پژوهفته نامه

مقایسهٔ پژو 206 و 208 به بهانهٔ عرضهٔ پژو 208 در ایران

پژو ۲۰۵ یکی از محصولات موفق پژو در سطح جهانی محسوب می‌شد که در ایران هم عرضه گشت اما برخلاف بازارهای جهانی موفقیت چندانی کسب نکرد. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید و پژو قصد معرفی جانشین شایسته‌ای برای آن‌را داشت. بدین ترتیب در همین سال مدل جدید ۲۰۶ به‌عنوان جایگزین ۲۰۵ معرفی شد. ۲۰۶ از طراحی نوین و متفاوتی سود می‌بُرد که آغازگر سبک طراحی جدید پژو بود به‌نحوی‌که مدل‌های ۱۰۷، ۳۰۷، ۴۰۷ و ۶۰۷ نیز در طراحی دنباله‌رو ۲۰۶ بودند. با قاطعیت می‌توان گفت پژو ۲۰۶ جانشین بسیار شایسته‌ای برای ۲۰۵ بود و به موفقیت و محبوبیت شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد.

پژو 206 استیشن
پژو ۲۰۶ استیشن

۲۰۶ در انواع گوناگون هاچبک ۳ و ۵ در، کانورتیبل و استیشن بتولید رسید و در کشورهای گوناگونی عرضه شد. درحالی‌که در سال ۲۰۰۶ مدل جدید ۲۰۷ به‌عنوان جایگزین ۲۰۶ معرفی شد اما همچنان تولید ۲۰۶ در فرانسه تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت و نزدیک به ۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. این در حالی بود که ۲۰۷ هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت و محبوبیت ۲۰۶ دست پیدا کند. محبوبیت ۲۰۶ به حدی بود که پژو در سال ۲۰۰۹ آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داده و ظاهرش به ۲۰۷ نزدیک نمود. تولید این نمونهٔ جدید که ۲۰۶+ نام داشت تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و ۴۱۷ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

پژو 207
پژو ۲۰۷
پژو 206 پلاس
پژو ۲۰۶ پلاس

علاوه بر این تولید پژو ۲۰۶ در کشورهای دیگری چون مالزی همچنان تا سال‌ها بعد ادامه داشت به‌گونه‌ای که تولید آن در مالزی توسط شرکت مالزیایی نازا انجام‌گرفته و همچنان بانام نازا ۲۰۶ در این کشور تولید می‌شود. گروه PSA (پژو-سیتروئن) در چین نیز خودرویی را بر اساس پژو ۲۰۶ بانام سیتروئن C2 عرضه نمود که تا سال ۲۰۱۳ تولید می‌شد.

نازا 206 در مالزی
نازا ۲۰۶ در مالزی
سیتروئن C2 که در چین براساس پژو 206 ساخته می‌شد
سیتروئن C2 که در چین براساس پژو ۲۰۶ ساخته می‌شد

پای این هاچبک فرانسوی محبوب به ایران نیز باز شد و مونتاژ آن در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو و تحت عنوان تیپ ۱ آغاز شد. سپس رفته‌رفته طیف مدل‌های ۲۰۶ گسترش‌یافته و در تیپ‌های ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ به بازار عرضه شدند. پژو ۲۰۶ در ایران با دو موتور TU3 به حجم ۱۴۰۰ سی‌سی و TU5 به حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه شد. سپس در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۴) نسخهٔ صندوقدار ۲۰۶ به‌عنوان عضو پنجم خانوادهٔ این خودرو با سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان ایران‌خودرو و پژو طراحی و تولیدشده و بانام ۲۰۶ SD در ایران و دیگر کشورها عرضه گردید. در سال ۱۳۸۹ نیز همان نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ۲۰۶ یعنی پژو ۲۰۶+ بانام پژو ۲۰۷i با موتور TU5 و در دو نوع دستی و اتوماتیک در ایران عرضه شد.

پژو 206 SD
پژو ۲۰۶ SD

اما در سال ۱۳۹۰ و وضع تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، پژو روابط خود را با ایران‌خودرو قطع نموده و تولید ۲۰۶ که هنوز به‌طور کامل داخلی نشده بود با مشکل مواجه گردید. به همین دلیل ایران‌خودرو برای اینکه تولید این محصول موفق متوقف نشود داخلی سازی آن را آغاز نموده و پژو ۲۰۶ تمام داخلی (بخوانید چینی) را به بازار عرضه نمود. در ۲۰۶های داخلی ECU و سیستم برق خودرو تغییر کرده و گیربکس آن نیز با نمونهٔ متعلق به پژو ۴۰۵ تعویض شده است. به همین دلیل پژو ۲۰۶های داخلی کیفیت نمونه‌های سابق را نداشته و بسیاری از آپشن‌های آن نیز حذف‌شده است.

Ikco-Peugeot-206-2003-03

در سوی دیگر پژو در سال ۲۰۱۲ مدل جدید ۲۰۸ را به‌عنوان جایگزین ۲۰۷ معرفی نمود. خودرویی که طراحی آن تا حدودی با نگاه به گذشته و مدل محبوب ۲۰۶ انجام‌گرفته است. حال با توجه به لغو تحریم‌ها و برقراری ارتباط دوباره میان ایران‌خودرو و پژو، وعدهٔ عرضهٔ مدل‌های جدید ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ پژو در ایران داده‌شده و طبق اعلام ایران‌خودرو سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به بهانهٔ عرضهٔ پژو ۲۰۸ در بازار ایران مقایسه‌ای داشته باشیم میان آن و پدربزرگش ۲۰۶؛ بنابراین در ادامه پژو ۲۰۸ را در برابر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به‌عنوان کامل‌ترین مدل حال حاضر ۲۰۶ در ایران قرار خواهیم داد.

v_peugeot_208_10

این مقایسه تا حدودی غیرمتعارف و غیرمعمول است چراکه طراحی ۲۰۶ به سال ۱۹۹۸ و ۲۰۸ به ۲۰۱۲ بازمی‌گردد و این یعنی ۱۴ سال اختلاف؛ اما در رابطه با صنعت خودروی ایرانْ اوضاع متفاوت است و خودروها همچنان تا چندین دهه و درحالی‌که چندین نسل بعد از آن‌ها در بازارهای جهانی عرضه‌شده‌اند در ایران بتولید می‌رسند. هنگامی‌که دو خودرو را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم شباهت طراحی آن‌ها خصوصاً در قسمت عقب کاملاً مشخص است و پژو سعی کرده با بکار بردن فرمول طراحی موفق ۲۰۶ در ۲۰۸، موفقیت آن را تکرار کند.

v_peugeot_208_9

در قسمت جلوی ۲۰۸ شاهد طراحی عضلانی‌تر با جلوپنجره و چراغ‌های بزرگ‌تری هستیم که به‌وضوح مدرن‌تر از ۲۰۶ بوده و اختلاف ۱۴ ساله میان آن‌ها را نشان می‌دهد. بااین‌وجود درحالی‌که حدود ۲۰ سال از طراحی ۲۰۶ می‌گذرد و این سال‌ها کاملاً تکراری شده اما همچنان طراحی زیبا، هماهنگ و چشم‌نوازی داشته که هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. در قسمت عقب ۲۰۸، قوس درِ صندوق، شیشهٔ عقب، چراغ‌ها، اسپویلر و پروژکتوری که در میانهٔ سپر نصب‌شده است، همه و همه ۲۰۶ را تداعی می‌کنند. البته هنگامی‌که دو خودرو در کنار هم قرار می‌گیرند رشد ابعاد ۲۰۸ کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که ۱۴ سانتیمتر کشیده‌تر، ۹ سانتیمتر عریض‌تر و ۳ سانتیمتر بلندتر است درحالی‌که حدود ۹ سانتیمتر نیز فاصلهٔ محوری بیشتری از سلف خود دارد.

a_peugeot_208_52

همین افزایش طول و فاصلهٔ محوری اندک موجب شده که فضای داخلی ۲۰۸ جادارتر از ۲۰۶ باشد. نتیجه اینکه در ۲۰۸ فضای تنگ و عذاب‌آور عقب ۲۰۶ وجود نداشته و اکنون افرادی با قد ۱۸۰ سانتیمتر هم می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. همچنین ارتفاع سقف خودرو نیز بیشتر شده و همین افزایشِ اندکِ ارتفاع، فضای سرِ وسیعی را پدید آورده است. البته برخلاف طراحی بیرونی، طراحی داخلی ۲۰۸ شباهتی به ۲۰۶ نداشته و نه‌تنها فضای بزرگ‌تری داشته بلکه آرگونومیک‌تر نیز هست. مفهوم پیشرفت چشمگیر را می‌توان در داشبورد و کنسول ۲۰۸ مشاهده کرد. جایی که تجدیدنظری کلی در طراحی آن صورت گرفته و نمایشگر مرکزی به همراه طراحی کاملاً جدید داشبورد، فضای داخلی ۲۰۸ را بسیار مدرن‌تر و بروزتر از ۲۰۶ کرده است.

v_peugeot_208_2

صندلی‌های جلو و فرمان ۲۰۸ در جهات بیشتری قابلیت تنظیم دارد درحالی‌که فرمان ۲۰۶ فقط در جهت عمودی حرکت می‌کند. مجموعهٔ این عوامل موجب شده ۲۰۸ راحتی و احساس امنیت بیشتری داشته باشد. صندوق بار ۲۰۸ نیز با ۲۸۵ لیتر حجم، ۴۵ لیتر حجم بیشتری از صندوق ۲۴۰ لیتری ۲۰۶ دارد. البته در ۲۰۸ نسخهٔ استیشن وجود ندارد و کراس‌اوور کوچک ۲۰۰۸ جایگزین نمونهٔ استیشن شده است. درحالی‌که ابعاد ۲۰۸ نسبت به ۲۰۶ افزایش‌یافته است اما با مهندسی جدید وزن آن افزایش چندانی نداشته و حتی در نمونه‌های پایه وزن کمتری نسبت به ۲۰۶ دارد.

v_peugeot_208_4

در بحث پیشرانه، با توجه به اینکه ۲۰۶ ما از نوع تیپ ۵ است، از موتور آشنای TU5 سود می‌برد که با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ۲۰۶ با این موتور در ۱۱.۶ ثانیه از صفر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما هنوز پیشرانهٔ های ۲۰۸ برای عرضه در ایران به‌طور قطعی مشخص نیستند و طبق خبرها احتمالاً با سه موتور ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۲۰۰ سی‌سی و ۱۶۰۰ سی‌سی عرضه خواهد شد که دو نمونهٔ اول از نوع سه سیلندر و آخری چهار سیلندر است. به جهت تطابق حجم موتور و تعداد سیلندرهای دو خودرو، پیشرانهٔ ۱۶۰۰ سی‌سی ۲۰۸ را برای بررسی و مقایسه انتخاب می‌کنیم. این موتور باوجود حجم یکسان با موتور TU5، قدرتی برابر با ۱۶۵ اسب بخار دارد که به میزان قابل‌توجهی بیشتر از ۲۰۶ است. به همین دلیل ۲۰۸ ظرف ۷.۴ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز کمتر و به‌صورت ترکیبی معادل ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

v_peugeot_208_3

موتور سه سیلندر ۱ لیتری ۲۰۸ نیز که ایران‌خودرو وعدهٔ عرضهٔ آن را داده است قدرتی برابر با ۶۸ اسب بخار دارد که تا حدودی مشابه ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱۴۰۰ سی‌سی ۷۵ اسب بخاری خواهد بود. پیشرانهٔ ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری ۲۰۸ هم ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد که ازلحاظ قدرت با ۲۰۶ تیپ ۵ تناسب دارد. طبق اعلام ایران‌خودرو، نمونهٔ ۱۶۰۰ پژو ۲۰۸ با گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی عرضه خواهد شد که از این لحاظ با ۲۰۶ شباهت دارد اما به دلیل اختلاف قدرت دو خودرو، در تست شتاب، ۲۰۸ کاملاً بر ۲۰۶ غلبه نمود. سیستم فرمان نیز در ۲۰۸ دستخوش جهش کیفیت بالایی شده است به‌گونه‌ای که دقت بسیار بهتری نسبت به ۲۰۶ داشته و کاملاً نشان از پیشرفت و پختگی نوه نسبت به پدربزرگ را دارد. سیستم تعلیق ۲۰۸ در حد و اندازهٔ رقیب مستقیمش رنو کلیو بوده و موجب اعتمادبه‌نفس راننده در سرِ پیچ‌ها می‌شود درحالی‌که همین حس تا حدودی در ۲۰۶ هم وجود دارد.

v_peugeot_208_12

ازلحاظ امکانات و تجهیزات نیز اوضاع کاملاً به نفع ۲۰۸ است چراکه بسته به تیپ آن از انبوهی از تجهیزات سود می‌برد که امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چهار ایربگ، ستون فرمان قابل‌جمع شدن، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع و کروز کنترل در آن به‌صورت استاندارد وجود دارد. بعلاوه کیفیت ۲۰۸ نیز خصوصاً در مقایسه با ۲۰۶ های موسوم به ایرانیزه کاملاً برتر است. این در حالی است که ۲۰۶ ایرانیزه بسیاری از آپشن‌های کاربردی خود را ازدست‌داده و ازلحاظ کیفیت نیز واقعاً ضعیف و ناامیدکننده است.

v_peugeot_208_5

البته نکتهٔ کلیدی در مقایسهٔ میان ۲۰۸ و ۲۰۶ بحث قیمت است. قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ کد ۲۶۸۱۵ (بالاترین و کامل‌ترین مدل) هم‌اکنون در حدود ۳۷ میلیون تومان است درحالی‌که قیمت ۲۰۸ هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. بااین‌حال قیمت این هاچبک مدرن از سوی ایران‌خودرو حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام‌شده است که به نظر می‌رسد خودروی موردنظر ما (۱۶۰۰ با گیربکس دستی) قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان داشته باشد؛ بنابراین شاهد ۲۸ میلیون تومان اختلاف قیمت میان ۲۰۶ و ۲۰۸ هستیم که باید دید آیا ارزش پرداخت دارد یا نه. خصوصاً در حال حاضر که تولید ۲۰۷i یا همان ۲۰۶+ مجدداً در حال آغاز شدن است و با تغییراتی جزئی، قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارد.

v_peugeot_208_7

البته از تمامی جهات ۲۰۸ بر ۲۰۶ برتری دارد تا جایی که می‌توان آن‌ها را غیرقابل مقایسه دانست و در بازار فعلی ایران، خودروهایی چون کیا پیکانتو، MG 3 و رنو سیمبل از رقبای ۲۰۸ بشمار می‌روند که به نظر می‌رسد از توانایی رقابت با آن‌ها برخوردار باشد. بااین‌حال بیش از این نمی‌توان در رابطه با ۲۰۸ اظهارنظر کرد و باید منتظر بمانیم و ببینیم ایران‌خودرو این خودرو را دقیقاً با چه قیمت‌ها، تجهیزات و موتورهایی به بازار عرضه خواهد کرد؛ بنابراین درنتیجهٔ این مقایسه می‌توان گفت از تمامی جهات با قاطعیت پژو ۲۰۸ بر ۲۰۶ خصوصاً از نوع ایرانیزه برتری دارد اما زمانی بحث قیمت و اختلاف حدود ۳۰ میلیون تومانی میان آن‌ها مطرح می‌شود کمی با شک و تردید روبرو می‌شویم.

v_peugeot_208_11

 

مشخصات فنی

پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۸
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۱۶۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتا صد ۱۱.۶ ثانیه ۷.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۴۴ متر ۲.۵۴ متر
طول/عرض/ارتفاع ۳.۸۳/۱.۶۵/۱.۴۲ متر ۳.۹۶/۱.۸۳/۱.۴۶ متر
وزن خالص ۱۰۵۴ کیلوگرم ۱۱۶۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۴۰ لیتر ۲۸۵ لیتر
مصرف سوخت ۶.۶ لیتر ۵.۶ لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۰ لیتر
قیمت ۳۷ میلیون تومان حدود ۶۵ میلیون تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad Ahmadi

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دوتا مسخره
    انصافا چین اینا؟
    قربون 405
    حداقل نمای کلاسیکش هم قشنگه

    موافقم 1
    مخالفم 12
  2. بهزاد

    ۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو شهری 206 رو میتوان به جرات گفت که هیچ ماشینی در ایران ندارد و نخواهد داشت(با توجه به اندازه و زیبایی و قطعات یدکی و …)ولی از 208 هم نمیتوان به سادگی گذشت،چرا که از ماشینهای چینی و حتی کره ای یه سر و گردن بالاتره

    موافقم 4
    مخالفم 2
  3. مجید

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اقا دمت گرم خیلی ماشین مشتی ایه من منتظر میمونم وانت ش که اومد حتما یکی میخرم
    این رو ایران منتاژ کنه به خاطر اسمش 80 یا 90 تومن قیمت میزارن . هیچی نداره اونایی که شما عنوان فرمودید برا اونایی که قبلا پیکان سوار شدن اپشن محسوب میشه . هیچی نداره این داخل و بیرونشم اصلا ولش کن
    فقط یه چی میارن مردم بخرن دیگه
    از نویسنده مطلب هم که وقت گذاشتند هم کمال تشکر رو دارم
    موفق و پیروز باشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. آقا

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عرض احترام
    این یک معامله ضرر ده و پژو میخواد خودشو از برشکستگی در بیاره
    به نظر من این خودرو تو ایران مثل 207 ازش استقبال میشه
    مخصوصا اگر با قیمت بالاتری نسبت به 207 عرضه بشه که وا بیلا
    من حاضرم ازرا 2008 با قیمت 70 تومن دست دوم یا مزدا 3 با قیمت 65 بگیرم اما این خودرو رو با قیمت گزاف اونهم بخاطر تغییراتی که خوب طبیعی هرسال باید با استانداردهای اون سال ساخته بشه رو با این قیمت بردارم
    اخه چرا تو ایران قیمت خودرو باید انقدر بالا باشه که ما بعداز 10 سال یک خودرو رو تازه به قیمت واقعی خریداری کنیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. فریبرز

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه کیفیت تولید 207 ای بالاتر بره موفق تر خواهد بود قیمتش منطقی تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehdi

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بستگی داره با چه قیمتی تو بازار ارائه بشه اما عاشق اتاقش شدم
    مخصوصا فرمونش خیلی خوش دست به نظر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا