چشم انداز

گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت دوم

در قسمت نخست از سری مطالب گزارش چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان به سالن اول نمایشگاه که در اختیار گروه خودروسازی سایپا قرار داشت پرداختیم و حالا در دومین قسمت از این سری مطالب به سراغ سالن دوم رفته‌ایم که به شرکت‌های ایران‌خودرو و کرمان‌خودرو اختصاص داشت. بخش عمده‌ای از این سالن در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفته بود و تقریباً تمامی محصولات جدید خود را در این محوطه به نمایش درآورده بود. اولین خودرو در این قسمت دنا پلاس بود. خودرویی که نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ دنا بوده و سعی شده در آن ایرادات سابق مرتفع گردد اما بااین‌وجود همچنان عدم هماهنگی در طراحی بیرونی آن به چشم می‌خورد ولی از سوی دیگر کیفیت داخلی آن برای خودرویی ایرانی نسبتاً مناسب است.

پس از دنا پلاس، رنو کپچر قرار گرفته بود. کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که هم‌اکنون با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. کمی آن‌طرف‌تر اما کراس‌اوور هم‌کلاس و هم‌وطن کپچر یعنی پژو ۲۰۰۸ قرار داشت و این کاملاً عجیب است که ایران‌خودرو هم‌زمان اقدام به مونتاژ دو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی می‌کند که هردو در یک کلاس قرار داشت و رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند. بااین‌حال ۲۰۰۸ کمی ارزان‌تر بوده و ۱۰۴ میلیون تومان قیمت دارد.

یکی دیگر از محصولات ایکاپ که در نمایشگاه حضور داشت نیز سدان پژو ۵۰۸ بود که البته فعلاً به‌صورت وارداتی و با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان عرضه می‌گردد. این سدان فرانسوی در ایران با رقبای سرسختی چون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و همین‌طور هم‌وطنش رنو تالیسمان مواجه است.

در سوی دیگر دو محصول اتوماتیک به‌اصطلاح جدید ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو پارس اتوماتیک قرار داشتند که هردوی آن‌ها به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مجهز شده‌اند. البته پارس اتوماتیک صرفاً در مدل LX و با پیشرانهٔ TU5 ارائه می‌گردد. پارس اتوماتیکی که در نمایشگاه به نمایش درآمده بود به رنگ جدید سفید صدفی بود که به گفتهٔ مسئولین غرفهٔ ایران‌خودرو با رنگ پژو ۵۰۸ یکسان است. این رنگ صرفاً برای پارس اتوماتیک ارائه می‌گردد.

در قسمت دیگری از غرفهٔ ایران‌خودرو دو رنو تندر قرار داشتند که یکی پیکاپ و دیگری سدان فیس‌لیفت شدهٔ آن بود که توسط ایران‌خودرو، تندر پلاس نامیده شده است. در کنار تندر پیکاپ، کراس هاچ‌بک اتوماتیک مونتاژ ایران‌خودرو یعنی دانگ‌فنگ H30 کراس قرار داشت و کمی جلوتر نیز دیگر چینی مونتاژ ایران‌خودرو یعنی هایما S7 به نمایش درآمده بود درحالی‌که جای خالی برادر کوچک‌ترش یعنی هایما S5 نیز احساس می‌شد؛ و نهایتاً آخرین خودروی حاضر در غرفهٔ این شرکت نیز اس‌یووی سالخوردهٔ سوزوکی گرند ویتارا بود.

سمت راست سالن دوم اما همان‌طور که اشاره شد در اختیار کرمان‌خودرو و زیرمجموعه‌اش یعنی کارمانیا قرار گرفته بود. در ابتدای غرفهٔ این شرکت، محصولات لیفان شامل سدان ۸۲۰ و کراس هاچ‌بک X50 به نمایش درآمده بودند که از محصولات نسبتاً قدیمی کرمان‌خودرو محسوب می‌شوند؛ اما کمی جلوتر اوضاع تغییر کرد چراکه در اینجا جدیدترین محصولات مونتاژی این شرکت به چشم می‌خوردند.

در ابتدا سدان جک J4 قرار داشت. این خودرو هرچند از محصولات قدیمی شرکت جک بشمار می‌رود ولی به‌تازگی توسط کرمان‌خودرو معرفی شده و هنوز تولید آن آغاز نشده است. J4 سدانی ساب‌کامپکت است که قرار است با گیربکس اتوماتیک در ایران تولید گردد ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

در کنار J4، کراس‌اوور جدید S3 به نمایش درآمده بود که تولید آن به‌تازگی توسط کرمان‌خودرو آغاز شده است. S3 کراس‌اوور کوچک‌تری از S5 است که الهام گیری از محصولات هیوندای در طراحی آن به‌وضوح دیده می‌شود ولی طراحی بیرونی آن هماهنگ‌تر و تا حدودی زیباتر از برادر بزرگ‌ترش است. کیفیت داخلی این کراس‌اوور ساب‌کامپکت چینی هم نسبتاً مناسب است اما طراحی داخلی آن چندان زیبا به نظر نمی‌رسد. جک S3 از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و با قیمت ۷۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد که با توجه به کلاسش، قیمت بالایی است.  در کنار این ماشین نیز برادر بزرگ‌ترش یعنی جک S5 قرار داشت.

در طرف دیگر اما زیرمجموعهٔ کرمان‌خودرو یعنی شرکت تازه ‌تأسیس کارمانیا حضور یافته بود که کار خود را با مونتاژ محصولات شرکت چینی بی‌وای‌دی آغاز کرد و در نمایشگاه هم محصولات این شرکت را به نمایش درآورده بود. نخستین خودرو در این قسمت، کراس‌اوور S6 بود که نمونهٔ چینی نسل دوم لکسس RX بوده و اولین محصول تولید کارمانیا محسوب می‌شود. S6 خودرویی سالخورده است که این موضوع کاملاً در چهره و همین‌طور کابین آن دیده می‌شود. این خودرو هم‌اکنون ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

در آن‌سوی غرفهٔ کارمانیا اما نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ S6 یعنی مدل S7 قرار داشت که در داخل و خارج تا حد زیادی نسبت به S6 بهبود یافته است. طراحی بیرونی این خودرو تغییرات زیادی را تجربه کرده و بسیار مدرن‌تر از S6 به نظر می‌رسد. این موضوع به داخل S7 نیز کشیده شده و کابین آن به‌طور کامل با برادر سالخورده‌اش تفاوت دارد. کیفیت و طراحی داخلی این کراس‌اوور چینی نیز قابل‌توجه به نظر می‌رسید. همچنین این مدل به سه ردیف صندلی هم مجهز است که البته با توجه به شیب زیاد شیشهٔ عقب احتمالاً فضای سر زیادی برای سرنشینان عقب وجود نخواهد داشت. S7 اما خودروی گران‌تری بوده و قیمت ۱۳۰ میلیون تومان برای آن اعلام شده است.

و نهایتاً آخرین خودرویی که در این مطلب بدان می‌پردازیم سدان جدید کارمانیا یعنی بی‌وای‌دی F3 است. این ماشین یک سدان کامپکت است که در بیرون از طراحی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است درحالی‌که کابین آن نیز برای خودرویی با این قیمت، کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد. F3 به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. کارمانیا فعلاً اقدام به عرضهٔ نسخهٔ دستی این خودرو کرده که ۵۲ میلیون تومان قیمت دارد و فعلاً خبری از نسخهٔ اتوماتیک آن نیست. در قسمت بعدی این سری مطالب به گزارش سالن سوم چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت اول

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Wrx

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    هیییی خدا ???
    انقدری که تو ایران خودروی چینی هست تو خود چین نیست?☹️

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Peyman

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      هر کمپانی که بخواد یه ماشینش برای بیست یا سی سال با همان شکل اولیه تولید بشه بیاد تو ایران مونتاژ کنه!!سوزکی فیس لیفت جدیدش تولید میشه ولی تو ایران همان ماشین چند سال پیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سورنا

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      این چینی ها ماشیناشونو میارن ایران تست میکنن و بعد به بقیه دنیا میدن
      یعنی اول میبینن اینجا چند نفرو میکشه ایمنیش چطوره و … :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. F۲۲RAPTOR

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    بعد از ۲۰ سال تازه به فکر رنگ جدید افتادن
    تنها محصولی که جلب توجه میکنه تو این مقاله کراس اوور s7

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      همون آشغال مشکی که تو تست فنیش تو ایران شفت سمت شارگردش برید و تایرو تو سرعت پاره کرد و سرنشینم کوبید به شیشه جلو،
      شرط مجوز فقط داشتم ۴ چرخ اتاق و موتور هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. rezlot

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همون ماشینای تکراری هی تو نقاط مختلف برای ده سال به نمایش گذاشته میشه!
    .
    .
    .
    بسه دیگه بابا
    .
    .
    .
    خسته شدیم دیگه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهران

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (299 ديدگاه)

    احتمالا ایران خودرو میخواد پژو پارس اتومات رو هم به عنوان یه خودروی کاملااااا جدید معرفی کنه و بگه محصول جدید این شرکته مثل دنا که به نظرم فیس لیفتی بیشتر از سمند نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir amini

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (64 ديدگاه)

      فیس لیفتم حساب نکنیم بگیم نسل جدیدش نهایتا اختلاف قیمت یک تا 3 ملیونی باید داشته باشه با سمند نه این مقدار اختلاف قیمت ولی متاسفانه اینجا ایرانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ارمان

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    جای انتقاد نیست تا گردن تو لجن گیر کردیم این فقط یه نمونست
    فقط با کشورهای دیگه مقایسه نکنید که دردی جز افسردگی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    ادرسش کجاست؟
    مفتیه؟(اخه حیفه بخاطر ی مشت اشعال پول هم داد)
    میشه تو ماشین ها هم نشست؟(از بوی نو بودن خوشم میاد)
    پارکینگ داره؟پارکینگ هم مفتیه؟
    مرسی:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      البته ماشین ها همه نو نیستن ظاهراْ. چون سایت اسب بخار زده بود که یه ۲۰۰۸ با سپر ضربه خورده رو هم تو یه نمایشگاه قبلی دیدن و هم تو این نمایشگاه. حتی واسه رنگ کردن اون قسمت سپر هم هزینه نکردن و دقیقاْ به همون شکل ماشین رو آوردن نمایشگاه. چند سال دیگه ایران خودرو رسماْ ماشین چپ شده و تا شیشه جمع شده رو هم میاره نمایشگاه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    پدال جان مگه چه مقدار خودروهای این نمایشگاه متنوعه که قسمت قسمت هم میزاری?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمید فورد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (78 ديدگاه)

    تو عکسا من به جای این لگنا به مردم نگاه میکردم… اون یارو تو عکس دم اچ30 خمیازه میکشه دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. پرسپولیس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    جان این نمایشگاه دوسه تا خودرو بی ام و 230هست هنوز به اون قسمت نرسیده خنده داره من محل زندگی ام نزدیک جاده هست هروقت ازآنجا میگذرم یا میرم پمپ بنزین کامیونهای خودروبربه سمت عراق پارک کردن سه تا سه تاپشت سرهم منم حسابی یک چرخی دورشان میزنم بیشتر خودروهاآمریکایی وژاپنی وکره ای بعضی مواقع هم فلوکس واگن هست دیگه نمایشگاه ازاین بهتر جیب وفورد اف150خیلی به انجا میره ولکسوس ال ایکس شاسی بلندحالا نمایشگاه اصفهان چی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali a

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    byd f3 نظرمو جلب کرده.تا بیاد تو بازار و باهاش رانندگی کنم .شاید byd گرفتیم . انگار نسبت به قیمت ماشین خوب و نرمیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mehdi

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس چرا تو سایت کارمانیا قیمت f3 رو 60 میلیون زده ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saied

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    سالنی پر از ماشین هایی که واقعا برازنده ایرانیان هست که رویه نفت و طلا خوابیدن ولی چون اگاه نیستن بدبخت ترینن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Fk

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    خجالت اوره
    واقعا خجالت اوره
    متاسفانه هیچ چشم انداز روشنی هم برای بهبود دیده نمیشه
    این یعنی نا أمیدی محض

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. TRX (تایماز)

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (316 ديدگاه)

    از لحاظ راحتی بخاطر شرایط سقفی بی وای دی اس 7 ردیف سومش راحت تر از سانتافه بود ، و حتی جای پاشم برای یه نفر با قد 170 مناسب هست.
    به نسبت قیمت و امکاناتی خودرو های شرکت کارمانیا تا الان تولید کردند ارزش خرید محسوسی وجود دارد.
    به طوری که شما با پول هایما اس 7توربو میتونید بی وای دی اس 6 را خریداری کنید که با وجود کمی قدیمی بودن طراحی داخلی کیفیت بالاتری نسبت به هایما از کیفیت چرم صندلی گرفته تا ادوات داخلی و همینطور وجود 6 ایربگ و موتور تنفس طبیعی ، البته طراحی خارجی ماشین امریست سلیقه ای ولی در باطن امر فاصله ی کیفیتی این دو خودرو محسوس هست.
    همینطور بی وای دی اف 3 با قیمتی معادل دنا پلاس ، صندلی چرم دوربین زیر آینه طراحی زیباتر و استاندارد ایمنی بالاتری رو داره ، (حداقل توی یک سازمان استاندارد ایمنی این خودرو تست شده)
    کیفیت دنا پلاس به طرز باور نکردنی پایین بود جوری که با فشار خیلی مختصر به ورقه ی روی صندوق عقب به داخل فرو میرفت و حس خیلی بدی را به بیننده منتقل میکرد ، جنس صندلی ها هم که حالت حوله ای مانندی داشت.
    از همه بدتر طراحی کناری ( روی در ها و پنجره ها) که واقعا نسبت به مبلغی که شرکت ایران خودرو در اعلام کرده برای این طراحی خرج شده راضی کننده نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سورنا

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    برای خودم متاسفم که ایرانی هستم … :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. دوست عزیز، ایرانی بودن یک افتخار بزرگ است. ما از تمدنی بزرگ و غنی، کشوری پهناور و پر از ثروت و مواهب خدادادی و مردمانی خوب برخورداریم. این ما هستیم که سرنوشت خود را می سازیم. اگر هم وضعیت امروز کشور موافق خواسته ما و مطلوب نیست، باید به دست خودمان اصلاح گردد. هرچند گفتن از تلخی ها و سیاهی ها و مشکلات، خواهان بیشتری دارد و کسانی که به بهبود اوضاع امیدوارند، ساده لوح انگاشته می شوند. به قول دکتر لشکربلوکی تقریبا همه در این کشور منتقدند. همه ناراضی. همه شاکی. تحقیر پیشرفت ها، توهین به کسانی که هنوز امیدوارند (تحت عنوان خوش خیال ها)، کم پنداری موفقیت ها و بیش پنداری شکست ها، در هیچ جامعه و کشور و تاریخی راهی برای موفقیت و سعادت نبوده است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سورنا

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        ممنون
        اما من به هیچ عنوان از وضع فعلی خودم ناراضی نیستم پزشک عمومی هستم و در حال ادامه برای گرفتن تخصص
        خدارو شکر هم راضی هستم از همه چی تنها ناراحتی من کشورمه که به خاطر افکار کهنه و پوسیده و بیمار مردمش نابود شده :)

        اما حرف های شما بیشتر شبیه شعار دادن هست
        میشه بگین ایرانی بودن کدوم افتخاریو داره ؟ ( البته اگر تونستید یه نشونه از ایرانی بودن رو بگین !! )
        ما همه چیمون عربیه محصولات مصرفیمون هیچ کد م ایرانی نیست حتی حرف زدنمون دینمون و …. تنها افتخارمون فرهنگ مثلا چند هزار سالست که اون هم فقط در زبان هست نه در عمل :)

        فقط کافیه الان تصور کنید نفت و منابع طبیعی ما تموم بشه اونوقت مردم ایران از گرسنگی میمیرن چون نه صنعتی داریم نه حرفی برای گفتن و … برای همینه که میگم دیگه از ایران فقط یه اسم قشنگ مونده که اونم در اینده تبدیل به خاطره میشه

        گفتین مردمانی خوب داریم که این هم فقط در خاطرات ما هست کافیه یه کم چشمتونو باز کنید از بقال سر کوچتون تا منی که پزشک هستم همه به هر طریقی که میتونیم از هرجایی که بشه داریم میدزدیم :)

        بله همه ما میدونیم که از ماست که بر ماست و خودمون باید درستش کنیم اما فقط حرفشو میزنیم و هیجوقت عملی نمیکنیم
        خود منو شما که از این وضع ناراضی هستیم بخدا قسم اگر به مقامی و جایگاهی برسیم حتی از این مسعولین حال هم بیشتر خون مردم رو میخوریم :)
        مشکل ایرانی جماعت اینه که “انسانیت” رو کم کم داره به فراموشی میسپاره :)

        حرف زیاده که خودتون هم مطمعنم میدنید پس بیشتر نمیگم امیدوارم کم کم شروع کنیم و این حرف زدن رو تبدیل به عمل کنیم :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایرانی

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (6 ديدگاه)

          حرفات کلا کلیشه مطبوعات سیاهکار و خبرگزاری های اونور آبه…
          خدا کنه امثال تو زودتر از ایران برن.

          پبشرفتهای کسانی که با ابداع و خلاقیت در ایران برای سربلندی ایران زحمت میکشن و در مقابل مافیای افراد سیاهکار و سیاهنمایی که تونستن با همین سالوس بازی ها به پست ها و مقام ها برسن رو نمیبینی و میگی نه صنعت داریم نه پیشرفت.

          خدا را شکر سریال پزشکان هم کاملا طرز فکر قشر شما را رو کرد که فقط فکر پول در آوردن از بدبختی و بیماری مردم و فروش دارو حتی تاریخ گذشته و گرفتن زیرمیزی و چاپیدن بیمار با پاس دادن الکی بین خودتون هستید

          جامعه بیمار به خاطر فکرش بیمار نیست بخاطر امثال تو هست که اسمت رو سورنا انتخاب میکنی و عظمت ایران عزیز و زحمت نخبگان رو نمیبینی

          صدتا کتاب حفظ میکنید بدون ذره ای خلاقیت و بدون ذره ای تولید علم و نهایتا با زیر پا گذاشتن قسم بقراط به جان مردم میفتید

          جامعه ما رو باید از این جهت بیمار بدونی که در جوامع پیشرفته دنیا بیشترین حقوق مربوط به مهندسین و افراد خلاق هست و کمترین و معمولی ترین حقوق ها مال پزشکان اما در جامعه ما و اکثر جوامع عقب نگه داشته شده حقوق شما سر به فلک میکشه اون هم با تجارت با جان و زندگی مردم!!

          مهندس ارشد شرکت نفت و رتبه ۴۳ کنکور ارشد سراسری سال ۷۹

          موافقم 0
          مخالفم 0
  16. پرسپولیس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    پدال مگه نمی بینی برای چهارتا خودرو سالی چندبار قانون وضع میکنندبه چه قیمتی امید خوبه نه برای بلند مدت اصلاح دیگه خوب نیست مثلا محدودیت خودروچهل هزار دلاری درسال 2018یعنی چه حداقل پارسال این خاک برسری نبود این سال آینده دیگه فقط عکسشو بایدببینن خوب پدال حالا بیا اون را اصلاح کن کی را چی را چه چیزی را اصلاح کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چقدر کابین جک اس 3 زشت و ناهماهنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا