چشم اندازهفته نامه

۱۳ خودروی فوق‌العاده که در سال ۲۰۱۶ در آمریکا با افت فروش مواجه شدند

صرفاً حضور یک خودروی فوق‌العاده در بازار باعث نمی‌شود که نظر مشتریان به سمت آن جلب شود و آن را بخرند. در ادامه، با توجه به آمار فروش خودرو تا پایان دسامبر ۲۰۱۶، مدل‌هایی را مرور می‌کنیم که طبیعتاً می‌بایست عده زیادی به دنبال خرید آنها بوده باشند، امّا در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

فولکس‌واگن گلف R – تعداد ۴۴۹۳ دستگاه
2016-volkswagen-golf-r-1
نسخه پرفورمنس از مشهورترین هاچ‌بک اروپا نتوانسته مشتریان امریکایی را به‌خوبی متقاعد کند و علی‌رغم جلوه ظاهری، پیشرانه توربوی ۲۹۲ اسب‌بخاری و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۶ تنها حدود ۴۵۰۰ دستگاه گلف R را به خریداران تحویل داده است. این آمار را باید با مدل‌های سالخورده WRX و STi مقایسه کرد که نزدیک به ۱۰ برابر بیشتر از گلف R فروش داشته‌اند.

مزدا MX-5 میاتا – تعداد ۹۴۶۵ دستگاه
Mazda MX-5
شکی نیست که میاتا یک خودروی فوق‌العاده است؛ ترکیبی از وزن سبک، هندلینگ بسیار خوب و لذت رانندگی سقف‌باز. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که خیلی‌ها آن را به عنوان یک اتومبیل کامل و بی‌نقص درنظر بگیرند. با این حال، موقعیت خاص این خودرو در بازار موجب می‌شود که آمار فروش آن نیز بسیار اندک باشد و سال ۲۰۱۶ نیز از این امر مستثنی نبوده است.

ب‌ام‌و سری ۳ – تعداد ۷۰۴۵۸ دستگاه
2016-bmw-340i-sport-line-front-three-quarter-in-motion-03
آیا از دیدن این مدل ب‌ام‌و در این لیست تعجب‌ کرده‌اید؟ ما هم همین‌طور، ولی اعداد و ارقام دروغ نمی‌گویند. سری ۳ یک سدان اسپورت آلمانی با رانندگی فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند از لحظه‌لحظه رانندگی در زندگی‌شان لذت ببرند. با این وجود، آمار فروش این محصول ب‌ام‌و در سل ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن، به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که مشتریان برای رانندگی اسپورت روزانه، جای دیگری را پیدا کرده‌اند.

آلفا رومئو ۴C– تعداد ۴۵۷ دستگاه
2016 Alfa Romeo 4C Spider
آلفا رومئو ۴C در واقع، یک اسپورت فوق‌العاده ایتالیایی موتور وسط است که با قیمتی در حدود یک‌چهارم این نوع خودروها عرضه می‌شود. صدای بلند موتور، گیربکس دوکلاچه و یک شاسی فیبرکربنی، مواردی هستند که با چهره این مدل مطابقت می‌کنند. امّا این مدل نقص‌هایی نیز در خود دارد و مردم هم دوست ندارند که اسپورت ایتالیایی جدیدشان مشکلی داشته باشد. احتمالاً به همین دلیل است که آلفا رومئو تنها ۴۵۷ دستگاه از این خودرو را در سال گذشته به فروش رسانده است.

فورد فیستا – تعداد ۴۸۸۰۷ دستگاه
2017-ford-fiesta5
فیستا محبوب‌ترین خودرو در بازار خودروی امسال اروپا بوده است. امّا در امریکا، فروش آن همچنان روند نزولی داشته است. البته تعداد ۴۹ هزار دستگاه فروش فیستا در ۲۰۱۶، آمار مناسبی است، ولی اگر آن را عدد سال قبل از آن، یعنی بیش از ۶۰ هزار دستگاه مقایسه کنیم، بیش از یک‌چهارم از فروش این مدل کاسته شده است. به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها با خودروهای کوچک میانه خوبی ندارند.

ب‌ام‌و i3 – تعداد ۷۶۲۵ دستگاه
2017 BMW i3
i3 معمولاً به عنوان یک خودروی با چهره نامتناسب که توسط ب‌ام‌و برای به نمایش گذاشتن آخرین سطح تکنولوژی‌اش ساخته شده، از گزینه‌های خرید مشتریان بازار کنار گذاشته می‌شود. در حالی که برخی از این توصیفات ممکن است برای i3 صدق کنند، امّا ترکیب پیشرانه الکتریکی و سیستم دیفرانسیل عقب، موجب شده تا لذت مناسبی از رانندگی در سطح شهر حاصل گردد. با این حال، این موضوع نتوانسته خریداران را متقاعد کند و تنها حدود ۷۶۰۰ دستگاه ب‌ام‌و i3 در سال ۲۰۱۶ روانه خیابان‌ها شده‌اند.

پورشه باکستر و کیمن – تعداد ۶۲۶۰ دستگاه
Porsche-Boxster-Cayman-GTS
پورشه شاید برای شاهکارهای موتور عقبش مشهور باشد، امّا گزینه‌های موتور وسط این خودروساز در فرم «کیمن» و «باکستر» رفته‌رفته در حال بهتر شدن هستند. شاید به همین دلیل است که امار فروش پایین سطح نخست خودروهای اسپورت پورشه، تعجب‌برانگیز است. علی‌رغم قیمت پایین‌تر و احتمالاً هیجان و لذت رانندگی بیشتر، هر دوی این مدل‌ها در مجموع کمتر از هم‌خانواده‌های  ۹۱۱ شان فروش داشته‌اند.

شورولت SS – تعداد ۳۰۱۳ دستگاه
chevrolet-ss-2016-1024-01
هر چه در مورد فوق‌العاده‌بودن شورولت SS بگوییم، کم گفته‌ایم؛ یک سدان دیفرانسیل عقب دوست‌داشتنی با پیشرانه V8، گیربکس ۶ سرعت و سیستم کنترل سواری مگنتیک. امّا خریداران خودرو در امریکا نظر دیگری دارند و این خودرو، تقریباً همانند سال قبل از آن، در سال ۲۰۱۶ آمار فروش اندکی از خود به جا گذاشته است.

مینی کوپر – تعداد ۳۹۲۳۹ دستگاه
mini_cooper_5-door
به لطف مقررات رو به رشد ایمنی تصادف در دنیای اتومبیل، مینی‌ها دیگر به ابعاد کوچکی که باید باشند، نیستند. با این وجود، هنوز هم رانندگیِ جالبی دارند و آمار فروش پایین آنها تعجب‌برانگیز است. بدترین وضعیت مربوط به مدل ۲ درب هاردتاپ است که تقریباً نیمی از فروش خود را در سال گذشته از دست داده است.

نیسان GT-R – تعداد ۶۹۸ دستگاه
2017 Nissan GT-R Track Edition
اینکه نیسان GT-R پا به سن گذاشته است، حقیقتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. این خودرو از سال ۲۰۰۷ در بازار حضور داشته و علی‌رغم اضافه‌شدن سطح قدرت پیشرانه و تغییرات در طراحی، تقریباً به همان فرم اولیه باقی مانده است. ضمن اینکه سال به سال نیز بر قیمت این مدل افزوده شده و بر این مشتریان، با احتیاج بیشتری به سراغ آن رفته‌اند. نیسان در سال ۲۰۱۶ تنها ۶۹۸ دستگاه از GT-R را به دست مشتریان رسانده است.

داج وایپر – تعداد ۶۳۰ دستگاه
2016-dodge-viper-acr-front-three-quarter-in-motion-02
اگر تاکنون خبرش به گوش شما نرسیده، باید گفت که داج در حال پایان دادن به تولید وایپر در سال ۲۰۱۷ است. با وجود چهره طغیانگر و عملکرد بی‌عیب‌ونقص این خودرو، تعداد اندکی از افراد به داشتن یک اسپورت امریکایی گیربکس دستی با پیشرانه V10 علاقه نشان داده‌اند.

تویوتا ۸۶ / سایون FR-S / سوبارو BRZ – تعداد ۱۱۵۹۸ دستگاه
Toyota GT86 Aero
تویوتا ۸۶ یا سوبارو BRZ یک پکیج کامل برای علاقه‌مندانی است که به دنبال یک اسپورت جذاب و مقرون‌به‌صرفه هستند. این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب است، یک گیربکس دستی دارد و از چهره بسیار خوبی نیز برخوردار است. این در حالی است که میزان فروش آن در سال ۲۰۱۶ کمتر از سطح انتظار بوده است.

آلفا رومئو جولیا – تعداد ۳۶ دستگاه
2017-alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-front-three-quarter-in-motion-04
آلفا رومئو جولیا آخرین تلاش این خودرو در جهت ارائه یک سدان لوکس متوسط به صورت دیفرانسیل عقب است. برای اولین بار پس از ۲۰ سال، این مدل به بازار ایالات متحده وارد شده و تنها ۳۶ دستگاه از آن به فروش رسیده است. البته برای این آمار نباید چندان به جولیا خرده گرفت؛ چرا که در اواخر سال ۲۰۱۶ به بازار ارائه شده و باید دید که سال ۲۰۱۷ چه شرایطی برای این خودرو به همراه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. masoud v12

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (145 ديدگاه)

    در واقع علت افت فروش مدلهای مذکور میزان در آمد و وضع اقتصادی یا غیره نیست واقعیت اینه که مردم اتومبیلهای جدید رو دوست دارند سوار بشند یعنی منظورم نسل جدید هستش شما اگه دقت کنین مثلا لکسوس ال اس جدید وقتی در آمریکا عرضه بشه مطمئنا فروشش در اون سال بیشتر از بنز اس و مثلا آیودی آ8 میشه که اون ربطی به قابلیت یا هندلیگ یا کیفیت یا حتی خدمات پس از فروش گسترده اون کمپانی نداره در حالی که اگه آیودی سال بعد نسل جدید آ8 رو بده بیرون اونوقت خواهید دید که فروشش از لکسوس ال اس بیشتر شد یا اگه 4 سال بعد بنز نسل جدیدش رو بده مطمئنا به خاطر چهره جدیدش فروشش از بی ام و سری هفت بیشتر میشه که اتومبیلهای مقاله بالا هم از این نظر دچار افت فروش شده اند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش38

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (98 ديدگاه)

      آلفا رومئو جولیا یا بی ام دبلیو i3 یا مزدا MX-5 همه مدل های نسل جدید هستن البته. تویوتا 86 و آلفا رومئو 4C هم نسبتا ماشینای جوونی به حساب میان توی بازار. خیلی جوون تر از مدل های مختلف سوبارو یا میتسوبیشی. حتی اونقدری که توی این مدت باکستر و کیمن عوض شدن 911 عوض نشده.
      در کل آمریکایی ها ظاهرا خیلی با سلیقه نیستن، چه توی انتخاب ماشین و چه توی انتخاب رییس جمهور! واقعا نگاه کردن به این لیست ناراحتم میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    نیسان یه سوپر اسپورته و طبیعیه فروشش کم باشه ولی من حداقل فروش 1000دستگاهی رو پیش بینی می کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    نیسان یه سوپر اسپورته و طبیعیه فروشش کم باشه ولی من حداقل فروش 1000دستگاهی رو پیش بینی می کردم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MATADOR

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سری 3 انقدر کم فروش بوده برام جالبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. shah.

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    حالا میاتا چرا آخه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. h112

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    سری سه متعجب ام کرد…چون یه ماشین لوکس و خانوادگی با قیمت مناسب از یه برند محبوب است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین وی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    این که میاتا فروشش کم بود عجیبه چون هم اسپرته هم اقتصادی
    سری 3 هم جای تعجب داشت !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رسول

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واسہ امریکای ھا چیز تعجب اوری نیست وقتی این ھمہ ماشین خوب دور و برشون این مدل ھا واسہ من و شما جالب کہ پژو و سمند وپراید ماشینامون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sadegh

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (133 ديدگاه)

    وای…چه ماشینایی….واقعا فوق العاده❤❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MPH

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (418 ديدگاه)

    .
    سری 3 باعث تعجبم شد،30 درصد کاهش خیلی زیادیه…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    از اینا بگذریم امریکا بهشت خودرو سازان دنیاست
    تنوع رو ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MPH

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (418 ديدگاه)

      .
      بیشتر بهشت خریداراست تا سازنده ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. MOKHTAR

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آمریکاییها بیشتر علاقه مند ماشینهای قدرتمندو محکم و جادار و فول آپشن هستن. ظاهرو تنوع زیاد براشون مهم نیست.اکثر خانواده های آمریکایی هنوزم فورد و دوج تراک یا اسیتشن رو به ماشینهای دیگه ترجیح میدن.ضمنا تا وقتیکه شورولت کامارو و فورد موستانگ هستن کسی سراغ آشغالایی مثل مزدا و تویوتا و نیسان نمیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا