مزدا

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید

این خودرویی است که می‌تواند پرفروش‌ترین محصول مزدا در اروپا لقب گیرد. CX-30 جدید یک کراس اوور جمع‌وجور بوده و در فاصله‌ی بین خودروهای CX-3 و CX-5 قرار می‌گیرد.


خب پس چرا مزدا این خودرو را CX-4 نام‌گذاری نکرده است؟ به دلیل اینکه خودروی CX-4 پیش ‌از این در بازار چین و با اهداف متفاوتی عرضه شده درحالی‌که این تازه‌وارد به دنبال حفظ موقعیت تثبیت شده‌ی برادر هاچبک خود یعنی نسل جدید مزدا ۳ می‌باشد.


با طول و پهنای به ترتیب ۴۳۹۵ و ۱۷۹۵ میلی‌متری، CX-30 در کلاس کراس اوورهای کامپکت جای گرفته و تنها اندکی بزرگ‌تر از فولکس‌واگن T-Roc می‌باشد. ابعاد این خودرو تقریباً مشابه رنجروور اووک بوده و تنها اندکی کوچک‌تر از ولوو XC40 است؛ اما در واقع این خودرو با رقبای زیادی روبرو است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تویوتا C-HR، مرسدس بنز GLA، پژو ۳۰۰۸ و… اشاره کرد.


البته نگاهی دقیق به این خودرو نشان می‌دهد با چیزی بیش از مزدا ۳ قدبلندتر روبرو هستیم. بدنه‌ی این خودرو متفاوت بوده و پوشش‌های مشکی بکار رفته چهره‌ای خشن و کاربردی از خودرو بر جای می‌گذارند. البته این خودرو از همان پلتفرم مزدا ۳ استفاده کرده و از همان پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری اسکای اکتیو دی ۱۱۴ اسب بخاری و ۲ لیتری اسکای اکتیو جی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار سود می‌برد. مدل حاضر در تست همچنین به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل بوده است. پیشرانه‌ی جدید اسکای اکتیو ایکس نیز در ماه‌های آینده برای CX-30 ارائه خواهد شد.


طراحی داشبورد و دکمه‌های این خودرو مشابه مزدا ۳ می‌باشد. این خبر خوبی است چراکه مزدا ۳ جدید به خاطر کیفیت کابین تحسین شده و همین موضوع درباره‌ی CX-30 نیز صدق می‌کند. متریال بکار رفته از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دکمه‌ها نیز عملکرد رضایت بخشی دارند. طراحی کابین نیز منطقی بوده و صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی جدید خودرو تیز بوده و استفاده از آن آسان است. در کل باید گفت این خودرو از نظر کابین و متریال بکار رفته در سطح رقبای لوکس بوده و برندهای رده میانی را پشت سر گذاشته است.


در بخش جلوی کابین فضای زیادی وجود داشته ولی موقعیت راننده در آن تغییر کرده است. البته اگر سرنشینان قدبلند پشت سر راننده بنشینند شاید فضای پای محدودتری را بیابند. از طرف دیگر تونل گیربکس در ارتفاع کاملاً بالایی قرار داشته و فضای پای سرنشین وسط را محدود کرده است؛ اما صندوق‌عقب با فضای بزرگی باز می‌شود ولی در صورت استفاده از تمامی صندلی‌ها فضای ۴۳۰ لیتری خواهد داشت که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از فضای بار اشکودا کاروک می‌باشد.


پشت فرمان این خودرو همان حس قدرتمند مزدا ۳ را خواهید داشت هرچند این موضوع به پیشرانه مربوط نمی‌شود. گشتاور متوسط پیشرانه‌ی اسکای اکتیو جی خیلی گیرا نیست و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت CX-30 در ۱۱.۲ ثانیه ثبت می‌شود. گیربکس اتوماتیک خودرو در سربالایی‌ها دور پیشرانه را بالا نگه می‌دارد اما این امر روی رفاه کابین تأثیر منفی ندارد. البته ما در هر حال گیربکس ۶ سرعته دستی با تعویض‌های دقیق و تیز را دوست داریم.


گشتاور پیشرانه‌ی دیزلی شاید برای اکثر افراد بهتر باشد اما خوشبختانه این کراس اوور مناسب سبک زندگی بسیاری از افراد است. با افزایش ارتفاع بدنه تکان های بیشتری در مقایسه با مزدا ۳ وجود خواهد داشت اما نقطه قوت اصلی این خودرو یعنی شاسی همچنان پدیدار بوده و فرمان نیز دقیق می‌باشد.


نرمی سواری در سرعت‌های بالا خوب بوده و پیشرانه نیز بسیار آرام است؛ اما دامپرهای خودروی حاضر در تست ظاهراً دوست دارد در شهر و سرعت‌های پایین برخی لرزش‌ها را به کابین منتقل کند.


هنوز مشخصات کامل این خودرو منتشر نشده اما به احتمال زیاد شاهد مشخصات نزدیک به مزدا ۳ خواهیم بود. اگر این‌گونه باشد ما خودرویی با تجهیزات زیاد برای پول پرداختی را دریافت خواهیم کرد؛ اما به یاد داشته باشید که رقبای CX-30 شاید فاقد چنین کابین خوش‌ساخت و جذاب یا دینامیک سواری سطح بالایی باشند اما خب اکثر آن‌ها پیشرانه‌های قوی‌تری را عرضه می‌کنند.

درست همانند مزدا ۳ هاچبک جدید، CX-30 خودرویی خوب با پیشرانه‌ی بنزینی نه چندان عالی است. البته پیشرانه‌ی اسکای اکتیو ایکس ۱۷۸ اسب بخاری در آینده عرضه خواهد شد و احتمالاً این نقیصه را برطرف خواهد کرد. این خودرو از نظر کیفیت کابین بسیاری از رقبا را پشت سر گذاشته و سواری خوبی هم دارد اما از نظر فضای کابین و بار برخی رقبا بهتر عمل کرده‌اند.

مشخصات مزدا CX-30 اسکای اکتیو جی ۱۲۲ GT Sport Auto

  • قیمت: ۲۹ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۲۰ اسب بخار/۲۱۳ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    بهترین و با کلاس ترین خودرو ساز اسیا / چقدر زیباست / قابل توجه سوپراسپرت سازها که دنبال پول هستند و اصالت رو به سایه میکشن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      عاااااشقشممم???

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. MOHAMAD.n.r

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      جذاب دوست داشتنی????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرید

    ۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (76 ديدگاه)

    دریک کلام
    مزدا عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر.عارف

    ۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (876 ديدگاه)

    مزدا همیشه ماشینهای قابل احترامی تولید میکنه . از اغراق ، هیاهو و طرحهای عجیب همیشه دوری کرده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Hamid...Audi

    ۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (712 ديدگاه)

    نمیفهمم چرا 120 اسب بخار تولید میکنه.
    الان همین موتور دو لیتری روی MX-5 بالای 180 اسب داره و روی مزدا 3 حدود 160 اسب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (349 ديدگاه)

      بستگی به تنظیمات و نیاز داره.این انداره قدرتو قبلا با موتور ۱.۵ لیتری میگرفت اما از اونجاییکه اکثر کمپانیهای دنیا برای این میزان قدرت از موتورهای کم حجم و توربو استفاده میکنن و چوم مزدا بنا به دلایلی اعتقاد به این کار نداره(مقالش تو همین سایت هست) و از طرفی موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی گشناورش پایینه میاد از همین موتور ۲ لیتری با توان کم اما گشتاور بالا و مصرف پایین استفاده میکنه.همونطور که تو متنم اومد به زودی موتور ۲ لیتری ۱۷۸ اسبیش معرفی میشه.در واقع اینجا این موتور نقش موتور اکونومیک داره‌

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شاهين

      ۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (856 ديدگاه)

      منم واسم این موضوع عجیبه!
      ولی گویا چون بازار هدف این ماشین اروپایست و اونجا کلا حجم موتور و شتاب در درجه های اصلی قرار نداره ، صرفا برای تولید آلایندگی پایین تر و مصرف سوخت کمتر از این نوع موتور استفاده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. joojoo

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (271 ديدگاه)

      کلا موتور های سری اسکای اکتیو مزدا توان خروجیشون بالا نیست…ولی گشتاورشون به طرز عجیبی بالاست…..موتور دولیتری بدون توربو رو ازش 213 نیوتون متر گشتاور گرفتن…..بد نیست بدونید که گشتاور موتور 2.4 کیا اپتیماJF همش 222 نیوتون متره….
      واسه همین….این موتورا خیلی راحت دور میگیرن و تو سربالایی بهتر از یه موتور 160 اسبی با گشتاور 190 نیوتون متری راه میرن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    محصولات مزدا خیلی دلبری می کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2635 ديدگاه)

      اقا مهران
      انتظار داشتم بگی “مزدا را عشقه” :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سیدمهران میرابوالقاسمی

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (259 ديدگاه)

        ای ول که حواست بود.

        موافقم 0
        مخالفم 1
  6. علی رنجبر

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه مزدا سواران عزیز،
    میتونم بگم، حرف اول و آخرم فقط 《mazda 3 》
    باید مزدا سوار باشی که بفهمی من چی میگم!؟؟
    اوقات خوشی براتون آرزو میکنم??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      خودم هم طرفدار مزدا محسوب میشم اما
      به شرطی که مدل سه نسل قبلش برای 20 سال به عنوان “نیو” تولید نشه و مدل روزش تو بازار باشه عالیه
      وگرنه تبدیل میشه به همون تعصب بی جایی که بعضی ها روی انواع پژو و … از رده خارج دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. علی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (156 ديدگاه)

    یه چندهزار تا میدارم رو پولم بجای cx-3 اینو میخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا