداد ۱۳۹۹دوست عزیز یکسری نظرات زو اصلا نخونده باید دیسلایکشو زد و ازش گذشت
دو نفر هشتن به شدت از نظر من منفور که کامنت هاشون طولانیه ولی واقعا ازش نه اطلاعات درستی نه باز علمی در میاد صرفا میان چیزی گفته باشن و چهار تا تیکه انداخته باشن.
ممد ژانگولر و جوکر
اصلا نیاز به بحث و … نیست
امین قلی پور
۱۴ مرداد ۱۳۹۹حرف حق ?
مازیار
۱۵ مرداد ۱۳۹۹مک لارن با وزن خیلی کم و موتور تنفس طبیعی روح سوپراسپورت خالص داره اما بوگاتی نه
ADAK
۱۶ مرداد ۱۳۹۹حالا وسط حرف های …
بوگاتی را به فراری نچسبون لطفا !!