تجربه و آزمایشفراریهفته نامه

اولین تجربهٔ رانندگی با فراری SF90 استراداله، شاهکارترین شاهکار مارانلو

SF90 استراداله پرچم‌دار تولید سری جدید فراری است که تا زمان آمدن جانشین تولید محدود لافراری در صدر خانوادهٔ اسب‌های سرکش مارانلو قرار خواهد گرفت. در SF90 برای اولین بار می‌توانیم شاهد یک فراری ساکت باشیم زیرا موتورهای الکتریکی چرخ‌های جلوی آن‌را به حرکت درمی‌آورند؛ اما نیازی نیست از فکر یک فراری الکتریکی به وحشت بیفتید زیرا خوشبختانه علاوه بر این موتورهای الکتریکی، یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو که کاملاً با برند فراری تناسب دارد هم پشت کابین SF90 قرار گرفته است.

SF90 استراداله بهترین سوپراسپرتی است که تاکنون مارانلویی‌ها ساخته‌اند. در این اسب اصیل ایتالیایی سه موتور الکتریکی و یک پیشرانهٔ بنزینی V8 باهم کار می‌کنند تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهند. علاوه بر این، هدیهٔ دیگری که این ماشین برای راننده دارد، همهٔ هیجان یک فراری است. رانندگی با S90 به‌قدری حیرت‌انگیز است که هوش از سر انسان می‌برد. تیم طراحی SF90 استراداله به سرپرستی «فلاویو مانزونی» نه‌تنها پیوند این ماشین را با خودروهای مسابقه‌ای فراری حفظ کرده (SF90 نام خودروی مسابقه‌ای فرمول یک فصل ۲۰۱۹ فراری بود) بلکه از دنیای قایق‌ها و فضاپیماها هم الهام گرفته است؛ اما علاوه بر این ویژگی‌های مدرن، مانزونی و تیمش با حجم‌پردازی‌های دقیق، فرم بدنهٔ خودرو را مثل مجسمه‌ای شکیل و جذاب شکل داده‌اند.

این هایپرکار پلاگین‌هیبریدی فراری می‌تواند صرفاً با استفاده از نیروی الکتریسیته با حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. پکیج باطری‌های لیتیوم یونی ۷.۹ کیلووات ساعتی خودرو نیز امکان پیمودن تا ۲۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. SF90 به‌صورت پیش‌فرض روی حالت الکتریکی روشن می‌شود و بنابراین خریداران مرتباً فراری ساکت را تجربه می‌کنند. همچنین در این ماشین دنده‌عقب مکانیکی هم وجود ندارد و بنابراین هنگام عقب‌عقب رفتن، SF90 بازهم سوپراسپرتی الکتریکی خواهد بود.

پیش از پرداختن به تجربهٔ رانندگی با این اسب هیبریدی، توضیح مختصری در مورد قوای محرکهٔ فوق‌العاده پیچیدهٔ آن برای درک چگونگی جادوی آن ضروری است. بخش درون‌سوز این سیستم توسعه‌ای از پیشرانهٔ V8 توئین توربوی F154 مدل F8 تریبوتو است که در اینجا سر سیلندر آن بازطراحی شده و قطر سیلندرهای بزرگ‌تر آن موجب افزایش حجم موتور به ۴ لیتر شده است. علاوه بر این، توربوشارژرهای جدید و تزریق سوخت قوی‌تر نیز به این موتور کمک کرده تا ۷۸۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ جدید به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

این ترکیب در کنار سه موتور الکتریکی کار می‌کند که دوتا از آن‌ها در جلو نصب شده‌اند (یکی برای هر چرخ) و موتور الکتریکی سوم هم بین پیشرانهٔ V8 و گیربکس جای گرفته است. این مجموعهٔ سه موتوره علاوه بر اضافه کردن ۲۲۰ اسب بخار به نیروی موتور بنزینی، به تیزتر شدن پاسخ پیشرانهٔ V8 و از بین بردن تأخیر توربوی اندک آن‌هم کمک می‌کنند. برای کمک به هندلینگ، دو موتور الکتریکی جلو می‌توانند به‌صورت مستقل کار کنند تا کنترل گشتاور بُرداری برای محور جلو ایجاد شود. همچنین سیستم احیای انرژی ترمزها هم که توسط موتورهای جلو ارائه می‌شود به ترمز گیری کمک می‌کند. البته موتورهای الکتریکی جلو در سرعت‌های بالاتر از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را قطع می‌کنند اما این موجب کاهش قدرت خروجی کلی قوای محرکه نمی‌شود زیرا پس ‌از این سرعت، قدرت موتورهای جلو به موتور عقبی ارسال می‌شود.

همهٔ این پیچیدگی‌ها نتیجه‌ای ساده و جالب را ارائه می‌کنند که آن ایجاد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ فراری است که جزء قابل‌استفاده‌ترین ساخته‌های این شرکت هم محسوب می‌شود. پرفورمنس SF90 حیرت‌انگیز است و ادعای شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه که احتمالاً عددی محافظه‌کارانه است، تنها بخش کوچکی از این داستان را بازگو می‌کند. همچنین به گفتهٔ فراری، این هایپرکار هیبریدی ظرف تنها ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما این اعداد نمی‌توانند چیزی که راننده در هنگام رانندگی با SF90 تجربه می‌کند را نشان دهند. برای تجربهٔ این موضوع باید خود پشت این اسب وحشی بنشینید، پدال گاز را تا انتها فشار دهید، کشش حماسی زیر پای راست خود را مدیریت کنید و دنده‌ها را یکی‌یکی بالا ببرید.

گشتاور سه موتور الکتریکی ترکیبی چشمگیر و نیرومند را با موتور ۷۸۰ اسب بخاری V8 ایجاد کرده است. همچنین مدیریت الکترونیکی تحویل نیرو که در دنده‌های پایین از یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی تقلید می‌کند تا زمان پاسخگویی را کاهش دهد، در سرعت‌های بالا به‌طور کامل از توان V8 استفاده می‌کند. دو موتور الکتریکی جلو هم این خشم و عصیانگری را تکمیل می‌کنند. این موتورها هنگام پیچیدن گشتاور بیشتری را به چرخ بیرونی و گشتاور کمتری را به چرخ داخلی می‌دهند و امکان پیمودن مسیرهایی را فراهم می‌کنند که مغز راننده به‌سختی می‌تواند تصور کند. این ویژگی در پیست بسیار قابل‌توجه خواهد بود و سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند با ارائهٔ کششی بی‌نقص به همراه سیستم‌های الکترونیکی هوشمند به راننده امکان ثبت بهترین لپ تایم‌ها را می‌دهد. با SF90 حتی در هوای بارانی هم در پیست احساس یک قهرمان فرمول یک را خواهید داشت.

هرچند سرعت SF90 استراداله در خط مستقیم میزان شجاعت راننده را آزمایش می‌کند، هندلینگ آن برای یک فراری پرچم‌دار به میزان قابل‌توجهی رام و مطیع است. به گفتهٔ فراری، این ماشین ۲۴۰ کیلوگرم از F8 تریبوتو سنگین‌تر است اما این وزن بیشتر موجب کاهش پاسخگویی SF90 به تغییر جهت‌ها نشده و ثبات و کنترل آن در جاده‌های خشن چشمگیر است. نوآوری دیگر فراری در این هایپرکار استفاده از سیستم ترمز با سیم است که به گفتهٔ مهندسین، یک ضرورت بوده است. این نشان می‌دهد که انقلاب الکتریکی فراری حتی به سیستم ترمز هم کشیده شده است. به لطف این سیستم، میزان حرکت پدال ترمز بسیار کم شده و صرفاً با فشاری ملایم به پدال می‌تواند خودرو را متوقف کرد. البته این ویژگی در ابتدا عجیب احساس می‌شود اما هنگام استفاده‌های سخت‌تر، سیستم بهتر و طبیعی‌تر می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ SF90 استراداله گیربکس هشت سرعتهٔ جدید آن است که حتی سریع‌تر و رضایت‌بخش‌تر از گیربکس هفت سرعتهٔ قبلی احساس می‌شود.

هرچند پسوند استراداله در SF90 نشان می‌دهد که این خودرو بیشتر برای رانندگی در جاده‌ها طراحی شده تا پیست اما بااین‌حال هنگام رانندگی با آن در پیست آزمایشی فیورانو، موجب شد این پیست سه کیلومتری کوتاه‌تر از چیزی که قبلاً تجربه کرده بودیم احساس شود. علاوه بر این، تولید حداکثر ۳۹۰ کیلوگرم داون‌فورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت موجب اعتمادبه‌نفس راننده در سرعت‌های بالا می‌شود. به گفتهٔ فراری، پکیج هندلینگ فیورانو که انتظار می‌رود نیمی از خریداران آن‌را سفارش دهند موجب می‌شود SF90 در پیست فیورانو یک ثانیه سریع‌تر از لافراری شود درحالی‌که بدون این پکیج لپ تایم خودرو ۰.۷ ثانیه بیشتر می‌شود؛ اما حالت eDrive یا تمام الکتریکی SF90 چندان هیجان‌انگیز نیست و اگر انتظار شتاب تسلا را دارید ناامید خواهید شد پس بهتر است به نیسان لیف فکر کنید تا امیدوار شوید! البته فراری معتقد است این سکوت برای شهرنشینانی که با اعتراض همسایه‌ها مواجه می‌شوند محبوب خواهد بود.

هرچند فراری SF90 استراداله خودروی فوق‌العاده‌ای است اما بااین‌حال هنوز هم نمی‌توان آن‌را کاملاً بی‌نقص دانست و باید ایرادات آن‌را هم بیان کنیم تا به بی‌عدالتی متهم نشویم. بدنهٔ یکدست و آئرودینامیکی این ماشین فاقد جذابیت و پویایی بسیاری از پرچم‌داران پیشین فراری است. داشبورد آن در زیر تابش خورشید، نور آفتاب را منعکس می‌کند و فن‌های سیستم تهویهٔ آن کمی بالا احساس می‌شود؛ اما ایرادات SF90 فقط به همین موارد جزئی ختم می‌شود که در برابر ویژگی‌های چشمگیر آن کاملاً قابل‌چشم‌پوشی هستند. سیستم پلاگین‌هیبریدی فراری یک دستاورد فنی چشمگیر است و اثبات می‌کند که الکتریکی‌سازی می‌تواند هایپرکارها را حتی هایپرتر کند! در طول تاریخ فراری‌های عالی زیادی ساخته شده است اما SF90 استراداله بهترین آن‌ها است.

مشخصات فنی

Ferrari SF90 Stradale 2020

قوای محرکه پلاگین‌هیبریدی
پیشرانهٔ بنزینی ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
موتور الکتریکی ۲ عدد جلو + ۱ عدد عقب
قدرت پیشرانهٔ بنزینی ۷۸۰ اسب بخار
گشتاور پیشرانهٔ بنزینی ۸۰۰ نیوتن متر
قدرت موتورهای الکتریکی ۲۲۰ اسب بخار
مجموع قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار
باطری ۷.۹ کیلووات ساعت
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
بُرد تمام الکتریکی ۲۵ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
طول ۴,۷۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۷۵ لیتر
قیمت پایه ۵۱۱,۲۵۰ دلار

 

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. ایلیاا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    بی نهایت زیباست مخصوصا از نمای جانبی. عملکردش هم فوق العادست. کاش توی پیست های مختلف زمان گیری کنن ببینیم توی پیست چجوری ظاهر میشه.
    بعد از لافراری جذاب ترین فراری معاصره برای من

    موافقم 30
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا