فولکس واگن

مدیرعامل فولکس‌واگن: نباید به سرنوشت نوکیا دچار شویم…

فولکس‌واگن از زمان رسوایی دیزل گیت تاکنون کامبکی باورنکردنی داشته و نه تنها در سطح مدیریتی تغییرات اساسی ایجاد کرده بلکه تمرکز خود از خودروهای درون‌سوز را به خودروهای الکتریکی تغییر داده است. برای مثال کراس اوور الکتریکی ID.4 به زودی روانه بازار آمریکا خواهد شد و هاچبک الکتریکی ID.3 نیز قبلاً وارد بازارهای اروپایی شده است.

محصولات الکتریکی زیادی از این غول خودروسازی در راه است اما ژرمن‌ها هنوز نمی‌توانند ادعای پیروزی بکند. صنعت خودرو به سرعت در حال تغییر بوده و فولکس‌واگن باید خود را با این شرایط وفق دهد. هربرت دایس مدیر ارشد فولکس‌واگن این موضوع را بهتر از هر فرد دیگری می‌داند.

دایس که اخیراً با بلومبرگ مصاحبه می‌کرد گفته اگر فولکس‌واگن نتواند خود را با سرعت تغییرات تکنولوژیکی صنعت خودرو تطبیق دهد شاید سرنوشتی مشابه غول ارتباطی اسبق دنیا یعنی نوکیا داشته باشد.

او گفته است:

احتمالاً نوکیا مثال خوبی از این موضوع است که اگر شما به اندازه کافی سریع نباشید چه سرنوشتی در انتظارتان خواهد بود. شما زنده نخواهید ماند. من همیشه این مثال را برای کارکنان خود بیان می‌کنم.

در سال‌های نه چندان دور نوکیا یکی از محبوب‌ترین برندهای موبایل دنیا بود اما محاسبات اشتباه آن پس از گسترش گوشی‌های هوشمند باعث شکستش شد. اپل، سامسونگ و… بازار گوشی‌های هوشمند را در دست گرفتند درحالی‌که نوکیا از این قافله عقب ماند. فولکس‌واگن نمی‌خواهد این سناریو را تجربه کند. برای مثال موقعیت این شرکت در برابر تسلا را بررسی کنیم. اگرچه تسلا در حال حاضر پیشروی بازار خودروهای الکتریکی است اما دایس هنوز هم معتقد است نبرد برای رهبری بازار هنوز هم در جریان است.

این موضوع به‌طور گسترده‌ای می‌تواند به توانایی فولکس‌واگن در رسیدن به تسلا از نظر نرم‌افزاری بستگی داشته باشد. دایس آگاه است که پس‌زمینه نرم‌افزاری قوی ایلان ماسک پشتیبان قدرتمند تسلا می‌باشد. این مدیر ارشد اضافه کرده است:

ما همچنین مزیت‌هایی نسبت به تسلا داریم. اگر شما پورشه تایکان یا آئودی E-Tron را برانید محصول متفاوتی را حس و واقعاً کیفیت بالا را مشاهده خواهید کرد. ما می‌خواهیم با تسلا رقابت کرده و به آن رسیده و احتمالاً از آن سبقت بگیریم.

اما توسعه نرم‌افزاری یکی از کلیدی‌ترین بحث‌ها بوده و دایس هم مطمئن نیست که فولکس‌واگن بتواند در این نبرد پیروز شود. فولکس تنها خودروسازی نیست که وارد بازار الکتریکی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته مربوط به آن شده است. همین هفته پیش بود که جنرال موتورز برنامه‌های خود برای شتاب بخشیدن به توسعه محصولات الکتریکی را اعلام کرد. تسلا نیز صنعت خودرو را تغییر داده و فولکس‌واگن نمی‌خواهد به نوکیای دنیای خودرو تبدیل شود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    فولکس شاید از لحاظ تکنولوژی از تسلا عقب باشه…
    ولی از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ از تسلا بالاتره…
    فولکس:لایک
    تسلا: دیسلایک

    موافقم 104
    مخالفم 34
    1. Ramin

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      یه حرفی بگو آدم باورش شه داری میگی کیفیت ساخت گلف بهتر از تسلاس (منظورم کیفیته)

      شما فکر میکنید که یه برند 50 سال یا بیشتر عمر داره همیشه ماشیناش خوبه ؟
      من پشت تسلا نشستم ولی میدونم کیفیتش از گلف که به کنار از پورشه ومازارتی وآئودی و و و بهتره. بازم میگه کیفیت کابین. زمانی که میری قسمت سفارش اینترنتی میخواهی رنگ چرمشو عوض کنی 2000 دلار قیمتشه قطعا چیز خوبیه. تسلا پول برند نمگیره فک نکنید تسلا پول برند میگیره چون یه مثال ساده میزنم.
      تسلا مدل s plaid قیمتش 20 هزار دلار از لوسید وتایکان ارزون تر هست ولی چیزی که بهت میده 20 برابر اوناس.
      من پشت تسلا نشستم ولی میدونم کیفیت داخل تسلا بهتر از گلفه

      موافقم 9
      مخالفم 62
      1. امین

        ۲۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (578 ديدگاه)

        به کابین مدل 3 و y که نمیشه نگاه کرد. اون به کنار مونتاژ مخصوصا مدلهای اولیه خوب نبود
        مدل s , x خیلی بهتر هستند اما در کیفیت کابین به آئودی نمیرسند.
        پورشه در خصوصا کیفیت بخصوص کابین در دنیا کم نظیره و یک استاندارد هست و قابل قیاس با خیلی ها نیست و حتی آئودی در پس اون قرار میگیره
        کیفیت کابین گلف واقعا در سطح قیمت و کلاس خودش عالیه و در سطح مدل s و خیلی بالاتر از مدل 3 و y هست
        خود تسلا اینقدر ادعای کیفیت نداره و رسما اعلام کرده که در ابتدا هدفش عرضه بالا بردن تیراژ و پایین نکه داشتن قیمت هست و بعدا قرار فاز های بعدی گسترش و کیفیت بشه

        موافقم 16
        مخالفم 4
      2. مانی

        ۲۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        یعنی‌ واقعا سوار آئودی،پورشه و تسلا شدی و نفهمیدی کیفیت تسلا پاینتره؟
        آورین

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. Ramin

          ۲۱ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (2380 ديدگاه)

          سوار پورشه و آئودی وبنز شدم کیفیتشم دیدم

          میگم کیفیت تسلا بهتر از اوناس.
          نمیگم تسلا توش فلانه.
          میگم نسبت اون چی که توشه از بنز وپورشه بهتره. مثلا صفحه نمایشه بزرگش
          سریع واکنش میده. سیستم صوتی خوبی داره. ووووو
          من پشتش نشستم ولی اون چیزی که آشنایان نشتن پشتش تو خارج از ایران
          اینارو میگه که اوه چیزی که تسلا داره اگه مثلا پورش میداشت به خوبی تسلا نمیبود

          موافقم 1
          مخالفم 2
      3. هاتف

        ۲۱ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (99 ديدگاه)

        بنده با تسلا مدل اس و ایکس رانندگی کردم، همچنین با گلف، جتا، آئودی ۴،۵،q3 و همچنین با پورشه کررا، کاین و پانامرا. توضیح دادنش یکم سخته: شما تو تسلا با یه تعریف دیگه ای (نه لزوما خوب) مواجه هستید که نمیشه معیارای کیفیت رو یکسان مقایسه کرد. به عنوان مثال وقتی تو کابین هیچ دکمه ای نیست چجوری میخوایین کیفیت اونارو مثلا با کابین فوق العاده و خلبانی پانامرا مقایسه کنید. یا مثلا یه قسمت دیگه کیفیت برمیگرده به نویز داخل کابین، که خوب تسلا اصلا صدا نداره. یا در مبحث رانندگی نرم ورای تصوره. ولی واقعا کابین بی روح و خالیه. درنهایت نه فقط تسلا بلکه همه خودروهای الکتریکی وقتی مشکل شارژ و مسافتشون حل شه نسخه بنزینی رو به کل میپیچن.

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. Amin-mc20

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    این قضیه نوکیا درمورد صنعت ماشین صدق نمیکنه هنوز خیلی هستن که بنزینی رو بیشتر دوست دارن

    موافقم 20
    مخالفم 38
    1. محمد

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      نه بابا همین چند نفر عشق ماشین اینجوریم.
      وگرنه مردم دنبال وسیله نقلیه با شتاب خوب و کم هزینه هستند
      البته داستان هزینه وپول در ایران بحثش جداست. ودر خاور میانه هم بحث بنزین کلن متفاوته
      ولی تو اوروپا کلن دارن خوردو درون سوز رو ممنون میکنن کشوارتی کوچک تا سال ۲۰۲۵ اجازه ورود خدرو درون سوز رو ممنوع کردن مثل نروژ

      موافقم 16
      مخالفم 0
    2. X

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      دقیقا. وقتی موبایلای لمسی اومد خیلی بهتر از دکمه ای ها بودن معلوم بود نوکیا ورشکسته میشه. ولی الان الکتریکی ها بعضیاشون به زور دارن با درون سوز ها رقابت میکنن و هنوز خیلی زوده که ماشین های بنزینی به سرنوشت نوکیا دچار شن.

      موافقم 1
      مخالفم 3
  3. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (238 ديدگاه)

    نوکیا که نابود نشده فقط دادنش به یک شرکت چینی به نام اچ ام دی گلوبال که ان نوکیا رو می چرخونه
    فکر نکنم فولکس واگم انقدر مثل نوکیا که ورشکسته نشده
    نوکیا سرنوشت خوبی داشت خیلی گوشی های جذاب و با تمام سلیقه ها می ساخت هیچکس فکر نمی کرد این شکلی ور شکسته بشه الان باز برگشته اما اون قدرت قبل رو نداره مثل یک شرکت مثل میزو یا دوجی شده نه کیفیت داره نه خیلی گوشی شگفت انگیز با امکانات بالاست و نه تکنولوژی رو جلو می بره یک گوشی ساز که فقط منتاژ می کنه شرکت اچ ام دی می خواست وارد گوشی سازی بشه اما نمی خواست فروش کمی داشته برای همین نوکیای ور شکسته رو خرید و تونست وارد موبایل سازی اما نتوانست فروش خوبی داشته باشه.

    موافقم 6
    مخالفم 18
    1. JDM

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (307 ديدگاه)

      HMD چینی نیست.فنلاندیه
      ولی بخش زیادی از تولیداتش تو چینه

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

        ۲۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (238 ديدگاه)

        چینیه

        موافقم 2
        مخالفم 4
  4. Ho3in

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    یکی به این مدیر عامل فولکس نیست بگه
    حجی ایطوری که تو داری زیر مجموعه هارو میفروشی
    نوکیا که هیچ ?
    وضعت از شموشک نوشهر هم بدتر میشه ??

    موافقم 22
    مخالفم 4
  5. mahdi-abdi

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    فولکس واگن و شرکت های زیر مجموعش از بهترینان . اینکه به روزگار نوکیا بیفته یه کابوسه

    موافقم 11
    مخالفم 4
  6. ممد ژانگولر

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    دقیقا پاشنه آشیل عقب ماندگی محصولات برقی فولکس با تسلا در نرم افزار فوق قدرتمند تسلاست
    مگر نه در تمام فاکتورها فولکس مشکل رقابت نداره هیچ
    در آینده شتاب بیشتری هم خواهد گرفت

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. JDM

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    نوکیا داره دوباره پا میگیره
    خیلی خوب داره رشد
    در زمینه بروز رسانی سیستم عامل بین اندرویدی ها اوله

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. ارشیاsvj

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      فقط امیدوارم زیر مجموعه هاش رو نفروشه که بدبخت میشه.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  8. Meysam

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم موضع مدیر تویوتا رو در این زمینه بدونم
    البته مثل اینکه چند روز پیش با اشاره مستقیم به تسلا یه سخنرانی داشته
    اگه پدال پوشش بده ممنون میشم

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. بهزاد

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      فکر کنم یکبار خلاصه بخشی از برنامه های تویوتا رو در زمینه ی الکتریک سازی گفتم اما با توجه به موضع مشخص شما حالا به هر دلیلی ،از یک نگاه دیگری میگم؛
      این شرکت ها خواب نیستن و بوی پول رو از هزاران کیلومتر اونورتر حس میکنن و میدونن پولهاشونو کجا سرمایه گذاری کنند و از آینده هم خبر دارن.
      تویوتا میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده یا خواهد کرد و آرام آرام به همان روش خودش در الکتریکی سازی هم جزو پیشروها خواهد شد و بارها بازار ثابت کرده شرکت های که با برنامه دیرتر از سایرین وارد گود شدن موفق تر بودن و هیچ تضمینی برای موفقیت همیشگی شرکت های شروع کننده و پیشرو وجود نداره و حتی ممکنه به خاطر نوع آوری دیرآمدگان با خطوط تولید به روز و به قیمت نتونن رقابت کنن .
      شما مطمئن باش دسترسی به منابع از قبیل فلزات ، باتری ، قطعات و متعلقات موتور برقی ، کابلها ، قطعات الکترونیک و لوازم تزئینی و جانبی برای تویوتا ارزانتر از تسلا خواهد بود و اونموقع باید دید شرکت های نوپا میتونن سرپا بمونن یا نه!

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. سامورایی از قله فوجی

      ۲۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1149 ديدگاه)

      آره نمیدونم چرا پدال خبرش رو پوشش نداده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Elmiraj

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    چیزی که اولویت تسلا هست ، آینده صنعت خودروسازی نام داره…
    وقتی که خودتو با تسلا مقایسه می‌کنی باید ببینی در « الکتریکی و خودران » کجای کاری نه کیفیت مواد داخلی که دهه ها درش بودی…
    .
    هنری هم بحساب نمیاد….چون اگه بود لوسید خودشو با مرسدس بنز مقایسه نمی‌کرد و بی دلیل ماشین شو ۱۶۰ هزار دلار قیمت گذاری نمی‌کرد .

    موافقم 14
    مخالفم 18
  10. حمید

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    تاسیسات تولید دارن خیلی راحت میتونن شیفت کنن رو برقی و تحویل بدن ، تسلا تا به این تیرتژ برسه ، ده سال کار داره !
    تو هر شهر کوچیکی تو المان حداقل یه تاسیسات خودرو سازی هست از اوپل تا دایملر تا فولکس ، اتفاقا دارن همگام با سلیقه بازار میرن سمت الکتریکی ها ، رادیکال شیفت نمیکنن

    موافقم 4
    مخالفم 6
  11. X

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    فقط وای به حال روزی که بوگاتی و لامبورگینی رو بفروشه. باید با صدای محشر لامبورگینی و موتور V16 خداحافظی کرد و تنها چیزی که از صنعت خودرو میمونه توربو ها و الکتریکی ها هستن. :'(

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. سهند

      ۲۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (662 ديدگاه)

      لعنت بر خودرو های الکتریکی. به جز تایکان

      موافقم 2
      مخالفم 2
  12. ...

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از این پیشبینی آلمانیا باید ترسید…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا