سایر خودروهای آمریکایی

ریویان R1T الکتریکی سربلند در تست‌های یدک کشی!

وانت پیکاپ تمام الکتریکی ریویان R1T اخیراً روانه بازار آمریکا شده و قبلاً تعداد محدودی از آن به خریداران که اکثراً جزو کارمندان این شرکت هستند تحویل داده شده‌اند. یکی از کارکنان ریویان که قبلاً پشت فرمان این خودرو نشسته محل زندگی خود را از میشیگان به کالیفرنیا تغییر داده است. او تصمیم گرفته این کار را با ریویان R1T خود انجام دهد و یک موستانگ را با تریلر آلومینیومی کشیده و درعین‌حال تصمیم گرفته ظرفیت یدک کشی وانت برقی خود را تخمین بزند.

این احتمالاً اولین تست یدک کشی واقعی ریویان R1T در آمریکا بوده است، خودرویی که می‌بایست محموله‌ای را در فاصله حدود ۴۳۴۴ کیلومتر بکشد. داستان یدک کشی ریویان R1T کاملاً مستند شده و اخیراً نیز کانال فست لین تراک آن را پوشش داده است. ریویان R1T حداکثر ظرفیت یدک کشی ۴۹۹۰ کیلوگرمی داشته اما این خودروساز قبلاً هشدار داده که در صورت یدک کشی کاملاً احتمال کاهش ۵۰ درصدی شعاع حرکتی خودرو وجود خواهد داشت. EPA می‌گوید این وانت شعاع حرکتی ۵۰۵ کیلومتری داشته و بنابراین نصف آن برابر با ۲۵۳ کیلومتر خواهد بود.

مردم در دنیای واقعی به ندرت با شارژ صفر درصد به جایگاه شارژ می‌رسند و ما حدس می‌زنیم توقف مالکان برای شارژ وانت برقی خود هر ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود. کارمند ریویان می‌گوید وزن خالص R1T و شلبی موستانگ جی تی روی تریلر آلومینیومی برابر با ۶۴۶۴ کیلوگرم بوده است. گفته شده وزن ریویان R1T حدود ۳۲۴۲ کیلوگرم است که رقم بسیار زیادی برای چنین خودرویی می‌باشد. همچنین به نظر می‌رسد تریلر و موستانگ هم به همین میزان سنگین هستند. با توجه به نقشه می‌توان گفت در بخش اول سفر ۸ نقطه شارژ وجود داشته درحالی‌که در بخش دوم این میزان به ۲۰ جایگاه شارژ رسیده که اکثر آن‌ها نیز از نوع الکتریفای آمریکا بوده‌اند.

به این ترتیب در کل سفر ۲۸ نقطه شارژ به جز نقاط شارژ مقصد وجود داشته و بنابراین بین هر دو نقطه شارژ فاصله‌ای حدود ۱۶۰ کیلومتری در نظر گرفته شده است. فست لین تراک می‌گوید مالک خودرو باتری را بین ۱۶ تا ۸۰ درصد شارژ کرده و این به معنی ۶۴ درصد شعاع حرکتی و انرژی یعنی ۳۲۳ کیلومتر و ۸۶ کیلووات ساعت بوده است. ما حدس می‌زنیم میزان شارژ بالای ۸۰ درصد به‌طور قابل‌توجهی کندتر می‌شود و ارزش منتظر ماندن در جایگاه شارژ را ندارد. تخمین زده شده مسافت حدود ۱۶۰ کیلومتری بین ۱ تا ۱.۵ ساعت طی شده و شارژ باتری هم حدود ۱ ساعت یا بیشتر طول کشیده است. به این ترتیب کل زمان شارژ حدود ۲۸ ساعت بوده است.

وجود فاصله ۱۶۰ کیلومتری بین نقاط شارژ و تلف شدن زمان زیاد بین نقاط شارژ تنها مشکل این سفر نبوده است. مشکل بسیار بزرگ به نبود مسیر ویژه در جایگاه‌های شارژ مربوط بوده است. به خاطر اینکه باز و بسته کردن تریلر راحت نبوده بنابراین در اکثر موارد مالک ریویان مجبور بوده تریلر را با خود همراه ببرد که این کار باعث بلوکه شدن چندین شارژر دیگر شده است.

نهایتاً این افراد مسافت ۴۳۴۴ کیلومتری در سراسر آمریکا را به پایان رسانده‌اند که دستاوردی برجسته محسوب می‌شود. همین موضوع یک دهه پیش میسر نبوده زیرا در سال ۲۰۱۱ به ندرت می‌توانستیم خودرویی الکتریکی با شعاع حرکتی ۱۶۰ کیلومتری را ببینیم. همچنین در آن زمان خبری از زیرساخت‌های شارژ سریع نبوده است. اما صادقانه باید گفت ما نیازمند پیشرفت دیگری هستیم که شاید یک دهه یا بیشتر طول بکشد. شعاع حرکتی و شارژ سریع خودروهای الکتریکی مساله ای است که باید بهبود یابد. ما حدس می‌زنیم شعاع حرکتی بالاتر خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ محقق خواهد شد.

مشخصات ریویان R1T

  • شعاع حرکتی EPA: 505 کیلومتر
  • عرضه نسخه با شعاع حرکتی فراتر از ۶۴۴ کیلومتر در ژانویه ۲۰۲۲
  • عرضه نسخه ارزان‌تر با شعاع حرکتی فراتر از ۴۰۲ کیلومتر در آینده
  • ظرفیت باتری تخمینی: حدود ۱۳۵ کیلووات ساعت
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۳ ثانیه
  • دارای چهار پیشرانه الکتریکی، چهار چرخ محرک
  • ظرفیت یدک کشی: حداکثر ۴۹۹۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    برای کارهای سنگین به قول نویسنده الان زوده ولی پیشرفت این دسته ماشین ها سریعه شاید الان نه ولی قطعا ده سال بعد حتی از همتایان احتراقی خودشون هم بهتر میشن

    موافقم 6
    مخالفم 0
  2. mohsen

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (48 ديدگاه)

    خیلی دوس دارم این یا هامر ev رو داشته باشم……

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. شاپور

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (295 ديدگاه)

      محسن جان همدردیم

      موافقم 6
      مخالفم 0
  3. میثم

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    برای استفاده سنگین که کار اصلی این سگمنته، واقعا دردسر زیادی داره

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. R@m!n

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    نمی دونم از کجای این قضیه سربلند خارج شد ؟؟

    -یک سوم شدن شعاع حرکتی
    -مشکلات شارژ
    -حتی شارژ شدن تو جایگاه

    احمقانه تر از این نمیشه تبلیغ کرد خوبه خودشونم اقرار کردن هنوز خیلی راه مونده مخصوصا تو حوزه وسایل سنگین.

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. Ali_x76

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      شاید باورت نشه ولی ماشین‌های بنزینی وقتی هم وزن خودشون بار میزنن، شعاع حرکتیشون بیشتر هم می‌شه!!!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. بهزاد

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    اینجا اگر گزارشگر هزینه ی برقی که مصرف کرده را اعلام میکرد جالب تر میشد.
    هزینه ی هر گالن بنزین در آمریکا که ۳.۷ لیتر هست بسته به ایالت ها حدودا ۳ تا ۴ دلاره و اگر یک وانت باری با بارش حدودا صدی ۱۲ بسوزونه یا در نهایت ۱۵ لیتر حساب کنیم و قیمت میانگین ۳.۵ دلار هزینه ای حدودا برای ۱۰۰ کیلومتر طی مسیر ۱۳ دلار میوفته.
    یک خودروی برقی برای طی ۱۰۰ کیلومتر و استفاده از شارژ سریع هزینه ای در حدود ۸ تا ۹ دلار داره و مشکل اینجاست که این وانت در صورت بارکشی هزینه های مصرف برق شارژ سریع اش دو برابر میشه که در حدود ۱۷ دلار برای ۱۰۰ کیلومتر هست.
    قیمت شارژ سریع سه برابر شارژرهای خانگی هست.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. mm-yarlou

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    برقی ها فقط برای شتاب ۰ نا۹۶ تو ۴۰۰ متر خوبن به جز اون فقط دردسرن

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا