چشم اندازهفته نامه

نگاهی به تعدادی از خودروهای دوموتورهٔ تاریخ

خودروهای دوموتوره از عجیب‌ترین‌های دنیای ماشین هستند. به دلیل پیچیدگی‌های زیاد، بسیاری از خودروهای دوموتوره هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسیدند اما استفاده از دو پیشرانهٔ مجزا در یک خودرو مزیت‌هایی را هم به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال، در خودروهای مسابقه‌ای استفاده از دو موتور، ارزان‌تر از توسعهٔ یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر است و همچنین می‌تواند راه میان‌بری برای رسیدن به سامانهٔ چهارچرخ محرک باشد. از سوی دیگر، برای خودروهایی که برای آفرود طراحی شده‌اند، با اضافه کردن یک موتور دیگر، وزن خودرو متعادل شده و گشتاور دو برابر می‌شود. با این مقدمه به سراغ معرفی خودروهای دوموتورهٔ تاریخ می‌رویم.

 

Citroen 2CV Sahra

در اواخر دههٔ 50 میلادی فرانسوی‌ها به دنبال یافتن نفت در شمال آفریقا بودند و تصمیم گرفتند برای این کار از سیتروئن 2CV استفاده کنند اما نه 2CV معمولی! برای این مأموریت نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو بنام صحرا طراحی شد که علاوه بر موتور جلویی، یک پیشرانه هم در عقب آن نصب شده بود. هرکدام از این موتورها 12 اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت خودرو را به 24 اسب بخار رسانده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ایجاد کرده بود. 2CV صحرا با سیستم تعلیق منعطف، فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و توزیع وزن مناسب ناشی از نصب پیشرانه‌ها در جلو و عقب، توانایی درنوردیدن کویرهای آفریقا را پیدا کرد و از همه مهم‌تر زمان و هزینهٔ توسعهٔ آن بسیار کم بود.

 

Mercedes A38 AMG

نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در آزمایش قابلیت مانور یک مجلهٔ سوئدی چپ کرد. این اتفاق توسط رسانه‌ها در سراسر دنیا پخش شده و اعتبار مرسدس را زیر سؤال برد. برای رفع این مشکل، AMG وارد عمل شد. راه‌حل آن‌ها اما کاهش ارتفاع A کلاس و نصب یک پیشرانهٔ دوم در صندوق بار آن بود. این مدل ویژه که A38 AMG نام گرفت، به دو پیشرانهٔ 1.9 لیتری چهار سیلندر هرکدام با 125 اسب بخار قدرت مجهز شد و بدین ترتیب مجموع قدرت خودرو به 250 اسب بخار رسید. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها 5.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه اما تنها پنج پروتوتایپ از A38 تولید شد و AMG هیچ‌گاه آن‌را به بازار عرضه نکرد.

 

Mini Twini

زمانی که جان کوپر افسانه‌ای مینی موک دوموتوره‌ای که توسط تیم BMC طراحی شده بود را دید، تحت تأثیر افزایش قدرت و کشش آن قرار گرفت. او از این ایده استقبال کرد و یک مینی دوموتوره را ظرف تنها شش هفته ساخت. کوپر یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای 1.1 لیتری با 82 اسب بخار قدرت را در جلو و یک موتور 1.2 لیتری تیونینگ شده با 96 اسب بخار قدرت را در عقب خودرو نصب کرد. مینی توئینی هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرد اما آزمایش‌های گستردهٔ آن موجب کاهش زمان دور زنی در پیست Brands Hatch شد.

 

MTM TT Bimoto

در سال 2007 شرکت تیونینگ MTM سراغ آئودی TT رفت و یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربوشارژ دوم را در صندلی‌های عقب آن نصب کرد. هریک از این موتورها 370 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور داشتند. این TT دو موتور توانست در پیست آزمایشی Papenburg آلمان به حداکثر سرعت 393 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

Mosler Twinstar Eldorado

نسل دهم کادیلاک الدورادو خودروی چندان هیجان‌انگیزی نبود اما «وارن موسلر» مؤسس شرکت خودروسازی موسلر، برنامهٔ ویژه‌ای برای آن داشت. وی در ابتدای پروژۀ خود که توئین‌استار نام گرفته بود، تصمیم داشت الدورادو را به خودرویی موتور وسط تبدیل کند اما متوجه شد این کوپهٔ آمریکایی می‌تواند به‌خوبی به‌عنوان خودرویی دوموتوره کار کند که این کار صندلی‌های عقب خودرو را هم حفظ می‌کرد. در جلوی توئین‌استار همان پیشرانهٔ استاندارد V8 با 275 اسب بخار قدرت قرار داشت اما در عقب یک موتور V8 با 300 اسب بخار قدرت جای گرفته بود. یک رانندهٔ مسابقه که در Road & Track کار می‌کرد پس از رانندگی با توئین‌استار آن‌را خودروی با تعادل شگفت‌آور توصیف کرد. هزینهٔ تبدیل الدورادو به مدل دوموتوره در آن زمان حدود 30 هزار دلار بود.

 

Jeep Hurricane Concept

کانسپت جیپ هوریکان که در نمایشگاه دیترویت 2005 رونمایی شد، به دو پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 همی هرکدام با 330 اسب بخار قدرت مجهز بود. یکی از ویژگی‌های این خودرو امکان غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها بود که به پیشرانه‌ها اجازه می‌داد بجای شانزده سیلندر، با دوازده، هشت و یا حتی چهار سیلندر کار کنند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه هوریکان، سیستم تعلیق و فرمان آن بود که مثل یک خرچنگ امکان چرخش 360 درجهٔ درجا را برای خودرو فراهم می‌کرد. هرچند این خودرو به خاطر پیچیدگی و هزینه‌های بالا هرگز تولید نشد اما یک کانسپت کاملاً کاربردی بود.

 

Tiger Z100

تایگر مثل کاترهام یک شرکت کوچک ساخت خودروهای موسوم به کیت کار در بریتانیا است. مالک این شرکت، «جیم دادلی» در سال 2001 قصد داشت رکورد جدیدی در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند. برای انجام این کار، وی دو پیشرانهٔ کاوازاکی ZX9R را زیر کاپوت خودروی ساخت شرکت خود قرار داد که نیروی آن‌ها توسط یک گیربکس سکوئنشال به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. با این قوای محرکه، خودروی تایگر توانست شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.8 ثانیه را به ثبت برساند.

 

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه

  1. هادی 8 سیلندر

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (361 ديدگاه)

    خیلی جالب بود
    دو تا موتور توربو سمند وصل کنی رو 206 چه چیزی میشه

    1. علیx76

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (707 ديدگاه)

      حالا انگار EF7TC چه تحفه ایه
      خود موتور ۲۰۶RC با کد EW10J4S ، بطور تنفس طبیعی ۱۷۸ اسب بخار قدرت میده
      با یه توربوشارژر بوست پایین ، به راحتی ۲۵۰-۳۰۰ اسب میشه ازش گرفت
      یا با هزینه خیلی کمتر ، روی پراید با BPT میشه ۲۵۰ اسب گرفت

      1. سینا BMW

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (377 ديدگاه)

        قوانین خودرو سازی:

        ۱-(((ترکیب دو تا موتور بدرد نخور همواره بدرد نخور است)))
        ۲-(((یک موتور بدرد نخور با هر تغییری همواره بدرد نخور است)))
        ۳-((وقتی که راه جایگزین و صحیح تری موجود است نیاز به استفاده از روش های قدیمی نیست)))
        ۴-(((قانون سوم در یک حالت کاربردی ندارد و آن هم درباره موتور های برقی به جای بنزینی است)))

        1. Hamid

          ۲ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (14 ديدگاه)

          البته جمع دو تا شاخض منفی منفی تره

      2. هادی 8 سیلندر

        ۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (361 ديدگاه)

        اینایی که میگی جنازشون بعد کلی تقویت توربو تراشکاری بهم ریختن موتور میرسه دستت ۲۰ میلیون
        ولی اون با ۵ تومن میتونی نوش که بنزینم توش نرفته بگیری
        ایده پردازی هم میکنین دقت کنین و الی میشه vq35 انداخت ۲ تا

  2. هادی 8 سیلندر

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (361 ديدگاه)

    گیربکس سکوئنشال
    این چه نو گیربکسه همون دو کلاجس ؟

    1. s.h

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (687 ديدگاه)

      اره و لی تا جایی که یادمه یه خرده فرق داشتند که اون گیربکس سکوئنشال رو مسابقه ای میکرد ولی یکی هستند

    2. امیر

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2100 ديدگاه)

      خیر!
      این نوع گیربکس خطیه و دنده هارو به صورت خطی عوض‌میکنه ک بسیار سریعه
      تقریبا مثل موتور سیکلت!

    3. حسین دهمرد

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (910 ديدگاه)

      مثه گیربکس موتورسیکلت.دنده ها به ترتیب کم و زیاد میشن.یعنی ساختارش همینجوریه. نمیشه از چهار پرش کرد به دو. طراحیش دقیقا مثه گیربکس معمولیه ولی یه سلکتور داره که با چرخیدنش دنده عوش میشه.تو موتور پدال زبر پا وصل میشه به دنده جغجغه ای که متصل به سلکتوره.
      نمیدونم چرا زیاد تو ماشین استفاده نمیکنن حتی سایپا هم میتونه بسازدش. حتی با یه کلاچ برقی و یه استوپر موتور میشه باهاش گیربکس رو نیمه اتومات کرد. حتی میشه شیفتر پشت فرمان واسش بزاری . از هیچی که بهتره.

      1. reza s4

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (119 ديدگاه)

        دوست عزیز جسارت نباشه
        stepper motor یا موتور پله ای

        1. حسین دهمرد

          ۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (910 ديدگاه)

          شما تصحیح کردی نمیدونم چرا بهت دیس دادن آخه.

    4. علی آقا

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (280 ديدگاه)

      گیربکس موتورسیکلت از نوع سکوئنشال است.

  3. بی طرف

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (73 ديدگاه)

    به قول یه ضرب المثلی که نمیدونم مال کجاست:چند تا کوچیکش،بهتر از یه دونه بزرگش!

    1. سینا BMW

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (377 ديدگاه)

      (((چند نظر بهتر از یک نظر است))))
      البته فکر کنم زیاد در علم خودرو کاربرد نداشته باشه

  4. محمد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (248 ديدگاه)

    فقط اون ژیان دو موتوره… یه صدایی ازش درآد😂

    1. datsun

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1671 ديدگاه)

      پژو و سیتروئن ظاهرا مشکل تاریخی با سیستم انتقال چهار چرخ دارن که دست به این کارها میزنه همین الان هم همه ماشین هاش دیفرانسیل جلون جدیدا یه موتور الکتریکی وصل کرده محور عقب میگه دو دیفرانسیل. 😊

      1. amir

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (454 ديدگاه)

        شما هم گویا یک مشکل تاریخی با پژو و سیتروئن فرانسه داری!!. 😊
        الان تو این لیست همه ماشینها یه جور بودن گیر دادی به ژیان بدبخت

      2. فررزاد

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (46 ديدگاه)

        پژو 605 مدلهایی از 405 رنو 30 تی ایکس رنو لاگونا پژو 604 همه دو دیفرانسیل بودن جهت اطلاع اول کمی راجع به گذشته و تاریخیچه شرکتهای فرانسوی مطالعه بفرمایید بعد اضهار نظر بفرمایید

        1. datsun

          ۱ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (1671 ديدگاه)

          باشه داداش از امشب به بعد میشینم راجب تاریخچه گوهر بار ماشینهای فرانسه تحقیق و مطالعه میکنم بعد میام اظهار نظر میکنم .

  5. محمد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    جیپه خیی باجاله

    1. فررزاد

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      نه شما بشین راجع به تاریخچه گوهربار داتسون و نیسان ورشکسته مطالعه کن

  6. ارسلان

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (100 ديدگاه)

    توی اسکله رجایی بندر که میرفتم یه قسمتیش پره ماشین سواری و سنگین بود زیره آفتاب شدید بندر توی هوای باز … یه لایه کلفت خاک هم روشون نشسته بود بود … تعداد خیلی زیادی مرسدس Mercedes A38 هم اونجا بود من سال نود رفتم همون موقع که پرسیدم کسایی خیلی قدیمی تر بودن میگفتن اینا چندین ساله که اینجان و تا همین پارسال هم که از اسکله اومدم بیرون هنوزم همونجا بودن …همشونم بنز بودن چه سواری و چه ماشین سنگین

    1. ارسلان

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (100 ديدگاه)

      اشتباه شد فک کردم A-140 هست… اونا مرسدس A-140 مدل 2005 بودن

  7. رزیتا

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (413 ديدگاه)

    یکی از خاطره انگیزترین ماشینا واسه ایرانیا تو این عکسایی که پدال گذاشته ژیان بودش ، ژیان  یه خودروی سوپرمینی اقتصادی بود که توسط شرکت سیتروئن  تولید می‌شد که علت محبوبیت زیاد این ماشین بین ایرانیا قیمت ارزنو مصرف خیلی کم بنزینش بود ، حجم موتورش 602 سی‌سی ، فاقد سیستم رادیاتور و خنک شونده با جریان هوا ، 2 سیلندر و 4 زمانه با تولید قدرت موتور معادل 35 اسب بخار در دور موتور 575 بود ، وزنشم معادل 570 کیلوگرم بود و بیشترین سرعتشم 118 کیلومتر در ساعت بودش

  8. حسین

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    ژیان نشون داده که اینکار شدنی هست!
    اگر یک پلتفرم اسپرت سبک وزن ساخته بشه و مجهز به دو موتور توربو ملی شود ، میشه اولین اسپرت ملی (چهار چرخ متحرک) تولید انبوه کشور باشه!

    1. هادی 8 سیلندر

      ۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (361 ديدگاه)

      سود نداره وقتی با یه موتور ۵۰ میلیون سود میکنن دلیلی نداره با دو تا موتور ۵۰ میلیون سود کنن مگه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن