فوردفولکس واگنهیوندای

درگ کوچولوهای داغ! فورد فی‌یستا ST، پولو GTI و هیوندای i20 N

هرچند خودروهای کوچک در ایالات‌متحده هیچ‌گاه محبوب نبوده‌اند و به همین دلیل خودروسازانی مثل فورد مدل‌های کوچکی مثل فی‌یستا را از این بازار حذف کردند اما این هاچ‌بک کوچک هنوز هم در اروپا عرضه می‌شود و رقبای زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال، نسخه داغ فی‌یستا ST در قاره سبز با رقبایی مثل فولکس‌واگن پولو GTI و هیوندای i20 N مواجه است و حالا کارواو این سه هاچ‌بک کوچک اسپرت را برای برگزاری مسابقه درگ گرد هم جمع کرده است.

هر سه هاچ‌بک محرک جلو هستند اما نوع پیشرانه‌های آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است. فورد با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر، کوچک‌ترین موتور را دارد اما با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، چیزی از رقبای خود کم ندارد زیرا پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوی هیوندای ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. بزرگ‌ترین موتور هم زیر کاپوت فولکس‌واگن قرار گرفته که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است اما با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور، لااقل در قدرت برتری خاصی نسبت به دو رقیب دیگر ندارد. بااین‌حال، درحالی‌که فورد و هیوندای از گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کنند، فولکس‌واگن به گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است.

هنگام برگزاری این مسابقه، هوا بارانی است و آسفالت خیس کار را برای سه خودرو دشوار می‌کند. درهرحال، در درگ اول فورد پیروز می‌شود اما جایگاه اول در سه مسابقهٔ بعدی به هیوندای می‌رسد و فولکس‌واگن هم حرفی برای گفتن ندارد. البته در مسابقات رولینگ پولو به لطف گیربکس اتوماتیک خود توانست دو پیروزی کسب کند اما وقتی در دو مسابقهٔ آخر خودروها در حالت رانندگی اسپرت قرار می‌گیرند، فولکس‌واگن بازهم به بازندهٔ میدان تبدیل می‌شود و در آخر فورد به پیروزی می‌رسد. آزمایش نهایی هم توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که در اینجا پولو زودتر از بقیه متوقف می‌شود.

مشخصات فنی

فورد فی‌یستا ST

فولکس‌واگن پولو GTI

هیوندای i20 N

پیشرانه ۱.۵ لیتری I3 توربو ۲.۰ لیتری I4 توربو ۱.۶ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۲۰۰ اسب بخار ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر ۳۲۰ نیوتن متر ۲۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
وزن ۱۲۵۵ کیلوگرم ۱۳۵۵ کیلوگرم ۱۱۹۰ کیلوگرم
قیمت ۲۷,۰۰۰ پوند ۲۶,۰۰۰ پوند ۲۵,۰۰۰ پوند

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1805 ديدگاه)

    مثل همیشه شروع طلوع خورشید با مت واتسون 😂

    سلام صبح بخیر مت چه خبرا
    چی آوردی واسمون
    درگ آوردن براتون
    با نخود و کشمش
    ک***
    از این حرفها 😁

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. datsun

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2079 ديدگاه)

      جدیدا با دوچرخه هم درگ بر گزار میکنه😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
      1. ممد ژانگولر

        ۲ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1805 ديدگاه)

        😂👍🏻
        ولی بچه دوست داشتنی
        الخصوص اون هندیه که عشق بی سیمه😂

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
      2. MOHAMMAD.n.r

        ۲ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (817 ديدگاه)

        جدید ترین درگش اسکانیا ۵۰۰ با بار و لودر هست😐😐
        لودر یک چهارم مایل رو بیشتر از ۵۰ ثانیه رفت

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    2. Karl Benz

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1763 ديدگاه)

      مش واتسون 😂😂😂😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
      1. ممد ژانگولر

        ۲ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1805 ديدگاه)

        👍🏻😂

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  2. امیر

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2716 ديدگاه)

    فیستا چقد خوبه
    بیخودی که بهترین ۳سیلندر دنیا انتخاب نشد
    حجم کم و سیلندر کمتر اما قدرت فوق العاده

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. مهردادکمال

      ۳ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (681 ديدگاه)

      اخه فقط فورد سه سیلندر میسازه😁😁😁😁لات کوچه های خلوته

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. Amir

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (263 ديدگاه)

    چقدر عالی کار کرد i20N
    فورد هم خوب میرفت

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  4. علی

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (197 ديدگاه)

    هیوندا i20 وارد ایران میشه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Audi rs e_tron gt

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (540 ديدگاه)

      وارد ایران که اصلشو نمی دونم ولی مونتاژش هست

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. محمد امین

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1210 ديدگاه)

    عمل کرد i20n عالی بود بهترین بود د خط مستقیم و ترمز و باتوحه به قیمتش گزینه ی خیلی خوبی هست ، هرچند فیستا هم در این کلاس حریف می‌طلبد
    ا

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  6. Nima RST

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (66 ديدگاه)

    نمیدونم چرا اصلا نمیتونم ماشینای دیفرانسل جلو رو دوست داشته باشم
    ناخواسته یاد ماشینای داغون داخلیمون میوفتم
    تو ذهنم ماشین خارجی باید دیفرانسیل عقب یا کلا چهارچرخ متحرک باشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2344 ديدگاه)

      توی هاچبکا این موضوع از اهمیت کمتری برخورداره پس نمیشه آنچنان بهشون گیر داد

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. ارشیاsvj

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1583 ديدگاه)

      من دلیلش فرق داره ولی اره از fwd خوشم نمیاد

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. Mad.z.Max

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1272 ديدگاه)

    ویدیو رو ورداشتن؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2344 ديدگاه)

    خیلی رقابت جالبی بود فورد با اون موتور ۳ سیلندرش عالی بود اما هیوندای در درگ ها تعداد پیروزی بیشتری داشت ، در کل تا ۳ سال پیش فکر نمیکردم که هیوندای هم بتونه ماشین های پرفورمنسی تولید کنه که توی سگمنت خودشون جز قدرتمندا باشن ولی فعلا که داره خیلی خوب کار میکنه و در بعضی سگمنتا هم ماشیناش واقعا بهتر و جذاب تر از خیلی از رقباشن البته من خیلی از موتور هوشمندانه فورد خوشم اومد و واقعا لایق جایزه ای که بهش دادن بود اما بنظرم فولکس روی پلو کم کاری کرده اومده یه موتور گلف برداشته ، ضعیفش کرده و روی پولو گذاشته

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. شاهین

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (938 ديدگاه)

    هیوندای چه لانچ کنترل مشتی داشت. چنگ میزد به زمین برای شروع

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. MOHAMMAD.n.r

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (817 ديدگاه)

    بین این سه تا با فولکس پولو بیشتر حال میکنم.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. Reza Waffen SS

    ۳ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2896 ديدگاه)

    Polo GTI 👍

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. آریا ماشین

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (657 ديدگاه)

    ۳ تا هاچبک ساب کامپکت غیر لوکس محور جلو
    چه سگمنت جذابی😂
    ولی انتخابم هیوندای i20 n که بهترین پرفورمنس رو داره قیمتش هم کمترینه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا