فراری

آتش‌بازی فراری 488 پیستا در جهنم سبز!

اکثر اوقات وقتی بحث پیست مشهور نوربرگ رینگ می‌شود، تصویربرداری جاسوسی از خودروهای اسپورت به ذهن می‌آید. جدیدترین پروتوتایپ هایی که در این پیست رؤیت شده‌اند تسلا مدل S، نسل جدید هیوندای توسان و جنسیس GV70 و البته یک پورشه پانامرای مرموز بوده‌اند. البته این بار می‌خواهیم درباره‌ی یک خودروی تولیدی که روانه‌ی جهنم سبز با طول ۲۰.۸ کیلومتر شده سخن بگوییم.


البته منظور ما هر خودرویی نیست زیرا به فراری ۴۸۸ پیستا اشاره می‌کنیم که یک سوپرکار با توانایی‌های فوق‌العاده می‌باشد. همه حافظه‌ی بسیار خوبی ندارند بنابراین ابتدا بیایید مشخصات این خودرو را دوباره مرور کنیم. این زیبای ایتالیایی از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری با قدرت ۷۲۰ اسب بخار و گشتاور ۷۷۰ نیوتون متر استفاده کرده و در قلب تپنده‌ی خود دارای قطعات جدید، اینترکولر بزرگ‌تر، پیستون‌های کاراتر و منیفولدهای اگزوز متمایز برگرفته از ۴۸۸ چلنج است.


تمامی قدرت پیشرانه از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ارتقا یافته به چرخ ها منتقل می‌شود. این گیربکس تنها در ۳۰ میلی‌ثانیه اقدام به تعویض دنده می‌کند. همچنین ۴۸۸ پیستا حدود ۹۱ کیلوگرم سبکتر از مدل ۴۸۸ GTB بوده و ۲۰ درصد داون فورس بیشتری در سرعت‌های بالا تولید می‌کند. خب همه‌ی این موارد برای حضور در نوربرگ رینگ فوق‌العاده به نظر می‌رسند نه؟!

قطعاً این‌گونه بوده و نتایج هم دروغ نمی‌گویند. در ویدئوی منتشر شده، کریستین گبهارت راننده‌ی تست مجله‌ی اسپورت اتو توانسته یک دور پیست نوربرگ رینگ را دقیقاً در ۷ دقیقه طی کند. این رکوردی کاملاً احساس‌برانگیز است زیرا این خودرو کاملاً استوک بوده و از لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت کاپ ۲ R K1 استفاده کرده است. در مقام مقایسه باید گفت این خودرو سریع‌تر از مرسدس-ای ام جی GT R پرو، پورشه ۹۱۱ GT3 RS نسل ۹۹۱.۲ و نیسان GT-R نیسمو بوده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. سیاوش

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    این است، فراری.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. Reza

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    هشت ثانیه کندتر از هوراکان پرفورمانته

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      این زمان گیری توسط یک مجله انجام شده نه توسط خوده فراری. این مجله در هرزمان که پیست خالی باشه یه زمان گیری انجام میده. همین مجله با پورشه 911GT2 هم زمان گیری کرده که 10 ثانیه کندتر از زمان خوده پورشه بوده. وهمینطور خیلی خودروهای دیگه که بین 5 تا گاهی 15 ثانیه کندتر بودن نسبت به زمان خوده شرکت. چون یک شرکت توسط بهترین راننده و در بهترین شرایط آب وهوایی و… زمان گیری رو انجام میدن.

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. joojoo

        ۲۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (272 ديدگاه)

        حتی اگه فراری 15 ثانیه هم بتونه عملکرد خودشو بهبود بده…..باز هم باید پشت سر آونتادور کبیر خاک بخوره….. فعلا تنها خودرویی که میتونه آونتادور کبیر رو به چالش بکشه…فقط هایپرکار سنا هست و بس…..که خب….با اونتادور هم کلاس نیست…

        موافقم 0
        مخالفم 5
      2. joojoo

        ۲۸ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (272 ديدگاه)

        ظاهرا فراری فن ها خیلی حال نکردن با این جمله….ولی واقعیته….پیستا هیچ شانسی توی پیست جلوی اونتادور کبیر نداره…توی اون تایم گیری معروف سنا-911-پیستا-SVJ…….. پیستا با تایرهای پایلوت اسپورت کاپ2 ی میشلن…..فقط نیم ثانیه از اونتادور کبیر با تایر های P-Zero Corsa جلو افتاد…در حالی که اونتادور توی همچین پیستی با تایر های Trofeo R (که روی سنا هم سوار شده بود) دو ثانیه رکوردش رو میتونست بهبود بده(این حرف من نیست…حرف رندی پابسته)……یعنی فقط یک ثانیه عقب تر از هایپرکار سنا….. با 80 نیوتون متر گشتاور کمتر و همچنین 350 کیلو وزن بیشتر و فاصله ی محوری بیشتر

        موافقم 1
        مخالفم 4
  3. JDM

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    بهتر این میتونه تایم بزنه.مطمئنم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Alireza

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    من با این طراحی کاپوتش نمیتونم کنار بیام

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. احمدرضا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (877 ديدگاه)

      جهندم!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. Carbonado Aventador

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    تبریک به فراری هرچند انتظار میرفت رکورد نورمبرگ رو از آونتادور svj پس بگیره..
    اینجاهاست که شاهکار‌لامبورگینی هوراکان پرفومانته مشخص میشه که با ۶۴۰ اسب از سلطان ۹۱۸ و پیستای ۷۲۰ اسبی و خیلی ماشینای دیگه رکورد بهتری رو ثبت‌کرده!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Ferrari

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      دوست عزیز این رکورد توسط sport auto ثبت شده لامبورگینی هوراکان پرفورمانته توسط همین مجله رکورد ۷ دقیقه و هشت ثانیه ثبت کرده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Carbonado Aventador

        ۲۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (4468 ديدگاه)

        خود کمپانی فراری هیچ وقت علاقه ای به اینکه رسما با تیم خودش بیاد رکورد گیری کنه نداشته.
        وگرنه منم دوست دارم رکوردای نورمبرگ از انحصار لامبورگینی و پورشه دربیاد..
        ۵ تا رکورد اول نورمبرگ برای لامبو و پورشس…بد نیست که فراری هم این وسطا نماینده داشته باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایمان

          ۲۶ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (3894 ديدگاه)

          امان از روزی که فراری اراده کنه و بیاد
          ۴۸۸ پیستا توانایی هاشو نشون داد به همه
          حالا همه منتظر SF۹۰ استراداله هستن
          چند روز پیش یک مجله خودرویی بلژیکی از تست های عجیب دو فراری SF۹۰ استراداله با پوشش های استتاری در پیست که باله عقبشون با هم تفاوت داشت پرده برداشت
          حدس بر این است که یک نسخه پیست محور و مخوف دیگه از فراری بر پایه SF۹۰ استراداله در راه هست ؛ فعلاً چیزی معلوم نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم که حقیقت داره یا نه
          اگه حقیقت داشته باشه خدا به رقباش رحم کنه

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. ساسان

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      دقیقا”کاری که پرفورمانته با یک موتور تنفس طبیعی640 اسبی کرد حتی همون7:8هم بسیار باارزشتره.جبران کردن اون همه گشتاور اظافی رقبا با تکنلوژی های خوبی که داره واقعا”کار سخت وشگفت انگیزیه..هرچند در بسیاری از تستهای مجلات لامبو رو بالاستیکهای ترفئوRتست نمیکنن.این یک لاستیک سفارشی هست و جز آبشن برای مشتریها.که لامبو با این مدل لاستیک رکورد میزنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    هیمنطور که دوست عزیز Elmiraj هم به این موضوع اشاره کرد و هممون هم ، میدونیم همیشه ، بهترین تایم ها ، درهر پیست توسط خود کمپانی گرفته میشه نه یه مجله خودرویی

    قطعا و بدون هیچ شک و تردیدی 488 پیستا میتونه یک
    دور این پیست رو ، کمتر از ۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه ، طی کنه
    این رکورد اصلا در حد این ماشین ، نیست و نخواهد ، بود

    ۴۸۸ پیستا در خیلی از پیست های دیگه رکورد دار بوده
    و رکورد ، خیلی از ، ماشین های ، هم رقیب ، خودشو ، زده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. sina

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    دمش گرم
    ولی من همیشه به این فک میکنم هوراکان چه جوری با 640 اسب بخار اون رکورد جاودانه رو زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      سیستم ALA و دیفرانسل هوشمند لامبورگینی خیلی رو این رکورد تاثیر داشت…کار اوراکان بخاطر ابعادکوچکتر وفاصله کم بین محورها و مرکز ثقل پایین بسیار راحتتر بود تا اونتادور با ابعاد بزرگ..خودرو های عملکردی با ابعادومشخصات اونتادورکارشون درپیست سختتره تا خودروهای مثلGT2rs

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ferrari

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      اوراکان پرفورمانته توسط لامبورگینی تایم زده و ماشین مناسب پیست تنظیم شده
      اما کریستین گبهارت با پرفورمانته تایم ۷دقیقه و هشت ثانیه رو ثبت کرده
      فراری با پیستا میتونست رکورد پیست رو بشکنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۲۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (1039 ديدگاه)

        فراری اگر 1درصد میتونست رکورد میگرفت.نگرانیه فراری اینه در صورت شکست اعتبارش خدشه دار بشه…این ریسکو نمیکنه..اختلاف پیستا با 488پایه 22 ثانیست واین نشون میده که رکورد گیری های این مجله فاجعه ای بیش نیست!!
        با همه تفاسیرتایم7:8پرفورمانته با مشخصات فنی که ضعیفتر از رقباست بسیار با ارزشتر از رقباعیه که به زور پورخورانو استفاده از قطغات خودروهای چلنجشون این تایمو میزنن…اوراکان640 اسب کاری کرد که فراری با488 و 12سیلندرهاش نمیتونه بکنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایمان

          ۲۶ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (3894 ديدگاه)

          که اینطور !!!!
          فراری با ۴۸۸ پیستا و ۱۲ سیلندرهاش حریف هوراکان نمیشه ؛ فراری از رکوردزنی میترسه
          من دیگه حرفی ندارم قضاوت با دوستان

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ferrari

          ۲۷ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (1883 ديدگاه)

          فراری تو همه پیستهایی که با لامبو مشترکا رکورد زده لامبو رو له کرده حالا میگی ترسیده؟ فراری هرگز برای اثبات خودش تایمی نزده این لامبورگینیه که به این رکوردها و توجهاتی که با کسب این رکوردها بدست میاد نیاز داره
          شما هم ببخودی برای ماست مالی کردن اون ۸ ثانیه اختلاف به خودت زحمت نده
          البته پیستا باید خیلی سریعتر از اینا میبود چون تو پیست های سه چهار کیلومتری با دو سه ثانیه اختلاف پرفورمانته رو له کرده

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. joojoo

          ۲۸ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (272 ديدگاه)

          جناب فراری….
          پیستا…قوای محرکه ای در حد اونتادور کبیر داره….. وزنش هم کمتره….شتاب ثانویه اش هم یذره بیشتره….فاصله ی محوری کمتری هم داره…. پس با آونتادور مقایسه کنی هم بد نیست……آونتادور با لاستیک کورسا…رکوردش از فراری با پایلوت اسپورت کاپ 2 فقط نیم ثانیه کند تربوده….فکر کن با تروفئو آر چطور لهش میکنه……
          استرادال با 1000 BHP شاید بتونه هم سطح اونتادور کبیر ظاهر بشه…..چون یه لول از لافراری بالاتر بوده توی پیست فیورانو…..فراری هم که هم سطح 918 و پی وان توی پیست…..این دوتا هم که یه لول عقبتر از اونتادور کبیر…….

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مهرداد

        ۲۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (80 ديدگاه)

        با لاستیک p-zero corsa اون زمان بدست اومده در حالیکه معادل pilot sport cup 2 روی لامبو trofeo R رو داریم که رکورد رسمی هم با این لاستیک بدست اومده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۲۷ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (1883 ديدگاه)

          تایم گیری اسپرت اتو با پرفورمانته با تایرهای تروفئوR انجام شده
          https://youtu.be/un2RVNPPiFU

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    اولا اینکه تو همچین پیست طولانیی تفاوت رکورد لاستیک مخصوص با لاستیک شهری خییییلی زیاده شاید بالای ۲۰ ثانیه و دوما اینکه خب خود فراری تایمگیری نکرده چیزی که مشخصه اینه که این خودرو تو بیشتر پیستها رکورد داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ایمان

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    قابل توجه دوستانی که میگن هوراکان پرفورمانته از ۴۸۸ پیستا سریع تره
    https://fastestlaps.com/comparisons/13u42faic42i
    اگه سوپرکاری سریع تر از ۴۸۸ پیستا در پیست دیدین البته با سند و مدرک خبری بدین بشینیم با هم بحث و گفت و گو کنیم ؛ فعلاً این اسب سرکش داره پیست ها رو به آتش میکشه و رقیب میطلبه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. دانیال_Surrey،England

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    یه جوری رکورد زده این مجله که به سوگولیشون gt2rs بر نخوره!!
    همون زمان که دیدم تایم 600lt با 720 برابر تایم زدن دیگه فهمیدم اوضاعشون رو به راه نیست.
    ..
    بعضی ها که کامنت گذاشتن انگار نمیدونن این رکورد پیستا توسط یه مجله ثبت شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    والا تو قسمت جی پی که یه بخش پر پیچ و خم از همین پیست نوربرگ رینگ هست پیستا چند ثانیه و با اختلاف سریعتر از بقیه هست پس چطور میشه تو ادامه مسیر که قاعدتا اختلاف باید بیشتر بشه تازه چند ثانیه عقب بیفته!!!
    https://fastestlaps.com/tracks/nurburgring-gp-3-7-km

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امیر

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بسیار عالی
    اما بنظرم باید خیلی سریعتر باشه چون در مقایسه با وایپر هم قدرت بیشتری داره هم گیربکس سریعتری هم تکنولوژی جدیدتری هم ایرودینامیک بهتری اما خیلی تفاوت نداره با وایپر
    عجیبه!
    مطمئنا باید سریعتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      مجله SPORT AUTO با دوج وایپر SRT10 ACR در نوربرینگ زمان گیری کرده که زمانش به این شکل!!!

      دوج وایپر SRT10 ACR زمان:: 7:12.13

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. mrsase

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    « همچنین 488 پیستا حدود 91 کیلوگرم سریع‌تر از مدل 488 GTB بوده »

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Saeed

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    دمش گرم واقعا عالی بود ولی اگه فراری خودش رکورد گیری کنه میتونه زیر ۷ دقیقه رکورد بزنه….
    واقعا عجیبه که فراری با اون گذشته درخشانش در موتور اسپورت(( مخصوصا مسابقات F1 )) واقعا چرا فراری خودش تو پیست ها رکورد گیری نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MAHDI

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجله SPORT AUTO با پورشه 911GT2 و لامبورگینی هوراکان پرفومانته و مکلارن 720 هم در نوربرینگ زمان گیری کرده که زمان ها به این شکل هستن!!!!!!
    پورشه 911 GT2 ثبت زمان ::: 6.58.28
    فراری 488 پیستا ثبت زمان ::: 7.00.03
    لامبو هوراکان پرفومانته زمان ::: 7:07.99
    مکلارن 720 ثبت زمان ::: 7.08.34

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      مجله LOVE CARS با فراری 488 پیستا و لامبورگینی اونتادورSVJ توسط راننده حرفه ای که البته ((( 911GT2 و مکلارن سنا))) هم در این رقابت حضور دارن که فیلم این رقابت رو در همین کانال از یوتیوب میتونید تماشا کنید!!!!!

      مکلارن سنا ثبت زمان ::: 1:06.38
      پورشه911GT2 زمان::: 1:08.54
      فراری 488پیستا زمان ::: 1:09.47
      لامبو اونتادورSVJ زمان ::: 1:10.09

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. milad

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    نا امید شدم واقعا نه به اندازه پورشه و نه لامبو هوراکان پرفورمانته سریع نبوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. R

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    اینم از پیستا که انقدر روش مانور میدادین رفت تو جایگاه نهم
    پنج تا فاصله بیشتر از هوراکان که تو جایگاه چهارمه
    اوناییم که میگن تست مجله بوده مگه تست شرکت و مجله چند ثانیه میتونن اختلاف داشته باشن؟ همه این تستا توسط راننده های حرفه ای انجام میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      دوست عزیز همین مجله با 911gt2 زمان گیری کرده که 10 ثانیه کندتر از زمان خوده پورشه بوده. درضمن همین مجله با هوراکان پرفومانته هم زمان گیری کرده که 7 ثانیه از فراری 488پیستا کندتر بوده که زمانش رو براتون گذاشتم!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. MAHDI

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بعضی از دوستان انگار خواب هستن.من دارم میگم همین مجله با سوپراسپرت های دیگه هم در نوربرینگ زمان گیری کرده و زمان 488پیستا از زمان هوراکان پرفومانته سریع تر بوده اونم 7 ثانیه بعد میگن چرا 488پیستا کندبوده. عزیزان این زمان توسط یک مجله انجام شده. اما خوده شرکت در بهترین شرایط آب وهوایی.در بهترین شرایط دمای پیست برای زمان گیری. لاستیک های نو و ساعت ها تنظیم و بررسی خودرو توسط مهندسین شرکت زمان گیری میکنن. اما این مجله در شرایط عادی که پیست خالی هستش زمان گیری میکنه اونم توسط راننده مجله.
    راستی همین مجله با فراری 488GTB هم در نوربرینگ زمان گیری کرده که زمانش رو براتون میزارم!!!!
    فراری 488پیستا زمان:: 7:00.03
    فراری 488GTB زمان :: 7:21.63

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      فاصله رو خوندم خندم گرفت!21 ثانیه اختلاف؟توسط یک راننده بوده؟ رکوردهاشون کمی عجیب و دور ازمنطق به نظر میرسه!!!بسیار دور از منطقه21ثانیه اختلاف

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۲۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        488gtb با ۴۸۸ پیستا ۲۱ ثانیه اختلاف داشته هردو تایم رو همین مجله ثبت کرده
        این مجله با هوراکان lp610 هم تایم ۷دقیقه و ۲۸ ثانیه رو ثبت کرده و با پرفورمانته ۷ دقیقه و ۸ ثانیه بین این دو مدل هم ۲۰ ثانیه اختلاف بوده.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. MAHDI

        ۲۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        لامبورگینی هوراکان معمولی بیش از 20 ثانیه با لامبورگینی هوراکان پرفومانته اختلاف داره در زمان گیری این مجله.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ساسان

          ۲۶ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (1039 ديدگاه)

          میگم که خیلی غیر منطقی به نظر میرسه این حجم از اختلاف…بازشما حرف منو تایید کردیدبا اعلام رکورد اوراکان پایه…در تستهای غیر رسمی توسط مجلات

          موافقم 1
          مخالفم 0
  19. ایمان

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    به آتش خشم خدایان گرفتار شوید که هنوز باور ندارید فراری ۴۸۸ پیستا بهترین سوپرکار حالِ حاضرِ دنیا در پیست هست و هیچ شکی هم در بهترین بودنش نیست
    خط اول رو از زبان کاهنان معبد آمون نوشتم ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ایمان

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    خواهش میکنم پُست های محبوب و پُر بازدید رو بالای صفحه نگه دارید تا بتونیم بحث و تبادل نظر کنیم
    این تقاضا رو برای چندمین بار از شما دارم ????
    تا بیاییم نظر بدیم و جوابی بشنویم و پاسخ بدیم این پُست میره صفحه بعدی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا