معرفی X70، اولین کراس‌اوور پروتون

شرکت مالزیایی پروتون که به‌تازگی تحت مالکیت گروه خودروسازی جیلی چین قرار گرفته، رسماً اولین کراس‌اوور خود را با نام X70 معرفی کرده است؛ اما این خودرو کراس‌اوور جدیدی نیست بلکه در اصل همان جیلی Boyue است که ری‌بج شده (تغییر برند داده شده) و قرار است با برند پروتون در مالزی عرضه گردد؛ بنابراین X70 اولین محصول پروتون پس از مالکیت جیلی محسوب می‌شود. این خودرو فعلاً در چین تولید شده و به‌صورت وارداتی در مالزی عرضه خواهد شد.

X70 در ظاهر هیچ تفاوتی با Boyue ندارد و تنها جلوپنجرهٔ آن با نمونهٔ جدید و منحصربه‌فردی تعویض شده است. در داخل این جلوپنجره سه میلهٔ افقی کار شده و در میانهٔ آن‌ها لوگوی پروتون بجای لوگوی جیلی قرار گرفته است. مدیر پروتون آقای «ازلان عثمان» دلیل تغییرات ظاهری جزئی X70 را سرعت بخشیدن به فرایند معرفی آن اعلام کرده است؛ اما قرار است تا اواسط سال آینده، تولید این خودرو به‌صورت CKD در مالزی آغاز شود که آن نسخهٔ تولیدی تفاوت‌های ظاهری بیشتری با Boyue خواهد داشت.

در داخل X70 نیز همه‌چیز مشابه Boyue بوده و کابین این کراس‌اوور چینی هم دست‌نخورده باقیمانده است. در اینجا چرم ناپای قهوه‌ای در صندلی‌ها، رو دری‌ها و غربیلک فرمان کار شده است. ازجملهٔ تجهیزات X70 نیز می‌توان به کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای، نمایشگر هشت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، اینترنت 4G، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، آینه‌های جانبی جمع شوندهٔ الکتریکی، چراغ‌های LED با دی‌لایت و رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی اشاره کرد. این خودرو همچنین به صفحه آمپر تمام دیجیتالی قابل تنظیم هم مجهز شده است. این ویژگی برای اولین بار است که توسط برند پروتون ارائه می‌گردد. تیپ‌های بالایی X70 از سقف پانورامای شیشه‌ای کامل نیز برخوردار هستند.

به ایمنی X70 نیز توجه زیادی شده است به‌گونه‌ای که برای آن طیف گسترده‌ای از تجهیزات و سیستم‌های ایمنی همچون دوربین دید 360 درجه، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پایش نقاط کور، شش ایربگ و سیستم پایش باد تایرها در نظر گرفته شده است؛ اما تغییر عمده‌ای که در X70 نسبت به Boyue انجام گرفته تبدیل آن از حالت فرمان چپ به فرمان راست است زیرا سیستم رانندگی در مالزی مانند بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا از نوع فرمان راست است. بنابراین Boyue اولین محصول جیلی محسوب می‌شود که به‌صورت فرمان راست هم تولید شده است.

X70 یا همان Boyue با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربو در مالزی عرضه می‌شود. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. X70 در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک قابل انتخاب است. Boyue به‌منظور عرضه در مالزی مورد آزمایش‌های گسترده‌ای قرار گرفته است به‌گونه‌ای که تعداد 77 دستگاه نمونهٔ آزمایشی آن، در بیش از دو میلیون کیلومتر تحت آزمون‌های قابلیت اطمینان قرار گرفته‌اند. انتخاب نام این کراس‌اوور چینی هم در مالزی به نظرسنجی گذاشته شده که حدود 90 هزار نفر در آن شرکت کرده و 60 درصد از آن‌ها به نام X70 رأی داده‌اند. قیمت پروتون X70 هنوز اعلام نشده است اما پیش‌فروش آن از ماه سپتامبر با پیش‌پرداخت هزار رینگت (240 دلار) آغاز شده است.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

  1. علی رضا
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    دوستان یه مطلب بی ربط
    بنز اس کلاس نسل جدید به سیستم خودران سطح ۳ مجهز شده و فکر کنم نمای عقبش از زبان طراحی جدید بنز در عقب خودرو )( gle و cls بهره گرفته
    ولی چراغ های جلو شبیه بی کلاس و جلو پنجره هم فکر کنم شبیه gle (با توجه به تصاویر استتاری همینجوری دیمی ماشین رو تحلیل کردم 😅😜)

    پاسخ
  2. علیرضا
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    جیلی بیاد ایرانخودرو و سایپا رو هم بخره دیگه…!

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (1711 دیدگاه) ,

    جیلی کم کم داره تبدیل به یکی از برندهای بزرگ جهانی میشه
    لوتوس، ولوو و حالا پروتون و این خودش گویای یک مسئله مهم تر هم هست اینکه امروز ماندن در بین خودورسازان مطرح جهانی خودش یه امر بسیار سخته و خیلی ها در این راه شکست می خورن مثل همین پروتون که یه زمانی حتی به ایران و انگلستان صادرات داشت ولی حالا هیچی

    پاسخ
  4. سید
    سوابق: (125 دیدگاه) ,

    یعنی اینا هم شاسی بلند دادن بیرون ولی ما نتونستیم…خاک برسر صنعت خودروسازیمون…خاااک!😢

    پاسخ
  5. Genius
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    حالا جالبه سایپا که تاپ ترین محصولش بعد از 50 سال کوئیک یا همون پراید اتوکشیده با چهارتا فلاپ پلاستیکی دور بدنه است زمانی که قرار بود با پروتون مشارکت کنه یهو زد زیر میز و گفت پروتون کلاس کاریش بما نمیخوره!!!
    این اعتماد به سقفه سایپا رو اگر کفشدوزک داشت الآن جای شیر نشسته بود

    پاسخ
  6. Genius
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    اونوقت بذرپاش مدیرعامل وقت سایپا زمانی که قرار بود با پروتون مشارکت کنند میگفت پروتون پرستیژش به سایپا نمیخوره و قرارداد رو لغو کرد!!!درست میگفت البته کوئیک موتور پرایدی با یک من فلاپ پلاستیکی دور بدنه کجا و این کجا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.