آستون مارتین

پشت فرمان استون مارتین ونتیج F1 ادیشن جدید

فرمولت را بهینه کن!

استون مارتین اخیراً روانه مسابقات فرمول ۱ شده و خب چه فرصتی بهتر از این برای تولید خودروهای سفارشی جاده‌ای با این پسوند! بریتانیایی‌ها چندی است مدل جدید ونتیج F1 ادیشن را تولید کرده‌اند که ما هم به دنبال بررسی کامل آن بوده‌ایم پس برای اینکه بفهمید استون مارتین چه در چنته دارد با ما همراه باشید.

طراحی (امتیاز ۸ از ۱۰)

رنگ بدنه: سبز مسابقه‌ای ساتین

رنگ کابین: خاکستری فانتوم/سبز لیمویی

رینگ‌ها: ۲۱ اینچی

استون مارتین ونتیج خودروی شیکی است و از ظاهری مسابقه‌ای و زوایای تیز که تناسبات یک محصول اسپورت را ایجاد کرده‌اند سود می‌برد. عناصر طراحی خاص استون مارتین باعث شده‌اند ونتیج خیلی پیش پا افتاده به نظر نرسد. برخی نویسندگان خودرویی جلوپنجره ونتیج را دوست ندارند و خب این قابل‌درک است اما بهبودهای ظاهری مدل F1 ادیشن باعث شده‌اند ونتیج به محصولی جذاب‌تر و خاص‌تر بدل شود. استفاده از میله‌های افقی باعث شده ظاهر حفره مانند این خودرو در بخش جلو تا حد زیادی محو شود و حذف فریم اطراف جلوپنجره هم باعث ایجاد نمای کلی یکدست‌تر و ساده‌تر شده است. رینگ‌های ۲۱ اینچی ۲۰ پره خاص این مدل بوده و شاید بهترین نکته درباره ونتیج موردبحث نشان‌های F1 ادیشن روی بدنه باشند. بال عقب خودرو نیز در سرعت‌های بالا نیروی رو به پایین مناسبی ایجاد می‌کند.

رنگ سبز مسابقه‌ای استون مارتین جزو دیگر ویژگی‌های انحصاری ونتیج F1 ادیشن بوده و می‌توان آن را به دو صورت ساتین یا براق سفارش داد. به این موارد باید عناصر خاکستری تیره را اضافه کرد که از جلو تا عقب را شامل می‌شوند. مدل تست شده که از رنگ ساتین سود برده زیر هر نوری برجسته به نظر می‌رسد. البته شما می‌توانید این خودرو را با رنگ‌های سفید یا مشکی نیز سفارش دهید. طراحی داخلی خودرو خیلی از ونتیج استاندارد دور نیست و شامل دکمه‌های کریستالی برای شیفتر و ورودی‌های هوا و نمایشگر ۸ اینچی است. البته برخی موارد مخصوص همچنین پوشش آلکانترای روی کنسول مرکزی و پانل درب‌ها، صندلی‌های اسپورت جدید، نوار مرکزی نئون و دوخت های ویژه به چشم می‌خورند. همه این موارد باعث می‌شوند کابین حس لوکسی داشته باشد.

راحتی (امتیاز ۷ از ۱۰)

ظرفیت کابین: ۲ نفر

ظرفیت محفظه بار: ۰.۲ مترمکعب

صندلی‌های سطلی ونتیج سفارشی عالی هستند. این صندلی‌ها همانند یک دستکش بدن را جذب کرده و ترکیب چرم و آلکانترا نیز باعث راحتی و نرمی بیشتر می‌شوند. استفاده از آلکانترا در کنسول مرکزی و پانل درب نیز تصمیم خوبی بوده و باعث شده خودرو حس و حال راحت‌تری داشته باشد. اما همانند بسیاری از خودروهای اسپورت سطح بالا، ونتیج F1 ادیشن نقاط ضعفی در بحث راحتی دارد. این خودرو صدای زیادی در بزرگراه داشته و بال عقب نیز باعث ایجاد صدای باد بیشتر می شود. همچنین به خاطر اینکه فنرهای عقب ۱۰ درصد سفت تر از نسخه استاندارد ونتیج هستند بنابراین مدل F1 ادیشن در شهر سواری خشک تری نسبت به پورشه ۹۱۱ دارد. با این وجود نباید سواری خودرو را خیلی خشک و اذیت کننده دانست. حالت‌های اسپورت پلاس و پیست باعث کاهش حرکات بدنه شده و در کل خودرو برای ترددهای روزمره بد نیست.

تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۳ از ۱۰)

نمایشگر مرکزی: ۸ اینچ

اپل کارپلی/اندروید اتو بی‌سیم: خیر

این یکی از نقاط ضعف استون مارتین است. بریتانیایی‌ها از نمایشگر نسبتاً کوچک ۸ اینچی که با نسخه قدیمی سیستم کامند مرسدس کار می‌کند استفاده کرده‌اند. این نمایشگر گرافیک ضعیفی داشته و حتی از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمی‌کند. از آنجایی که خود نمایشگر لمسی نیست بنابراین یک کنترلر برای آن در نظر گرفته که خوب است. در مقابل باید به پورشه ۹۱۱ توربو اشاره کرد که از نمایشگر جذاب ۱۰.۹ اینچی با گرافیک زیبا و تنظیمات دقیق سود می‌برد. آئودی R8 هم کلاً نمایشگر مرکزی را کنار گذاشته و همه‌چیز را در پشت آمپرهای دیجیتالی ارائه می‌کند. پشت آمپرهای دیجیتالی ونتیج F1 ادیشن بسیار ابتدایی هستند و نمی‌توانند با رقبا رقابت کنند. خودروی تست شده از بلندگوهای پریمیوم استون مارتین سود برده و تجربه شنیداری خوبی را ارائه می‌کنند. البته مبلغ ۲ هزار دلاری برای این بلندگوها گران به نظر می‌رسد. سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن آئودی R8 صدای بهتری دارد.

پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۸ از ۱۰)

پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو

قدرت/گشتاور: ۵۲۸ اسب بخار/۶۸۲ نیوتون متر

گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک

برخلاف برخی پکیج‌های ظاهری، مدل F1 ادیشن چیزی بیشتر از ظاهر زیباست. نیروبخش این خودرو پیشرانه بازنگری شده ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی مرسدس-ای ام جی است. این نیروگاه هم‌اکنون قدرت ۵۲۸ اسبی و گشتاور ۶۸۲ نیوتون متری دارد که بیشتر از قدرت ۵۰۳ اسبی نسخه استاندارد می‌باشد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ونتیج استاندارد در همین مدل نیز بکار رفته اما اندکی تعویض‌های سریع‌تر دارد. سیستم تعلیق نیز کمی سفت تر شده است. فنرهای عقب ۱۰ درصد سفت تر هستند و بازوهای کنترلی جلو ارتقا یافته‌اند تا کمبر منفی بیشتری داشته باشند.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ونتیج F1 ادیشن تغییری نداشته و برابر با ۳.۶ ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۳۱۴ کیلومتر در ساعت است که قابل‌توجه به نظر می‌رسد. اگرچه ما فرصت تست این خودرو در پیست را نداشتیم اما در سر پیچ‌هاست که تفاوت F1 ادیشن و ونتیج استاندارد حس می شود.

فنرهای سفت تر و کمبر منفی بیشتر باعث شده این خودرو حس بهتری داشته باشد. دیفرانسیل لغزش محدود ارتقا یافته نیز کنترل بهتری در پیچ‌ها داشته و باعث می‌شوند پرفورمنس خودرو بهتر باشد. خودرو با دقت بیشتری وارد پیچ‌ها شده که دلیل آن فرمان سریع‌تر و ارتقا یافته می‌باشد. با وجود ترمزهای کربن سرامیکی ۱۰۶۰۰ دلاری، اگرچه در شهر کمی زمان خواهد برد تا به آن عادت کنید اما این ونتیج قدرت توقف زیادی خواهد داشت. در کل راندن ونتیج F1 ادیشن تجربه لذت بخشی است.

ایمنی (امتیاز ۳ از ۱۰)

سطح دستیارهای رانندگی، سطح صفر SAE

رتبه‌بندی NHTSA: تست نشده

رتبه‌بندی IIHS: تست نشده

در دنیای استون مارتین، تجهیزات پیشگیری از برخورد مفهوم آینده‌ای دور را دارند. نه ونتیج استاندارد و نه F1 ادیشن تست شده از تجهیزات ایمنی فعال استفاده نکرده‌اند. اگر شما به دنبال خرید ونتیج باشید پس احتمالاً ایمنی فعال جزو اولویت‌های شما نخواهد بود اما اگر نگاهی به رقبا همچون آئودی R8 و پورشه ۹۱۱ داشته باشید شاهد بسته ایمنی کاملی خواهید بود.

مصرف سوخت (امتیاز ۹ از ۱۰)

مصرف سوخت شهری: ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت بزرگراهی: ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

پیشرانه این خودرو حداقل در مقایسه با دیگر محصولات این کلاس به‌طور سورپرایز کننده‌ای کم مصرف است. ونتیج کم مصرف تر از آئودی R8 و پورشه ۹۱۱ می‌باشد. البته برای تمامی این خودروها باید از بنزین سوپر استفاده کرد.

قیمت‌گذاری (امتیاز ۶ از ۱۰)

قیمت پایه: ۱۴۲ هزار دلار به علاوه ۳۰۸۶ دلار هزینه‌های تحویل

قیمت پایه مدل F1 ادیشن: ۱۶۵۰۸۶ دلار

قیمت مدل تست شده: ۱۷۷۶۸۶ دلار

ونتیج در مقایسه با رقبا بسیار ارزان‌تر بوده و برای آن تنها باید ۱۴۲ هزار دلار پرداخت. نسخه دیفرانسیل عقب آئودی R8 V10 بهای ۱۴۸۷۰۰ دلاری داشته و برای مک لارن ۵۷۰S و پورشه ۹۱۱ توربو S باید ۱۹۱۵۰۰ و ۲۰۷ هزار دلار پرداخت کنید. البته که مدل F1 ادیشن گران‌تر بوده هرچند هنوز هم قیمت ۱۶۵۰۸۶ دلاری را طلب می‌کند. R8 V10 پرفورمنس با کواترو بهای ۲۰۱۲۹۵ دلاری داشته و خب مک لارن و پورشه هم گران‌تر هستند.

قیمت مدل تست شده با دو آپشن به ۱۷۷۶۸۶ دلار رسیده است. ترمزهای کربن سرامیکی گران‌ترین آپشن بوده و ۱۰۶۰۰ دلار قیمت دارند. سیستم صوتی هم ۲ هزار دلار دیگر طلب می‌کند. شاید این خودرو به اندازه برخی رقبای دیگر قدرتمند یا مدرن نباشد اما بسیار زیباتر است؛ و زمانی که این ظاهر زیبا را با بهبودهای پیشرانه و گیربکس ترکیب کنید دلایل زیادی برای قرار دادن ونتیج F1 ادیشن در لیست خرید خود خواهید داشت.

قضاوت نهایی (امتیاز ۸ از ۱۰)

با محبوبیت روزافزون فرمول ۱ در آمریکا، درک اینکه چرا استون مارتین نشان F1 را روی نسخه استاندارد ونتیج قرار داده آسان خواهد بود. البته تغییرات این خودرو فقط به بخش ظاهری محدود نشده است. اگرچه ونتیج F1 ادیشن با عناصر خاص بدنه و رنگ مات از مدل استاندارد جدا می شود اما پیشرانه، سیستم تعلیق و گیربکس نیز ارتقا یافته است. پس از تست این خودرو واضح است که F1 ادیشن ارزش قیمت ۱۶۲ هزار دلاری خود را دارد.

مشخصات استون مارتین ونتیج F1 ادیشن ۲۰۲۲

  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۵۲۸ اسب بخار/۶۸۲ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۳.۶ ثانیه
  • قیمت پایه: ۱۴۲ هزار دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۱۷۷۶۸۶ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3527 ديدگاه)

    اصلا طرفدار ماشینای انگلیسی نیستم
    ولی عجب طراحی خاص پسندی داره
    امتیاز ایمنی رو 😳😳😳😳

    موافقم 23
    مخالفم 1
  2. Taha Malek

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (914 ديدگاه)

    استون عشق است تمام.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. M@M@DRZ

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (357 ديدگاه)

    کاملا با این مشکل تکنولوژی استون موافقم چون واقعا یکی از دلایلی که من از استون ایراد میگیرم و طراحی کابین هم چندان زیبا و گیرا نیست .
    انتخاب من ۹۱۱ جذاب و دوست داشتنی

    موافقم 12
    مخالفم 5
  4. Khosrow

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    طراحی داخل افت کرده / انجین که عشقه ا ام گ / از لحاظ ابعاد بدنه تولیدات استون کوچکتر از چیزی هستن که تو عکس نشون میده که ندوست ..

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. محمد امین

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    متن به همع چیز تقریبا اشاره کرد… ولی واقعآ خیلی زیباست، جذابیت و پرستیژ بالایی داره و ماشین مورد اعتمادی هست ، یه خورده پرفورمنسش نسبت به رقبا کمتره و لی در عوض ویژگی های خوب دیگه ای داره که مشتری رو جذب می‌کنه و قانع به خرید

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (512 ديدگاه)

    به جز طراحی داخلش هیچ مشکل دیگه ای نداره ظاهرش…
    قیافش خیلی خاصه
    فقط ایمنیش :|
    ایمنی ماشین ایرانی ببریم احتمالا از ۱۰ ، منفی ۲۰۰ میشه 😂

    موافقم 10
    مخالفم 0
  7. مهردادکمال

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1815 ديدگاه)

    خدایی می ارزه با توجه به برند و ظاهر و موتور ثابت شده اش حتی پنجاه هزار تا هم بیشتر بود قیمتش باز هم بهش میاد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. مهدی

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (552 ديدگاه)

    حضور این مدل در آخرین قسمت جیمز باند ضروری بود اما حیف

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. سورنا

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    خیلی زیباست …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. سورنا

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    Your comment is awaiting moderation.

    چرا واقعا ؟؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا