بی ام و

معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X4، بزرگ‌تر و سبک‌تر از قبل

ب‌ام‌و با معرفی مدل X6 در سال ۲۰۰۷ عملاً کلاس کراس‌اوور کوپه را پایه‌گذاری کرد. هفت سال بعد سازندهٔ آلمانی نه‌تنها نسل دوم X6 را راهی بازار نمود بلکه همان فرمول را در ابعادی کوچک‌تر هم اجرا نموده و مدل X4 را رونمایی کرد. حالا نیز رسماً نسل دوم X4 معرفی شده است. نسل دوم این کراس‌اوور کوپهٔ اسپرت ۵ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به قبل دارد درحالی‌که طول و عرض آن نیز به ترتیب به میزان ۷.۶ سانتیمتر و ۳.۸ سانتیمتر بیشتر شده است اما ارتفاع آن حدود ۲.۵ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

اما این رشد ابعاد مانع از تلاش مهندسان جهت کاهش وزن خودرو نشده است چراکه نسل دوم X4 نزدیک به ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده است. علاوه بر این، مرکز ثقل خودرو نیز پایین‌تر آمده و توزیع وزن آن‌هم در بهترین حالت یعنی ۵۰-۵۰ صورت گرفته است که این عوامل موجب بهبود هندلینگ ماشین شده است. در نمای ظاهری اما X4 جدید چندان نسبت به نسل قبلی متفاوت به نظر نمی‌رسد و تغییرات چشمگیری در ظاهر آن دیده نمی‌شود. نمای جلویی خودرو همان‌طور که انتظار می‌رفت کاملاً مشابه نسل جدید مدل X3 است و شاید تنها ویژگی برجسته و قابل‌توجه آن، جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر باشد.

در نمای عقبی اما چراغ‌های باریک کاملاً جدیدی طراحی شده که تقریباً به‌طور کامل با محصولات قبلی ب‌ام‌و متفاوت است؛ اما علیرغم رشد ابعاد نسل جدید X4، به لطف طراحی خاص چراغ‌های LED جلو، چراغ‌های مه شکن و چراغ‌های عقب و همین‌طور ورودی‌های هوای فعال، ضریب آئرودینامیک خودرو با ۱۰ درصد کاهش به ۰.۳۰ رسیده است. در زیر خط سقف شیب‌دار خودرو نیز هنوز هم فضای باری به حجم ۵۲۳ لیتر وجود دارد که هرچند ممکن است برای یک کراس‌اوور چندان زیاد به نظر نرسد اما هنوز هم بیشتر از فضای باری است که در یک سدان سری ۳ وجود دارد. با خواباندن صندلی‌های عقب نیز این فضا به بیش از ۱۴۱۵ لیتر می‌رسد.

در کابین خودرو قسمت راننده از نو طراحی شده و حالا صفحه آمپر پایین‌تر آمده و ارتفاع محل نشستن راننده نیز بیشتر شده تا دید بیشتری به جادهٔ پیش رو داشته باشد. افزایش ابعاد بیرونی نیز موجب ایجاد فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب شده درحالی‌که وجود سانروف پانوراما هم لذت دید بیرون از سقف را فراهم می‌کند. همچنین X4 جدید با طیف گسترده‌ای از تجهیزات استاندارد همانند یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲ اینچی ارائه شده درحالی‌که صفحه‌نمایش سربالا نیز برای آن قابل سفارش است که حالا ۷۵ درصد بزرگ‌تر از قبل شده است. هردوی این نمایشگرها از قابلیت تشخیص حرکت و کنترل صوتی برخوردار هستند.

علاوه بر این، مجموعهٔ گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی فعال نیز برای این ماشین ارائه شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، هشدار ترافیک، هشدار برخورد جلو، سیستم کمک پارک، دوربین دید اطراف و به‌طور خلاصه همهٔ سیستم‌هایی که از یک خودرو پریمیوم جدید آلمانی انتظار می‌رود اشاره کرد. X4 استاندارد در سپرهای جلو و عقب دارای محافظ‌های نقره‌ای‌رنگ به همراه‌تریم آلومینیومی در اطراف پنجره‌های جانبی است. در مدل M Performance اما این قسمت‌ها به رنگ مشکی براق بوده و در داخل هم صندلی‌های اسپرت ارائه می‌شود.

نسل جدید X4 در بازارهای جهانی با سه پیشرانهٔ بنزینی و چهار نمونهٔ دیزلی عرضه خواهد شد. مدل پایهٔ بنزینی، ۲۰i XDrive نام داشته و ۱۸۴ اسب بخار قدرت دارد. مدل بنزینی بعدی ۳۰i XDrive بوده و از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این مدل برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت به ۶.۳ ثانیه زمان نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

بالاترین مدل بنزینی هم مدل عملکردی M40i است که به یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این مدل از ارتقاءهای عملکردی مانند ترمزهای بزرگ‌تر و کمک‌فنرهای تطبیقی هم برخوردار است.

سه پیشرانهٔ ابتدایی دیزلی نیز با قدرت‌های ۱۹۰ اسب بخار، ۲۳۱ اسب بخار و ۲۶۵ اسب بخار ارائه می‌شوند اما بالاترین مدل دیزلی (نمونهٔ موجود در تصاویر) که M40d نام دارد، گزینهٔ وسوسه‌انگیزی به نظر می‌رسد چراکه قدرتی معادل ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور عظیمی برابر با ۶۸۰ نیوتن متر دارد. این مدل در حداکثر سرعت کاملاً با مدل M40i برابری می‌کند و در شتاب صفرتاصد هم با زمان ۴.۹ ثانیه تنها یک‌دهم ثانیه کُندتر از آن است ولی مصرف سوخت بسیار بهتری دارد زیرا درحالی‌که مدل M40i در هر صد کیلومتر در سیکل اروپایی ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند، مدل M40d این مسافت را با مصرف تنها ۴.۹ لیتر گازوئیل طی می‌کند.

اما از بین پنج مدل مختلف X4 جدید، در ایالات‌متحده تنها دو مدل بنزینی ۳۰i و M40i عرضه خواهند شد. انتقال نیرو در تمامی پنج موتور نیز تنها توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و تمامی آن‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند. طیف رینگ‌ها نیز از ۱۹ تا ۲۱ اینچی هستند. ب‌ام‌و همچنین برای X4 جدید مجموعه‌ای از پکیج‌های مختلف شامل Xline، M Sport و M Sport X و را ارائه کرده تا خریداران، ماشین را طبق سلیقهٔ خود سفارش دهند. علاوه بر این، با استفاده از آپشن‌های بخش BMW Individual، امکان شخصی‌سازی بیشتر X4 نیز وجود دارد.

ب‌ام‌و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از X4 را در سراسر جهان به فروش رسانده که نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه از آن‌ها در ایالات‌متحده فروخته شده است؛ بنابراین این پیشرفت‌ها در نسل جدید کمک خواهد کرد تا فروش آن در این کشور بیشتر شود. نسل جدید ب‌ام‌و X4 از ماه جولای امسال با مدل ۲۰۱۹ راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد. قیمت این کراس‌اوور کوپهٔ آلمانی در مدل چهار سیلندر ۳۰i از ۵۰,۴۵۰ و در مدل شش سیلندر M40i از ۶۰,۴۵۰ دلار آغاز می‌شود.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Yaser1986

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (76 ديدگاه)

    طراحیش خیلی بهتر شده مخصوصا طراحی داخلی.
    وما همچنان در حسرت خودروهای بروز دنیا
    خدا ازتون نگذره که کشور ما شده جهنم ماشین بازا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Peyman

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      ‌خیلی قشنگ شده ولی حیف با این قیمت نمیشه پلاک ملی کرد.تا اونجا که میدونم ماشین های بالای چهل هزار دلار نمیشه وارد کرد??

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Omid622

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    خیلی خوب شد که نمای داخلی رو به کل تغییر دادن این نسلش که تو ایرانه نمای داخلیش اصلا چنگی به دل نمیزنه اما الان درسته با تمام محصولات بی ام و نمای داخلیش یکی هستن اما خیلی بهتر از قبل هستش و تغییر خوب دیگری که خیلی خوب شده فضای پای عقب هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hami

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    به نظر من که طراحیش بی نقصه

    همچی خیلی خوب و بجا طراحی شده

    چراغ های عقب واقعا عالی شده طراحی چراغای عقب یه مقداری شبیه کانسپت سری هشته

    فوق العادس من که عاشقش شدم و به X3 ترجیحش میدم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bilbo

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (516 ديدگاه)

      اینده طراحی چراغ عقب های ب‌ام‌و همین طور هست، اگر دقت کنید نسخه تولیدی ایکس ۲ هم گرافیک مشابهی داره اما چراغش بزرگتره. نسخه M8 GTE هم همینطوره و بنظرم به شدت هم زیباست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. حسین

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    بی ام و هست دیگه
    هرکار کرده خوب کرده
    خدا عمرشون بده
    خیر ببینن
    فقط کاش یذره بیشتر تلاش کنن و بتونن استانداردهای ایران خودرو رو هم پاس کنن :)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bilbo

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (516 ديدگاه)

      خدا لعنت کنه اون خبرگزاری مزخرف *** رو که با اون تقطیع ناشیانش گند زده به همه چی‌.
      اصلا اینطوری که نشون میدن نیست، مدیر عامل ایرانخودرو داره انتقاد میکنه در واقع از این وضعیت مزخرف استاندارد های این مملکت افتضاح.
      میگه چطور ممکنه ماشینی که تو آلمان و کره دارن تو خیابونا راه میرن و تایید شده اونجان، اینجا نمیتونن تاییدیه بگیرن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فرامرز

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    همه چیش عالیه به جز
    ۱- نمای محافظ کارانه چراغ های جلو
    ۲- حضور سی دی پلیر که علاوه بر بدون استفاده بودن تو دنیای امروز کشورهای غربی (تو آلمان بهترین آهنگ ها و … رو رادیو با بالاترین کیفیت پخش میکنه)، باعث شلوغی داشبورد میشه و هزینه ساخت رو بالا میبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. F۲۲RAPTOR

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    طراحی قسمت عقب ماشین خیلی شیکه
    و چراغهاش هارمونی خیلی خوبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Wrx

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    چققققققدر زیبا ☺️☺️☺️?
    فنی هم که جای بحث نداره ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. ستار

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    به نظر من نسل قبلش برای زمان خودش خیلی بهتر بود
    یک طراحی بی نقص و‌ چشم نواز داشت.جزو یکی از دوست داشتنی ترین بی ام و ها بود
    یکی مثل سری پنج ۲۰۰۴
    چراغ های باریک عقب جالب نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. javad

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    جلوش پسرفت داشته
    ولی تو عقب و داخل خیلی خوب کار کردن
    بی ام و باید دنبال یه طراحی داشبورد جدید باشه
    #نظرشخصی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا