آموزشچشم اندازهفته نامه

انواع مختلف پیشرانه‌ها

اگر مقالات خودرویی مختلف را دنبال کرده باشید حتماً با واژه‌هایی چون ۴ سیلندر، V8 و یا ۶ سیلندر خطی آشنا هستید. شاید بدانید که این واژه‌ها درباره‌ی پیشرانه بکار می‌روند اما آیا معانی دقیق آن‌ها را می‌دانید؟ تفاوت‌هایشان را چطور؟ ما همه‌ی این موارد را به‌طور کاملاً ساده برای شما عزیزان شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

peugeot-three-cylinder
اجازه دهید نگاهی سریع به طرز کار پیشرانه بیندازیم. زمانی که مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر فرستاده می‌شود قدرت تولید خواهد شد. این مخلوط توسط شمع مشتعل شده و باعث انفجاری کوچک می‌شود. این عمل در سیلندرهای پیشرانه و هزاران بار در دقیقه اتفاق می‌افتد. در هر سیلندر یک پیستون به عنوان نتیجه‌ی انفجار حرکت می‌کند و این نیرو از طریق گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

all-new-6-0-w12-tsi
عموماً دو فاکتور قدرت تولیدی پیشرانه را تخت تأثیر قرار می‌دهد: حجم هر سیلندر و تعداد سیلندر. اگر همه‌ی فاکتورها برابر باشند سیلندرهای بیشتر و بزرگ‌تر قدرت بیشتری از سیلندرهای کمتر و کوچک‌تر تولید می‌کنند. وقتی صحبت از V6 می‌شود در واقع این واژه به سیلندرها اشاره دارد اما چرا نام‌ها متفاوت هستند؟ این موضوع به این دلیل است که پیستون‌ها می‌توانند آرایش‌های گوناگونی داشته باشند.

  • طراحی‌ها

set-engines-section-v-shaped-inline-boxer-engine
طراحی پیشرانه می‌تواند به دلایلی متفاوت باشد. غالباً این تفاوت طراحی به خاطر نرمی بیشتر و حتی بهبود مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. اینجا معمول‌ترین پیکربندی‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

خطی Inline:
inline
همه‌ی سیلندرهای پیشرانه در یک خط آرایش یافته‌اند و معمولاً نسبت به خود وضعیت عمودی دارند. این پیکربندی در اکثر هاچبک‌های خانوادگی و خودروهای کوچک دیده می‌شود. این واژه اغلب با واژه‌ی Straight که در زیر آمده تبادل هم می‌شود.

مستقیم Straight:
24-valve-dohc-straight-6-cylinder
همانند پیشرانه‌ی خطی است اما سیلندرها به‌صورت موازی با خودرو و از جلو به عقب قرار گرفته‌اند. این طراحی به تناوب در خودروهای لوکس مخصوصاً خودروهای ب‌ام‌و استفاده شده است.

V شکل:
crankshaft-pistons-engine-v
در این حالت وقتی پیشرانه از جلو نگاه شود سیلندرها به‌صورت V شکل آرایش یافته‌اند. در پایه‌ی این V یک میل‌لنگ کار می‌کند. این استایل عموماً در خودروهای لوکس و پرفورمنس بکار می‌رود زیرا به شما اجازه می‌دهد که در مقایسه با پیشرانه‌های خطی، سیلندرهای بیشتری را در فضایی کمتر قرار دهید.

تخت Flat:
flat-engine
این نوع پیشرانه‌ها با نام بوکسور نیز شناخته می‌شوند. در پیشرانه‌های تخت پیستون‌ها در امتداد صفحه جابجا می‌شوند و سیلندرها در دو طرف میل‌لنگ قرار دارند. پیشرانه‌های تخت ارتفاع کمتری نسبت به سایر پیشرانه‌ها دارند و بنابراین باعث پایین آمدن مرکز ثقل و در نتیجه هندلینگ بهتر خودرو می‌شوند. در حال حاضر تنها دو کمپانی پورشه و سوبارو از این نوع پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند.

VR و W:
DB2015AL03378
پیشرانه‌های VR توسط گروه فولکس‌واگن توسعه یافته‌اند. این نسخه از اصول مشابه پیشرانه‌های V شکل استفاده می‌کند اما فاصله‌ی بین دو ردیف سیلندر بسیار کم است و در یک بلوک قرار می‌گیرند. پیکربندی W از ترکیب دو پیشرانه‌ی VR با هم در پایه به وجود می‌آید. پیشرانه‌های VR هم‌اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه که نسخه‌های W در خودروهایی چون بنتلی مولسان دیده می‌شوند.

w_engine_vr6

  • پیکربندی‌های معمول

همانند آرایش سیلندرها، تعداد آن‌ها نیز می‌تواند به دلایل مختلف از جمله قدرت، مصرف سوخت و حتی صدای تولیدی متفاوت باشد.

۲ سیلندر: تنها برای پیشرانه‌هایی با حجم بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها خودرویی که در حال حاضر از دو سیلندر بهره می‌برد فیات ۵۰۰ است.

۳ سیلندر: عموماً در خودروهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه که خودروهایی چون فورد فوکوس و پژو ۳۰۸ با استفاده از توربو باعث بهبود قدرت خودرو بدون اثر آن‌چنانی روی مصرف سوخت شده‌اند.

۴ سیلندر: این آرایش معمول‌ترین نسخه‌ی استفاده شده در خودروها بوده و تقریباً همیشه به‌صورت خطی تولید می‌شود.

۵ سیلندر: این پیشرانه‌ها نسبتاً نادر هستند و در حال حاضر تنها در چند مدل ولوو و آئودی یافت می‌شوند. این خودروها به لطف آرایش جالبشان صدای خوبی تولید می‌کنند.

۶ سیلندر: این پیشرانه‌ها در بسیاری از خودروهای لوکس و در هر دو صورت خطی و V شکل دیده می‌شوند. پیشرانه‌های ۶ سیلندر قدرتمندتر بوده و صدای مسابقه‌ای‌تری نسبت به پیشرانه ۴ سیلندر تولید می‌کنند. برخی سوپرکارهای سطح بالا نظیر فورد GT از این نوع پیشرانه به همراه توربو برای ایجاد قدرتی زیاد استفاده می‌کنند.

۸ سیلندر و بالاتر: پیشرانه‌های V8 ،V10 و V12 در سدان های لوکس و سوپرکارها دیده می‌شوند. برخی خودروهای سطح بالای فولکس‌واگن از پیشرانه‌های W12 و بوگاتی ویرون از پیشرانه‌ی W16 استفاده می‌کند.

2017-porsche-panamera-v-8-engine-9

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. Viper ACR

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11369 ديدگاه)

    سلام
    فقط V12 .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. سردار

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    V8 خودروهای تنفس طبیعی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. رضا

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    آقا شاهین سلام ، خدا قوت ، مطلب خیلی خوبی بود .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. audi sq7

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    آقای احمدزاده. ممنون از مقاله خوبتون. این مقاله به عنوان یک رفرنس و مرجع یادم میمون. واقعآ جا ی این مقاله ها تو پدال خالی هستش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3783 ديدگاه)

      فدای همه ی دوستان
      ارادت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. AK_007

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    مقاله بسیار عالی بود
    فقط دوتا سوال داشتم
    اول اینکه تفاوت بلوک کوچک و بزرگ که در ماشین ها استفاده میشه چیه و ایا امروزه هم کاربرد داره?
    چون من در مورد امریکایی های قدیمی شنیدم

    و دوم اینکه چرااز موتور وانکل روی ماشین ها استفاده نمیشه?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Viper ACR

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11369 ديدگاه)

      .
      بیگ بلاک / ۸ سیلندر های امریکایی ، بیشتر از ۴۰۰ سانتی متر مکعب. ( ۶.۶ لیتر) ( به غیر از موتور ۳۴۸ که بیگ بلاک بود.)
      اسمال بلاک / ۸ سیلندر های امریکایی زیر ۶.۶ لیتر.

      .

      موتور وانکل، این موتور علاوه بر محاسن، معایبی هم داره که از این قرار هستند:
      ۱.تراش دیواره داخلی سیلندر به خاطر شکل غیر دایروی بسیار سخت، حساس و پرهزینه است.
      ۲.مثلث دوار و دیواره سیلندر فقط در یک خط تماس دارند و این موضوع باعث میشه که برای جدا کردن محفظه پرفشار و کم فشار فقط یک آب بند قابل استفاده باشه (بر خلاف موتورهای پیستونی که از چند آب بند استفاده میکنند.) کافی نبودن تعداد آب بندها فرار حجمی از مخلوط هوا و سوخت رو به دنبال داره که باعث کاهش بازدهی میشه.
      ۳.شکل خاص (کاملا پهن) محفظه احتراق در زمان احتراق و ناچیز بودن جریانهای Swirl و Tumble باعث میشه که پیشروی شعله به اندازه کافی سریع نباشه و عملا احتراق کامل اتفاق نمی افته.
      ۴.سیلندر در قسمتهای پر فشار (محل احتراق) شعاع بسیار بیشتری نسبت به موتور رفت و برگشتی داره و این یعنی تنش بیشتر و لزوم دارا بودن ضخامت بیشتر. این مساله باعث سنگینتر بودن پوسته موتور ونکل نسبت به موتورهای رفت و برگشتی هست. درسته که آلات رفت و برگشتی در این موتورها حذف شدن اما پوسته سنگینتر شده و بنا براین موورهای ونکل الزاما سبکتر از نمونه های رفت و برگشتی هوا خنک معادل نیستند.

      موتورهای ونکل به دلایلی چون قیمت بالا ، بازده پایین و آلایندگی زیاد در سالهای اخیر از صنعت خودرو کنار گذاشته شدند…

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. AK_007

        ۲ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (562 ديدگاه)

        اطلاعات عالی
        ممنون وایپر جان

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Ace

          ۲ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11369 ديدگاه)

          خواهش میکنم.
          خیلی خلاصه گفتم.
          در مورد موتورهای امریکایی از علی شوی نوا هم بپرس تا تمام تاریخش رو برات بگه.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. حسن

        ۲ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (100 ديدگاه)

        ممنون از توضیحاتتون، فقط خواستم به این موضوع که اعداد ٣٠۵، ٣۵٠، ۴٠٠ و غیره که در ماشین های امریکایی استفاده میشده مربوط به حجم موتور بر اساس اینچ مکعب هست! و همونطور که گفتین به موتور های با حجم بیشتر از ۴٠٠ اینچ مکعب بیگ بلاک می گفتن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Ace

          ۲ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11369 ديدگاه)

          کاملا درسته.
          من با عجله نوشتم اشتباه کردم.
          ممنون که گفتید.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  6. علي

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (849 ديدگاه)

    به نظر من کم کم باید با موتورهای بنزینی خداحافظی کرد.
    از معایب آنها عبارتند از:
    ١- تولید آلودگی و کثیفی
    ٢-تولید صدا بیش از حد و آلودگی صوتی و صلب آسایش و آرامش
    ٣- هزینه نگهداری بالا و پیچیدگی و چرب و چیلی بودن زیر کاپوت خودرو
    ۴-از بین بردن نفت و ذخایر آن
    ۵- سوختگیری اجباری در پمپ بنزین و ایستگاها مخصوص بنزین در خارج از خانه یا محل پارک خودرو

    از محاسن:
    ١-در دسترس بودن خودرو و قیمت پایین تر آن نسبت به الکتریکیها
    ٢- در دسترس بود ایستگاهای سوخت خارج از خانه
    ٣- شناخته شده بودن تعمیر و نگهداری خودرو برای مکانیکها و حتی مالک خودرو
    ۴-پیمایش مسیر طولانی تر نسبت به برقیها( البته فعلا)
    با تچکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Sajjad

      ۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1730 ديدگاه)

      یکی دیگر از خوبی های بنزین
      لذت بخش بودن رانندگیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. آریا

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظر من ۴سیلندر ۲ لیتری توربو تو ماشینای میان سایز و بزرگتر خیلی رایج میشه
    (مثل بی ام و سری ۵ و ۷)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. mans

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (50 ديدگاه)

    Bmw بهترین موتور ساز جهانه
    بنده به شخصه عاشقه اون v10 رو اتاق E60 هستم عالیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. REZA ///AMG

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2237 ديدگاه)

    موتور Boxer و Flat با هم تفاوت های جزئی دارند که به میل لنگ مربوط میشه
    موتور فلت عین یک خورجینی با زاویه بین سیلندر ۱۸۰درجه هست و سیلندر های روبرو ۱۸۰درجه (یک مرحله از ۴ مرحله سیلندر) اختلاف فاز دارند
    موتور باکسر هم از بیرون شبیه فلته ولی سیلندر های روبرو با هم ۳۶۰ درجه (۲ مرحله از ۴ مرحله) اختلاف فاز دارند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. بهروز

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر معیار رو نرمی کارکرد انجین در نظر بگیریم، یاد l8 های دهه ۱۹۳۰ بخیر ???

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. حامد

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (189 ديدگاه)

    در جهت تکمیل مقاله : انجین دبلیو W با انجین دابل وی vv فرق داره. انجین بوکسر و فلت هم احتیاج به توضیح بیشتری دارند. در کل مقاله مفیدیه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. محمد انصافی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بزرگوار چهارصد اینچ مکعب نه سانتی متر مکعب

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا