میز خبر، جولان چینی‌ها و رونمایی از لامبورگینی ایرانی

بازار خودروی ایران هنوز التهابات نوسانات ارزی را از سر نگذرانده است. بازار خرید خودروها دچار رکود سنگینی شده و برخی از خریدها نیز به انگیزه سرمایه‌گذاری و همراه با ریسک صورت می‌گیرد.

ارز، بهانه‌ای برای افزایش قیمت
اقتصاددانان عقیده دارند که قیمت ارز و دلار، آن چیزی نیست که در بازار و خیابان و توسط دلالان معامله می‌شود. در واقع هر صادرکننده‌ای، باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه نماید و خریداران و واردکنندگان نیز از همین سامانه ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. دولت در این چند ماهه بیش از 4 میلیارد دلار را در این سامانه عرضه کرده و میزان عرضه نیز همواره بیش از تقاضا بوده است. به همین منوال کلیه واردکنندگان خودرو، قطعات و مونتاژ کنندگان خودرو نیز از همین سامانه و با نرخی حدود 10 هزار تومان، ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌نمایند.
اما آنچه مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها در بازار به سرعت و بر اساس نرخ خیابانی دلار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال مدیران خودرو تاکنون چندین نوبت این افزایش را تا رسیدن نرخ دلار به 19 هزار تومان انجام داده است. در صورتی که علاوه بر تأمین ارز خود در سامانه نیما با تقریباً نصف این بها، در هنگام کاهش نرخ ارز خیابانی به 11 هزار تومان، شاهد کاهش قیمتی از سوی این شرکت نبودیم.
در واقع نبود نظارت کافی، باعث شده تا خریداران هر کالایی در ایران در شرایط حاضر ناچار به پرداخت بهای اجناس با قیمت ارز دلالان خیابانی باشند. اما موضوع مهم‌تر نبود انصاف و وجدان و سودجویی تحت بدترین شرایط اقتصادی مردم توسط این فروشندگان است که از حافظه مردم نیز پاک نخواهد شد.

چینی‌های استتار شده
حالا که بازار ایران برای برخی از چینی‌ها تبدیل به بهشت شده، دیدن نسخه‌های استتار شده آن‌ها در خیابان‌های ما نیز جای تعجبی ندارد. بنابراین آزمون و امتحان این خودروها پیش از تولید نهایی نیز در شرایط واقعی بزرگ‌ترین بازار مصرف این خودروها صورت می‌گیرد.


یک نمونه از این خودروها، یکی از مدل‌های چری است. احتمالاً این مدل چری تیگو 4 باشد که ابتدا به‌عنوان نسل جدید تیگو 5 معرفی شده بود. قبلاً هم خودروی شاسی‌بلند چینی زامیاد به‌عنوان نخستین SUV هفت نفره بازار کشور به همین شکل دیده شده بود.

چینی‌ها در گردش آزاد!
کرمان خودرو ظاهراً پروژه لیفان را رها کرده و آن را به خودروسازان بم می‌سپارد. در سایت خودروسازان بم اکنون خودروی سدان لیفان 820 به چشم می‌خورد که پیش از این توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شد. گفته می‌شود که به علت احتمال خروج جیلی از ایران و مجموعه خودروسازان بم، این شرکت محصولات لیفان را جایگزین خواهد کرد.


از سوی دیگر، دیار خودرو مجدداً تولید خود را محصول بایک سابرینا X25 را در گلپایگان از سر گرفته است. سابرینا X25 خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای مینی محسوب می‌شود که رقبایی چون ام‌وی‌ام X22 و ساندرو استپ وی در ایران خواهد داشت. X25 موتوری 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتن متری دارد.

محکومیت راننده لندکروزر
چندی پیش کلیپی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک راننده خشمگین خودروی لندکروزر در حال ضرب و شتم یک مأمور نیروی انتظامی بود. این راننده جنجالی اکنون به ۷ سال نیم حبس و دو سال تبعید به زاهدان محکوم شده است.

کارت سوخت و قیمت بنزین
حالا که ارزش پول ملی ما به لطف سودجویان به پایین‌ترین وضعیت تاریخی خود رسیده، قاچاق کالا بیش از پیش به خارج از مرزها سودآور شده است. به‌عنوان مثال قاچاق سوخت بیش از ده برابر سود نسبت به ارزش هر محموله دارد که باعث شده برخی خطرهای این کار را نیز به جان بخرند و البته روزانه میزان زیادی از سرمایه کشور نیز از همین طریق بر باد می‌رود. به همین منظور دولت تصمیم گرفته مجدداً کارت‌های سوخت را فعال و اجباری نماید. در عین حال خبرهایی درباره دو نرخی شدن ارز و سهمیه‌بندی آن در همین راستا به گوش می‌رسد. تصمیم‌گیری در این زمینه احتمالاً تا یک ماه دیگر صورت خواهد پذیرفت.

رونمایی از لامبورگینی ایرانی
طرفداران لامبورگینی تاکنون چند بار در ایران دست به ساخت نسخه‌های کپی این خودروها زده‌اند اما آخرین مدل، دقیق‌ترین نسخه کپی شده از لامبورگینی مورسیه لاگو SV است که توسط تیمی 15 نفری و طی 4 سال و نیم ساخته شده است.
مسعود مرادی، سرپرست تیم ساخت این خودرو اعلام کرده در ساخت این نمونه ایرانی از لامبورگینی مورسیه لاگو دست ساز ۱۵ نفر مشغول به فعالیت بودند. مراسم رونمایی از لامبورگینی دست ساز دیروز در مجتمع تفریحی لاله در پارک تبریز انجام شده بود که با استقبال بی نظیر مردم و علاقه‌مندان مواجه شد.
البته در زیر پوسته لامبورگینی دست‌ساز ایرانی از پیشرانه اصلی ۱۲ سیلندر مورسیه لگو استفاده نشده است. این خودرو دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری لامبادا هیوندای جنسیس است. موتور مورد نظر قادر به تولید ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۳۵۹ نیوتن متر گشتاور بوده و از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF برای انتقال نیرو در این خودرو استفاده شده ست. مدیر این پروژه اعلام کرده ابعاد خودرو کاملاً با نسخه اصلی یکی می باشد و جنس بدنه از کامپوزیت است. تلاش‌های این تیم کوچک را ارج می‌نهیم و به عنوان یک تجربه، می‌ستاییم.

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (697 دیدگاه) ,

    یه حسی میگه بدنه این لامبو رو از اون ور اوردن / یعنی زیادی تابلو ست ..

    پاسخ
    1. Reza
      سوابق: (739 دیدگاه) ,

      نه عزیزم 4 سال روش کار کردن کاملا دست سازه

      پاسخ
      1. الهی
        سوابق: (607 دیدگاه) ,

        خاک بر سر خودرو سازانمون با اون همه امکانات..

        پاسخ
      2. الهی
        سوابق: (607 دیدگاه) ,

        شرکتهای خودروسازی با اون همه امکاناتشون یاد بگیرن………!!!!
        زیبا در آوردن بدنه خودرو بدون امکانات…….. واقعا سخته… سخت………
        دمشون گرم……

        پاسخ
    2. Reza
      سوابق: (739 دیدگاه) ,

      شما به قفل در ها نگاه کن همچنین به گلگیر ها ، اگزوز ، اسپویلر، حتی اسم مورسیه لاگو روی رکاب درها، داره میگه که من دست سازم.

      پاسخ
    3. Reza
      سوابق: (739 دیدگاه) ,

      یا خدا این لامبورگینی محشره
      خدای من باید اونجا بودین خودتون با چشم های خودتون میدیدین. اصلا آدم وقتی میبینه کشورش یه سوپراسپرت ساخته بال درمیاره.
      من موندم اینایی که دارن دیسلایک میدن کیا هستن؟ عزیزم باید حال کنی ، فرغون سازان ایران ر. . . دن داخل خودرو سازی کشور اونوقت یه مهندس رفته 4 سال زحمت کشیده اینو ساخته نباید تحسینش کرد؟

      پاسخ
      1. علی رضا
        سوابق: (114 دیدگاه) ,

        بابا از این دوستان حمایت کنن ، از هر سوپر اسپرتی یه کپی بسازن بفرستن تو شهر های مختلف ، مثلا تو لاهیجان یه لافراری یا p1 از کنارت رد شه !!
        وای چه کیفی میده 😍🤩

        پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1095 دیدگاه) ,

    لامبورگینی رو خوب دَر آوردن ، اما خبر لندکروزر خیلی قدیمی بود.

    پاسخ
  3. OMID
    سوابق: (298 دیدگاه) ,

    چینی هارو مسخره میکنیم برای کپی کاری اونوقت کپی های خودمون رو “ارج می نهیم”
    این کپی ها کار به جایی نمیبره میتونستن تو این چهار سال یه ماشین جدید طراحی کنند یا لاقل یکی از موتور های لگن های داخلی رو یکم ارتقا بدن جوری در دسترس مردم هم باشه.

    پاسخ
    1. Reza
      سوابق: (739 دیدگاه) ,

      آقا امید طراحی خودرو طراحی کیک نیس که با یه اشاره شکل بگیره نیاز به علم و دانش چندین ساله داره.چینی ها که سوپراسپرت طراحی نمیکنن فقط از نسخه های ساده کره ای و ژاپنی و . . . . کپی میگیرن. شما باید بری حال کنی که یه افسانه تاریخی رو طراحی کردی.
      اصلا اینا بیان طراحی کنن و بسازن هم کسی ازشون حمایت نمیکنه پس چرا به خودشون زحمت بدن.

      پاسخ
    2. حسن
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      خب فرقش اینه که کپی لامبو در ایران توسط یه عده جوان علاقه مند صورت گرفته. نه یک کمپانی ۶۰ ساله.

      پاسخ
  4. دانیال
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    کاش هوراکان رو میساختن. اما کار جالبی بوده

    پاسخ
  5. بهراد
    سوابق: (452 دیدگاه) ,

    خوبه حداقل از تبلیغ پراید و بزرگ نمایی کوثر بهتره.

    دوستانی که ایراد میگیرن کاپیتان تیمی که این ماشین رو ساخته در فرانسه درس خونده و نمونه کار هاش که یک آژانس مسافرتی رو تبدیل به داخل هواپیما کرده و یک آرایشگاه زنانه در زیر زمین در یکی از گرونترین جا های تبریز رو طراحی کرده و ساخته.

    و فرم بدنه و اطلاعات شاسی رو هم از یک سایت آرشیوی خارجی تونسته گیر بیاره و چندین بار چندین عکس نمونه ی واقعی رو با نمونه در حال ساخت بررسی کرده و شیشه هاشو از کارخانه ی لامبورگینی در اروپا سفارش داده و نتیجه فقط 2 میلی متر تلرانس بوده

    در ضمن اینو با لامبورگینی زرد مشهدی 150 میلیونی اشتباه نگیرید، همین کاری که بداهه انجام داده رو ایرانخودرو غلط بکنه یک صدمشو انجام بده اونم با 4.5 میلیارد تومن هزینه

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (1491 دیدگاه) ,

    ایران توان ساخت هرچیزی رو داره.اگه مدیریت درست داشته باشه و از دانش جوان ها استفاده کنن.برای مثال درتجهیزات نظامی چون مدیریت درست دارن پیشرفته ترین تجهیزات جهان رومیسازن.طوریکه سریع ترین اژدر جهان رو ایران داره که۴برابر سریع تراز نوع آمریکاییش هستش وحتی اسرائیلی ها جاسوس فرستادن که به علمش دست پیداکنن.دقیق ترین ونقطه زن ترین موشک های جهان رو میسازه ایران طوریکه رئیش بخش موشکی اسرائیل گفت به احترام موشک های ایران می ایستم وکلاهم رو برمیدارم.ویاموشک هایی مثل سومار که فقط یک شرکت ازآمریکا توان ساختش رو داره.ویا هوش مصنوعی یورش فوجی وعلم هارپ وخیلی خیلی چیزای دیگه اززیردریایی های فوق سنگین تاارتش رباتیک.ولی درمقابل ایران خودرو ۱میلیارد دلار هزینه کرد واسه ساخت سمندو روز به روز کیفیتش پایین تر میاد.مدیریت صحیح شرطه .البته شرایط بازار هم مهمه.چون وقتی خودروسازها میبینن هرآشغالی که میسازن مردم براش سرودست میشکونن پس به کارشون ادامه میدن

    پاسخ
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
      سوابق: (2110 دیدگاه) ,

      داداش نگو این خیالات رو نگو.
      (( درتجهیزات نظامی چون مدیریت درست دارن پیشرفته ترین تجهیزات جهان رومیسازن.))
      ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته الکی نیست که عزیزم حال شما یه چیزی شنیدی هی میگی.
      ارتش رباتیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟😐
      باور کن من خودم عاشق ایرانم و افتخار میکنم با ایرانی بودن((واقعی)).
      ولی نباید چشم رو به واقعیت ها بست.
      آخه چطور ممکنه با این تحریم ها و با بودجه ای که بسیار بسیار بسیار کم تر از کشورهای پیشرو هست،ساخت پیشرفته ترین تجهیزات؟؟؟؟؟
      این چیزهایی که میگید نیازمند پشتوانه ی قوی دانشگاهی و بودجه ی زیاد، مراکز تحقیقاتی فراوان و …………هستش.
      هر خارجی هم گفته ما خیلی پیشرفته هستیم دلایل زیادی داره.
      یکیش همینه که تو این خواب پیشرفته بودن بمونیم و……
      بعضی چیز ها رو هم نمیشه اینجا گفت.

      پاسخ
      1. ساسان
        سوابق: (632 دیدگاه) ,

        من بدون واسطه از خود وزارت دفاع گفته های بالا رو تایید میکنم پهلوان! اون اژدر هم اژدر هوت هست که تکنلوژی ساختشو ایران وروسیه دارن.جریان دستگیری جاسوس برای دستیافتن به این تکنلوژی در روسیه هم صحت داره!
        چون قبلا” در این زمینه تو سایت صحبت کردم و بازخورد خوبی نداشت متاسفانه.دوباره تکرار نمیکنم.

        پاسخ
    2. بهراد
      سوابق: (452 دیدگاه) ,

      دوست عزیز بخدا حتی یه پیچ هم بزنن من خوشحال میشم،بیشتر از تو اد این چیزا خبر دارم،حتی راجب محموله های بندر انزلی که مهندسای روس هم تشریف آوردن ووو

      اما ضعف اصلی ما هواییه،هیچیم،شما اف سیرتی فایو لایتنینگ با قابلیت عمود پروازی یا رپتور نامرئی از چشم رادار رو مقایسه کن با کوثر،قاهر،صاعقه.موشک های ١۵هزار کیلومتری(اشتباه نکنم تایتان آمریکایی)با ایرانی.
      اگر پدافند و موشک کافی بود این شکاری های گرانقیمت رو نمیساختن.یعنی پدافند تنهایی حتما توان سرکوب نداره

      من مثلا یه خلبان،باید شکاری روز داشته باشیم تا سوار بشم یا نه،باید سوار اف فایو تایگر بشم؟

      پاسخ
      1. ساسان
        سوابق: (632 دیدگاه) ,

        مشکل اینجاست که شما نیمه ی خالی لیوان رو بُلدمیکنید.
        درزمینه هوایی هم خریدهای خوبی داره انجام میشه زیرساختهای تولید هواپیما هم درحال انجامه.تاکیدمیکنم اینکه درچه شرایطی/تحریم/ به چه دستاوردهایی میرسی امتیاز داره.

        پاسخ
        1. بهراد
          سوابق: (452 دیدگاه) ,

          خرید های خوب رو که خودمم گفتم،همون پایگاه هوایی همدان که برای مقابله با داعش ایجاد شد کلیم مخالف داشت اونقدری ترافیک داشت که شمار هواپیما ها از دست هر ستلایت و راداری در بره.
          حدود 40 تا اومدن،هر کودوم 20 دقیقه تو ایران پرواز کردن و تو روسیه هم موشک شلیک کردن (خلبان های ایرانی یونیفرم روس میپوشیدن!و در جریان اون 617 نفری که به روسیه فرستاده شدن هم هستم.گفتن تا آخرین محموله که تحویل داده بشه باید صدامونو در نیاریم.
          یه پلتفرم هم خریدن که بهتره هم اسمشون محرمانه بمونه و هم قیمتاشون.تعدادشون هم بالاس. مهم تر از همه اینکه استارت این پروژه از 93 و 94 زده شده. جدید ترین هواپیمای میگ هم تو لیست هست.
          اما فناوری روس چن پله از غرب عقبه، میبینی همشون شبیه هم هستن یکی بزرگتر کوچیکتر
          شما اون 300 فروند اف شونزده و آیوکس و 12 فروند اف 4 جی(مجهز به موشک ضد راداری) رو حساب کن چیکارا که نمیشه کرد.با فالکن ها میشد خاورمیانه رو شخم زد،در حالی که اندونزی تو سرپا نگه داشتن 18 فروند اف شونزده مونده،ما قرار بود 300 تا داشته باشیم افسوس

    3. سورنا
      سوابق: (283 دیدگاه) ,

      عجب :دی

      امروز زیاد خسته بودم کارم سنگین بود

      دمت گرم خندوندی یه کم سر حال شدم : )

      پاسخ
  7. Mehdi
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    خوب بود به شهری که این طراحی توش انجام شده اشاره می کردین. این کار تو تبریز انجام شده

    پاسخ
  8. ایرانی
    سوابق: (607 دیدگاه) ,

    جالب بود… آفرین بهشون……..
    این مهم نیست که نقاط ضعفش چیه ……..

    مهم اینه که اگه سازندگان خودرو در کشور پشت این داستانها بودن و سرمایه گذاری خوبی میکردن .. الان ما یه سوپر اسپرت کاملا ایرانی داشتیم.. با موتور ملی قدرتمند…
    اما چه کنیم که نمیخان…………………………….

    پاسخ
  9. ساسان
    سوابق: (632 دیدگاه) ,

    عجب چیز تمیزی درست کرده.دمش گرم.
    این دومین لامبورگینیه ساخت داخله و این نشان از محبوبیت بالای این برنددرداخل کشوره.

    پاسخ
  10. ASIMO
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    کیفیت و دقت ساخت بدنه ش خیییلی خوبه. ساخت چراغ هاش هم خیلی سخته بازم دمشون گرم.
    ساخت خودروهای با تیراژ پایین توسط شرکتای کوچک تو ایران میتونه یه تکونی به این صنعت بده ولی ….

    پاسخ
  11. MjM
    سوابق: (421 دیدگاه) ,

    ازون آونتادور زرده که تو مشهد ساخته بودن و موتور شورولت روش بود خیلی بهتر و تمیز تره
    و حیف این علاقه ها و استعدادها و…. که پشت مافیای خودرو سازی گیر کرده!

    پاسخ
  12. Danial
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    خدایش خوب ساختن این هزنیه که شده 3 میلیارد اپر بیاد تو خط تولید و بعد به تولید انبوه برسه به ازای هر ماشین به کمتر از 10 میلیون میرسه حالا موتور و بقیه رو هم باید کنارش بسازن که در نهایت شاید هزینه تحقیق و توسعه در بدترین حالت در یک سال 50 میلیارد میشه که برای تولید انبوه شاید به ازای هر ماشین 100 میلیون بشه پس میتونیم یک همچین خودرویی رو با ارزش نهایی 1 میلیارد برای هر ماشین تولید بشه ینی شاید بشه لامبورگینی رو با همون قیمت تمام شده خودشون اینجا بومی کنیم منتها قلن پراید تولید میکنیم و این چیزا همه به قلان جامونم نیست.

    پاسخ
  13. هامون
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    در هر صورت می ستایید ؟ زحمت میکشید ، 3 میلیارد از لامبورگینی گرونتره؟ اینو یه تیم تو ایران کلا ساخته بدون زیر ساخت و امکاناتی که بخش تحقیقات و توسعه شرکت لامبورگینی داره شما برو ببین برای یه نمونه اولیه ساختن حتی مدل گل رس چقد عزینه می بره ، چند وقت پیش یه نمونه غیر دقیق و من در اوردی با موتور یه بیوک قراضه درست کردن تو بیغوله، داغون همه غش و ضعف رفتن ، الان این کار به این تمیزی میگی موتورش متسفانه 12 سیلندر نیست و کابینش دقیق نیست ولی برای اینه دلتون نشکنه مرسی!!!

    پاسخ
  14. حسین
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    اینکه این جوونا زحمت کشیدند درست. اینکه همهشون با استعدادند درست . ولیاین طور طرح ها رو توی دنیا براش ارزشی قائل نیستند. بخاطر اینکه کپی کاری محسوب میشه و توی مجامع پیشرفته این کار رو جالب نمیدونند . کاش یک پلت فرم یا یک بدنه جدیدی طراحی میکردند و یک هوییت ایرانی براش در می اوردند .و این طوری مطمن باشید میتونستند تو بعضی نمایشگاههای بین المللی بعنوان یک خودرو ساز دست ساز شرکت کنند . و همه هزینه های خودشونو جبران کنند . ولی انتخابشون اشتباه بود که صرفا یک کپی کاری عادی انجام دادند . حیف این همه هزینه . من دانشجو طراحی خودرو ام تو ایتالیا و خوب میدونم برخورد اونا با این جور مسائل چیه . باز هم دست مریزاد به این ادما..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.