فراری

فِراری F40 افسانه‌ای ۳۰ ساله شد!

در دنیای انسان‌ها ۳۰ ساله شدن به معنی داشتن فرصت‌های بسیار زیاد برای آینده و ساختن زندگی است، اما در دنیای ماشین‌ها وقتی سنتان از ۳۰ می‌گذرد پا به زُمره قدیمی‌ها گذاشته‌اید و اگر خوش‌شانس باشید به‌عنوان یک کلاسیک باارزش شناخته خواهید شد!


امروز یکی از خوش‌شانس‌ترین‌های روزگار، فِراری F40 افسانه‌ای، آخرین ساخته دستان اِنزو فِراری بزرگ است که از تاریخ رونمایی‌اش در ۲۱ جولای ۱۹۸۷ میلادی در Civic Center مارانللو (محل کنونی موزه فِراری) دقیقاً ۳۰ سال آزگار می‌گذرد و همین دیروز تولدَش بود!


F40 در حقیقت برای بزرگداشت ۴۰ سالگی فِراری متولد شد و نه‌تنها تلفیقی از عناصر موجود در ۳۰۸ GTB و ۲۸۸ GTO Evoluzione کانسپت، بلکه یک شاهکار مهندسی و طراحی بود که با ورود خود در دنیای خودرو طوفان به راه انداخت. مدل استاندارد تنها ۵ سال روی خط تولید بود اما ساخت نسخه‌های LM و GTE به ترتیب تا سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ ادامه یافت. قلب ۸ سیلندر V شکل این ایتالیایی تندخو از نمونه موجود در ۲۸۸ GTO Evoluzione گرفته شده و حداکثر ۴۷۱ اسب بخار قدرت تحویل می‌دهد. در بحث عملکرد فنی نیز به قول اِرمانو بونفیلیولی (Ermanno Bonfiglioli) مدیر پروژه‌های خاص کمپانی، با بهره‌گیری از نوآوری‌های متعدد توانست اولین اسب مارانللو باشد که به مرز ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد.


بونفیلیولی درباره آن می‌گوید: توجه زیادی به وزن پیشرانه داشتیم و در قطعات مختلف ازجمله مخزن روغن، پوشش سرسیلندر، منیفولد ورودی و قسمت‌هایی از جعبه‌دنده از منیزیم استفاده کردیم که پنج برابر گران‌تر از آلومینیوم برایمان تمام شد و از نظر وسعت استفاده حتی در مقایسه با مدل‌های بعدی نیز منحصربه‌فرد بود! لئوناردو فیوراوانتی (Leonardo Fioravanti) از طراحان اسبق پینین‌فارینا نیز معتقد است طراحی F40 درواقع رسالت داشت که نقاط قوت مثال‌زدنی آن یعنی سرعت، سبُکی و عملکرد فنی بی‌رقیب را به رخ همگان بکشد.


اما جالب‌ترین جمله‌ها، گفته‌های داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) راننده آزمایش کهنه‌کار فِراری است که درواقع توصیف شخصیِ وی از آزمایشات گسترده مربوط به مرحله پیش‌تولید می‌باشد: پروتوتایپ‌های اولیه هندلینگ خوبی نداشتند، درنتیجه برای کنترل هرچه بیشتر قدرت پیشرانه و سازگار ساختن آن با مدل‌های خیابانی نیاز بود تا تمامی بخش‌های خودرو از توربوشارژرها و مجموعه ترمز گرفته تا سامانه تعلیق و لاستیک‌ها مورد بررسی و آزمایشات متعدد قرار گیرند. خوشبختانه حاصل کار هم رضایت‌بخش بود؛ آئرودینامیک فوق‌العاده و پایداری کامل حتی در سرعت‌های بالا! از آنجایی که زیر پوست F40 خبری از سامانه‌های پیشرفته و امروزی فرمان و ترمز یا ادوات الکترونیکی نبود، هر راننده‌ای برای دستیابی به تجربه رانندگی منحصربه‌فرد آن نیاز به مهارت و توانایی کافی داشت. F40 همچنین در بحث دقت فرمان، چسبندگی به سطح جاده، قدرت ترمزها و شتاب‌گیری‌های سریع نیز حرف اول را می‌زد.


فِراری F40 به‌عنوان آخرین خودرویی که محضر اِنزو فراری فقید را درک کرده، امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کلاسیک‌های دنیاست و کمتر کسی است که با دیدنش مملو از شور و شوق نگردد. ۳۰ سالگی‌اش را تبریک گفته و برایش دهه‌ها شهرت و اعتبار و عشق آرزو می‌کنیم.

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1524 ديدگاه)

    وقتی چراغاش خاموشه و بالا نیومده خیلی خوشگله.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. (ali(CHEVY NOVA

      ۳۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (5689 ديدگاه)

      تو عکس شماره ۵ سىلوستر استالونه چه جوونه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Ahmad

        ۳۱ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1132 ديدگاه)

        خب معلومه سی سال پیش .من ۱۰ ماه دیگه سی ساله میشم الان دارم احساس پیری میکنم.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. Ferrari

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    فِراری F40 به‌عنوان آخرین خودرویی که محضر اِنزو فراری فقید را درک کرده، امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کلاسیک‌های دنیاست و کمتر کسی است که با دیدنش مملو از شور و شوق نگردد. ۳۰ سالگی‌اش را تبریک گرفته و برایش دهه‌ها شهرت و اعتبار و عشق آرزو می‌کنیم.
    جمله ی فوق العاده ای بود.
    Forza ferrari

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  3. ..Hossein

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    عشق من..
    عشق من..
    عشق من..

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. Mohammadreza

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (849 ديدگاه)

    بعضی وقتا یه مهندس طراحی انجام میده که تا سالها جزء خوب ها باقی میمونه
    مثل اصلحه کلاشینکف
    و فراری f40 هم یکی از همین طراحی هاست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  5. مجید

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    بونفیلیولی درباره آن می‌گوید: توجه زیادی به وزن پیشرانه داشتیم و در قطعات مختلف ازجمله مخزن روغن، پوشش سرسیلندر، منیفولد ورودی و قسمت‌هایی از جعبه‌دنده از منیزیم استفاده کردیم که پنج برابر گران‌تر از آلومینیوم برایمان تمام شد و از نظر وسعت استفاده حتی در مقایسه با مدل‌های بعدی نیز منحصربه‌فرد بود!
    این پاراگراف رسما منو ترکوند!!!!!فکرش رو بکنین!!!اون زمان از منیزیوم استفاده کردن!!!!!
    کف میکنیم!!!!!!!!!!!(خخخخخخخخخخخخخخخ!)

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  6. ایمان

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (253 ديدگاه)

    بعضی خودروها باگذشت سالیان هیچگاه ارزش خودشون رو از دست نمیدن و روز به روز با ارزشتر میشن مثل اکثر ساخته های پادشاه مارانللو.f40 واقعا یه اسطورست که در تاریخ مثل نگین خواهد درخشید.زنده باد پادشاه مارانللو

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. ارش

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    واقعا یه اسطوره ست.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. PETRONAS

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یه غمی تو چهره شه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. RoadRunner

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11445 ديدگاه)

    ۹۵۹ و اف۴۰ ، بهترین ماشین های دهه ی ۸۰ بودن.
    دهه ی ۹۰ رو هم که مکلارن اف۱ تسخیر کرد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Carbonado Aventador

      ۳۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (4100 ديدگاه)

      لامبورگینی کانتاش رو هم به لیستت اضافه کن…
      سلطان ۱۲ سیلندر های دهه ۸۰!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Amir schumacher

        ۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11445 ديدگاه)

        اون ماشین نیست.
        مَرکَب عشقه ❤❤❤

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  10. Khosrow

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    عکس چهارم / کلا سکوت ..

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. امید

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    هیچ برندی توی دنیای خودرو ،فراری نخواهد شد.پر از افتخار ..پر از نوآوری.. ذوق هنری… حاشیه های جذاب…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  12. hamid

    ۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    بی نهایت دوسش دارم .
    f40 یه اسطوره به تمام واقعی …
    عشق منه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  13. Farzad

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2339 ديدگاه)

    وای اسطوره است ، افسانه ایه واقعا ❤

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا