فراری

بررسی تخصصی فراری F8 تریبوتو، جنگنده ایتالیایی!

هر سوپرکار جدیدی طبیعتاً سریع‌تر، سبک‌تر و آئرودینامیک‌تر از مدل قبلی خود خواهد بود؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که جدیدترین محصول فراری نیز تئوری تکاملی این برند را به بهترین وجه ممکن به نمایش می‌گذارد.


و تکامل دقیقاً همان چیزی است که F8 تریبوتو را توصیف می‌کند. اول از همه بیایید نگاهی به برگه مشخصات فنی بیندازیم. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری این خودرو قدرت ۷۱۰ اسب بخاری دارد که ۴۹ واحد بیشتر از ۴۸۸ GTB بوده و گشتاور آن نیز ۷۷۰ نیوتون متر می‌باشد. این خودرو ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۱۰ درصد آئرودینامیک تر بوده و بدون ایجاد درگ اضافی داون فورس بیشتری تولید می‌کند. تمامی این موارد به معنی ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیه‌ای است؛ اما مهم‌تر از شتاب اولیه باید به شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعتی اشاره کنیم.


اگرچه فراری در هدف خود که همانا بهتر بودن F8 تریبوتو نسبت به ۴۸۸ است رسیده اما کلیدی‌ترین جنبه‌ی این خودرو سیستم بهبود دهنده‌ی دینامیکی است که تکامل یافته و بنابراین این خودرو سواری لذت‌بخش‌تری دارد.


سیستم FDE فراری در ۴۸۸ پیستا معرفی شده بود. این سیستم می‌تواند بصورت جداگانه کالیپرهای ترمز را کنترل کنند تا توازن و رفتار بهتری داشته باشند بنابراین لایه‌ی دیگری از درگیری راننده با خودرو ایجاد شده است. این سیستم هم‌اکنون در حالت ریس هم فعال می‌شود که حداکثر پرفورمنس را به دنبال دارد. FDE بخشی از تکنولوژی کنترل لغزش جانبی فراری است که همه‌چیز از دامپرهای تطبیقی گرفته تا دیفرانسیل الکترونیکی و خروجی پیشرانه را بصورت یکپارچه کنترل می‌کند.


یکپارچگی، کلید سواری F8 تریبوتو است. سیستم‌های الکترونیکی شاسی باهم همکاری نزدیکی داشته و همین امر باعث واکنش‌های نرم به دستورات راننده می‌شود و بنابراین F8 را در محدودیت‌های خود نگه می‌دارد. این خودرو اعتمادبه‌نفس زیادی را به راننده می‌دهد تا رانندگی خشن‌تری داشته باشد. شما می‌توانید با ایمنی بسیار خودرو را به محدودیت‌های خود برسانید چراکه می‌دانید سیستم‌های ایمنی در حال کار در پس‌زمینه هستند تا بتوانند فاکتور هیجان بیشتری را ایجاد نمایند.


این موضوع با کار سخت پیشرانه میسر شده است. دور پیشرانه درست همانند آنچه از نیروگاه‌های ۸ سیلندر فراری انتظار دارید بالا می‌رسد اما نباید هیچ ترسی داشته باشد.


سیستم مدیریت گشتاور متغیر فراری بار دیگر ظاهر شده تا احساس یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی را بازسازی کند. حداکثر گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری F8 تریبوتو تنها در دنده‌ی آخر قابل‌دستیابی است اما خب در دورهای میانی هم گشتاور زیادی وجود داشته و پاسخ پدال گاز نیز بدون هرگونه تأخیری حس می‌شود. فراری تلاش‌های زیادی روی بهبود پاسخ پدال گاز داشته و این موضوع را مشاهده می‌کنیم.


با وجود چنین گشتاور عظیمی، گیربکس نیز باید تحسین شود. تعویض‌های دنده در کسری از ثانیه انجام می‌شود و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.


میزان چسبندگی و چابکی برای خودرویی که باید بین درگیر کنندگی، هیجان یک سوپرکار و استفاده‌ی روزمره توازن ایجاد کند فوق‌العاده خوب است. فرمان نیز از نظر سرعت و تنظیمات خاص محصولات فراری بوده و بسیار سریع و دقیق است و اگرچه توزیع وزن خوبی دارد اما اطلاعات زیادی را به راننده منتقل نمی‌کند.


احساس جاده‌ی F8 تریبوتو با مک لارن ۷۲۰S قابل‌مقایسه نیست بنابراین موضوع خوب اینکه سیستم‌های الکترونیکی پوششی روی توازن شاسی ایجاد نکرده‌اند. سیستم FDE پلاس نیز به شما اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خودرو را کاملاً موردبررسی قرار دهید. شما حس می‌کنید که خودرو شروع به چرخش در پیچ می‌کند و لاستیک‌های عقب نیز همراه با گاز دادن شما دود می‌کنند و گشتاور هم به کشش غلبه می‌کند؛ اما چیزی که حس نمی‌کنیم ایجاد اختلال در سیستم‌های شاسی و از بین بردن حس ناب چرخش بخش عقب خودروست. نتیجه‌ی نهایی اینکه فراری بدون راننده را بترساند او را درگیر می‌کند.


میزان قابلیت استفاده‌ی روزمره‌ی F8 تریبوتو هم احساس‌برانگیز است چراکه حالت جاده‌ی پر از دست‌انداز در سیستم تعلیق وجود دارد که باعث نرم‌تر شدن دامپرها می‌شود و چاله‌ها و ناهمواری‌ها تأثیر زیادی روی شاسی ندارند.


البته همه‌چیز در حد بسیار خوب و عالی قرار ندارد. از آنجایی که ریشه‌ی کابین این خودرو به مدل ۴۵۸ بازمی‌گردد بنابراین کار کردن با برخی موارد خیلی ساده نیست. البته کیفیت کابین در حد خودرویی با این برچسب قیمتی است.


همچنین صدای تولیدی پیشرانه نیز می‌توانست بهتر باشد اما خب باید به فراری احترام گذاشت چراکه تلاش داشته صدای طبیعی‌تری را روانه‌ی کابین کند.

با توجه به نام خودرو می‌توان گفت F8 تریبوتو می‌توانست خودرویی خاص‌تر هم باشد. این‌گونه حس می‌شود که ما منتظر عصر خودروهای هیبریدی بوده‌ایم اما در این حالت هم شتاب گیری این خودرو همانند سایر محصولات ۸ سیلندر فراری می‌باشد. F8 تریبوتو خودروی سریع و درعین‌حال تواناست که در این میان سیستم‌های الکترونیکی نقش مهمی بازی می‌کنند. البته این خودرو بدون عیب نیست اما روشی تکاملی برای ارائه‌ی پرفورمنسی عالی را انتخاب کرده است. یک محصول برجسته‌ی دیگر از فراری…

مشخصات فراری F8 تریبوتو

  • قیمت: ۲۰۳۴۷۶ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۰.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. محمد

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (67 ديدگاه)

    شاید خیلی ها با من مخالف باشن ولی به نظرم ۴۸۸ ظاهر زیباتری نسبت به این مدل داشت

    1. Alireza

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (457 ديدگاه)

      مخصوصا نمای جلوش

    2. امیر

      ۸ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (55 ديدگاه)

      کلا بنظر من هم یه نسل قبلی فراری خوشکل تر بودن F12و ۴۵۸ طراحی قشنگ تری داشتن

  2. عرفان

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    شگفت انگیز بودن این ماشین فقط به ظاهر و شتابش نیست مصرف سوختو نگاه کن

  3. ایمان

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    لقب جنگنده ایتالیایی بیشتر به ۴۸۸ پیستا میاد
    با اینکه F۸ تریبوتو ماشین خوبیه ولی ۴۸۸ پیستا بیشتر به دلم نشسته ؛ در مجموع دوتاشون عشقن ❤❤

  4. ارش

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    آخ آخ عجب ماشینی 😍😍😍دلم آب شد.فوق العاده ست.

  5. مهراد

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (367 ديدگاه)

    آدم وقتی این لعنتی رو میبینه باید کتابی حرف زدن رو بذاره کنار و بگه جوووون عجب بچه ای 😍😍

  6. کوشا

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (74 ديدگاه)

    موتور هشت سیلندر چهار لیتری مصرف سوخت ۱۱ لیتر
    حضرت پارس، سلطان بلامنازع جاده و درگ(!) ۱/۵ لیتر چهار سیلندر مصرف واقعی ۱۳ لیتر!
    آدم می خوار غر نزنه ناله نکنه نمی ذارن اینا!!!

    1. مهدی

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (716 ديدگاه)

      حرفم دربد برداشت نکنید اما این مصرف سوخت تو حالت سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر هست در صورتی که از توانایی ماشین استفاده بشه شاید به صدی صد لیتر هم برسه!

      1. ADAK

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (862 ديدگاه)

        یعنی پارس تو سرعت ثابت ۹۰ به نظرتون صدی ۴ و ۵ میسوزونه ؟!!؟!؟

  7. Khosrow

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1697 ديدگاه)

    جواااهر / بی نظییر / فراری ..

  8. paghini

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (19 ديدگاه)

    در فوق العاده بودن فراری شکی نیست و خاص بودن از سر تا پاش مشخصه
    ولی موتور تنفس طبیعی ده سیلندر هوراکان کجا و این فس فسی کجا
    با احترام بسیار زیاد ۱۶۵ هزارتا میدم و هوراکان اوو میخرم و از صدای جذاب و چهره خشنش لذت میبرم

    1. Saeed

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (650 ديدگاه)

      هوراکان نخر. اونتادور svj بخر.لامصب چه نعره‌ای داره.ولی بنده اگه میخواستم نعره‌ای گوش کنم به آخرین سامورایی یعنی لکسوس LFA مراجعه میکنم 😀.نعره هر خودرویی جای خود دارد.نعره ۱۲ سیلندر ها با اینکه دیگه دارن منقرض میشن ولی فوق‌العاده هستن.فکر کنم فراری میتونه از ۱۰ سیلندر هم نعره ترسناک و جذابی دربیاره.

      1. sina7

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (348 ديدگاه)

        آونتادور svj فروشی نیس الان
        اگه هم پیدا بشه زیر ۷۰۰-۸۰۰هزارتا نیس
        ولی یه هوراکان رو میشه با ۲۰۰هزارتا خرید
        هرچقدرم لکسوس صدای خوبی داشته باشه نمیتونه با فراری و لامبورگینی هم رده باشه

      2. paghini

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (19 ديدگاه)

        فقط بحت خواستن رو در نظر نگرفتم
        نیم نگاهی هم به قیمت ها داشتم چون میخواستم انتخابم عقلانی و در یک رنج قیمتی عادلانه باشه
        هورکان با قیمت خیلی کمتر پکیج خیلی بهتریه سلطان LFA خودش خداییه ولی ماشین چندین سال پیش بالای ۳۰۰ هزار دلار پول دادن افت قیمت و … جالب نیست

    2. Hamed

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (80 ديدگاه)

      فرمول ۱ سمت توربو نمیرفت فراری حالا حالاها برنمیگشت سمت ۸سیلندرای توربو

    3. سیاوش

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (12 ديدگاه)

      سلام میشه لینکشو بزاری ما هم صدای اوو رو گوش کنیم

  9. Behrouz. anzali

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (314 ديدگاه)

    خدا کنه فراری هیچ موقع برقی نشه کلا. چون روح این ماشین از بین میره.

  10. L-H-P-TT

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    چه شود ….
    این کلاس بهترین کلاس خودرویی دنیاس ….
    اوراکان جدید . ۷۲۰ جدید . اف ۸ . جی تی ار جدید(شاید) . کوروت جدید ….
    بینظیره این کلاس ….
    فقط یک حسرت دارم ….
    که چرا اسمی مثل سوپرا تو این کلاس نیست ….
    حالا من که در حد مدیران تویوتا حالیم نیست . اما میتونستن . با همون موتور ۲JZ غوغا به پا کنن …..
    واقعا دلم واسش تنگ رفته ….
    اسطوره ی بی همتا …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X