مک لارن

غول مرحله آخر! بررسی مک‌لارن سنا ۲۰۱۸

سلاح متحرک مک لارن که هم در جاده و هم در پیست خوش می‌درخشد هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده اما تست‌های نهایی آن تقریباً تمام شده و ما این شانس را داشته‌ایم تا نسخه تأیید شده آن را در پیست سیلورستون ملاقات کنیم. مک لارن سنا ۲۰۱۸ ماه آینده عرضه می‌شود.

مک‌لارن سنا
سنا کاربردی بودن برادر کوچک خود یعنی ۷۲۰S را با پرفورمنس و عملکرد وحشیانه‌ای ترکیب کرده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری آشنای این کمپانی هم‌اکنون قدرت باورنکردنی ۷۸۹ اسب بخاری داشته و البته موضوع مهم‌تر اینکه وزن این خودروی فوق‌العاده تنها ۱۱۹۸ کیلوگرم است. نتیجه این ترکیب چیست؟! ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر ۶.۸ ثانیه‌ای! چه رکوردهای فوق‌العاده‌ای! سقف سرعت مک لارن سنا برابر با ۳۴۰ کیلومتر در ساعت بوده و این خودرو در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت نیروی رو به پایین (داون فورس) ۸۰۰ کیلوگرمی تولید می‌کند.

مک‌لارن سنا
زمانی که روی صندلی فیبر کربنی سنا بنشینید خود را در محیطی جذاب خواهید یافت. این صندلی به ۴ نقطه متصل است. کابین تجمل زیادی ندارد اما میدان دید آن عالی بوده و صدای پیشرانه ۸ سیلندر یاد شده حتی در حالت دور آرام نیز انسان را به وجد می‌آورد. شاید با اندکی نیش گاز و شنیدن صدای پیشرانه بی‌درنگ به فکر تخت گاز با سنا و هجوم به پیست بیفتید!

مک‌لارن سنا
به لطف گیربکس دوکلاچه مک لارن هیچ فن به خصوصی برای آتش کردن سنا لازم نیست. شما به سادگی دنده یک را با اشاره به پدال شیفتر پشت فرمان انتخاب کرده و پدال گاز را فشار می‌دهید.

مک‌لارن سنا
اما اینجاست که باید گفت سنا نیازمند رانندگی حرفه‌ای و هدفمند است. مک لارن این را ادعا می‌کند زیرا ترمزهای خودرو نسل جدید دیسک‌های سرامیک کربنی را با خود به همراه داشته و برای عملکرد کامل باید گرم شوند.

مک‌لارن سنا
زمانی که از پیت لین خارج می‌شوید سنا با انرژی دراماتیکی سرعت گرفته و پدال ترمز زیر پا سفت احساس می‌شود اما زمانی که در اولین پیچ آن را بفشارید متوجه عملکرد قوی‌اش خواهید شد.

مک‌لارن سنا
پس از اندکی آشنایی با شخصیت سنا نوبت به آزمایش این هیولا می‌رسد. سرعت خودرو در خط مستقیم وحشتناک بوده و تعویض دنده‌ها نیز تقریباً بی‌وقفه است و همین امر باعث می‌شود فقط به فکر افزایش سرعت باشید.

مک‌لارن سنا
اما دو جنبه از خودرو وجود دارند که باعث می‌شوند قدرت سنا را بیشتر از آنچه هست درک کنید. اولین نکته به زمانی مربوط می‌شود که پدال ترمز را بفشارید. دومین موضوع نیز گردش فرمان است. ما هرگز خودروی جاده‌ای با این میزان قدرت پدال ترمز را پیش از این نرانده بودیم. زمانی که در آستانه ورود به پیچ هستید پدال را به‌صورت سنگین بفشارید و علیرغم اینکه سرعت خودرو دیوانه‌وار کاهش می‌یابد، سنا تنها متوقف می‌شود، نه ادایی و نه اذیتی!

مک‌لارن سنا
مک لارن سنا نقاط تحسین بسیار زیادی دارد، از رفتار زیبای فرمان گرفته تا حس چابکی و پایداری شاسی اما این داون فورس پنهان است که یکی از فاکتورهای مهم این سوپر اسپورت بریتانیایی محسوب می‌شود.

مک‌لارن سنا
ما در دورهای بعدی حضور در پیست کمی به هیجان کار افزودیم و پدال ترمز را علیرغم اینکه نصف مغزمان می‌گفت آرام‌تر و نصف دیگر هم می‌گفت پدال گاز را فشار بده، دیرتر فشار دادیم. هرچند فشار وارده به سنا باورنکردنی بود اما چسبندگی بسیار بالا و لاستیک‌های پیرلی تروفئو R این خودرو باعث اطمینان خاطر و پایداری بیشتر خودرو می‌شد.

مک‌لارن سنا

در دور پایانی حضور در پیست سیلورستون کم‌کم احساس خستگی بر ما غلبه کرده و احساس کردیم که باید در پیت استراحت کنیم؛ اما بازهم وسوسه حمله دوباره به پیست ما را رها نمی‌کرد! این تجربه مختصری است که از رانندگی با مک لارن سنا ۲۰۱۸ به دست می‌آورید.

سنا خودروی بسیار شاخصی است و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود. خریداران خوش‌شانسی که خواهند توانست پشت فرمان این هیولا بنشینند به احتمال بسیار بسیار زیاد ناامید نخواهند شد زیرا سواری مک لارن سنا ۲۰۱۸ کاملاً هیجان‌انگیز است. اگرچه سنا رقبای قدرتمندی دارد اما این مک لارن تجربه‌ای را به شما می‌دهد که در کمتر خودرویی نظیر آن را پیدا خواهید کرد…

مشخصات مک لارن سنا جدید ۲۰۱۸

  • قیمت: ۷۵۰ هزار پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۸۹ اسب بخار/۸۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. Just bentley continental

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (539 ديدگاه)

    فوقالعاده??
    فقط با جلوش زیاد حال نمی کنم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. ساسان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (953 ديدگاه)

    با اینکه عکاسها نشریه وگرافیستهاش مشخصه تمام تلاششونو کردن اما باز طراحی شلوغ و ناموزونش تو ذوق میزنه…اما ازلحاض فنی وقتی۷۲۰sاونقدر عالی عمل کرد مشخصه چه جانوری میتونه باشه…
    برخلاف ریچارد هموند ازنظر من.هنوزم مکلارن روی اون عملکرد فوقلاده نتونسته یک پوسته درحدو اندازه این عملکرد عالی بپوشونه (بجزP1البته)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. Amir

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عالیه ولی p1 یه چیز دیگه ست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. Ali Keyhani

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (591 ديدگاه)

    ماشین فوق العادیه،ولی ابهت و زیبایی p1 باعث شده تا مک لارن سنا زیر سایه p1 قرار بگیره و کمتر دیده بشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. اعتمادیان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (251 ديدگاه)

    این ماشینه یا سفینه فضایی یا یک اثر هنری ؟؟؟
    چقدر زیبا و شکیل و چقدر ماهرانه با رنگ بازی شده ، رنگ مشکی فیبر کربن در میان تم قرمزخونرنگ ، که لکه های آبی ، همچون سرقلمهای پرنده نما در یک تابلوی نقاشی مسحور کننده است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. Ferrari

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1548 ديدگاه)

    بهترین موتورهای سال ۲۰۱۸ معرفی شده عزیزان پدال اگه زحمت ترجمشو بکشن ممنون میشم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. دانیال_Surrey،England

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      نقداشون رو که میخونی تو رده های انجینی که مک لارن ((۴ لیتری))هم هست خنده داره.
      قدرت باور نکردنی-مصرف سوخت کم و تولید آلایندگی -بدون توربو لگ و………
      اون وقت فراری اینا را داره مک لارن نداره که.
      اون انجین ۳.۹ لیتری فراری چه برتری به انجین ۴ لیتری مک لارن داره که من نمیدونم((تو مدل هایی که ذکر شده))
      آخه نمیدونه آدم دردشو به کی بگه.
      هرچی میگی میگن تو متعصبیه و……

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Ferrari

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1548 ديدگاه)

        دیگه ۵۰ نفر لابی نکردن که به فراری رای بدن که تو خیلی از بخش ها اصلا موتور مکلارن تولیست نبوده فقط تو بخش بهترین پیشرانه های سال فکر کنم پنجم شد.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. emad1990

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      من مکلارن رو با۷۲۰s شناختم قبلش اطلاعاتی راجع بهش نداشتم
      مطمئنم سنا هم یه شاهکار دیگس از این شرکت با توجه به عملکرد عالی ۷۲۰اس
      فقط موندم مک لارن بعد اینا چیرو به عنوان جایگزین p1 میده بیرون
      مک لارن توقع هارو خیلی بالا برده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. s.h

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (696 ديدگاه)

    با اینکه خیلی خوشگل نیست ولی خیلی ها رو زخمی میکنه !!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2369 ديدگاه)

    اقا این لقب غول مرحله اخرو دیگه خزش نکنین خیلی کمتر باید استفادش کرد
    بزارین ابهتش پابرجا باشه
    سنا خیلی خوبه اما غول مرحله اخر یعنی بهترین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. ایلیا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    فقط اسمش ی دنیاست، چقدر با شکوهه داشتن یه هایپر کار که اسمش ” سنا ” باشه و ساخت مکلارن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. مانی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    ماشینِ بسیار بسیار عالیه اما مکلارن دیگه راه سرکیسه کردنه مشتریاش رو یاد گرفته
    چرا ۷۵۰ هزار پوند؟؟؟مگه چقدر بیشتر از ۷۲۰اس میرزه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ایلیا

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (731 ديدگاه)

      دوست عزیز داری مساله ای رو به چالش میکشی که خیلی تخصصیه و شاید فقط مهندسای فراری و لامبو بتونن در مورد اینکه چه جزییاتی باعث افزایش قیمت یه هایپر کار میشه اظهار نظر کنن.
      قطعات و مهندسی این رده از خودروها بسیار بسیار پر هزینه هست چون در حالت اوپتیمم قرار دارن و کم کردن چند دهم ثانیه شتاب یا چند کیلو وزن ممکنه حتی هزینه ی ساخت رو دوبرابر کنه.
      در یکی از مراحل فرمول یک بعد از برخورد یکی از خودروها به گارد ریل باله ی جلو خودرو کنده شد، چند نفر از گاراژ تیم اومدن و باله و قطعات شکسته رو با خودشون بردن، آقای صباغ گفت فکر نکنید این یذره قطعه پلاستیکی بی ارزشه همین قطعه ی کوچیک حدودا دویست هزار دلار قیمت داره. این داستان رو گفتم که بگم اضافه شدن چند قطعه ی کوچیک به هایپرکاری در این سطح چقدر میتونه هزینه بر باشه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. محمدرضا فنا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مکلارن برند خاصیه و طبیعتا یه هیولای خاص به اسم سنا ساخته .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. اریا ماشین

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    عاشقت شدم لعنتی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا