ارزان‌ترین خودروهای تمام الکتریکی سال 2019

برچسب قیمت یک خودروی الکتریکی، فقط یکی از عناصر هزینه‌های مالکیت بلندمدت این خودروها محسوب می‌شود. در حالی که اگر شما به دنبال یک خودروی معمولی با پیشرانه الکتریکی باشید قاعدتاً در نگاه نخست به قیمت‌هایی بالاتر از همتایان با پیشرانه درون‌سوز برخورد می‌کنید اما در نظر گرفتن هزینه کل مالکیت در دوره‌ای طولانی می‌تواند روی دیگر سکه را به شما نشان دهد.


بر اساس داده‌های 5 ساله هزینه مالکیت و نگهداری خودروها که توسط Kelley Blue Book و Edmunds.com گردآوری و ارزشیابی شده می‌توان چشم‌انداز بهتری نسبت به این موضوع داشت. بزرگ‌ترین هزینه مالکیت هر خودرو که اغلب نادیده گرفته می‌شود، هزینه‌های استهلاک است. این موضوع در مورد خودروهای الکتریکی تبدیل به مزیتی بزرگ می‌شود.

2014-bmw-i3-charging-station
بعلاوه اعتبارهای تشویقی نظیر اعتبار مالیاتی 7500 دلاری فدرال آمریکا نیز باعث به‌صرفه‌تر شدن مالکیت یک خودروی برقی می‌شوند. بنابراین اکنون در حال رفتن به جایگاهی هستیم که مدل‌های جدید خودروهای الکتریکی ارزش‌های بیشتری داشته و جذاب‌تر باشند.
خودروهای الکتریکی از نظیر هزینه‌های نگهداری هم بسیار ارزان‌ترند. این خودروها تقریباً نیازی به تغییرات سیالات روانکار ندارند و به علت استفاده بسیار کمتر از قطعات متحرک، نیاز به جایگزینی قطعات بر اثر خرابی و استهلاک نیز در آن‌ها بسیار پایین است. در این خودروها همچنین خبری از سوپاپ‌ها و شمع و کلاچ و شیلنگ‌های متعدد و مبدل کاتالیستی و اگزوز و سیستم‌های هیدرولیکی و از این قبیل نیست.


ضمانت حداقل 8 ساله یا 160 هزار کیلومتری باتری‌ها نیز باعث اطمینان خاطر بیشتری می‌شود. هزینه معادل شارژ نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به‌عنوان‌مثال طبق برآورد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، مصرف معادل یا MPGe یک خودروی نیسان لیف تنها 2.1 لیتر و سالانه معادل 500 دلار هزینه برق خواهد بود که 5 هزار دلار کمتر از خودرویی درون‌سوز است که 5 سال با متوسط سالانه 24 هزار کیلومتر رانده شود.
از سوی دیگر حق بیمه خودروهای الکتریکی نسبتاً بالاتر از انواع دیگر خودروها می‌باشد که دلیل آن می‌تواند هزینه‌های بالاتر تعمیرات در صورت خرابی به علت ذات گران‌تر این خودروها باشد.


فهرستی که در ادامه خواهید دید شامل خودروهایی با کمترین هزینه مالکیت با احتساب اعتبار مالیاتی 7500 دلاری فدرال (به‌جز شورولت بولت که اعتبار آن به علت فروش بیش از 200 هزار دستگاه به 3750 دلار کاهش یافته و از ماه اکتبر نیز این اعتبار تنها 1875 دلار خواهد شد) و قیمت خرده‌فروشی آن‌ها در ایالات‌متحده و پیش‌بینی هزینه مالکیت 5 ساله بدون در نظر گرفتن آپشن‌ها، مالیات‌ها و هزینه‌های ثبت‌نام می‌باشد.


لازم به ذکر است داده‌های مالکیت 5 ساله برای برخی از خودروهای تازه معرفی شده نظیر هوندا کلاریتی، هیوندای کُنای الکتریکی، کیا نیرو EV و تسلا مدل 3 هنوز در دسترس نیست.

6. شورولت بولت EV
هزینه مالکیت 5 ساله: 36060 دلار

شورولت بولت علاوه بر حفظ بهتر ارزش در فروش دوباره نسبت به همه خودروهای الکتریکی در 5 سال افت ارزش 25028 دلاری نسبت به قیمت اولیه 37495 دلاری داشته و 11032 دلار هم هزینه مختلف ازجمله تعمیرات، بیمه، شارژ، نگهداری و غیره دارد. بولت به‌طور متوسط با هر بار شارژ می‌تواند 383 کیلومتر را طی کند.

5. کیا سول EV
هزینه مالکیت 5 ساله: 36561 دلار

این خودروی جعبه‌ای شکل بزرگ با قیمت 34945 دلاری پس از 5 سال 27607 دلار از ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد و البته هزینه‌های عملیاتی آن رقم قابل قبول 8954 دلار خواهد بود. شعاع حرکتی متوسط این خودرو هم 178 کیلومتر می‌باشد.

4. فیات 500e
هزینه مالکیت 5 ساله: 33590 دلار

این کوچولوی بامزه ایتالیایی تنها در ایالت کالیفرنیای آمریکا در دسترس است. در حالی که قیمت آن 34705 دلار است افت قیمت آن در 5 سال 28025 دلار بوده اما هزینه آن در این دوره تنها 5565 دلار می‌باشد. میزان شعاع حرکتی فیات 500e هم تنها 135 کیلومتر می‌باشد.

3. هیوندای آیونیک EV
هزینه مالکیت 5 ساله: 32740 دلار

هیوندای آیونیک الکتریکی قیمت پایه 31235 دلاری دارد و بعد از 5 سال ارزش اولیه آن 25613 دلار افت خواهد کرد. هزینه‌های عملیاتی آیونیک هم در طول این مدت 7127 دلار خواهد بود. بُرد این مدل هم به‌طور متوسط 200 کیلومتر می‌باشد.

2. نیسان لیف
هزینه مالکیت 5 ساله: 31087 دلار

دومین خودروی ارزان از نظر هزینه‌های مالکیت در سال 2019 خودروی معروف نیسان لیف است. در بسیاری از موارد نظیر سواری و کاربردی بودن این خودرو می‌تواند گزینه بهتری هم نسبت به رتبه شماره یک باشد. انتظار می‌رود این خودرو بعد از 5 سال، 22407 دلار از قیمت پایه 30885 دلاری خود را در بازار فروش مجدد از دست بدهد. هزینه‌های عملیاتی 5 ساله این خودرو هم 8680 دلار برآورد می‌شود. در حالی که به‌طور متوسط با هر بار شارژ کامل می‌توان 241 کیلومتر مسافت را با لیف طی کرد. البته نسخه‌ای از لیف با شعاع حرکتی 346 کیلومتر و قیمت پایه 37445 دلار نیز قابل انتخاب است.

1. اسمارت EQ فورتو
هزینه مالکیت 5 ساله: 24650 دلار

ارزان‌ترین خودروی الکتریکی برای خرید یا اجاره، خودروی کوچولوی اسمارت است. این خودرو تنها دو صندلی دارد و فضای بار اندکی نیز ارائه می‌دهد. در سوی دیگر این تنها خودروی ارزان قیمت الکتریکی است که می‌توان در فرم کانورتیبل خریداری نمود در حالی که قیمت اولیه آن 24650 دلار است با صرف هزینه عملیاتی 12490 دلار در نهایت می‌توانید آن را با افت 15587 دلاری به فروش برسانید. شعاع حرکتی متوسط این خودرو هم با هر بار شارژ 93 کیلومتر خواهد بود.

منبع: myev

مطالب مرتبط

9 دیدگاه

  1. (JONATHAN (TESLA
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت خودرو های برقی خیلی کمتر از درون سوز ها هستش
    برای مثال تسلا مدل اس
    مصرف معادل بنزینش برای هر 100 کیلو متر 2.5 لیتر هستش
    در حالی که پرفورمنس یه ماشین درون سوز با مصرف 10 لیتر رو میده

    پاسخ
    1. (JONATHAN (TESLA
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      یه چیزی که نظرم جلب کرد
      الان مردم سوئد یا کشور های مثل اون
      اینجوری حساب میکنن تسلا مدل 3 باقیمت 55 هزار دلار بخریم
      که هم قیمت سری 3 بی ام و هست و بعد با پول بنزینی که تو جیبمون میمونه
      میبینن ماشین خیلی ارزون براشون افتاده تازه افت ارزش بی ام و رو هم نداره
      بعد چند سال
      برای همین الان فروش مدل 3 در این کشور ها از سری 3 و رقبای دیگه بیشتر شئه

      پاسخ
      1. پویا
        سوابق: (10 دیدگاه) ,

        حتی بی وای دی یا جیلی هم تا سال دیگه ماشین الکتریکی خوب میسازن .
        نمیدونم تسلا چی داره انقدر همه جو گیر شدن .
        بدانید و اگاه باشد که تسلا بیشتر به دلیل کم کاری رقبا معروف شده .

        پاسخ
      2. فرامرز
        سوابق: (1291 دیدگاه) ,

        یک اینکه ب ام و هم مزایای خودش رو داره. من فقط کیفیت ساخت رو مثال میزنم که واضح هست و اولین بار که تو تسلا بشینید متوجه میشید که قابل رقابت با ب ام و یا حتی فولکس هم نیست.
        دو اینکه تسلا واقعا افت قیمتش کمتره ولی علتش تسلا بودن نیست و فقط الکتریکی بودنه. یعنی معلوم نیست شما الان تسلا بخرید ۵ سال بعد که بازار الکتریکی ها داغ باشه بتونید با افت پایین بفروشید
        سه اینکه به قول دوستمون تسلا نون کم کاری بقیه رو میخوره. تسلا ۷ سال پیش مدل اس ۶۰ کیلووات ساعتی رو با قیمت ۶۰ هزار یورو روانه بازار کرد که تا سال قبل هنوز بی رقیب بود. الان هم کونا و نیرو به مشکل کمبود تو تامین باتری خوردن و معلوم نیست کی یه رقیب جدی برای تسلا به بازار میاد. اگه خیلی طول بکشه مطمئنا تسلا انقدر بزرگ میشه که بتونه با قیمت های خیلی منطقی تر ماشین به بازار بده

        پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (1291 دیدگاه) ,

      مصرف سوخت وقتی مهمه که شما برای مسافت کمتر پول کمتر بدین. برای خودروهای الکتریکی نمیشه هزینه شارژ رو پیش بینی کرد چون خیلی تفاوت قیمت بین شرکت های مختلف و خودروهای مختلف برای شارژ هست. خیلی از فروشگاه ها و مراکز خرید هم تو هزینه پارکینگ شارژ رایگان رو برای خودروهای الکتریکی لحاظ کردن

      پاسخ
  2. ali a
    سوابق: (602 دیدگاه) ,

    اگه وضعیت مملکت اینقدر کشمشی نبود و مثل یه کشور متوسط بودیم . انتخابم 100% یه ماشین الکتریکی بود. حتی همین الان هم حاضرم دوبرابر ماشین خودم پول بدم یه ماشین الکتریکی ساده داشته باشم…

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (2341 دیدگاه) ,

    واقعا شورلت عالی عمل کرده انصافا هم قیافه خوبی داره هم برد عملیاتی زیادی داره هیوندایی هم هزینه های خیلی کمی داره نیسان هم که کاملا شناخته شدست هیچ چی در مورد این نمیشه گفت تفاوت ایران و حتی باقی کشورهای خاورمیانه با کشورهای شمال ما هنوز در فکر ماشین های بنزینی با حجم موتور بالا هستیم و اونا به فکر ماشین های برقی با برد بالا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.