چشم اندازهفته نامه

کدام خودروها طی پنج سال کمترین و بیشترین اُفت قیمت را دارند؟

استهلاک یکی از واقعیت‌های زندگی است و در مواردی می‌تواند بسیار مضر باشد. به‌عنوان‌مثال، در مورد خودروهای صفرکیلومتر استهلاک بسیار بد است زیرا برخی از خودروها طی چند سال اول مالکیت بیشتر ارزش خود را از دست می‌دهند و با اُفت قیمت شدیدی مواجه می‌شوند. در همین رابطه، سایت iSeeCars طی مطالعه‌ای، بیش از ۷.۷ میلیون دستگاه خودرو را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده است تا مشخص شود کدام مدل‌ها بعد از پنج سال استفاده بیشترین و کمترین استهلاک و افت قیمت را داشته‌اند.

با توجه به محبوبیت پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها، چندان تعجب‌آور نیست که بسیاری از این خودروها افت قیمت کمی دارند. در صدر لیست کم‌استهلاک‌ترین خودروها، نسل قبلی جیپ رانگلر در هر دو نسخهٔ معمولی و آن‌لیمیتد (چهاردر) قرار گرفته است که بعد از پنج سال تنها ۳۱.۵ و ۳۰ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست می‌دهند. در این لیست تویوتا هم با مدل‌های تاکوما (۳۲ درصد افت قیمت)، تاندرا (۳۵.۹ درصد افت قیمت) و فورانر (۳۶.۵ درصد افت قیمت) رتبه‌های سوم تا پنجم را در اختیار دارد که هر سه مقدار زیادی از ارزش اولیهٔ خود را بعد از پنج سال حفظ می‌کنند. پورشه ۹۱۱ با ۳۷.۲ درصد، نیسان GT-R با ۳۹.۴ درصد و سوبارو ایمپرزا WRX با ۴۰ درصد افت قیمت نیز کم‌استهلاک‌ترین خودروهای عملکرد بالا محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر، پراستهلاک‌ترین خودروها فقط به دو دستهٔ لوکس و دوستدار محیط‌زیست تقسیم می‌شوند. مازراتی کواتروپورته بدترین وضعیت را دارد زیرا پس از گذشت پنج سال ۷۲.۲ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست می‌دهد که ۲۲.۶ درصد از حد متوسط بیشتر است. ب‌ام‌و سری ۷ هم اوضاع بهتری ندارد زیرا آن‌هم ظرف پنج سال ۷۱.۳ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. آکورا RLX با ۶۹.۲ درصد و جگوار XJL با ۶۸.۹ درصد اُفت قیمت نیز دیگر سدان‌های پرچم‌دار پراستهلاک هستند. در بخش خودروهای دوستدار محیط‌زیست، نیسان لیف و ب‌ام‌و i3 به ترتیب با ۷۱ و ۷۰.۹ درصد، بیشترین اُفت قیمت را دارند. بعد از این دو هاچ‌بک الکتریکی نیز سدان‌های هیبریدی فورد فیوژن انرژی با ۶۹.۱ درصد و شورلت ولت با ۶۸.۱ درصد اُفت قیمت، در لیست پراستهلاک‌ترین خودروها قرار گرفته‌اند.

در این مطالعه اما iSeeCars غیر از اینکه به‌طورکلی پراستهلاک‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین خودروها را مشخص کرده، به‌طور خاص لیست پراستهلاک‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین شاسی‌بلندها، پیکاپ‌ها و خودروهای اسپرت را هم منتشر کرده است که می‌توانید آن‌ها را در جداول زیر مشاهده کنید. خریداران زرنگ می‌توانند از این اطلاعات برای انتخاب خودروی جدید خود استفاده کنند تا پس از پنج سال استفاده، کمترین ضرر و اُفت قیمت را تجربه کنند. از سوی دیگر، خریداران خودروهای دست‌دوم نیز در صورت انتخاب خودروهایی که بیشترین اُفت قیمت را داشته‌اند می‌توانند معاملهٔ خوبی داشته باشند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. MAHDI

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    خیلی خوبه که جیپ در این زمینه بهترین شرایط رو داره.این یک نقطه قوت هستش. اونم در جایگاه اول!!!!!
    اینا فکر کنم خودروهای تولید چندسال پیش هستن چون الان دیگه ب ام و سری۶ تولید نمیشه. ب ام و تا چندسال پیش استهلاک بیشتری نسبت به رقبای خودش داشت اونم بخاطر ذات اسپرتش اما دوساله که در این زمینه خیلی خیلی خوب شده . تاجایی که سال گذشته سری۵ در نسل جدید قابل اعتماد ترین خودروی کلاس خودش شناخته شدکه پیشرفت خیلی خیلی خوبی هستش نست به نسل قبل!!!!
    ((بهتر که سری۶ تولیدش متوقف شد.ب ام و i3 هم قرار شد متوقف بشه که خبر ندارم شده یانه))

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3256 ديدگاه)

      جداً که مملکت ما از یه سیاره دیگه اومده .
      مازراتی کواتروپورته ۷سال پیش ، بالای دو تا چهار میلیارده .
      سری ۷ bmw حدود یک میلیارد شروع میشه تا دو میلیاردو هفتصد میلیون .

      در این بین باید از جیپ و گروه کرایسلر ستایش کرد که از بدنامان استهلاک به مقام یک و دو جدول کم استهلاکترینها با کمترین اُفت قیمت رسیده اند .

      تویوتا هم که دیگه جای چک و چونه نداره ، باارزشترین برند جهانه و جزء این انتظاری نمیره .

      1. datsun

        ۱۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1716 ديدگاه)

        دو تا سوپر ماشین عملکرد بالا در لیست کم استهلاک ترین و کم ترین افت قیمته پس نگیم فلان ماشین چون ذاتش اسپورته استهلاکش بالاس این دو تا دیگه سوپر اسپورتن .

    2. محمد

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      پس بهترین انتخاب توی خودروهای با افت کم، پورشه ۹۱۱ هست

  2. Omid622

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (687 ديدگاه)

    یعنی مازراتی کوارتروپه رو ۱۰۰ هزار دلار قیمت صفرش باشه
    بعد ۵ سال قیمت به ۲۸ هزار دلار میرسه

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3256 ديدگاه)

      امید عزیز
      مازراتی که هیچی با این اُفت شاید کمتر همه میشه ولی جالبه بدونید بنتلی کانتیننتال ۵ سال کار تمیز هم با اینکه صفرش بالای ۲۰۰هزار دلاره ، میشه حدود ۳۰ هزار دلار و کلاً این خاصیت ماشینهای لوکسه که سالانه اُفت بندازه .

    2. محمد

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دقیقا
      و این یعنی خرید مازراتی کواتروپورته کارکرده کاملا به صرفه است
      و از طرف دیگه هم خرید پورشه ۹۱۱ صفر با توجه به افت کمش با صرفه است

  3. محمد

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خیلی جالبه که بی ام و سری هفت با افت قیمت ۷۰ درصدی روبه‌رو هست اما همین ماشین توی ایران هم قیمت یه آپارتمان لوکس هستش اینجاست که یه بار دیگه به مافیا ی صنعت خودرو پی می‌بریم

  4. Genius

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (685 ديدگاه)

    هیچ جای دنیا مثل اینجا خودرو کالای سرمایه ای نیست!تو ایران ما ژن معمولیا یه پراید یا ۲۰۶ میخریم میذاریمش لای زر ورق یه وقت خط نیفته چون میدونیم همین ماشینمون ده سال دیگه اگه تمیز باشه یهو دو سه برابر افزایش قیمت خواهد داشت درحالیکه تو خارجه طرف ماشین میخره مثل اسب ازش کار میکشه چون میدونه چه ماشین بخوابه چه کار کنه پنج شش سال بعد از تولید قیمتش نصف میشه!

  5. sina

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    همون همیشگی
    تویوتا
    بی ام و

  6. امیر

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2253 ديدگاه)

    لیست اول ک خیلی طبیعیه امریکایی ها و‌ژاپنی ها باشن اما وجود ۹۱۱ خیلی جالب بود ‌‌‌‌‌‌‌و بسیار هم عالی!!
    لیست دوم هم فورد فیوژن خیلی عجیب بود و بسیار بد!

  7. Elmiraj

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1537 ديدگاه)

    جیپ رانگلر روز به روز ارزشمند تر میشه…
    ‌.
    تا جایی که تو ایران خودمون هم یه شهباز تمیز بالای ۵۰ میلیون قیمت می خوره…!!!!!!

    1. شاهین

      ۱۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (753 ديدگاه)

      واسه کسایی که ماشین شاستی بلند چینی (هاچبک بلند) سوار میشن چون آپشنال هست و مشکل لرزش فرمون نداره و جس متریالیتی بهشون دست میده از رانگلر نگو! لطفا
      ارزش رانگلر رو اونایی که خریدن میدونن نه اینا که کلیپ کارگردانی شده (carwow) دیدن و قضاوت میکنن
      جیمنی رو میکوبن تو سره رانگلر انگار جی کلاس سه هیچ جلوتر بود از همون جیمنی، استیکر خنده همراه با اشک شوق میخواد اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X