فورد

درگ برادرانهٔ موستانگ‌ها، مک‌وان در برابر GT500

اسب بخار چیز خوب و شگفت‌انگیزی است اما مثل همهٔ چیزهای خوب، میزان بیش‌ازحد آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. مصداق این موضوع را می‌توان در فورد موستانگ شلبی GT500 مشاهده کرد. هرچند بدون شک موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این خودرو موتوری چشمگیر و هیجان‌انگیز است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را خودروی کُندی بداند اما روی مسیر معمولی که مخصوص مسابقات درگ نیست، ۷۶۰ اسب بخار قدرت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

حال ادموندز تصمیم گرفته GT500 را در برابر قوی‌ترین موستانگ تنفس طبیعی حال حاضر بازار یعنی مک‌وان قرار دهد. هرچند گفته می‌شود مک‌وان در جاده تقریباً به‌اندازهٔ شلبی GT350 سریع است اما این نسخه تنها ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد. البته هرچند این قدرت به میزان قابل‌توجهی از GT500 کمتر است اما برای سریع رفتن کافی خواهد بود تا جایی که در دندهٔ دو و حتی سه، کشش چرخ‌های عقب کاهش پیدا می‌کند.

البته بعد از گرم کردن لاستیک‌ها، اوضاع مک‌وان خیلی بهتر شد ولی بازهم شلبی به لطف قدرت بسیار بیشتر خود توانست از برادر ضعیف‌تر فاصله بگیرد. در آزمایش‌های ادموندز، GT500 ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه طی می‌کند. از سوی دیگر، مک‌وان هم با شتاب ۴.۱ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۲.۲ ثانیه، عملکرد بسیار چشمگیری داشته است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    GT500 رسما یدونه سوپرکاره
    یا بهت بگم سوپرماسل کار

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. Ninja

      ۵ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      بهتر از اون بگیم یه شلبی جی تی ۵۰۰ ❤

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. شاهرخ

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (159 ديدگاه)

    جفتشون عالین ولی من مک وان رو بیشتر دوست دارم

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. Audi rs e_tron gt

      ۵ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (695 ديدگاه)

      Gt500 ❤🧡💛

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  3. [email protected]!n

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1605 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم نسل جدید GT500 با طراحی این نسل ببینم شلبی چیکار می کنه.

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  4. محمد امین

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    فقط ، باید بگم که موضوع اسب بخار نیست که اول متن بهش اشاره شد
    موضوع اصلی گشتاور هست ، یعنی میشه ۱ ملیون اسب بخار رو با گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری به چرخ های عقب داد ، و لانچ ماشین دقیقا با همون حالتی که ۷۶۰ اسب قدرت داره و مثلا ۶۰۰ نیوتون متر گشتاور روی چرخ عقب باشه ، فرق نداره
    البته من دقیقا نمیدونم چه قدر گشتاور روی چرخ عقب هست موقع لانچ به صورت مثالی گفتم
    ولی قاعدتا وقتی کنترل کشش خاموش باشه ، در لحظه لانچ ، فکر می‌کنم حدود ۳۵۰۰ نیتون متر گشتاور روی چرخ عقب این ماشین باشه ، شاید خیلی بیشتر

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. " Swedish Arrogant Tiger "

      ۵ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1674 ديدگاه)

      البته به همین راحتی نمیشه اسب بخار بیشتر رو در صورت گشتاور برابر بی تاثیر دونست بستگی به فاکتور دیگه ای هم داره.
      و اما گشتاور سر چرخ درسته تو بیشنه حالت چیزی حدود ده هزار نیوتن متر میشه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۵ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        بله ، دقیقا مدیریت اسب بخار هم در این مسئله بسیار مهم هست ، اما دلیل اصلی هرز گردی چرخ معمولا همون موضوع گشتاور هست ، آخه این گشتاور هست که کار انجام میده و اگر مقدارش ثابت باشه عملا هرز گردیی نسبتا ثابت هست
        حرف شمارو قبول دارم ، ولی تاثیر گشتاور خیلی بیشتر به چشم میاد

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  5. Reza Waffen SS

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (3212 ديدگاه)

    مک وان خوشگلتره

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  6. عرفان

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (179 ديدگاه)

    فقط صدا و ابهتشون
    قابل توجه کسی که تو پست موستانگ مک ای میگفت اون بهتره !!!!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. DBS

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (96 ديدگاه)

    دوتا عشق من میبینم

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  8. یانکی

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1583 ديدگاه)

    عجب صحنهای مست کننده ای به به.من آخر هم نفهمیدم چرا درگهای استاندارد ت. پیست مخصوص با ابزار دقیق اندازه گیری که نهایت کلیپشون هم ۳ الی ۴ دقیقه مفید هست رو نمیزارید.خوب همه میدونن شلبی ۵۰۰ تایم ۴۰۰ متر رو تو ۱۰.۶ میزنه و مکوان هم ۱۱.۵ میزنه.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. MAHDI

      ۸ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (5349 ديدگاه)

      در پیست غیر درگ محال ممکنه. گفته شما فقط در پیست مخصوص درگ هستش و الا بهترین زمانی که GT500 ثبت کرده در پیست عادی ۱۱.۴ بوده. همین GT500 قبل این درگ با M4 کامپتیشن رقابت داشت که ازش شکست خورد در هردو رقابت درگ ولی در رولینگ پیروز شد و موستانگ مک وان در هر ۴ درگ با اختلاف شکست خورد.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    حیف مک۱ جدید مثل نسخه های قبلیش نیست خصوصا مدل ۱۹۷۴که معرکه بود،به هرحال درگ باحالی بود 👌

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. Sina10

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    هر دو ماسل کار زیبا و جذاب
    این رنگ زرد به همه خانواده موستانگ از GT500 گرفته تا مک وان و GT حتی مک E هم رنگ زرد بهش میاد البته رنگی که به مک ای میزنن نارنجی سایبر نام داره
    همین موستانگ مک ای با رنگ زرد عالی میشه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. شاهین

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (950 ديدگاه)

    خوشم نیومد، درستش این بود که مک وان با gt 350 درگ میکرد چون جانشین اونه، باید ببینیم مک وان لیاقت جانشینی رو داشته یانه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. MAHDI

    ۶ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5349 ديدگاه)

    درگ قبلی این مجله بین M4 کامپتیشن و موستانگ GT500 و بین M4 و موستانگ مک وان بود که M4 هردو رو شکست داد، البته در رقابت رولینگ GT500 پیروز شد ولی مک وان در همه رقابت ها با اختلاف شکست خورد.

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا