احتمال ضرر هنگفت فولکس با فروش I.D هاچبک

به گزارش پدال و به نقل از مجله‌ی اتو موتور اند اسپورت، ظاهراً فولکس‌واگن با فروش هر دستگاه از I.D هاچبک پایه ضرر حدود 3 هزار یورویی را متحمل خواهد شد.


این مجله ادعا می‌کند نسخه‌ی پایه‌ی این هاچبک الکتریکی از مجموعه باتری 48 کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد و برد حدود 321 کیلومتری خواهد داشت. فولکس‌واگن هنوز قیمت این خودرو را مشخص نکرده اما ظاهراً بهای آن در اروپا و پیش از اعمال مشوق‌ها از حدود 29990 یورو آغاز خواهد شد.


ظاهراً فولکس‌واگن در این نقطه‌ی قیمتی هیچ‌گونه سودی نخواهد داشت و شاید نتواند تا سال 2025 به سوددهی روی این خودرو برسد.


هنوز مشخص نیست که این خودروساز آلمانی با فروش سایر نسخه‌های I.D هاچبک الکتریکی و سایر مدل‌های این خانواده هم ضرر خواهد کرد یا نه. البته به نظر می‌رسد فولکس پیش از عرضه‌ی محصولات الکتریکی خود زمان کافی برای پول ساختن از محصولات درون سوزش خواهد داشت.


اگرچه نسخه‌ی پایه‌ی این خودروی الکتریکی در پایین‌ترین جایگاه قرار خواهد گرفت اما اولین مدلی نخواهد بود که روانه بازار می‌شود بلکه مدل رده میانی لانچ ادیشن اولین بار عرضه خواهد شد. این خودرو طبق شنیده‌ها از مجموعه باتری 62 کیلووات ساعتی و برد حدود 450 کیلومتری برخوردار خواهد بود. انتظار می‌رود قیمت این خودرو کمی بالاتر از 35 هزار یورو باشد.


پرچم‌دار این خانواده مدل مجهز به باتری 80 کیلووات ساعتی و برد حدود 600 کیلومتر خواهد بود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

9 دیدگاه

  1. نوید جهرمی
    سوابق: (2609 دیدگاه) ,

    به نقل از خودروبانک :”تحقیقات اخیر موسسه آلمانی CESifo، نشان می دهد که وسایل نقلیه تمام الکتریکی چندان هم قهرمان های محیط زیستی نیستند و این تحقیق نشان می دهد که این دسته از وسایل نقلیه ممکن است میزان تولید گازهای CO2 قابل توجهی هنگام تولید باتری و افزایش شارژ خود داشته باشند که حتی بیشتر از یک خودروی دیزلی خواهد بود. در بهترین حالت، انتشار گازهای CO2 هنگام تولید باتری های وسایل نقلیه تمام الکتریکی کمی بیشتر از موتورهای دیزلی خواهد بود و در غیر این صورت با در نظر گرفتن انرژی مصرف شده و CO2 منتشر شده برای تولید برق و افزایش شارژ وسایل نقلیه تمام الکتریکی بسیار بالاتر است.
    به عنوان مثال این مطالعه برآورد می کند که شبیه ساز میزان تولید گازهای CO2 توسط یک دستگاه خودروی تسلا مدل 3 بین 156 الی 181 گرم در هر کیلومتر خواهد بود که این مقدار بیشتر از خروجی گازهای 141 گرمی مرسدس بنز C220d دیزلی برای هر کیلومتر است.”

    پاسخ
    1. arash
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      دقیقا همینه
      تنها مزیتش اینه که این الایندگی خارج از شهره و شایدم در اینده بشه برق پاک تولید کرد

      پاسخ
    2. محمد حسین
      سوابق: (324 دیدگاه) ,

      دو تا نکته وجود داره :
      1- برق شبکه شهری در بیرون از شهرها تولید میشه و بنابراین آلایندگیش تو محیط زندگی مردم نیست. علاوه بر اینکه بخشی از برق شبکه از طریق انرژی های پاک تولید میشه.
      2- (در تضاد با ادعای موسسه مذکور) راندمان کاری نیروگاه های حرارتی تو اروپا بالای 50-55 درصد هست. اما راندمان موتورهای درون سوز فکر نمی کنم حتی به 40 % برسه. و البته باز یادآوری می کنم که بخاطر تولی انرژی پاک ، راندمان کلی تولد برق شبکه به مراتب از 55% درصد هم بالاتر میره !
      حالا چرا این موسسه چنین ادعایی کرده جای سواله !

      پاسخ
      1. سروش
        سوابق: (87 دیدگاه) ,

        مسئله فقط راندمان نیروگاه ها و موتور های درون سوز نیست. تولید باتری هم بسیار آلاینده ست. تنها مزیت الکتریکی ها شهره پاکه نه زمین پاک

        پاسخ
    3. SS
      سوابق: (221 دیدگاه) ,

      البته برای کشوری مثل آلمان که درصد بالایی از انرژی رو از منابع تجدید پذیر تامین می کنه ممکنه در مجموع هم پاکتر از خودروهای درون سوز باشن اما آسیب محیط زیستی ساخت باتری ها غیر قابل انکار هست.
      برای کشوری مثل ایران که این نوع خودروها در حال حاضر کاملا غیرقابل توجیه هستن. چراکه موتورهای درون سوز مدرن بازدهی برابر یا بهتری با بسیاری از نیروگاه های سوخت فسیلی ایران دارن و نیاز به انتقال و هدررفت در شبکه برق هم وجود نداره. حتی در شهری مثل تهران بیشتر آلودگی وسایل نقلیه مربوط به موتورهای دوزمانه هست که در همه جای دنیا منسوخ هستن و بهتر هست در وهله اول فکری به حال جایگزینی این وسایل و بعد از اون خودروهای سنگین که کاملا مسئول آلاینده های NOx هستن و کمبود حمل و نقل عمومی و در آخر به فکر خودروهای هیبریدی (اون هم تا جای ممکن از نوع غیر Plugin) بود.

      پاسخ
      1. علیx76
        سوابق: (511 دیدگاه) ,

        تا جاییکه اطلاع دارم تو ایران بیشترین تولید الاینده های گازی و ذرات معلق مربوط به صنایع(مخصوصا فولاد و پتروشیمی) هستش و بعد از اون ماشین های سنگین
        حتما بعضی بنزهای مایلر رو دیدین که با یه گاز دادن کل خیابون رو دود سیاه برمیداره

        پاسخ
  2. پارسا
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    میشه حدس زد چی تو کلشونه که این ضررو به جون میخرن

    پاسخ
  3. me84
    سوابق: (1471 دیدگاه) ,

    .
    من با اینطور استراتژیها کاملا مخالفم و شیوه تویوتا رو بیشتر میپسندم.
    همین چند وقت پیش بود که از مدیر تویوتا سوال شد که چرا در تولید الکتریکیهای کامل انقدر کند عمل میکنه و پاسخش این بود که:
    “”با تحقیقاتی که انجام دادیم و بررسی بازخوردهای مشتریان و پایش دائمی روند بازار متوجه شدیم که سود این بخش خیلی پایینه و هنوز توجیهی برای سرمایه گذاری کلان در این بخش وجود نداره و الان زمان ورود چندان خوبی به این بخش نیست. هر چند که نباید تحقیقات رو کنار گذاشت””
    ضررهای کلان تسلا هم کاملا گویاست هرچند که واقعا موفقیتهاش واقعا تحسین برانگیزه و خیلی سر زبونها افتاده ولی حرفه ای هایی بازار مثل تویوتا راه خودشونو میرن
    من این سیاست رو بیشتر میپسندم.
    وارن بافت یکی از موفقترین سرمایه گذاران آمریکایی و دنیا یه قانون خیلی خوبی برای خودش تعریف کرده:
    قانون اول: هرگز سرمایتون رو از دست ندید
    قانون دوم: هرگز قانون اول رو فراموش نکنید
    این کاریه که تویوتا بهش پایبنده و فولکس داره برعکسش رو انجام میده
    البته نظر دوستانی که مخالفن هم شنیدنی و آموزندست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.