مقایسهٔ کراس‌اوورهای مزدا: CX-3، CX-30 و CX-5

مزدا به‌تازگی در نمایشگاه ژنو کراس‌اوور جدیدی بنام CX-30 را معرفی کرده است. این خودرو که بین مدل‌های CX-3 و CX-5 قرار می‌گیرد، همانند برادرانش از زبان طراحی زیبا و اسپرت Kodo مزدا استفاده می‌کند؛ اما برای اینکه درک بهتری از طراحی، استایل و جایگاه CX-30 داشته باشیم، در این مطلب قصد داریم آن‌را به کراس‌اوور کوچک‌تر CX-3 و بزرگ‌تر CX-5 مقایسه کنیم.

نمای بیرونی

CX-30 را می‌توان با روش‌های مختلفی توصیف کرد. مثلاً می‌توان گفت این یک CX-5 کوچک‌تر با خط سقف پایین‌تر یا یک CX-3 بزرگ‌تر با کاپوت کشیده‌تر است. همچنین این کراس‌اوور جدید را می‌توان یک مزدا سه قدبلند هم دانست هرچند که برخلاف نسل جدید این هاچ‌بک کامپکت، طراحی ستون C در CX-30 سنتی است. در بخش عقبی نیز هر سه خودرو فوراً به‌عنوان کراس‌اوورهای مزدا قابل‌شناسایی هستند. این در حالی است که چراغ‌های عقب CX-30 با وجود گرافیک متفاوت، بسیار به چراغ‌های نسل جدید مزدا سه شباهت دارند. درهرحال به‌طورکلی می‌توان گفت CX-30 از CX-5 اسپرت‌تر و از CX-3 شیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

کابین

به گفتهٔ مزدا، کابین CX-30 با فضای کافی برای چهار بزرگ‌سال و دید رو به بیرون خوب، پکیجی از راحتی و کاربرپسندی را ارائه می‌کند. همچنین این کراس‌اوور جدید با ظرفیت 430 لیتری صندوق بار، خودروی کاربردی‌تری نسبت به مزدا سه جدید با صندوق بار 295 لیتری به نظر می‌رسد. برای مقایسه، ظرفیت صندوق بار CX-3 برابر با 350 لیتر و از CX-5 معادل 477 لیتر است که این یعنی ظرفیت صندوق بار CX-30 بیشتر به برادر بزرگ‌ترش نزدیک است. طراحی داشبورد CX-30 هم با دو کراس‌اوور دیگر مزدا متفاوت است. در اینجا خطوطی از رو دری‌ها تا روی داشبورد کشیده شده‌اند و در بالای داشبورد نیز یک نمایشگر 8.8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته است. مثل نسل جدید مزدا سه، این نمایشگر از طریق کنترلر دوار روی کنسول مرکزی هم قابل‌کنترل است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی CX-30 نیز می‌توان به غربیلک فرمان جدید، کنترل‌کننده‌های متفاوت سیستم تهویه و سطوح نرم بیشتر نسبت به CX-3 اشاره کرد.

 نتیجه‌گیری

برای پاسخ به این سؤال که چرا دنیا واقعاً به کراس‌اووری مثل CX-30 نیاز ندارد، دلایل واضحی می‌توان بیان کرد. مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از یک: مزدا هم‌اکنون با مدل‌های CX-3 و CX-5 سگمنت‌های اصلی و اساسی کراس‌اوورها را پوشش داده است، دو: روی کاغذ CX-30 به‌اندازهٔ کافی از دو مدل دیگر متمایز نیست تا بتواند وجود خود را توجیه کند؛ اما از سوی دیگر، نمی‌توان ولع و اشتیاق بازار برای کراس‌اوورها در هر سبک و اندازه‌ای را کتمان کرد؛ بنابراین نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که مزدا با معرفی کراس‌اوور جدید CX-30 کار بیهوده‌ای انجام داده یا تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته است زیرا این بازار و خریداران هستند که مشخص می‌کنند کدام‌یک از این گزینه‌ها صحیح است.

 

منبع: CarScoops

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (1850 دیدگاه) ,

    فقط در صورتی حضورش توجیه داره که cx-3 و مزدا دو در یه هاچبک شهری مجزا ادغام شن.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1368 دیدگاه) ,

      بابا بازار اینقدری دیوانه وار خریدار خودروهای شاسی بلند شده، که حتی ازتفاع ماشینهای سدان رو هم کمی بالا بیارن
      یه ریل سقفی بزارن
      به اسم شاسی بلند سدانی بفروشن قطعا مشتری زیادی خواهد داشت
      .
      این اشتیاق دیوانه وار واقعا داره صدمه میزنه به سایر تولیدات خودرویی و حتی خود کلاس شاسی بلندهای سنتی
      یه چیزایی تولید میشه که هیچ چیزی نیستن

      پاسخ
  2. شاهين
    سوابق: (854 دیدگاه) ,

    به نظرم وقتی cx5 رو میشه خرید بهترین انتخاب خودشه،اگه پولشو نداشته باشی cx30 هم خوبه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.