هیوندای

یادی از گذشته‌ها: هیوندای استلار ۱۹۸۶

هیوندای با عرضه جنسیس در سال ۲۰۰۸ به‌طور جدی وارد میدان لوکس‌ها شد. این نام سرانجام به برند جنسیس تبدیل شد و هیوندای جنسیس در واقع هم‌اکنون با نام جنسیس G80 شناخته می‌شود؛ اما کره‌ای‌ها پیش از آنکه وضعیت کنونی خود را داشته باشند با برخی محصولات لوکس و پریمیوم در برخی بازارها حضور داشتند و یکی از این خودروها استلار نام داشت.

استلار که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد در واقع جایگزینی برای فورد کورتینا محسوب می‌شد که هیوندای آن را تحت لیسانس خودروساز آمریکایی تولید می‌کرد. اگرچه این خودرو توسط جیورجتو جیوجیارو معروف طراحی شده بود اما همچنان از شاسی کورتینا استفاده می‌کرد. همچنین سه پیشرانه این خودرو که حجم ۱.۴ تا ۲ لیتر داشتند از میتسوبیشی گرفته شدند.

استلار قطعاً موقعیت جالبی داشت اما در یافتن مشتریان هم موفق عمل کرد. برای مثال این خودرو در بریتانیا به خاطر قیمت مناسب و تبلیغات گسترده هیوندای مشتریان زیادی پیدا کرد.

دیگر فاکتور موفقیت این خودرو را می‌توان به جایگزین کورتینا یعنی سیرا ارتباط داد، خودرویی که استایل بسیار رادیکال تری نسبت به کورتینا داشت و این امر برای خریداران سنتی امری قابل‌قبول نبود و به همین خاطر طراحی مرسوم‌تر استلار و زیرساخت کورتینا به همراه تبلیغات زیاد باعث شد این خودرو باب میل افراد سنتی باشد. استلار همچنین دومین محصول هیوندای بود که وارد قاره اروپا شد. این خودرو هرگز در آمریکا عرضه نشد اما از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ در دسترس مشتریان کانادایی بود.

شایان ذکر است اکثر آمریکایی‌ها اصلاً نام استلار را نشنیده‌اند اما هم‌اکنون برخی نمونه‌های آن در بازار دست‌دوم‌ها دیده می‌شود. این هیوندای استلار Executive 1986 که مشاهده می‌کنید اولین بار در کانادا عرضه شده و حالا می‌توان آن را وارد آمریکا کرد زیرا خودرویی ۳۵ ساله است. موضوع دیگر اینکه کارکرد این خودرو نسبت به مدل خود کم می‌باشد.

در آگهی فروش این خودرو گفته شده که هیچ تصادف یا اصلاحی در بدنه صورت نگرفته است. نیروبخش این مدل خاص پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۷۴ اسب بخاری است که با یک گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به رینگ‌های ۱۳ اینچی، مه شکن‌ها، آینه‌ها و شیشه‌های برقی و سانروف اشاره کرد.

در کابین نیز می‌توان کاست پلیر و فرمان چهار پره را دید. با توجه به سن خودرو قطعاً استهلاک زیادی وجود دارد اما وضعیت کلی استلار وحشتناک نیست. بالاترین پیشنهاد خرید تا این لحظه فقط ۱۷۵۰ دلار بوده اما چند روز دیگر هم این خودرو برای فروش موجود خواهد بود و البته ۲۵ درصد عواید حاصل از آن نیز به خیریه اختصاص خواهد یافت.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (5016 ديدگاه)

    قلب تپنده ژاپنی !
    کارکرد کم !
    اما فقط ۱۷۵۰ دلار پیشنهاد !
    بخدا حرف من فقط اصالت در خودروهاست و الا که باید تبریک گفت به این همه پبشرفت اما هِیف از خودروهای دِوو و مقایسه کنید با رقیبای خانگی در شرکت دِوو که آن زمان تولید میکرد !

    نمیدونم چی در وصف این خودرو میشه گفت جزء اینکه ای کاش صندلی‌های خودروهای قدیمی و راحتی اونها دوباره باب میشد و در خودروهای جینگیلی پینگیلیه امروزی نصب میشد ، امروزه صندلی‌ها همه باکیفیت شدن از چرم شدن تا پارچه‌های ضد آب اما همه سفت و محکم هستند تا فقط بدن در پیچ حفظ بشه و تمامش را فدای راحتی کردن حتی فنربندی را و حتی زیبایی رینگ بزرگ اما آزاردهنده را و… .

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
    1. MR.JD

      ۷ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (123 ديدگاه)

      واه واه عجب آشغالی بوده خدابیامرز !!!
      این الان نه خودروی کلاسیکه و نه کاربردی داره به اینا در آمریکا و اروپا میگویند (از رده خارج )
      در بین کره ای ها باز دوو قابل تحمل تر بود البته اول ها حالا دوو هم رفت سانگ یانگ هم بای بای !!!

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۸ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (685 ديدگاه)

        فکر کنم دوو رو جنرال موتور خرید. درسته؟؟؟
        ماشین های دوو در مقایسه با هیوندا های هم مدل یک سر و گردن بالاتر بودن.
        کاش جنرال موتور این برند رو تعطیل نمیکرد. هر چی بود از هیوندا بهتر بود.
        سانگ یانگ هم تنها کره ای بود که ماشین افرود می ساخت(خوب و بدش مهم نبود، همین که میتونست بسازه خودش خیلی بود).

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۸ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (5016 ديدگاه)

          بله
          دوو را جنرال‌موتور خرید ولی به کل نابود شد و فکر کنم در حال حاضر فقط در لوازم‌خانگی فعال باشه .

          سانگ‌یانگ هم که نُسخَش پیچیده شد رفت و از قبل مشخص بود فاز طراحی شاخ بودنش ، روزی میشکنه و اون روز رسید و کلاً شد ورشکسته !

          اما حقیقتاً دوو حروم شد ، خیلی ماشینای خوبی میرد و کی فکرش را میکرد روزی چنین شود !

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
  2. datsun

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1810 ديدگاه)

    چه گذشته ای پلتفرم فورد سه نوع موتور داشت همه میتسوبیشی و گیربکس دستی هم میتسوبیشی و اتوماتیکشBorg-Warner فقط زحمت اسمبل بود که برادران چشم بادمی کره ای کشیدن خدا قوت.

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  3. ツSAMURAIツ

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (949 ديدگاه)

    کجای این ماشین کره ای بود ؟
    موتور میتسوبیشی
    پلتفرم فورد
    فقط لوگوی هیوندای داشت 😂

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. Farzad

      ۷ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1577 ديدگاه)

      طراح هم که نابغه ایتالیایی بود
      جالبه آقای جوجیارو موتور سیکلت ، سلاح گرم ، دوربین عکاسی … هم طراحی کرده .

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. R@m!n

      ۷ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (520 ديدگاه)

      مثه اینکه یاد گرفتن کامنتارم پاک می کنن 😂😂

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (517 ديدگاه)

    من نظری ندارم…..

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
    1. ツSAMURAIツ

      ۷ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (949 ديدگاه)

      خب وقتی نظری نداری چرا کامنت میزاری ؟
      فازت چیه واقعا

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
  5. Amin

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (48 ديدگاه)

    میبینم دوستان ژاپنی باز اومدن انتقاد میکنن
    آره دادا منم بودم اذیت میشدم شرکتی که اینو میزد الان با زیر مجموعه هاش g90 لیموزین میزنه از کل ژاپنی های لوکس سر تر و با کیفیت تر
    تلوراید میزنه
    Gv80 میزنه و…
    ماشینایی که توی کیفیت هیچ ژاپنی در حدشون نیست
    فعلآ اینارو مسخره کنین تا ببینیم پلت فرم و انجین جدید ژاپنی ها کی میاد وسط تا شاید از کره ای ها بهتر باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۳
  6. Benz

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (352 ديدگاه)

    اون دوره هیوندای هرچی بود از الان ایران فرغون بهتر بود راستی خبر دارید چندروز پیش از موتور سه سیلندری که حاصل زحمت فرغون ساز بوده رونمایی شده؟ یا مثلا سمند پلاس ؟ واقعا هیچ شرکتی به ایران فرغون و سایپا قالپاق نمیرسه .

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  7. پرهام و رهام

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    واقعا اشقاله

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  8. MOHAMMAD.n.r

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (685 ديدگاه)

    ۱۷۵۰ دلار؟؟؟😐 خوبه باز کم کارکرد هست وگرنه صاحب ماشین باید چیزی هم دستی میداد😐
    هیوندا تا اوایل سال ۲۰۰۰ کلا از میتسو و فورد و جنرال موتور کمک میگرفت. سوناتای دهه نودی رو نگاه کنید متوجه میشید که شباهت زیادی به لنسر داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. MOHAMMAD.n.r

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (685 ديدگاه)

    یاد حرف اقای علی بخردی افتادم که میگفت گره ای ها لحاف چهل تیکه میسازند (در مورد کادنزا)
    واقعا راست گفت

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. 😎Ali Hossein😎

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (277 ديدگاه)

    فقط همینو میتونم بگم:😐🙄

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا