رابطهٔ خوب بازار خودروی آمریکا با سدانهای میان سایز مدتها است پایان یافته است یعنی از زمانی که شاسیبلندها حملهٔ خود به این بازار را آغاز کردند. هرچند همه میدانیم بازار خودروهای سواری میان سایز هرسال در حال کاهش است، اما مقایسهٔ آمار فروش این خودروها با یک دههٔ قبل بسیار تکاندهنده است. این آمار آیندهٔ تاریکی را برای سدانها در بازار ایالاتمتحده ترسیم میکنند.
آمریکاییها در سال 2019 کمتر از 1.4 میلیون دستگاه خودروی میان سایز خریداری یا اجاره کردهاند. این میزان 15 درصد از سال 2009 کمتر است که رکود بزرگ اقتصادی در حال تاختوتاز بود. هرچند این کاهش فروش چندان تکاندهنده نیست اما افت سهم بازار سدانها واقعاً اینگونه است. قبل از بحران اقتصادی، خودروهای میان سایز 16 درصد از بازار خودروی ایالاتمتحده را در اختیار داشتند و این رقم هماکنون به 8 درصد رسیده که معنای کاهش سهم 50 درصدی سدانهای میان سایز از سال 2009 تاکنون است.
به نظر نمیرسد این روند نزولی به این زودیها متوقف شود زیرا تنها در سال گذشته، سهم بازار سگمنت میان سایز بیش از نیم درصد کاهش داشته است. در سهماههٔ نخست سال جاری هم فروش خودروهای میان سایز نزدیک به 7 درصد کاهش داشته که 2 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. در این بازار فروش تمام سدانهای میان سایز کاهش داشته و فقط یک استثناء جالب در بین آنها دیده میشود که آن فورد فیوژن است. این خودرو به پایان عمر خود نزدیک میشود و بهزودی برای همیشه و بدون معرفی نسل جدید کنار خواهد رفت اما همین موضوع موجب افزایش فروش آن شده است.
امسال سدانهایی مثل هیوندای سوناتا، سوبارو لگاسی، مزدا شش و فولکسواگن پاسات کاهش فروش دورقمی را نسبت به سال گذشته تجربه کردهاند که دراینبین سدان آلمانیها با 61 درصد افت فروش، بیشترین کاهش را داشته است؛ اما اوضاع پیشتازان این کلاس هم چندان خوب نیست. هرچند هر سه سدان تویوتا کمری، هوندا آکورد و نیسان آلتیما بهتازگی نسل عوض کردهاند اما طی نُه ماه گذشته رویهم 22 هزار دستگاه کاهش فروش داشتهاند. بااینحال سهم بازار این خودروها از 56 درصد سال 2018 امسال به 59 درصد افزایش یافته است.
بااینحال، آیا بارقههای امید در آیندهٔ سدانهای میان سایز وجود دارد؟ با توجه به اوضاع کنونی بازار باید گفت واقعاً نه مگر اینکه کاهش آهستهتر سهم بازار این خودروها در سال 2019 در مقایسه با چهار سال گذشته را خبر خوبی تلقی کنیم.
اتفاق غم انگیز یست…..
اما فورد و GM زود تر از هر خودروسازی این کاهش فروش را پیش بینی و قبل از همه اقدام به حذف کردن سدان ها کردن .
عمده فروش سدان های آمریکایی در خود آمریکاست پس این پاکسازی واقعا لازم بود….
دلیل اینکه سایر برند ها سدان های میان سایزشونو حذف نکردن فروش در سایر بازار های جهانه که آمریکایی ها به اون ها دسترسی ندارن وگر نه تمام جهان حتی ارو پا هم فروش شاسی بلند ها افزایش داشته البته بجای میان سایز ها کامپک ها و ساب کامپکت هارو داره قربانی میکنه با کراس اور های کچک مثل کپچر و تی کراس
( کراس اوور )
نمیگم ماشین های خوبی نیستن. ولی دیگه شورش رو در آوردین از میتسوبیشی بگیر که نام اکلیپس رو گذاشت رو کراس اوور تا همین شورلت که بلیزر رو کرد کراس اوور.
ظهر یک ساعت میخوابی بیدار میشی میبینی چند تا کمپانی اعلام کردن می خوان کراس اوور که داشتن رو کوچیک تر کنن یا بزرگ تر کنن و به عنوان محصول جدید معرفی و بفروشن.
شب تا صبح میخوابی میبینی چند تا شون واقعا معرفی و تولید شدن و در حال فروشن.
هاج بک و سدان هم ماشین حساب میشن.
واقعا چی میخرن جای اکورد و کمری تو اون رنج قیمت که حس میکنن ماشین بهتریه 🤔
رفیق تو بعضی موارد حس میکنم حق بااوناس
البته اگه براشون اسب بخار و گشتاور کمتر مهم نباشه
مثلا شما درنظر بگیر تو رنج30k،تویوتا کمری نسخهxleیاxse و یا مثلا هوندا اکورد رو میشه گرفت.
از اون طرف با همون قیمت،میشه کراس اوری مثل مزداcx5،تیپ تورینگ رو گرفت که اینقدر خوب کارکرده که چندوقت پیش تو یکی ازمجلات با لکسوسNx مقایسه شده بود.
کراس اورخوب یعنی امثال اینها…مثل هونداcrv/تویوتاRav4 و…
نه باقی ماشین ها که به نسخه هاچبکشون،۵سانت ارتفاع اضافه کردن،درقالب کراس اور میفروشن
جایه آکورد = crv
جایه کمری = راوفور
میخریم .
تقریباً بیشتر سدانها بخصوص کمری را تجربه داشتم ، همینطور کراس اوورها را ، اما دنیای پُرترافیک امروزه باعث میشه که از رانندگی کراس اوورها بیشتر لذت ببری تا سدان ، بخصوص که شاسی محکم تری دارند نسبت به سدانها با این همه چاله چوله های پلاستیکی و آسفالته که دیگه در همه جای دنیا مُد شده و اینکه تَسلُط رانندگی با کراس اوورها بسیار بالاتر از سدان هست (( البته به جزءکیا سورنتو جدید که واقعاً هیچ دیدی به اطراف خودرو ندارید هنگام رانندگی )) (( بهترین تسلط رانندگی هم در راوفور میبینید که واقعاً احساس میکنید پشت هاچبکی همچون پژو ۲۰۶ نشسته اید و لایی میکشید )) .
چه بگم…
والا اخه این چه وضعشه آخه هاچبک ۵ سانتی متر میدن بالا کلی خریدار داره اینهمه ماشین باید همه کراس اوور بخرن اگه نسل سدان تمام بشه من هیچ وقت خانم ها رو نمیبخشم
جایه آکورد = crv
جایه کمری = راوفور
میخریم .
تقریباً بیشتر سدانها بخصوص کمری را تجربه داشتم ، همینطور کراس اوورها را ، اما دنیای پُرترافیک امروزه باعث میشه که از رانندگی کراس اوورها بیشتر لذت ببری تا سدان ، بخصوص که شاسی محکم تری دارند نسبت به سدانها با این همه چاله چوله های پلاستیکی و آسفالته که دیگه در همه جای دنیا مُد شده و اینکه تَسلُط رانندگی با کراس اوورها بسیار بالاتر از سدان هست (( البته به جزءکیا سورنتو جدید که واقعاً هیچ دیدی به اطراف خودرو ندارید هنگام رانندگی )) (( بهترین تسلط رانندگی هم در راوفور میبینید که واقعاً احساس میکنید پشت هاچبکی همچون پژو ۲۰۶ نشسته اید و لایی میکشید )) .
اولا رافر جدید که اصلا تو ایران نیست که شما گیر بیاری وسوار بشی دوما یادمه جایی گفته بودی که پراید مدل پایین به مدت طولانی داشتی که خیلی هم اذیتت میکردن از پراید تا راوفر کی میره این حجم از تناقض رو
حتما که نباید ماشین از خودت باشه.
من خودم ۲۰سالمه و ماشین ندارم ولی پدرم و در و همسایه و اقوام ماشین دارند و سوار اکثر خودرو ها شدم.
با خیلی مدل ها هم تجربه رانندگی طولانی مدت دارم مثلا از داتسون و نیسان جونیور وهایلوکس ۱۹۷۸ (شهر ما به هشت قاتل معروفه چون ترمز نداره) بگیر تا سری ۳و۵ BMW و lx570 2011 و cls500.
ماشین هم حدود ۲ هفته دست آدم باشه تمام جیک و پوکش دستت میاد.
کم میشه اما به صفر نمیرسه. من که تا کوپه ها رو تولید میکنن نگران نمیشم. حتی وقتی زن و بچه داری باس یه کوپه برا خودت داشته باشی 🙂