چشم اندازهفته نامه

نگاهی به تعدادی از خودروهای دوموتورهٔ تاریخ

خودروهای دوموتوره از عجیب‌ترین‌های دنیای ماشین هستند. به دلیل پیچیدگی‌های زیاد، بسیاری از خودروهای دوموتوره هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسیدند اما استفاده از دو پیشرانهٔ مجزا در یک خودرو مزیت‌هایی را هم به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال، در خودروهای مسابقه‌ای استفاده از دو موتور، ارزان‌تر از توسعهٔ یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر است و همچنین می‌تواند راه میان‌بری برای رسیدن به سامانهٔ چهارچرخ محرک باشد. از سوی دیگر، برای خودروهایی که برای آفرود طراحی شده‌اند، با اضافه کردن یک موتور دیگر، وزن خودرو متعادل شده و گشتاور دو برابر می‌شود. با این مقدمه به سراغ معرفی خودروهای دوموتورهٔ تاریخ می‌رویم.

 

Citroen 2CV Sahra

در اواخر دههٔ ۵۰ میلادی فرانسوی‌ها به دنبال یافتن نفت در شمال آفریقا بودند و تصمیم گرفتند برای این کار از سیتروئن ۲CV استفاده کنند اما نه ۲CV معمولی! برای این مأموریت نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو بنام صحرا طراحی شد که علاوه بر موتور جلویی، یک پیشرانه هم در عقب آن نصب شده بود. هرکدام از این موتورها ۱۲ اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت خودرو را به ۲۴ اسب بخار رسانده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ایجاد کرده بود. ۲CV صحرا با سیستم تعلیق منعطف، فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و توزیع وزن مناسب ناشی از نصب پیشرانه‌ها در جلو و عقب، توانایی درنوردیدن کویرهای آفریقا را پیدا کرد و از همه مهم‌تر زمان و هزینهٔ توسعهٔ آن بسیار کم بود.

 

Mercedes A38 AMG

نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در آزمایش قابلیت مانور یک مجلهٔ سوئدی چپ کرد. این اتفاق توسط رسانه‌ها در سراسر دنیا پخش شده و اعتبار مرسدس را زیر سؤال برد. برای رفع این مشکل، AMG وارد عمل شد. راه‌حل آن‌ها اما کاهش ارتفاع A کلاس و نصب یک پیشرانهٔ دوم در صندوق بار آن بود. این مدل ویژه که A38 AMG نام گرفت، به دو پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر هرکدام با ۱۲۵ اسب بخار قدرت مجهز شد و بدین ترتیب مجموع قدرت خودرو به ۲۵۰ اسب بخار رسید. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه اما تنها پنج پروتوتایپ از A38 تولید شد و AMG هیچ‌گاه آن‌را به بازار عرضه نکرد.

 

Mini Twini

زمانی که جان کوپر افسانه‌ای مینی موک دوموتوره‌ای که توسط تیم BMC طراحی شده بود را دید، تحت تأثیر افزایش قدرت و کشش آن قرار گرفت. او از این ایده استقبال کرد و یک مینی دوموتوره را ظرف تنها شش هفته ساخت. کوپر یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای ۱.۱ لیتری با ۸۲ اسب بخار قدرت را در جلو و یک موتور ۱.۲ لیتری تیونینگ شده با ۹۶ اسب بخار قدرت را در عقب خودرو نصب کرد. مینی توئینی هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرد اما آزمایش‌های گستردهٔ آن موجب کاهش زمان دور زنی در پیست Brands Hatch شد.

 

MTM TT Bimoto

در سال ۲۰۰۷ شرکت تیونینگ MTM سراغ آئودی TT رفت و یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربوشارژ دوم را در صندلی‌های عقب آن نصب کرد. هریک از این موتورها ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور داشتند. این TT دو موتور توانست در پیست آزمایشی Papenburg آلمان به حداکثر سرعت ۳۹۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

Mosler Twinstar Eldorado

نسل دهم کادیلاک الدورادو خودروی چندان هیجان‌انگیزی نبود اما «وارن موسلر» مؤسس شرکت خودروسازی موسلر، برنامهٔ ویژه‌ای برای آن داشت. وی در ابتدای پروژۀ خود که توئین‌استار نام گرفته بود، تصمیم داشت الدورادو را به خودرویی موتور وسط تبدیل کند اما متوجه شد این کوپهٔ آمریکایی می‌تواند به‌خوبی به‌عنوان خودرویی دوموتوره کار کند که این کار صندلی‌های عقب خودرو را هم حفظ می‌کرد. در جلوی توئین‌استار همان پیشرانهٔ استاندارد V8 با ۲۷۵ اسب بخار قدرت قرار داشت اما در عقب یک موتور V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت جای گرفته بود. یک رانندهٔ مسابقه که در Road & Track کار می‌کرد پس از رانندگی با توئین‌استار آن‌را خودروی با تعادل شگفت‌آور توصیف کرد. هزینهٔ تبدیل الدورادو به مدل دوموتوره در آن زمان حدود ۳۰ هزار دلار بود.

 

Jeep Hurricane Concept

کانسپت جیپ هوریکان که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵ رونمایی شد، به دو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی هرکدام با ۳۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. یکی از ویژگی‌های این خودرو امکان غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها بود که به پیشرانه‌ها اجازه می‌داد بجای شانزده سیلندر، با دوازده، هشت و یا حتی چهار سیلندر کار کنند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه هوریکان، سیستم تعلیق و فرمان آن بود که مثل یک خرچنگ امکان چرخش ۳۶۰ درجهٔ درجا را برای خودرو فراهم می‌کرد. هرچند این خودرو به خاطر پیچیدگی و هزینه‌های بالا هرگز تولید نشد اما یک کانسپت کاملاً کاربردی بود.

 

Tiger Z100

تایگر مثل کاترهام یک شرکت کوچک ساخت خودروهای موسوم به کیت کار در بریتانیا است. مالک این شرکت، «جیم دادلی» در سال ۲۰۰۱ قصد داشت رکورد جدیدی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند. برای انجام این کار، وی دو پیشرانهٔ کاوازاکی ZX9R را زیر کاپوت خودروی ساخت شرکت خود قرار داد که نیروی آن‌ها توسط یک گیربکس سکوئنشال به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. با این قوای محرکه، خودروی تایگر توانست شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۸ ثانیه را به ثبت برساند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. هادی 8 سیلندر

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    خیلی جالب بود
    دو تا موتور توربو سمند وصل کنی رو 206 چه چیزی میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. علیx76

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      حالا انگار EF7TC چه تحفه ایه
      خود موتور ۲۰۶RC با کد EW10J4S ، بطور تنفس طبیعی ۱۷۸ اسب بخار قدرت میده
      با یه توربوشارژر بوست پایین ، به راحتی ۲۵۰-۳۰۰ اسب میشه ازش گرفت
      یا با هزینه خیلی کمتر ، روی پراید با BPT میشه ۲۵۰ اسب گرفت

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Sina Barca

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        قوانین خودرو سازی:

        ۱-(((ترکیب دو تا موتور بدرد نخور همواره بدرد نخور است)))
        ۲-(((یک موتور بدرد نخور با هر تغییری همواره بدرد نخور است)))
        ۳-((وقتی که راه جایگزین و صحیح تری موجود است نیاز به استفاده از روش های قدیمی نیست)))
        ۴-(((قانون سوم در یک حالت کاربردی ندارد و آن هم درباره موتور های برقی به جای بنزینی است)))

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. Hamid

          ۲ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (38 ديدگاه)

          البته جمع دو تا شاخض منفی منفی تره

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. هادی 8 سیلندر

        ۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (458 ديدگاه)

        اینایی که میگی جنازشون بعد کلی تقویت توربو تراشکاری بهم ریختن موتور میرسه دستت ۲۰ میلیون
        ولی اون با ۵ تومن میتونی نوش که بنزینم توش نرفته بگیری
        ایده پردازی هم میکنین دقت کنین و الی میشه vq35 انداخت ۲ تا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. هادی 8 سیلندر

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    گیربکس سکوئنشال
    این چه نو گیربکسه همون دو کلاجس ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. s.h

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (712 ديدگاه)

      اره و لی تا جایی که یادمه یه خرده فرق داشتند که اون گیربکس سکوئنشال رو مسابقه ای میکرد ولی یکی هستند

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      خیر!
      این نوع گیربکس خطیه و دنده هارو به صورت خطی عوض‌میکنه ک بسیار سریعه
      تقریبا مثل موتور سیکلت!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. حسین دهمرد

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      مثه گیربکس موتورسیکلت.دنده ها به ترتیب کم و زیاد میشن.یعنی ساختارش همینجوریه. نمیشه از چهار پرش کرد به دو. طراحیش دقیقا مثه گیربکس معمولیه ولی یه سلکتور داره که با چرخیدنش دنده عوش میشه.تو موتور پدال زبر پا وصل میشه به دنده جغجغه ای که متصل به سلکتوره.
      نمیدونم چرا زیاد تو ماشین استفاده نمیکنن حتی سایپا هم میتونه بسازدش. حتی با یه کلاچ برقی و یه استوپر موتور میشه باهاش گیربکس رو نیمه اتومات کرد. حتی میشه شیفتر پشت فرمان واسش بزاری . از هیچی که بهتره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. reza s4

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (143 ديدگاه)

        دوست عزیز جسارت نباشه
        stepper motor یا موتور پله ای

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. حسین دهمرد

          ۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          شما تصحیح کردی نمیدونم چرا بهت دیس دادن آخه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    4. علی آقا

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (571 ديدگاه)

      گیربکس موتورسیکلت از نوع سکوئنشال است.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. بی طرف

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (100 ديدگاه)

    به قول یه ضرب المثلی که نمیدونم مال کجاست:چند تا کوچیکش،بهتر از یه دونه بزرگش!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Sina Barca

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      (((چند نظر بهتر از یک نظر است))))
      البته فکر کنم زیاد در علم خودرو کاربرد نداشته باشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (599 ديدگاه)

    فقط اون ژیان دو موتوره… یه صدایی ازش درآد?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      پژو و سیتروئن ظاهرا مشکل تاریخی با سیستم انتقال چهار چرخ دارن که دست به این کارها میزنه همین الان هم همه ماشین هاش دیفرانسیل جلون جدیدا یه موتور الکتریکی وصل کرده محور عقب میگه دو دیفرانسیل. ?

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (522 ديدگاه)

        شما هم گویا یک مشکل تاریخی با پژو و سیتروئن فرانسه داری!!. 😊
        الان تو این لیست همه ماشینها یه جور بودن گیر دادی به ژیان بدبخت

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. فررزاد

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (115 ديدگاه)

        پژو 605 مدلهایی از 405 رنو 30 تی ایکس رنو لاگونا پژو 604 همه دو دیفرانسیل بودن جهت اطلاع اول کمی راجع به گذشته و تاریخیچه شرکتهای فرانسوی مطالعه بفرمایید بعد اضهار نظر بفرمایید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. datsun

          ۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (3431 ديدگاه)

          باشه داداش از امشب به بعد میشینم راجب تاریخچه گوهر بار ماشینهای فرانسه تحقیق و مطالعه میکنم بعد میام اظهار نظر میکنم .

          موافقم 4
          مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (615 ديدگاه)

    جیپه خیی باجاله

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فررزاد

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (115 ديدگاه)

      نه شما بشین راجع به تاریخچه گوهربار داتسون و نیسان ورشکسته مطالعه کن

      موافقم 0
      مخالفم 4
  6. ارسلان

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (125 ديدگاه)

    توی اسکله رجایی بندر که میرفتم یه قسمتیش پره ماشین سواری و سنگین بود زیره آفتاب شدید بندر توی هوای باز … یه لایه کلفت خاک هم روشون نشسته بود بود … تعداد خیلی زیادی مرسدس Mercedes A38 هم اونجا بود من سال نود رفتم همون موقع که پرسیدم کسایی خیلی قدیمی تر بودن میگفتن اینا چندین ساله که اینجان و تا همین پارسال هم که از اسکله اومدم بیرون هنوزم همونجا بودن …همشونم بنز بودن چه سواری و چه ماشین سنگین

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ارسلان

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (125 ديدگاه)

      اشتباه شد فک کردم A-140 هست… اونا مرسدس A-140 مدل 2005 بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. رزیتا

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (418 ديدگاه)

    یکی از خاطره انگیزترین ماشینا واسه ایرانیا تو این عکسایی که پدال گذاشته ژیان بودش ، ژیان  یه خودروی سوپرمینی اقتصادی بود که توسط شرکت سیتروئن  تولید می‌شد که علت محبوبیت زیاد این ماشین بین ایرانیا قیمت ارزنو مصرف خیلی کم بنزینش بود ، حجم موتورش 602 سی‌سی ، فاقد سیستم رادیاتور و خنک شونده با جریان هوا ، 2 سیلندر و 4 زمانه با تولید قدرت موتور معادل 35 اسب بخار در دور موتور 575 بود ، وزنشم معادل 570 کیلوگرم بود و بیشترین سرعتشم 118 کیلومتر در ساعت بودش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ژیان نشون داده که اینکار شدنی هست!
    اگر یک پلتفرم اسپرت سبک وزن ساخته بشه و مجهز به دو موتور توربو ملی شود ، میشه اولین اسپرت ملی (چهار چرخ متحرک) تولید انبوه کشور باشه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. هادی 8 سیلندر

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (458 ديدگاه)

      سود نداره وقتی با یه موتور ۵۰ میلیون سود میکنن دلیلی نداره با دو تا موتور ۵۰ میلیون سود کنن مگه …

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا