سایر خودروهای آسیایی

رجب طیب اردوغان پشت فرمان خودروی ملی ترکیه قرار گرفت

شرکت سازنده خودروی ملی ترکیه که با نام تاگ TOGG شناخته می‌شود از سه‌ماهه ابتدایی سال آینده محصولات خود را روانه بازار این کشور خواهد کرد. این را رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است. به گزارش وب‌سایت trtworld، اردوغان چندی پیش آخرین پروتوتایپ یا نسخه پیش‌تولیدی تاگ را بررسی کرد. او پس از راندن این خودرو گفت:

امیدواریم افتتاح رسمی کارخانه گملیک تاگ را در ۲۹ اکتبر داشته باشیم.

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد مراسم اهدای جوایز انفورماتیک این کشور در کوجالی شروعی بر رقابت اولین محصول تولید انبوه این شرکت باشد. همان‌طور که گفته شد تاگ از سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. اردوغان خاطرنشان ساخت:

برخلاف اظهارات افرادی که می‌گویند نمی‌توانید خودرو تولید کنید و حتی اگر تولید هم کنید نمی‌توانید آن را بفروشید، ما خودروی ترکیه را در خدمت کشور خود و جهانیان قرار خواهیم داد.

گروه جوینت ونچر سازنده خودروی ملی ترکیه که با نام اختصاری تاگ شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و اولین پروتوتایپ الکتریکی خود را دسامبر ۲۰۱۹ به نمایش گذاشت. این شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱ میلیون خودرو را در ۵ کلاس متفاوت تولید کند. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به شاسی‌بلند و سدانی اشاره کرد که قبلاً در نمایشگاه CES به نمایش درآمده‌اند. شاسی‌بلند و سدان TOGG که در CES معرفی شدند، خودروهای مفهومی با پیشرانه‌ی برقی هستند که سال قبل تصاویر آن‌ها منتشر شده بود. بنابر اعلام شرکت سازنده، خودروهای تولید انبوه TOGG از نظر طراحی بیرونی تفاوت چندانی با مدل‌های مفهومی ندارند. طراحی خودروهای تاگ، توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا انجام شده است.

سدان TOGG، ترکیبی جذاب و چشم‌نواز با طرح فست‌بک دارد. البته چراغ‌های باریک در جلو، بی‌شباهت با نسل قدیم کیا اپتیما نیستند و نمای روشنایی در عقب هم، متناسب با دیگر اجزا به نظر نمی‌رسد. این خودرو، درهای متقارن (خودکشی: suicide) دارد که مثل مدل‌های سوپرلوکس به طرفین باز می‌شوند. چنین طرحی به خودروساز اجازه می‌دهد تا ستون وسط را حذف کند؛ اما به این دلیل که ایمنی بدنه را کاهش می‌دهد، به‌ندرت در مدل‌های تولید انبوه استفاده می‌شود و احتمالاً در خودروی تولید انبوه TOGG حذف خواهد شد.

در نمای داخلی خودرو، طرحی شبیه به مرسدس بنز EQS وجود دارد. سرتاسر داشبورد با نمایشگر پوشیده شده و نزدیک دسته‌دنده هم، نمایشگر لمسی نصب شده است. این ترکیب، با فرمان بیضی‌شکل متمایل به بالا تا حدودی شبیه نمای داخلی در خودروهای مدرن جنسیس است. با این شرایط می‌توان مطمئن بود سدان تولید انبوه TOGG، داشبورد ساده‌تر و عامه‌پسندتری داشته باشد.

بنا بر اطلاعات موجود، شاسی‌بلند TOGG قبل از مدل سدان، تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌شود. این مدل، طراحی متناسب با نیاز جهانی ارائه می‌کند و ظاهراً، هماهنگ با برندهای مشهور دنیا است. ترکیب ادوات بدنه در این کراس‌اوور شباهت زیادی با مدل سدان دارد؛ اما تناسب بیشتری بین اجزای آن دیده می‌شود. فرم کلی بدنه، یک کراس‌اوور کوپه را نشان می‌دهد که اسپرت و کم ارتفاع است.

سدان و کراس‌اوور TOGG، از نظر تجهیزات فنی مشابه خواهند بود. مدل پایه، با یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخار روی محور عقب تولید می‌شود و نسخه‌ی قوی‌تر، دارای دو موتور با سیستم دو دیفرانسیل ۴۰۰ اسب بخار خواهد بود. با این اوصاف، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای مدل‌های یک و دوموتوره، به ترتیب ۷/۶ و ۴/۸ ثانیه، تخمین زده شده است. توان پیمایش این خودروها نیز ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر پیش‌بینی می‌شود. قیمت نهایی محصولات TOGG هنوز مشخص نیست. مدیران شرکت سازنده، رعایت استانداردهای اروپا، نصب فناوری‌های مدرن و فروش در بازارهای خارج از ترکیه را هدف TOGG اعلام کرده‌اند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4364 ديدگاه)

    مسئولان . . . . مون یاد بگیرن

    موافقم ۸۶
    مخالفم ۷
    1. ابوالفضل

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      میان از مامیکنن میبرن کشور خودشون آباد میکنن وبه فکر مردمشونن با تمام بدی هایی که پشت سرشونه
      اونوقت مسولین ما برعکسن از مردم میکنن واسه خودشون واز ما بهترون ترکیه وروسیه و…

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  2. themostfaw

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اول قطعه سازیو یاد گرفتن حالام ماشین میسازن برعکس ما !

    موافقم ۸۲
    مخالفم ۴
  3. علی جردن

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (246 ديدگاه)

    از طرح لوگو و طرح جلو پنچره اش اصالت میباره😁

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۴۲
  4. Twin H Power

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (196 ديدگاه)

    دمشون گرم ماشین خوبی بنظر میاد
    ولی !!!
    ندیدم تا حالا خودروسازی آلمان ، آمریکا ، ژاپن و … با اون عظمت به ماشینی لقب ملی رو بدن !
    از اونطرف در ایران ، روسیه ، ترکیه و … خودروی ملی داریم ، داروی ملی داریم ، اینترنت ملی داریم …

    تفاوت سطح تکنولوژی ، صنعت و رفاه دو طرف ماجرا هم که کاملا مشخصه و‌ نیاز به گفتن نیست .

    به امید بهبود و پیشرفت ایران مون

    موافقم ۶۸
    مخالفم ۷
    1. phonix

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (616 ديدگاه)

      چون این کشور ها چندین و چند شرکت بزرگ تولید خودرو دارن
      المان ائودی بنز و بی ام وه و فولکس و…
      ماشین تشریفات صدراعظم ائودی
      امریکا جنرال‌موتورز و فورد و…
      ماشین تشریفات رییس‌جمهور کادیلاک
      ژاپن تویوتا و مزدا و میتسوبیشی و سوبارو و …
      ماشین تشریفات تویوتا سنچوری
      فرانسه دی اس و پژو سیتروئن و رنو
      ماشین تشریفات دی اس
      کره کیا و هیوندا و جنسیس
      ماشین تشریفات رییس جمهور جنسیس
      انگلیس رولزرویس و بنتلی و جگوار
      ماشین تشریفات نخست‌وزیر جگوار
      این شرکت ها انقدر بینشون رقابت هست که برای گرفتن حق تولید ماشین تشریفات و همکاری با وزارت دفاع کشورشون(از اون لحاظ که این ماشین ها اکثر توسط صنایع وزارت های دفاع اماده میشن و در خود کارخانه ماشین سازی ساخته نمیشن) همکاری کنن
      اینجا هم سایپا و ایران‌خودرو
      ماشین تشریفات بی ام وه سری هفت الپینای دهه پیش یا دو دهه پیش
      بقیش هم یا پژو با دنا

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
  5. Si

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (436 ديدگاه)

    آفرین ببینید برای بار اول چی درست کردن ما هم افتخارمون تولید سورن با نمایشگر هست هر چند به پراید نمیرسه

    واقعا در آینده بیشتر اسم این شرکت رو خواهیم شنید چون الان میرن ور میدارن میارن با نصف امکانات و ده برابر قیمت مونتاژ میکنن.

    ولی واقعا ماشین خوبی هست

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۴
  6. سامان اذری

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2999 ديدگاه)

    اردوغان به شدت رو ماشین ها مالیات وضع میکنه
    طوری که خود ترکها میگن تو ترکیه وقتی ماشین میخری باس پول سه تا ماشین رو بدی (مالیات. بهره بانکی و پول خود ماشین )
    سه چهر سال پیش فیات egea که خودرو خود ترکیه هست تقریبا میشه گفت ماشین ملی شون که کلا تو ترکیه ساخته میشه حدود ۷۰ هزار لیر بود
    الان همون ماشین شده ۶۵۰ هزار لیر
    تقریبا ۱۰ برابر حالا ببینیم این ماشین رو چند میخواد بده دست مردم

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۲
    1. Reza Waffen SS

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4364 ديدگاه)

      چه خبره ۶۵۰ هزار لیر واسه یه فیات Egea

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
        1. Reza Waffen SS

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (4364 ديدگاه)

          پشمام ریخت

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  7. محمد

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (758 ديدگاه)

    کلا وضع ماشین تو ترکیه برای مردم معمولی و متوسط به بالا اوضاع جالبی نداره ماشین به طور عادی گرون بود با تورم های سال های اخیر به شدت گرون تر هم شده اکثر ماشین ها هم با موتور های ضعیف و لو آپشن ترین حالت ممکن فروخته میشن قبلا شرایط خریدشون هم بهتر از الان بود ، کلا ترکیه فقط یه پوسته قشنگ از خودش نشون میده فقط هم مناطق غربی و سمت استانبول آباد شدن ، خیلی از نظر خلق و خو و گنده گویی مثل ما هستن😂 هم مردمش هم دولتش

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۲
  8. مسعود

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    آخه جالبه. نگاه کنید اردوغان چه ژستی گرفته. انگار خودش این ماشینو طراحی کرده. صفر تا صدش رو شرکت پیت فارینا طراحی کرده و ترکیه عرضه تولید همچین ماشینی رو نداره. بعدش هم خود مردم ترکیه تو فقر و فلاکت زندگی میکنند و توان خرید همچین ماشینی رو ندارند. شاید بتونند این ماشین رو به اروپایی ها قالب کنند که بعید هم نیستش.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱۳
  9. JDM lover

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    خودروی ملی اونا vs خودروی ملی ما

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۴
  10. R

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (550 ديدگاه)

    اردوغان نبود میگفت ایرانیا وحشی ان ماشینمونو به اونا نمیفروشیم؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۲
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (583 ديدگاه)

      خیر اصلا منبعی وجود نداره که رئیس جمهور ترکیه به ایران یا ملت ما توهین کرده باشه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
  11. سهند

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (645 ديدگاه)

    من ترکیه را خیلی دوست دارم ولی از این دیکتاتور متنفرم. ولی انصافاً در جنگ قره باغ به آذربایجان خوب کمک کرد.
    پدال لطفاً حذف نکن

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۱
    1. محمد

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (758 ديدگاه)

      آقای پانترک نه تنها آذربایجان بلکه کل قفقاز و استان های کرد نشین ترکیه (نصف مساحت ترکیه) متعلق به ایرانه ، این کشور جعلی امسال تازه میشه صد سال که درست شده ، خود ساکنین ترکیه هم از لحاظ ژنتیکی ترک نیستن که اینقدر ترک ترک میکنن ، همین اردوغان خودش گرجی تباره که اونجام از لحاظ تاریخی متعلق به ماست

      موافقم ۶
      مخالفم ۸
  12. علی

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نکنه پانترکی؟!
    خودت داری میگی دیکتاتور! فک کرد ایران میخاد تماشا کنه که بیاد راه ارتباطی با ارمنستان کامل بگیره و مارو تحت فشار بذاره
    ترکیه حزب باده کلا توی دنیا کسی روی مواضع سیاسیش حساب باز نمیکنه

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  13. دوچرخه سوار

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی رئیس جمهور بدیه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  14. Afg

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (324 ديدگاه)

    اونایی توانایی ساخت چندین مدل خودرو رو ندارن میان یه مل رو سرهم میکنن وبرای اینکه به مردم شون بندازن اسمشو میزارن خودروی ملی یعنی درسته جالب نیست ایمنی نداره ولی مال خودمونه البته اگه واقعا باشه کشورهایی دیگه مثل المان و امریکا و ژاپن چندین کمپانی خودروسازی دارن با ده ها مدل خودرو که یکی از یکی بهتر اونا همه مردم دنیارو در نظر دارن و ملت خودشون میدونن با این تفاوت که اونا خودروهای خوبی تحویل مردم میدن

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  15. مجید

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ناموسا کدوم ابلهی میاد اینو بخره بذارید قیمتش دربیاید عمرا زیر ۲۵ هزار دلار باشه اصلان ارزش خرید نداره چون طرحش مال چند سال پیش هنوز تولید انبوه نرسیده قطعا موقع ورود به بازار حرف خاصی از لحاظ تکنولوژی واسه گفتن نداره

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  16. datsun

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2589 ديدگاه)

    اینم طراحی پینین فارینا ست خودرو ملی اینها هم مثل سمند خودمونه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
    1. سامان

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ابن هودرو در بنین فارینا تویط مورات طراحی شده که بارسال به توگ بیوست کارنامه فولکس گلف هم داره و مورات ترک هست و سمند سال ۲۰۰۱هودرو خوبی بود با موتور بزو وحتیبزو داشت ۴۰۶ می ساحت نمونه جدید سمند بود

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  17. A1

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    هروقت اومد تست شد خوب بود میشه نظر رو گفت الان که پورتوتایپی بیش نیست

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا