کیاهفته نامه

معرفی نسل جدید کیا ریو 2017

کیا ریو برای ما ایرانیان خودروی کاملاً آشنایی است چراکه از یک سو در اصل جایگزین مدل پراید محسوب می‌شود یعنی خودرویی که همچنان در ایران در حال تولید است و از سوی دیگر چند سال پیش نسل اول آن توسط سایپا مونتاژ می‌شد و هم‌اکنون هم نسل سوم آن به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه می‌گردد. حال چند وقت پیش کیا نسل چهارم این خودرو را در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد. خودرویی که قصد دارد در بازار پرسود سوپرمینی‌ها، فورد فی‌یستا و فولکس‌واگن پولو را به چالش بکشد.

kia-rio-2017-1024-03

طراحی

طراحی نسل جدید ریو خروجی رادیکالی از طراحی کلی ریو نیست اما مدل جدید دارای سطوحی نرم و صاف و جزئیاتی واضح‌تر است. مشخصهٔ اصلی طراحی کیا یعنی جلوپنجرهٔ موسوم به Tiger Nose یا پوزهٔ ببر در ریوی جدید نازک‌تر و کوتاه‌تر شده و در کنار مجموعه‌ای از چراغ‌های جلوی تغییر شکل یافته قرار گرفته است که مجهز به ویژگی جدید LEDهای U شکل شده‌اند. تغییرات در قسمت عقبی خودرو کمتر است اما چراغ‌های عقب جدید ریو ۲۰۱۷ مجهز به LEDهایی به شکل تیر یا پیکان شده‌اند. اوورهنگ عقب خودرو کوتاه‌تر شده و به همراه شیشهٔ عقب عمودی‌تر موجب شده‌اند که نسل چهارم ریو بزرگ‌تر از قبل به نظر برسد. در کل طراحی نسل پنجم این سوپرمینی کره‌ای بسیار هوشمندانه صورت گرفته است درحالی‌که کیا در این نسل نسخهٔ سه در ریو را به دلیل تقاضای پایین ارائه نخواهد کرد و ریو فقط به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود.

موتورها

به لیست موتورهای ریوی جدید یک پیشرانهٔ جدید ۱ لیتری سه سیلندر توربو اضافه شده است که برای اولین بار در مدل سید ارائه شد. این موتور با دو سطح قدرت ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخار ارائه می‌گردد درحالی‌که هر دو گشتاور یکسانی معادل ۱۷۲ نیوتن متر دارند. میزان تولید آلایندگی این موتور هنوز مشخص نشده است اما به‌احتمال‌زیاد هر دو نمونه کمتر از ۱۰۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کنند.

kia-rio-2017-1024-02

علاوه بر این پیشرانه، دو موتور بنزینی دیگر هم برای ریو ارائه شده است که عبارت‌اند از ۱.۲۵ لیتری و ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی که به ترتیب ۸۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتن متر گشتاور و ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. آلایندگی تولیدی این موتورها هم اعلام نشده است اما برای هر دو موتور زیر ۱۲۰ گرم در هر کیلومتر پیش‌بینی می‌شود. کسانی که خواهان موتورهای دیزلی هستند هم می‌توانند یک واحد ۱.۴ لیتری که با دو سطح قدرت ۷۰ اسب بخار و ۹۰ اسب بخار ارائه می‌شود را انتخاب کنند. این موتور با تولید کمتر از ۹۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر کم آلاینده‌ترین موتور در لیست پیشرانه‌های ریو جدید بشمار می‌رود.

سواری

با تعلیق بهبود یافته و بدنهٔ مستحکم‌تر، گفته می‌شود سواری و رانندگی ریوی جدید بسیار بهبود یافته است و هندلینگ جذاب‌تری را ارائه می‌کند. یکی از منابع داخلی کیا گفته است که در پروسهٔ توسعهٔ تعلیق ریوی جدید در بخش هندلینگ، فورد فی‌یستا و در بخش راحتی فولکس‌واگن پولو به‌عنوان معیار در نظر گرفته شده است. مدیر عملیاتی ارشد کیا در اروپا نیز اذعان داشته است که بهبود رانندگی در ریوی جدید یکی از اولویت‌های اصلی بوده است.

kia-rio-2017-1024-06

ابعاد

کیا ادعاهای جسورانه‌ای در مورد کاربردی بودن ریوی جدید نموده است. گفته شده که صندلی‌های عقب این ماشین بزرگ‌ترین نمونه در کلاس خود هستند و هنگامی‌که تا شوند فضایی کافی برای حمل بارهایی با طول ۱.۸ متر پدید می‌آید. همچنین با فاصلهٔ محوری که ۱۰ میلی‌متر نسبت به قبل افزایش یافته و بدنه‌ای که ۱۵ میلی‌متر کشیده‌تر از سلف خود است، ریوی جدید فضای داخلی بیشتری ارائه کرده و فضای پای جلو و عقب آن افزایش یافته است. همچنین نسل چهارم ریو ۵ میلی‌متر عریض‌تر و ۵ میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل سوم شده است. حجم صندوق بار آن‌هم ۳۲۵ لیتر است که بیشتر از فورد فی‌یستا با ۲۹۰ لیتر و فولکس‌واگن پولو با ۲۸۰ لیتر می‌باشد اما در پس اشکودا فابیا با ۳۳۰ لیتر قرار می‌گیرد.

فناوری و ایمنی

کیا بر ایمنی ریوی جدید تمرکز زیادی داشته است و نتیجۀ آن کسب ۵ ستارهٔ ایمنی از آزمون‌های تصادف یورو انکپ است. برای اولین بار در یک سوپرمینی، سیستم تشخص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار برای ریو ۲۰۱۷ ارائه شده است. این سیستم با استفاده از رادار برخوردهای بالقوه را شناسایی کرده و به‌صورت خودکار ماشین را متوقف می‌کند. علاوه بر این، سیستم هشدار خروج از خط هم در ریو نصب شده است.

پکیج تکنولوژیک ریوی جدید هم شامل ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از طریق یک صفحه‌نمایش لمسی ۵ اینچی نصب شده در میانهٔ داشبورد می‌شود که هر دو سیستم‌عامل اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل را پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر که موقعیت نصب آن به‌صورت شناور عنوان شده است، جایگزین بسیاری از دکمه‌های داشبورد گردیده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند آخرین ورژن سیستم ناوبری کیا را نیز برای ریوی خود سفارش دهند که شامل نمایش ترافیک بصورت زنده و به‌روزرسانی آن به همراه هشدار دوربین‌های کنترل سرعت می‌شود. یک سیستم صوتی با شش بلندگو و پورت USB هم برای ریو ۲۰۱۷ ارائه شده است. کیا در داخل نسل جدید ریو یک گام بسیار بزرگ در کیفیت به سمت جلو برداشته و کیفیت ساخت این ماشین در حال حاضر بسیار بهبود یافته است. انتخاب‌های تودوزی خودرو هم شامل پارچه‌های مشکی یا خاکستری، چرم مصنوعی مشکی یا خاکستری و چرم مصنوعی مشکی و قرمز میشود.

kia-rio-2017-1024-16

قیمت و زمان عرضه

نسل جدید ریو در سه‌ماههٔ اول سال آینده به بازار عرضه می‌شود و قیمت آن از ۱۵ هزار دلار آغاز می‌گردد. ریو برای کیا محصول بسیار مهمی محسوب شده و پرفروش‌ترین خودروی جهانی این شرکت بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که بیش از ۴۷۳ هزار دستگاه از نسل قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا به فروش رسید.

kia-rio-2017-1024-0c

منابع: AutoExpresse و CarMagazine

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ماشین جالبیه مخصوصا که 5 ستاره ایمنی گرفته که قابل تحسینه اما قدرت موتورهاش کمه و به نظرم جای یه موتور 150 اسبی خالیه اما من مدلcee’d رو هم دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (118 ديدگاه)

      من حدود یه سال نسل قبلیشو داشتم
      ماشین خوبی بود ولی تعلیق خیلی خشکی داشت
      آقا مجید درست میگن قدرت موتورش واقعا کمه با ۴ سرنشین و کولر روشن واقعا کم میاورد دلیل اینکه فروختمش هم همین بود
      قیمتشم تو ایران با توجه به قدرت موتورش بالاس و ارزش خرید نداره
      ولی از نظر آپشن و کیفیت ماشین خوبیه
      دوست داشتم تو نسل جدید موتور قوی تری روش مینداختن

      موافقم 0
      مخالفم 4
  2. احمد

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تغییرات دیگه سالانه شدن! … به نظرم نسل قبلی از همه لحاظ بهتر و زیباتر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. رضا

      ۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (242 ديدگاه)

      به نظر من اصلا نمی تونه با پولو رقابت کنه در حد اون نیست

      موافقم 0
      مخالفم 5
  3. نویدی

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    فقط جلو پنجره اش با نسخه قبلی یکیه…،کیا و هیوندای با این همه تغییرات ظاهری که هرساله تو ی محصولاتشون ایجاد میکنن و ۹۰ درصد چهره خودرو رو تغییر میدن ،به مشتریان و دارندگان نسخه های پیشین خیانت میکنن.کره ای ها اصلا قابل اعتماد نیستن.

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. احمد

      ۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (25 ديدگاه)

      منظورم از نسل قبل مدل2016 اونه نه مونتاژ سایپا…

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (242 ديدگاه)

      عاشقان سینه چاک کره کجایید بیاید به نظرهای ضد کره منفی بدید. بشتابید

      موافقم 0
      مخالفم 5
  4. یاس ی

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    ریو مونتاژ سایپا ماشین بدی نبود، کاشکی تولیدش متوقف نمی شد، به جای اینکه 30 سال تیبا سوار بشیم ریو سوار میشدیم 40 سال. خخخخ

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. رضا پ

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    فیس لیفت ظاهری و تغییرات میلی متریه طول و عرض وارتفاع وفاصله دو محور برای خودروسازها خیلی هزینه داره و اونا بقول دوستمون دیگه هر سال دارن این تغییراتو انجام میدن
    حالا خودروسازهای خودمونو ول کنی یه ماشینو سی سال مونتاژ میکنن هر سال بی کیفییت از سال قبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هنوز جای کار زیادی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. sunmartin

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    جای کار زیاد؟ شما میای یه کلمه میگی و میری کجاش جای کار داره ؟طراحی زیبا و بی نقصش؟ راحتی فولوکس پولو و ایمنی اشکودا فابیا و کم مصرفی میتسو میراژ ؟ که اگه استحکام بدنه صلب تر هم بهش اضافه کنیم و یه آیتم دیگه که در هیچ خودروی کامپکتی وجود نداره یعنی ترمز اضطراری عابر پیاده و استفاده از 4 رادار واقعا خودروی کاملی است نمیدونم قدرت زیاد موتور به چه کار میاد وقتی کیا ریو با همین 100 اسب و گشتاور خوب 172 نیوتون واقعا پرشتاب است و کم نمیاره

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. حمید ع

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دلم میخواد اون موتور یه لیتری120 اسبی رو به چالش بکشم…..خیلی جالبه ….ببینم میتونه زانتیا رو بزنه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. سپهر

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین فوق‌العاده ایست، مونتاژ ایران رو دارم، ولی ماشینای جدید هم خیلی ظریف اند، هم یه بار مصرف، متاسفانه؟ شاید بخاطر آدمای مثل خودم که عاشق سرعت اند

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا