طراحی

انتقادات جدی طراح اسبق مک لارن از بوگاتی!

فرانک استفنسون (Frank Stephenson) یکی از مشهورترین طراحان صنعت خودرو است. رزومه او خود کاملاً گویاست: مک لارن P1، مزراتی MC12 و فراری F430 تنها برخی از پروژه‌های این مدیر بوده است. پیش از حضور در سمت جدید خود در شرکت لیلیوم به عنوان مدیر طراحی شرکتی که روی تاکسی‌های پرنده کار می‌کند، استفنسون مدیر طراح مک لارن بوده است. نیازی به گفتن نیست که این مرد بریتانیایی آمریکایی سوپراستار دنیای طراحی خودروست. او همچنین برخی ویدئوهای جذاب از پروژه‌های طراحی خود را منتشر کرده و جزئیات آن‌ها را شرح می‌دهد.

استفنسون حس می‌کند حتی یک مداد و کاغذ نیز بخش اساسی فرایند طراحی یک خودروست. به همین خاطر است که او مخالفت‌هایی جدی با طرز کار بوگاتی دارد.

استفنسون اخیراً با مجله درایو مصاحبه کرده و آن‌ها نظرش درباره فرایند ۶ ماهه طراحی دیجیتال بوگاتی دیوو و ترجیح دادن آن به جای اسکچ های سنتی را جویا شده‌اند.

این طراح با سابقه گفته است:

با تمامی احترامی که برای بوگاتی قائل هستم اما باید بگویم من هرگز یکی از محصولات این شرکت را نخواهم خرید زیرا طراحی آن‌ها کاملاً در تقابل با طرز فکر من درباره طراحی است. واضح است که ما نیازمند استفاده از رایانه در روزگار کنونی هستیم. اگر این‌گونه فکر کنیم حماقت خواهد بود اما ما نمی‌خواهیم که همه فرایند طراحی به دست رایانه‌ها صورت گیرد. چیزی که بوگاتی انجام می‌دهد، باور کنید یا نه این است که رایانه‌ها می‌توانند خودروها را طراحی کنند.

یک عنصر کلیدی دیگر در فرایند طراحی محصولات بوگاتی از دست رفته است:

چیزی که آن‌ها نمی‌توانند اندازه بگیرند فاکتور انسانی و حس انسان در طراحی یک محصول است؛ و این چیزی است که به خود شخص طراح مربوط می‌شود. این یک ارتباط ژنتیکی و احساسی در طراحی است.

استفنسون به شدت معتقد است انسان باید در فرایند طراحی خودرو حضور داشته باشد و این موضوع نمی‌تواند توسط یک ماشین یا رایانه ارتقا یابد. او می‌گوید:

شما می‌توانید کار خود را با رایانه سریع‌تر انجام دهید یا گزینه‌های بیشتری را بررسی کنید اما ارزش احساسی طراحی از یک رایانه حاصل نمی‌شود.

با توجه به میزان عرضه خودروهای جدید به بازار، اگر ببینیم برندهای رده میانی هم روش بوگاتی در فرایند طراحی خودرو را دنبال کنند تعجب نخواهیم کرد. هرچه باشد زمان طلاست.

اما خود استفنسون شاید فرایند طراحی بوگاتی را دنبال کند اما همچنان می‌گوید:

استفاده از رایانه‌ها در مراحل اولیه فرایند طراحی را توصیه نمی‌کنم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. Mad.z.Max

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    بخش اول حرفاش یخورده خوب ترجمه نشده (جساراتا)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (3453 ديدگاه)

      ایشون بره پشمک حاج عبدالله شو بخوره با این نظریات تنگش
      داداش بوگاتی یکی از دست نیافتنی خودروهاست ?
      ضمنا اونی که روح تو وجودش نیست خودتی ?
      پس با اجازه بزرگان تو روحت با اون طراحی های بیریختت ?
      چه پرو هم هست از بوگاتی صحبت میکنه ?

      موافقم 3
      مخالفم 9
      1. Hamid

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (38 ديدگاه)

        اتفاقا مکلارن دست نیفتنی تره
        بوگاتی چندان چیز خاصی نیست
        ماکسیمم سرعت در دنیای حاضر چیز خاصی نیست

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. Joker

          ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (522 ديدگاه)

          دست نیفتنی تره؟؟؟!!!??????

          موافقم 5
          مخالفم 0
        2. امین قلی پور

          ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (121 ديدگاه)

          اومدن یه w16 زدن با اون ۴ مدل ویرون زدن بعد با توربو شارژر بزرگتر ۱۰ مدل شیرون زدن هر بارم قیمتارو به توان دو دیایتیلنیتحفتیون رسوندن معروفیت بی دلیل نیست ??با حمایت های همه جانبه فولکس واگن که وگرنه پشیزی بیش نبود نه رکورد پیست دارن نه اگه واقع بین باشیم تاپ اسپید(f5ابسولوت)داداچ مک لارن فراری پورش لامبو کجا بوگاتی کجا؟! واقعا اگه عمیق فکر کنی میفهمی که بوگاتی چیزی در مقابل این بزرگان نیست تو فرمول ۱ هم که نیست لمانز هم مینطور کلا وقتی بوگاتی به ذهنم میاد زودw16تو ذهنم تداعی میشه فقطw16?با دو تن وزن

          موافقم 7
          مخالفم 2
      2. سورنا

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        دوتا چراغ عوض میکنه میشه مدل جدید چند میلیون دلار بیشتر میندازه به ملت
        آدم یاد پراید میفته باز پراید دوتا تغییر میده :)))

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. Me

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      کاملا حق با شماست

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. Roozbeh

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1017 ديدگاه)

      بوگاتی کارش دقیق و درسته به خاطر همین تا حالا نه فراخوان داشتن نه آتش سوزی نه مشکل فنی چیزی

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. Khan

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (362 ديدگاه)

    درمورد نحوه طراحی تخصصی ندارم پس کامنتی هم ندارم، ولی این دیوو واقعا قشنگ نیست، اصلا طراحی همگونی نداره به نظرم فقط چون ساخت بوگاتیه خیلیا تحت تاثیر قرار میگیرن. اگر یه شرکت ضعیفتر می‌ساختش همگی کلی انتقاد میکردن

    الان یه خوشمزه ای میاد میگه آره طراح‌های بوگاتی نمیفهمن تو میفهمی!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Me

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      بحث اینکه طراح بوگاتی میفهمه یا نمیفهمه نیست
      ببین بزار یه مثال برات بزنم،من مقیم آلمانم شغلم هم نصب پنل خورشیدیه
      همه فکر میکنن شرکت ما اولویت کاریش جلوگیری از گرمایش زمین و جایگزین کردن سوخت فسیلیه چندتا جایزه از سازمانهای زیست محیطی داریم
      ولی درواقع اولویت ما پوله پول!
      کاری رو میکنیم که سود بیشتری دارنه نه کاری که بازده انرژی بیشتری داره یا برای محیط زیست بهتره
      طراح بوگاتی هم اولویتش اینه که سری ماتریال رو تبدیل به پول کنه و تو رقابت یه سری پارامترها رو تو چنگش داشته باشه تا به اسونی کسی نتونه ازش جلو بزنه حالا ممکنه توی این راه هرچیزی رو فدا کنن

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      حالا خوبه تخصص نداشتی و نظر هم ندادی!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. محمد حسین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    خط چهارم اولین نقل قول اشتباه تایپی در فعل داره :
    حماقت خواهد بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. F²²RAPTOR

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    جالبه با خودکار بیک مشکی طرح میزنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. Hussein

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    بوگاتی با اینکه شرکت قدیمی و صاحب سبکی هست البته خیلی هم‌خاصه
    اما انگار ماشین های که طراحی و تولید میکنه روح نداره
    مثل لامبورگینی و پورش و فراری نیست

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Carbonado Aventador

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      به نظرم این سه تا برندی که نام بردی انقدر عالی عمل میکنن تو طراحی هاشون..
      که بقیه زیر سایه ی اینها میرن!!
      .
      وگرنه از نظر من طراحی های بوگاتی خیلی هم بی روح نیست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. ارشیاsvj

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    این بابا هم راست میگه هم نه
    نباید همه چی رو ماشینی کرد ولی اینکه حتما باید اولش یه طرح کاغذی باشه…
    (تو بحث کی ماشینه خفن تری دیده شرکت نمیکنم چون تنها لامبورگینی که دیدم میورا بوده!کنتاش هم دیدم)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. آریا ماشین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    نه به طراح مک لارن کار دارم نه به دعوا های شما و نه به ورشکستی مک لارن و محو شدن بوگاتی و هزار تا چیز دیگه
    فقط میخوام بگم از نظر من طراحی بوگاتی بسیار زیباس مخصوصا مدل دیوو به نظرم بهترین بوگاتی حال حاضر عست این دیوو
    در ضمن زیبا هم هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. مهدی موتورز

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    یه سوال طراحی صنعتی تو ایران امیدی بهش هست ؟
    و میشه کاری کرد که شرکتهای معروف ازت بخوان باهاشون کار کنی؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. خسته ام

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    مکلارن انقدر قویه که همیشه تو فرمول یک تیم داشته اونوقت روچه حسابی ورشکست بشه ، بوگاتی رو فولکس واگن احیاش کرد وگرنه بوگاتی هیچی نیس هیچ ، الانم به لطف حمایت مالی فولکس واگن زنده مونده
    اون زمان که مکلارن اف وان رو ساخت بوگاتی کجابود دقیقا
    تاحالا کسی صدای اگزوز ویرون و شیرون رو شنیده ???

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. Ali Keyhani

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (657 ديدگاه)

      داداش بحث فقط بحث طراحیه
      میشه بگین طراحی چه ربطی به صدای اگزوز داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Joker

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (522 ديدگاه)

      (مکلارن انقدر قویه که همیشه تو فرمول یک تیم داشته اونوقت روچه حسابی ورشکست بشه) اونقدر اوضاعش خرابه که داره کل کلکسیون خودروهای با ارزشش رو حراج میکنه،دست به دامن بانک های عرب شده واسه گرفتن وام،دو سوم نیروهاش از کار برکنار شدن،افت فروش ۹۰ درصدی داشته و …..،بعد میپرسی رو چه حسابی قراره ورشکست بشه؟!!!! در مورد بوگاتی هم بگم زمانی که مکلارن f1 رو ساخت ۵ سال قبلترش بوگاتی ماشینی رو ساخت که سریعترین خودرو کل تاریخ بود یعنی eb 110 ss که شتاب ۳ ثانیه ای و تاپ اسپید ۳۸۰ کیلومتری داشت،اونم ۲۵ سال پیش! این اعداد تو سال ۲۰۲۰ هم واسه مکلارن دست نیافتنی هستن،اون زمان که مکلارن با کمک ده تا خودروساز دیگه f1 رو ساخت بوگاتی از ۸۵ سال قبلترش شروع کرده بود خودروسازی رو?توجه کن ۸۵ ساااال قبل تر!!!!!زمانی که بوگاتی مدل آتلانتیک رو میساخت که هنوز بعد از گذشت چند دهه لقب زیباترین و با ارزشترین خودرو تاریخ رو داره مکلارن کجا بود پسر خوب،البته واسه امثال تو که سنشون بیشتر از ویرون قد نمیده زیاد جای تعجب نداره که یه خودرو ساز با قدمت ۹ سال رو بالاتر از با ارزش ترین خودروساز تاریخ با قدمت ۱۱۰ سال میدونن…?

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Moein

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (890 ديدگاه)

        انصافا اگر اتوره بوگاتی فقید در خاک ایتالیا میموند و کارخونه اش رو تو همین خاک ایتالیا بنا میکرد خیلی بهتر میشد
        الان به هر کی بگی بوگاتی میگه فرانسویه دیگه
        در حالیکه اصل و اساس این برند ایتالیایی هستش

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. بنیامین

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (160 ديدگاه)

        جوکر جوکر جوکر……
        ای بابا!!!!
        خب اولن که مکلارن f1 سال ۱۹۹۲ ساخته شد
        دومن بوگاتی eb110 super sport سال ۱۹۹۲ توی ژنو موتور شو رونمایی شد!اولین نسخه eb110 هم توی سال ۱۹۹۱ ساخته شد
        منظورت از پنج سال پیش از مکلارن f1 چیه؟
        ((بوگاتی ماشینی رو ساخت که سریعترین خودروی کل تاریخ بود یعنی eb110 ss که شتاب ۳ ثانیه ای و تاپ اسپید ۳۸۰ کیلومتری داشت))!!!؟؟
        تا جایی که حافطه بنده یاری میکنه و توی منابع گوگل دیدم،مدل eb110 تاپ اسپیدش ۳۵۵ کیلومتر بوده نه ۳۸۰!!! نکنه f1 رو با eb110 اشتباه گرفتی؟🙂

        ((بوگاتی مدل آتلانتیک رو میساخت که هنوز بعد از گذشت چند دهه لقب زیباترین و با ارزش ترین خودرو تاریخ رو داره…..))
        ببین کسی منکر زیبایی و ارزش مدل آتلانتیک نمیشه!اما این که بگی با ارزش ترین یکمی اغراق آمیزه!فعلا با ارزش ترین کلاسیک که توی حراجیی به فروش رفته فراری 250 gto با قیمت ۱۰۰ میلیون دلاره،اما مدل آتلانتیک به قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار به فروش رفته توی حراجی gooding & company.

        در اخر باید بگم که قدمت زیاد نشون دهنده برتری کامل نیستا! اگر اینطوره ایران خودرو ما هم با ارزش تر و بهتر از کوئنیگ زگ و تسلا موتوره.نه؟😊

        موافقم 2
        مخالفم 1
      3. Mclaren

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1116 ديدگاه)

        واقعا که ترول سایتی جوکر با نظرات پوچ تو خالی ینی ارزش خوندن هم ندارن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. حسین دهمرد

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    طراحی دیو میتونه پایه ی خوبی واسه طراحی شاسی بلند باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mf1

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (477 ديدگاه)

    طراحی مازراتی mc12 بااینکه مال ۱۵ سال پیش هستش خیلی طراحیش جلوتر از زمان خودش بود با اون ظاهر کشیدش یکی از زیباترین خودروهای تاریخه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. خسته ام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    عزیز دردونه ، مگه غیر اینه که بوگاتی بااون قدمت کذایی الان به لطف حمایت فولکس واگن داره ماشین میزنه
    مکلارن رو کی حمایت کرده بگو
    اصلا بوگاتی قبل از مدل ویرون کجابود چی بود اصلا کسی میدونست همچین برندی وجود داره حالا بره صدسال مدل ای بی رو بسازه و فلان و بهمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. خسته دل

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    من اگه سنم به ویرون قد نده لااقل اگه یه ماشین از کره ماه هم برام بیارن نمیام پزش رو بدم که من تو نمایشگاه دیدم و هیچکدوم ندیدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. خسته ام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    اتفاقا کشش داره
    من خواب هامو کردم شاید شما خوب نخوابیدی و توی گذشته سیرمیکنی
    تعصب اضافی روی چی اخه ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mclaren

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      دوست عزیز یکسری نظرات زو اصلا نخونده باید دیسلایکشو زد و ازش گذشت
      دو نفر هشتن به شدت از نظر من منفور که کامنت هاشون طولانیه ولی واقعا ازش نه اطلاعات درستی نه باز علمی در میاد صرفا میان چیزی گفته باشن و چهار تا تیکه انداخته باشن.
      ممد ژانگولر و جوکر
      اصلا نیاز به بحث و … نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امین قلی پور

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (121 ديدگاه)

        حرف حق ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. مازیار

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    مک لارن با وزن خیلی کم و موتور تنفس طبیعی روح سوپراسپورت خالص داره اما بوگاتی نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ADAK

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    حالا وسط حرف های …
    بوگاتی را به فراری نچسبون لطفا !!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا