چشم اندازشورلتهفته نامه

انتخاب خودروی سال 2020 موتورترند

به ماه‌های پایانی سال میلادی که می‌رسیم رقابت‌های انتخاب خودروهای سال در جای‌جای داغ می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین این رقابت‌ها، انتخاب خودروی سال موتورترند است که در سه بخش خودرو، شاسی‌بلند و پیکاپ سال برگزار می‌شود. امسال هم مثل سال‌های گذشته این رقابت‌های جذاب توسط موتورترند برگزار شده و حالا نتایج آن یعنی خودرو، شاسی‌بلند و پیکاپ سال ۲۰۲۰ اعلام شده است. در این رقابت خودروهایی می‌توانند شرکت کنند که یا کاملاً جدید بوده یا به‌طور قابل‌توجهی بروز شده باشند. ‌

هیچ مرجعی به‌اندازهٔ موتورترند خودروها، شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها را جامع و با تفکر آزمایش نمی‌کند و بنابراین برای کسانی که می‌خواهند بدانند بهترین خودروهای جدید کدام هستند و کدام‌یک ارزش پرداخت پول را دارند، این بهترین رقابت است. در این مطلب به بررسی رقابت خودروی سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم و شاسی‌بلند و پیکاپ سال را در مطالبی مجزا معرفی خواهیم کرد. لیست خودروهایی که در رقابت خودروی امسال شرکت کرده‌اند را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

آئودی A8

ب‌ام‌و Z4

ب‌ام‌و سری ۳

ب‌ام‌و سری ۷

ب‌ام‌و سری ۸

کادیلاک CT5

شورلت کوروت

کیا K900

کیا نیرو EV

کیا سول

مزدا ۳

مرسدس بنز A کلاس

مرسدس AMG GT 4

نیسان لیف پلاس

نیسان ورسا

پورشه ۹۱۱ کاررا S

سوبارو لگاسی

تویوتا کرولا

تویوتا سوپرا

تسلا مدل ۳

فولکس‌واگن آرتئون

 

نحوهٔ آزمایش شرکت‌کنندگان رقابت‌های خودرو، شاسی‌بلند و پیکاپ سال موتورترند طی هفت دههٔ گذشته به همان اندازهٔ خودروها تغییر کرده است. هرچند آزمایش‌های حرفه‌ای می‌تواند محدودیت خودروها را نشان دهد اما علاوه بر این آزمایش‌ها، موتورترند شرکت‌کنندگان را در شرایط واقعی که یک رانندهٔ معمولی با آن مواجه می‌شود هم آزمایش می‌کند. برای آغاز رقابت، شرکت‌کنندگان به کالیفرنیا آمدند و تیم موتورترند در طول یک هفته آزمایش‌های معمول مثل شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر، توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر، مسافت ۴۰۰ متر، پیست هشت شکل و مانورهای جلوگیری از تصادف را انجام دادند.

سپس قبل از انتخاب فینالیست‌ها، داوران دو روز با هر شرکت‌کننده در چندین منطقهٔ آزمایش مختلف شامل جاده‌های پیچ‌درپیچ، بیضی سرعت‌بالا و مسیرهای ناهموار به رانندگی پرداختند. پس از انجام این آزمایش‌ها، از بین بیست‌ویک شرکت‌کنندهٔ رقابت خودروی سال، نُه خودرو به‌عنوان فینالیست انتخاب شدند. فینالیست‌های رقابت خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند به شرح زیرند:

آئودی A8

شورلت کوروت

کیا سول

مرسدس بنز A کلاس

مرسدس AMG GT 4

پورشه ۹۱۱ کاررا S

سوبارو لگاسی

تسلا مدل ۳

تویوتا سوپرا

 

دو روز بعد، آزمایش‌های نهایی روی فینالیست‌ها در جاده‌ای ۴۵ کیلومتری در نزدیکی شهر تهاچاپی کالیفرنیا انجام گرفت و سرانجام پس از چندین روز آزمایش‌های سخت و فشرده، خودروی سال ۲۰۲۰ توسط کارشناسان موتورترند انتخاب شد.

شورلت کوروت C8، خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند

گاهی اوقات، یک خودرو چشم‌انداز صنعت خودروسازی را نسبت به قبل تغییر می‌دهد. آخرین خودرویی که دنیای ماشین را بشدت تغییر داد، تسلا مدل S بود که خودروی سال ۲۰۱۳ موتورترند شد. این بار، خودروی سال ۲۰۲۰ موتورترند یعنی شورلت کوروت C8 به‌طور کامل همه‌چیز را متحول کرده است. به عبارت ساده تا پیش‌ازاین هرگز چنین موجود چهارچرخ عجیبی با این پول کم قابل‌دسترسی نبوده است. نسل هشتم کوروت کسانی را به نمایندگی‌های شورلت می‌کشاند که قبلاً هرگز وارد آن نمی‌شدند. کوروت موتور وسط یک تغییردهندهٔ بازی است و بیشتر از هرزمانی از دههٔ ۶۰ تاکنون به پورشه ۹۱۱ نزدیک شده است.

C8 هنوز هم از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 بلوک کوچک جنرال موتورز استفاده می‌کند که حالا درست پشت کابین قرار گرفته است؛ اما به‌جز نوع موتور، همه چیزهای دیگر در این کوروت تغییر کرده است. اولین چیزی که هنگامی رانندگی با این ماشین در شهر جلب‌توجه می‌کند، عدم ورود صدای جاده به کابین آن‌هم برای یک سوپراسپرت است. البته C8 خیلی ساکت نیست اما خیلی بهتر از هر سوپراسپرتی است که تاکنون رانده‌ایم. علاوه بر این، سواری کوروت جدید هم به شکل شگفت‌انگیزی خوب است. در حالت رانندگی تور، این سوپراسپرت احساس راحتی به‌اندازهٔ هر خودرویی که تاکنون رانده‌ایم مثل نیسان لیف دارد و از آن مهم‌تر، وقتی C8 در حالت اسپرت یا پیست قرار می‌گیرد از کیفیت سواری آن کاسته نمی‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های کوروت C8 که آزمایش‌کنندگان را شگفت‌زده کرد، کابین باکیفیت آن است. داخل کوروت از دیرباز تاکنون ناخوشایند، بی‌کیفیت، با بوهای نامطبوع و با صندلی‌های وحشتناک بوده است و انتظار می‌رفت در C8 هم کابین محلی برای کاهش قیمت باشد اما هرگز این‌طور نیست زیرا کابین کوروت از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است و نه‌تنها هوشمندانه و جذاب است بلکه ارگونومی بسیار خوبی هم دارد.

اما اگر بتوان ضعفی را در کوروت جدید پیدا کرد طراحی بیرونی آن است. با نزدیک شدن به خودرو خطوط بی‌هدفی دیده می‌شوند که به هر جهت کشیده شده‌اند. علاوه بر این، شکستگی‌ها و چین‌های زیادی هم در بدنهٔ کوروت به چشم می‌خورد که ابتدا در نسل قبلی دیده شدند. شاید تیم طراحی کوروت می‌خواسته‌اند این دو نسل را به هم مرتبط کنند تا به گرایش مالکین کوروت C7 به سمت C8 کمک کنند. دلیل این کار هرچه باشد در جزئیات خوب نیست. داور مهمان رقابت امسال، مدیر طراحی پیشین جگوار یعنی «یان کالوم» در مورد کوروت C8 می‌گوید خودرویی عالی برای رانندگی است اما استایل آن خجالت‌آور است. البته شورلت چند سال دیگر در به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای این خودرو فرصت دارد طراحی آن‌را اصلاح کند.

اما چیزی که مالکین کنونی کوروت را ترغیب به خرید C8 می‌کند پرفورمنس آن است. این ماشین با تنها ۴۹۵ اسب بخار قدرت ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که برای مقایسه، کوروت C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت این کار را ظرف ۳ ثانیه و فراری ۸۱۲ با ۸۰۰ اسب بخار قدرت ظرف ۲.۸ ثانیه انجام می‌دهند. دلیل عمدهٔ این پرفورمنس گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریع کوروت است. این خودرو در پیمودن مسافت ۴۰۰ متر عالی عمل کرد و با ثبت زمان ۱۱.۱ ثانیه، رقیب مستقیم خود یعنی پورشه ۹۱۱ کاررا S را با اختلاف ۰.۱ ثانیه مغلوب نمود.

از ابتدا معلوم بود که کوروت C8 شایستهٔ حضور در بین فینالیست‌های رقابت امسال است اما به نظر نمی‌رسید بتواند پیروز رقابت باشد؛ اما بعد از طی کردن پیچ‌های جاده در آزمایش نهایی فینالیست‌ها، اطمینان یافتیم که کوروت موتور وسط باید برندهٔ امسال باشد. نبوغ C8 این است که برای تازه‌کارها بی‌خطر و رام است اما درعین‌حال برای حرفه‌ای‌ها هم کسل‌کننده نیست. این خودرویی است که با آن می‌توان تمام روز سریع رانندگی کرد و درعین‌حال در آن آرامش و راحتی داشت. با C8 سرانجام می‌توان از رانندگی با یک کوروت لذت برد.

برای تبدیل شدن به خودرو سال موتورترند، شرکت‌کنندگان باید در شش معیار اصلی سخت تلاش کنند که کوروت در قسمت پیشرفت طراحی بدترین امتیاز را گرفت اما ازآنجایی‌که طراحی داخلی آن عالی است، توانست در این قسمت هم خوب عمل کند؛ اما ارزش جایی است که C8 بیشترین امتیاز را از آن می‌گیرد. چرا با همین مبلغ ب‌ام‌و M4 را می‌خرید؟ چرا دو برابر این مبلغ را برای خرید پورشه ۹۱۱ صرف می‌کنید؟ فراری با چند برابر قیمت غیر از برند چه چیزی به شما می‌دهد؟ فقط صبر کنید تا نسخه‌های قدرتمندتر کوروت C8 از راه برسند. تعداد کمی از خودروها چشم‌انداز صنعت خودروسازی را تغییر داده و دیگر خودروسازان را مجبور به نشان دادن واکنش می‌کنند. کوروت C8 این کار را کرده است. شورلت در حال فروش یک سوپراسپرت با قیمت خودروهای اسپرت است؛ بنابراین به ثروتمندانی که فراری و لامبورگینی می‌خرند میگوییم چرا بجای آن، سه دستگاه کوروت C8 نمی‌خرید؟

 

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette 2020

ترکیب موتور وسط، محور عقب
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
سوپاپ ۲ سوپاپ در هر سیلندر، OHV
قدرت ۴۹۵ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
ردلاین ۶,۴۰۰ rpm
نسبت قدرت به وزن ۳.۳ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
طول ۴,۶۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۲ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۴۳ کیلوگرم
توزیع وزن ۳۹ به ۶۱ جلو، عقب
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
ظرفیت بار ۱۱۳ لیتر جلو، ۲۴۳ لیتر عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۷.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۱ ثانیه
ترمز از ۹۶ تا صفر ۲۹.۵ متر
شتاب جانبی ۱.۰۴ جی
ظرفیت باک ۷۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۹,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۸,۳۰۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    همه چیزش عالیه کوروت c8
    قیمت . مصرف سوخت . شتاب و …

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Car lover

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    کابینو داری؟
    بهتر از این فقط ی اسم بگو….
    یا خود خدا

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. parvaz

      ۲۶ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (395 ديدگاه)

      من هیچوقت کوروت رو دوس نداشتم از ماشین های آمریکایی فقط ۳تا ماسل رو دوس داشتم البته بیشتر موستانگ بعد چلنجر ولی این نسل کوروت واقعا هیجان انگیزه شاهکار شده نمیشه دوسش نداشت.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  3. JDM

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (23 ديدگاه)

    شورلت عجب هیولایی درست کرده.دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. M

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    کوروت موتور وسط یک تغییردهندهٔ بازی است و بیشتر از هرزمانی از دههٔ 60 تاکنون به پورشه 911 نزدیک شده است
    این جمله به نظرم فوق جنجالیه!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (57 ديدگاه)

    حقش هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. Elmiraj

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    به گفته موتورترند :
    شما با پول یک M4 صاحب یک فراری چند صد هزار دلاری می شوید…
    .
    .
    ((قطعا با ارزش ترین ماشینیه که ساخته شده))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    اگه حرفی بزنیم دوباره بحث و جنجال پیش میاد
    فراری ۸۱۲ سوپرفست با کوروت پایه ….
    این دیگه چه مقایسه ای بود ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۲۶ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3114 ديدگاه)

      میگه فراری غیر برند چیز دیگری ندارد که در مقابل C8 به شما بدهد….(( هر چند نام کوروت به تنهایی از قدمتی بیشتر از چندیدن سوپر اسپرت ساز مطرح کنونی دارد…!!! ))
      بعداً میگه که صبر کنید تا نسخه های قدرتمند تر C8 از راه برسند….
      .
      ۸۱۲ سوپر فست هم چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ نسبت قدرت بر وزن رقیب مستقیم C7 ZR1 هست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایمان

        ۲۶ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (3898 ديدگاه)

        نسخه پرفورمنس ZR۱ هم که بیاد رقیب اصلیش فراری ۴۸۸ پیستا یا F۸ تریبوتو هست نه ۸۱۲ سوپرفست
        اگه هیبریدی باشه که رقیب مستقیمش SF۹۰ هست که دیگه ولش کن زیاد دنبالش نرو !!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Car lover

      ۲۶ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      وقتی فقط ی اسب رقصان کم داره مشکلش چیه دیگه؟؟؟
      من عاشق فراری بخصوص ۸۱۲ ولی وقتی کوروت هیچی کم نداره غیر از پرستیژ فراری چرا مقایسه نشه
      الحمدلله جفتشونم کوپن ولی خب کاربرد سوپرفست بیشتر جی تی هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حسن

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    زیباترین متن برای خودروی سال ،عالی بود .
    یک انتخاب بسیار خوب با یه متن لذت بخش و زیبا .
    کوروت اسطوره ی ماندگار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارشیا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    یه جوری درباره این کوروت سی۸ و قیمتش حرف می زنن انگار هر کی اونتادور یا ۸۱۲ بخره احمقه چیه بابا با اون قیافه اش البته از نظر قیمت گذاری واقعا عالیه پول سوپرا میدی بعد اوراکان میبری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ارشیا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    تازه ترمز های افتضاحشو یادم رفت بگم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Alireza

      ۲۶ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (631 ديدگاه)

      موتور ترند بعد کلی تست و روندنش از ترمزاش چیزی نگفته
      شما دقیقا چند تا از این ماشینو روندی که اینو میگی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. saeid

      ۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یعنی موتور ترند با کلی داور حرفه ای و ماشین باز متوجه ترمزهاش نشد شما از روی عکس هاش فهمیدی!! خب شما همان لامبورگینی اونتادور بگیر

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. Alireza

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    کوروت هر جایزه ای بگیره حقشه
    بیشترین چیزی که تو کوروت دوسش دارم اینه که همیشه بدون ادعا و حاشیه میاد یه چیز خفن درست میکنه که بخاطر همین خوب بودنش کلی جنجال بپا میکنه
    911 و کوروت همدیگه رو کامل میکنن اگه هرکدومشون وجود نداشت شاید الان انقدر خوب نبودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ehsan

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (175 ديدگاه)

    من که مزدا 3 رو به این خودروی بسیار بسیار زشت ترجیح میدم
    حالا چه برسه به پورشه 911 ـ بنز amg gt ـ آئودی a8 ـ بی ام و سری 7

    موافقم 0
    مخالفم 2
  13. حمید

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (370 ديدگاه)

    یجوری تو پدال کامنت میزارن انگار موندن همه بین ۹۱۱ و کوروت ، همون ۸۰ هزار دلارم که میگه میشه بالای یک میلیارد به قیمت جهانی اش ، تحریم و تعرفه و ممنوعیت ورودش به کنار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. MAHDI

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مبارکش باشه.
    اما دیدید وقتی میگفتیم طراحی بیرونی کوروت C8 یه جورایی مشکل داره و ضعف بزرگی داره طراحی بیرونی اش اما یه سری لج میکردن که نه خیلی هم جذابه و از این حرفا!!! حالا موتور ترند وکارشناس هاشون هم بزرگ ترین ضعف این ماشین رو طراحیش میدونن.چون واقعا انگار طراحی یه کارگاه یا یه شرکت کوچیک تیونینگ بوده تا طراحی یه شرکت خودروسازی بزرگ!!!
    طراحی C8 مگه در نسل آینده کامل بشه چون الان واقعا اونی که باید باشه نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مانی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      کی دیگر از ویژگی‌های کوروت C8 که آزمایش‌کنندگان را شگفت‌زده کرد، کابین باکیفیت آن است. داخل کوروت از دیرباز تاکنون ناخوشایند، بی‌کیفیت، با بوهای نامطبوع و با صندلی‌های وحشتناک بوده است

      وقتی‌ در مورد کوروت‌های قبلی‌ میگفتیم کیفیت نداره
      میگفتن شما متعصبی،مگه کوروت داری

      داور مهمان رقابت امسال، مدیر طراحی پیشین جگوار یعنی «یان کالوم» در مورد کوروت C8 می‌گوید خودرویی عالی برای رانندگی است اما استایل آن خجالت‌آور است.

      وقتی‌ در مورد طراحی این مدل میگفتیم باز هم
      میگفتن شما متعصبی،مگه طراحی
      آدم با چشم و عقلش میتونه حقیقت رو راحت ببینه
      حالا بعضی‌‌ها نمیخوان قبول کنن جداست،اونایی که نمیبینن که اصلا صحبتشون نیست
      در کل ماشین خیلی‌ خوبیه و زیر قیمت میفروشنش پس خرید بی‌ اندازه خوبیه
      فقط کاش موتور بلک وینگ مینداختن روش هم میتونستن دور موتور رو خیلی‌
      بالاتر از ۶۴۰۰ ببرن هم با تکنولوژی بالاترش با همین مصرف قدرت بیشتری تولید میکرد
      این همه هزینه کردن میخوان بلک وینگ رو کنار بزارن،خوب بندازینش رو این
      فردا یدونه میخرم،متاسفانه همیشه امروزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. حسن

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    بحث ظاهر کوروت به نظرمن یه بحث بسیارپیچیده است تغییر نسل و ساختار یک ماشین با حفظ ارتباط با گذشته بسیار کار سخت و تقریبا غیر ممکنی به نظر میرسه . اینجا نمیشه گفت ظاهر ماشین خوبه یا بده باید این سوال را پرسید ایا با دیدن C8 نام کوروت در ذهن شما تداعی میشه یا نه و من میگم صد درصد.
    نمیشه خط سیر چندین دهه ایه یک خودرو با برد جهانی را با یک طراحی متضاد و دور از ماشین مادر قطع کرد این کار موجب ایجاد یک هویت جدید بدون ارتباط با نسل قبلی میشد.
    من تو این چندماهی که خبرها از رونمایی C8 بودن دائم میگفتم داغون میکنه همه چیزا اما وقتی رونمایی شد تحسین برانگیز بودارتباط قوی با نسل قبلی تقارن فوق العاده در طراحی و استایل عالی که اکثر طرفدارای کوروت همون موقع پذیرفتنش نه تنها دوستداران خودرو حتی هیچ کارشناسی نگفت این کوروت نیست و اینها نشون میده که یک شرکت خودرو سازی بزرگ پشت این طراحی است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی آرین

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    منم رخ و استایل این ماشین رو دوست ندارم
    ظاهر خشن c7 zr1 رو به این ماشین اروپایی مال شده ترجیح میدم اما مطمئنا مدل های بعدی زیباتر خواهند بود همون طور ک توی نسل قبلی مدل zr1 از مدل stingray بسیار زیباتر و با ابهت تر بود
    در مورد کامارو هم همین حس زو دارم و احساس میکنم فیس جدیدش زیاد طراحی جذابی نداره اما فکر کنم توی مدل ss و zl1 با پکیج 1le چهره ی ماشین ابهت سابق رو پیدا کنه
    تنها ماشینی ک با ابهت بود و با ابهت موند دوج چلنجر هست ک لامصب در عین سادگی کاملا جذاب و باشکوه هست
    باید از نزدیک ببینی تا درکش کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا